Moravská galerie v Brně otevřela retrospektivu přední dokumentární fotografky Dagmar Hochové, jejíž pozůstalost spravuje. Výstava v Pražákově paláci začala minulý týden, potrvá do 29. září. Zahrnuje mimo jiné portrét budoucího prezidenta Václava Havla a Olgy Havlové z roku 1967...
Moravská galerie v Brně otevřela retrospektivu přední dokumentární fotografky Dagmar Hochové, jejíž pozůstalost spravuje. Výstava v Pražákově paláci začala minulý týden, potrvá do 29. září. Zahrnuje mimo jiné portrét budoucího prezidenta Václava Havla a Olgy Havlové z roku 1967...
... nebo ze stejného roku snímek zachycující gymnastku Věru Čáslavskou při návratu z mistrovství Evropy v Amsterdamu, kde získala zlato ve všech soutěžních disciplínách.
... nebo ze stejného roku snímek zachycující gymnastku Věru Čáslavskou při návratu z mistrovství Evropy v Amsterdamu, kde získala zlato ve všech soutěžních disciplínách.
Pražská rodačka Hochová žila v letech 1926 až 2012, nejznámější byla jako pozorovatelka dětských her. Na snímku z cyklu Děti je její fotografie Dvě na mostě z roku 1959.
Pražská rodačka Hochová žila v letech 1926 až 2012, nejznámější byla jako pozorovatelka dětských her. Na snímku z cyklu Děti je její fotografie Dvě na mostě z roku 1959.
Hochová sice velkou část života strávila v socialismu, právě díky dětem v něm ale našla nebývalou svobodu. Podle galerie vždy hledala lepší stránku lidské existence. Často ji nacházela v dětských hrách, spontánních a zcela apolitických.
Hochová sice velkou část života strávila v socialismu, právě díky dětem v něm ale našla nebývalou svobodu. Podle galerie vždy hledala lepší stránku lidské existence. Často ji nacházela v dětských hrách, spontánních a zcela apolitických.
Dětství pokládala Hochová za čas, v němž je člověk ještě nepokřivený konvencemi, a opakovaně zachycovala tento věk vypadaných mléčných zubů, shrnutých punčocháčů, rádiovek či tepláků. Tato její fotografie nazvaná Proti zdi pochází z roku 1960.
Dětství pokládala Hochová za čas, v němž je člověk ještě nepokřivený konvencemi, a opakovaně zachycovala tento věk vypadaných mléčných zubů, shrnutých punčocháčů, rádiovek či tepláků. Tato její fotografie nazvaná Proti zdi pochází z roku 1960.
"Za 'totáče' to byla jediná svoboda, která tady existovala. Byla jiná doba, děti si ještě hrály na ulici, na periferii, byly všude vidět," vzpomínala Hochová, která se ještě v rozhlasovém rozhovoru k pětasedmdesátinám svěřila, že z bytu nevychází bez fotoaparátu. Snímek z roku 1959.
"Za 'totáče' to byla jediná svoboda, která tady existovala. Byla jiná doba, děti si ještě hrály na ulici, na periferii, byly všude vidět," vzpomínala Hochová, která se ještě v rozhlasovém rozhovoru k pětasedmdesátinám svěřila, že z bytu nevychází bez fotoaparátu. Snímek z roku 1959.
Současná výstava se však od dřívějších liší v tom, že Hochovou ukazuje nejen jako pozorovatelku dětských her, ale také coby portrétistku významných osobností nebo dokumentaristku změny režimu na přelomu 80. a 90. let minulého století. Na snímku je její momentka z 1. máje v Praze roku 1968.
Současná výstava se však od dřívějších liší v tom, že Hochovou ukazuje nejen jako pozorovatelku dětských her, ale také coby portrétistku významných osobností nebo dokumentaristku změny režimu na přelomu 80. a 90. let minulého století. Na snímku je její momentka z 1. máje v Praze roku 1968.
Přehlídka v Pražákově paláci zahrnuje i ranou tvorbu Hochové ze studií u Jaromíra Funkeho a Josefa Ehma na grafické škole nebo později pražské FAMU, kde ji povzbudil italský filmový neorealismus.
Přehlídka v Pražákově paláci zahrnuje i ranou tvorbu Hochové ze studií u Jaromíra Funkeho a Josefa Ehma na grafické škole nebo později pražské FAMU, kde ji povzbudil italský filmový neorealismus.
Stejně tak jsou tu zastoupeny pozdější zakázkové práce. Dobovou atmosféru dokreslují časopisy, plakáty, videoprojekce nebo fotografie generačních souputníků.
Stejně tak jsou tu zastoupeny pozdější zakázkové práce. Dobovou atmosféru dokreslují časopisy, plakáty, videoprojekce nebo fotografie generačních souputníků.
Celkem je v Pražákově paláci přes 120 snímků Hochové, která nikdy nefotografovala na barvu. "Život je barevný, ale v černobílé je pravdivější," říkala. Tento portrét Dagmar Hochové vyfotil neznámý autor v roce 1997.
Celkem je v Pražákově paláci přes 120 snímků Hochové, která nikdy nefotografovala na barvu. "Život je barevný, ale v černobílé je pravdivější," říkala. Tento portrét Dagmar Hochové vyfotil neznámý autor v roce 1997.
Sama Hochová portrétovala Josefa Váchala, Bohuslava Reynka, Oldřicha Mikuláška či Jana Skácela. Nevyhýbala se ale ani historickým milníkům. Tento snímek pochází z Václavského náměstí v srpnu 1968...
