Ford S-Max vznikl jako sportovnější alternativa modelu Galaxy. Kdo jej vlastnil, ten si chválil skvělé jízdní vlastnosti. S-Max vznikl ve dvou generacích, skončil loni.U konce je také éra Citroënu C4 Picasso. Patřil k nejdostupnějším rodinným MPV na trhu, na snímku je prodloužená verze Grand.Opel Zafira kdysi zákazníky omračoval třetí řadou sedadel zapuštěnou v podlaze kufru. Dnes běžná věc, ale ve své době unikát. Zafira se dočkala tří generací, skončila v roce 2016.Roomster byl mezi škodovkami opravdovým exotem. Nejen kvůli neotřelému designu karoserie, ale i podvozkem, který byl fúzí Fabie a Octavie první generace. Po devíti letech výroby skončil bez náhrady.Seat Alhambra byl příbuzným Volkswagenu Sharan, vyráběl se však o něco déle, až do roku 2020. Vznikly dvě generace, první měla premiéru už v roce 1996.Takto v 80. letech začala slavná éra Renaultu Espace. Dnes se pod stejným názvem nabízí SUV.Mercedes v roce 2005 postavil luxusní MPV nejvyšší třídy. Vyrábělo se dlouhých dvanáct let, nástupce ale nepřišel.Smart Fortwo s délkou 2,65 metru nemá v současnosti rozumnou náhradu. Nový čínský vlastník zcela změnil repertoár značky.Fiat Panda ve verzi 4×4 patřil k oblíbeným autům v horských a podhorských oblastech. Nová generace, která je těsně před startem, pohon všech kol zatím nenabízí.Volkswagen Golf Plus nebyl moc sexy, ale kdo ho měl, nedal na něj dopustit. Od běžného golfu se lišil zvýšenou střechou. Uvnitř bývalo hodně místa a pohodlně se do něj nastupovalo.
NaN/10