Volkswagen Transporter a Caravelle T7 patří k hlavním novinkám hannoverské výstavy. Zatímco karoserie i interiér jsou skoro kompletně svébytné, techniku sdílí auto s Fordem Transit Custom. To znamená přítomnost naftových motorů, plug-in hybridu i několik elektrických provedení. Čtyřkolka chybět nebude.
V Česku začne předprodej na podzim, první auta ale fyzicky zamíří k prodejcům až na jaře. Výroba bude probíhat v Turecku, valník s dvojitou kabinou je pro T7 exkluzivní variantou.
Volkswagen ukázal také elektrický IB. Buzz GTX v policejních barvách.
Jeden z úpravců pro změnu přestavěl ID. Buzz na pick-up, zatím je to jen koncept.
Po dlouhé době se v Evropě mezi lehká užitková vozidla vrací Kia. Ta nabídne sérii elektrických dodávek známých pod zkratkou PBV, v Hannoveru prezentovala modely PV5 v užitkovém (na snímku) i osobním provedení, respektive větší PV7 v užitkové verzi.
Takto vypadá osobní verze PV5 se sedmi místy k sezení. Prodeje začnou v létě příštího roku a chybět nebudou ani různé nástavby.
Interiér působí futuristicky a má odklápěcí volant.
Renault Master je čerstvou dodávkou roku 2025 a v příštím roce přijede také ve verzi s palivovými články a dojezdem kolem 700 kilometrů.
Už před nějakým časem se Iveco spojilo s Hyundai kvůli vývoji aut s palivovými články. Tato spolupráce ale zahrnuje i elektrický model eMoovy nabízený jako podvozek či valník. Kabina je z Hyundai Staria a na jedno nabití ujede novinka až 320 kilometrů.
Jak vypadá takový kamion s vodíkovým pohonem v útrobách? Názorně to předvádí Iveco. Vůbec vodík byl jedním ze zásadních témat letošního IAA Transportation.
Iveco je partnerem Metallicy a jeho kamiony se objevily na nedávném evropském turné kapely. Speciální design tak nepřekvapí.
Když už neměly automobilky vodík, hodily tam alespoň elektřinu. Tak jako v případě MAN eTGX s denním dojezdem až 800 km (počítá se s povinnou přestávkou, kdy se bude nabíjet) a baterií o kapacitě až 480 kWh. Nabíjí se výkonem nejvýše 750 kW.
Volvo ukázalo tahač, který prodává třeba ve Spojených státech.
V Evropě ale kvůli regulacím nabízí podstatně jinak navržené kabiny tahačů. V tomto případě jde o nákladní auto roku 2024 FH Electric. To má baterie s kapacitou až 540 kWh a dojezd 300 km na jedno nabití. Maximální nabíjecí výkon je 250 kW.
Mercedes-Benz eActros 600 patří k nejzajímavějším elektrickým tahačům s baterií o kapacitě 621 kWh a dojezdem na jediné nabití kolem 500 km. Protože ale řidič musí dělat povinné přestávky, bude při nich moci nabíjet a dosáhnout tak mnohem delšího denního dojezdu. Maximální nabíjecí výkon je 400 kW.
Interiér vozu připomíná v mnohém osobní mercedesy a ukazuje, jak moc se komfort nákladních aut za poslední roky posunul. Místo zrcátek jsou samozřejmě kamery.
Kolem Tesly Semi bylo pořád živo. Tahač se ukázal v evropské premiéře, Američané zvažují jeho prodej v Evropě.
Scania na venkovní ploše demonstrovala schopnosti svých nákladních aut.
Jedno z mnoha využití terénního Unimogu.
Také tahače se upravují, byť v případě této Scanie z Japonska spíše decentně.
Zaujmout dokázaly produkty firmy Kaiyun Energy, které si evidentně vzaly za vzor Teslu Cybertruck. Blíže nepojmenovaný nákladní automobil z jejího portfolia totiž dostal ostře řezanou karoserii z nerezové oceli.
Nabízí se v několika verzích třeba jako tahač, dále se skříňovou nástavbou a dokonce jako popelářské auto. Na šířku má až 2,55 metru, na délku podle aplikace až 11,2 metru v případě této "skříňové" verze.
Futuristicky vyhlížející auto umí jezdit na elektřinu, benzin či naftu, nebo vodík. V prodeji je ale zatím jen v Číně.
S podobným designem přicházejí i menší vozy, tento s délkou těsně pod šest metrů a opět několika druhy pohonu na výběr.
