Podprsenka ušla dlouho cestu, odvážný model na snímku je ze 70. let minulého století. Geneze prádla ale začala u korzetů, které v 19. století pevně obepínaly celé tělo a výrazně tvarovaly postavu. Korzet poskytoval ňadrům oporu, ale zároveň měl za úkol zvýraznit "vosí" pas a vytvořit iluzi "přesýpacích hodin". Ačkoli korzet sloužil svému účelu, byl velmi nepohodlný a neprospíval zdraví. Tlak, který vyvíjel na hrudník a orgány, způsoboval nositelce potíže s dýcháním, rušil zažívání, a mohl dokonce deformovat tělo.
Podprsenka ušla dlouho cestu, odvážný model na snímku je ze 70. let minulého století. Geneze prádla ale začala u korzetů, které v 19. století pevně obepínaly celé tělo a výrazně tvarovaly postavu. Korzet poskytoval ňadrům oporu, ale zároveň měl za úkol zvýraznit "vosí" pas a vytvořit iluzi "přesýpacích hodin". Ačkoli korzet sloužil svému účelu, byl velmi nepohodlný a neprospíval zdraví. Tlak, který vyvíjel na hrudník a orgány, způsoboval nositelce potíže s dýcháním, rušil zažívání, a mohl dokonce deformovat tělo.
Nechce se tomu věřit, ale tento snímek je z roku 1920. Fotografie propagovala lechtivé prádlo. Bylo to čtyři roky po revoluční změně, kterou horní díl dámského prádla prošel. V listopadu 1914 totiž Američanka Mary Phelps Jacobová patentovala první moderní podprsenku. Jednoduchý dvoudílný kus látky poskytoval ňadrům dostatečnou oporu, ale na rozdíl od korzetu neomezoval pohyb a umožňoval pohodlnější nošení. Jacobová zhotovila svou první podprsenku ze dvou kapesníků a kousku stuhy, čímž položila základ budoucímu vývoji.
Nechce se tomu věřit, ale tento snímek je z roku 1920. Fotografie propagovala lechtivé prádlo. Bylo to čtyři roky po revoluční změně, kterou horní díl dámského prádla prošel. V listopadu 1914 totiž Američanka Mary Phelps Jacobová patentovala první moderní podprsenku. Jednoduchý dvoudílný kus látky poskytoval ňadrům dostatečnou oporu, ale na rozdíl od korzetu neomezoval pohyb a umožňoval pohodlnější nošení. Jacobová zhotovila svou první podprsenku ze dvou kapesníků a kousku stuhy, čímž položila základ budoucímu vývoji.
Po první světové válce se podprsenka postupně stávala běžnou součástí dámského šatníku.
Po první světové válce se podprsenka postupně stávala běžnou součástí dámského šatníku.
Osvobozené od korzetů a těsných střihů, ženy hledaly pohodlnější alternativy a novinka se zdála být ideálním řešením.
Osvobozené od korzetů a těsných střihů, ženy hledaly pohodlnější alternativy a novinka se zdála být ideálním řešením.
V této době se zároveň začaly objevovat různé tvary a střihy, které lépe odpovídaly potřebám různých postav.
V této době se zároveň začaly objevovat různé tvary a střihy, které lépe odpovídaly potřebám různých postav.
Za druhé světové války návrháři museli věnovat zvláštní pozornost ženskému pracovnímu oblečení, ženy totiž muže na frontě zastoupily v profesích, kterým do té doby dominovali. Třeba svářečky dostaly k overalu i plastovou podprsenku, která je měla chránit při pracovních nehodách. Fotografie je z roku 1943.
Za druhé světové války návrháři museli věnovat zvláštní pozornost ženskému pracovnímu oblečení, ženy totiž muže na frontě zastoupily v profesích, kterým do té doby dominovali. Třeba svářečky dostaly k overalu i plastovou podprsenku, která je měla chránit při pracovních nehodách. Fotografie je z roku 1943.
Během 20. století podprsenka prošla řadou inovací a vylepšení. V padesátých letech si získala popularitu díky filmovým hvězdám, které ji nosily ve výrazných "kuželových" tvarech.
Během 20. století podprsenka prošla řadou inovací a vylepšení. V padesátých letech si získala popularitu díky filmovým hvězdám, které ji nosily ve výrazných "kuželových" tvarech.
Tento styl se stal symbolem ženskosti a krásy a mnoho žen ho přijalo za svůj. Následně začali návrháři experimentovat s materiály a přidávali výztuhy, čímž docílili lepší opory a tvaru. Snímek je z roku 1953.
Tento styl se stal symbolem ženskosti a krásy a mnoho žen ho přijalo za svůj. Následně začali návrháři experimentovat s materiály a přidávali výztuhy, čímž docílili lepší opory a tvaru. Snímek je z roku 1953.
V sedmdesátých letech se v kontextu feministického hnutí podprsenka stala symbolem ženského osvobození. Některé ženy ji začaly bojkotovat jako protest proti společenským tlakům na ženský vzhled. Tento trend přetrval i do současnosti, kdy mnoho žen znovu začíná zpochybňovat nutnost každodenního nošení podprsenky. Na fotografii je americká striptérka Lena v pracovním úboru v roce 1973.
V sedmdesátých letech se v kontextu feministického hnutí podprsenka stala symbolem ženského osvobození. Některé ženy ji začaly bojkotovat jako protest proti společenským tlakům na ženský vzhled. Tento trend přetrval i do současnosti, kdy mnoho žen znovu začíná zpochybňovat nutnost každodenního nošení podprsenky. Na fotografii je americká striptérka Lena v pracovním úboru v roce 1973.
V devadesátých letech se na trhu objevily sportovní podprsenky, které mají poskytovat oporu i při fyzické aktivitě. V posledních letech výrobci kladou důraz na komfort, přirozený tvar a berou v potaz také velkou různorodost ženských těl. Mnoho výrobců se zaměřuje na bezešvé modely a měkké materiály, které nijak neomezují pohyb ani nezpůsobují tlak. Mnohdy se podprsenka stává také dominantní částí oděvu, jako v případě této ženy.
V devadesátých letech se na trhu objevily sportovní podprsenky, které mají poskytovat oporu i při fyzické aktivitě. V posledních letech výrobci kladou důraz na komfort, přirozený tvar a berou v potaz také velkou různorodost ženských těl. Mnoho výrobců se zaměřuje na bezešvé modely a měkké materiály, které nijak neomezují pohyb ani nezpůsobují tlak. Mnohdy se podprsenka stává také dominantní částí oděvu, jako v případě této ženy.
12/12