Sama Hochová portrétovala Josefa Váchala, Bohuslava Reynka, Oldřicha Mikuláška či Jana Skácela. Nevyhýbala se ale ani historickým milníkům. Tento snímek pochází z Václavského náměstí v srpnu 1968...
Hochová ráda vzpomínala na spolupráci s časopisem Vlasta, díky kterému projezdila republiku.
Hochová ráda vzpomínala na spolupráci s časopisem Vlasta, díky kterému projezdila republiku.
Zachycovat ženy při práci, rodiny a staříky v domovech důchodců jí vyhovovalo, neboť se pořád pohybovala v oboru své oblíbené sociální fotografie. Tento snímek nazvala Gagarin v šatně žen, pochází z roku 1964.
Zachycovat ženy při práci, rodiny a staříky v domovech důchodců jí vyhovovalo, neboť se pořád pohybovala v oboru své oblíbené sociální fotografie. Tento snímek nazvala Gagarin v šatně žen, pochází z roku 1964.
Autorčinu pozůstalost získala Moravská galerie před deseti lety. Od té doby ji zpracovávala.
Autorčinu pozůstalost získala Moravská galerie před deseti lety. Od té doby ji zpracovávala.
"Obsahovala tisíce pozitivů a archiv negativů o více jak 120 tisíci položkách," říká kurátor výstavy Jiří Pátek. Podle něj si lidé spojují Hochovou hlavně s fotkami dětí, pozůstalost ale ukazuje mnohem širší záběr. Snímek z cyklu Vietnam, 1961.
"Obsahovala tisíce pozitivů a archiv negativů o více jak 120 tisíci položkách," říká kurátor výstavy Jiří Pátek. Podle něj si lidé spojují Hochovou hlavně s fotkami dětí, pozůstalost ale ukazuje mnohem širší záběr. Snímek z cyklu Vietnam, 1961.
Dagmar Hochová: Diváci na Václavském náměstí přihlížejí spartakiádnímu průvodu, Praha, 1965.
Dagmar Hochová: Diváci na Václavském náměstí přihlížejí spartakiádnímu průvodu, Praha, 1965.
Díky grantu Technologické agentury České republiky, což je takzvaná organizační složka státu, galerie důkladne zpracovala i materiál z let 1989 až 1992. Hochová tehdy dokumentovala pád komunismu, načež se na dva roky stala poslankyní České národní rady. I tam fotografovala. "Byla insider, měla tak šanci dostat se do míst, kam se agenturní fotografové dostat nemohli," zdůrazňuje Pátek. Na snímku z cyklu Česká národní rada jsou Walter Piverka, Daniela Kolářová a Andrej Gjurič, 1990 až 1992.
Díky grantu Technologické agentury České republiky, což je takzvaná organizační složka státu, galerie důkladne zpracovala i materiál z let 1989 až 1992. Hochová tehdy dokumentovala pád komunismu, načež se na dva roky stala poslankyní České národní rady. I tam fotografovala. "Byla insider, měla tak šanci dostat se do míst, kam se agenturní fotografové dostat nemohli," zdůrazňuje Pátek. Na snímku z cyklu Česká národní rada jsou Walter Piverka, Daniela Kolářová a Andrej Gjurič, 1990 až 1992.
Podle šéfkurátora Moravské galerie Ondřeje Chrobáka výstava spolu s nepřehlédnutelnou kvalitou dokumentární tvorby Hochové vzbuzuje ve druhém plánu podstatné otázky. "Například jaký byl za minulého režimu rozdíl mezi oficiální, to je publikovanou a vystavovanou tvorbou, a tou, která zůstávala v šuplíku či dokonce pouze v negativu,“ uvažuje Chrobák.
Podle šéfkurátora Moravské galerie Ondřeje Chrobáka výstava spolu s nepřehlédnutelnou kvalitou dokumentární tvorby Hochové vzbuzuje ve druhém plánu podstatné otázky. "Například jaký byl za minulého režimu rozdíl mezi oficiální, to je publikovanou a vystavovanou tvorbou, a tou, která zůstávala v šuplíku či dokonce pouze v negativu,“ uvažuje Chrobák.
V souvislosti s výstavou Hochové upravila Moravská galerie také dětskou hernu v přízemí Pražákova paláce. Navozuje atmosféru dětského hřiště éry socialismu obklopeného panelovými domy, včetně charakteristické barevné prolézačky.
V souvislosti s výstavou Hochové upravila Moravská galerie také dětskou hernu v přízemí Pražákova paláce. Navozuje atmosféru dětského hřiště éry socialismu obklopeného panelovými domy, včetně charakteristické barevné prolézačky.
Součástí výstavy děl Dagmar Hochové je náušnice od Václava Ciglera ze 60. let...
Součástí výstavy děl Dagmar Hochové je náušnice od Václava Ciglera ze 60. let...
Dagmar Hochovou v roce 2001 vyznamenal prezident Václav Havel Medailí za zásluhy.
Dagmar Hochovou v roce 2001 vyznamenal prezident Václav Havel Medailí za zásluhy.
Její fotografie jsou dnes také součástí sbírek Uměleckoprůmyslového musea nebo Národní galerie v Praze. Výstava v brněnském Pražákově paláci potrvá do 29. září.
Její fotografie jsou dnes také součástí sbírek Uměleckoprůmyslového musea nebo Národní galerie v Praze. Výstava v brněnském Pražákově paláci potrvá do 29. září.
19/25