Vyloženě do města určený model má délku 3,7 metru a uveze až 500 kilo nákladu. I tady hovoříme o třech různých typech pohonu.
Toto je tahač Yellow River HICEV s vodíkovým spalovacím motorem a dojezdem kolem 800 kilometrů.
Číňani vůbec výrazně vystrčili růžky a ukázali množství nákladních aut s klasickým spalovacím motorem, plynovým pohonem, na elektřinu i na vodík. Palivové články má i tento model Shacmoto X6000. Dojezd je prý až tisíc kilometrů.
Další neznámou čínskou značkou je King Long, která vedle tahače ukázala i autobus pojmenovaný Merry Combo, za jehož design dokonce získala cenu Red Dot. Je to až 55místný elektrický autokar s 528kWh baterkou a dojezdem 516 km podle čínského testovacího cyklu.
V portfoliu značky King Long nechybí ani dodávka pojmenovaná Merry Van v několika velikostech s až 9,7 m3 prostoru. Baterie má 41,85 kWh a podle evropského testovacího cyklu ujede auto nejvýše 220 km.
Horkou novinkou je dodávka BYD e-Vali s délkou téměř šest nebo sedm metrů, nákladovým prostorem o objemu až 17,9 m3 a 80,64kWh baterií. Na jedno nabití ujede 220 až 250 kilometrů, uveze přitom až 1450 kilo. Vzhledem k poměrně malé baterce nepřekvapí, že je auto určené především pro různé doručovací služby pohybující se primárně po městě. Ty jistě ocení nabíjení výkonem až 188 kW.
Své dodávky ukázal i Dongfeng, jinak známý především osobními auty. Zejména bílé užitkové vozy E-Star V jsou horké novinky s dojezdem až 310 km podle baterie a dle čínského testovacího cyklu. Jestli a kdy se dostanou do Evropy, ale nevíme. Černá dodávka se jmenuje také E-Star V, má ale až 100,96kWh baterku a dojezd 260 km, ovšem dle starého testovacího cyklu NEDC.
Sinotruk Bolden S7 či S9 podle provedení karoserie se ostatním čínským autům tak trochu vymykal. Pod kapotou totiž má klasický turbodiesel s výkonem 140 kW a osmistupňovým automatem. Jenže do prodeje v Evropě jen tak nezamíří.
Nechybí divoká čínská barevná kombinace interiéru s fialovými potahy.
Maxus eTerron 9 vypadá nejen zajímavě, ale má i 102kWh baterku, elektrický pohon všech kol a měl by ujet 430 kilometrů na jedno nabití.
Kabina je veskrze moderní, oproti současným modelům Maxusu to představuje výrazný posun.
Skupina Wuzheng se prezentovala několika čtyřkolovými modely značky Feidi a též tříkolkami 3MX, které nabízí v různých podobách včetně sklápěče nebo skříně. Je to elektrické vozidlo a podle testovacího cyklu pro motorky ujede na jedno nabití až 170 km.
Zcela neznámou automobilkou je také singapurský Ohm, zaměřující se na elektrická především lehká užitková vozidla. Auta vyrábí převážně v Číně.
Pochopitelně nechyběla cargokola, rikši, zkrátka různé alternativní způsoby přepravy zboží hlavně po městě.
Tato tříkolka RAP Bange má elektrický pohon, dojezd až sto kilometrů a nosnost 250 kilo plus řidič.
Autonomní řízení se pomalu dostává i do světa zemědělských strojů. Tento konkrétně společnými silami vyvinuly firmy Krone a Lemken, v tomto případě je pak nosič vybavený žacími stroji.
Kromě aut se ukázaly třeba i návěsy a další technika se světem nákladních vozů spojená. Toto je třeba příklad desetinápravového návěsu s délkou až 30,5 metru a hmotností až 33,6 tuny.
Divoký koncept tureckého aerodynamického cisternového návěsu.
Celý den létala nad výstavištěm vzducholoď propagující společnost ZF.
Nechyběla ani historická užitková a nákladní vozidla. Mezi nimi Barkas V901/2.
Německá firma Henschell je známá výrobou lokomotiv nebo tanků před a během druhé světové války. Po ní se vrhla i na výrobu nákladních aut, která později zfúzovala s firmou Hanomag a nakonec plně přešla pod Daimler-Benz.
Krásně zachovalý Mercedes-Benz NG 149 z roku 1979.
Volkswagen ukázal i různé verze předchůdce nové T7. Za všechny vypichujeme T4 s dvojitou kabinou a pohonem všech kol Syncro.
29/47