Po tříletém vývoji se na podzim 1975 ukázala veřejnosti poprvé Simca 1307, rodinný hatchback a nástupce řady 1301/1501.
Po tříletém vývoji se na podzim 1975 ukázala veřejnosti poprvé Simca 1307, rodinný hatchback a nástupce řady 1301/1501.
Auto spoléhalo ve značné míře na techniku z menšího typu 1100, mělo také stejně uložené motory napříč s objemem 1,3 až 1,6 litru.
Auto spoléhalo ve značné míře na techniku z menšího typu 1100, mělo také stejně uložené motory napříč s objemem 1,3 až 1,6 litru.
Simca 1307 se vyráběla v Poissy, brzy se přidaly i továrny v britském Rytonu a španělském Villaverde. Ve Velké Británii se auto jmenovalo Chrysler Alpine.
Simca 1307 se vyráběla v Poissy, brzy se přidaly i továrny v britském Rytonu a španělském Villaverde. Ve Velké Británii se auto jmenovalo Chrysler Alpine.
Úspěch hlavně na francouzském trhu byl okamžitý, novináři dokonce vůz ocenili titulem evropské auto roku 1976.
Úspěch hlavně na francouzském trhu byl okamžitý, novináři dokonce vůz ocenili titulem evropské auto roku 1976.
Třeba ve Velké Británii ale moderní rodinný vůz pravidelně porážely prodejně klasické sedany ještě s pohonem zadních kol. Povšimněte si také, že vpředu je logo Chrysler, vzadu nápis Simca.
Třeba ve Velké Británii ale moderní rodinný vůz pravidelně porážely prodejně klasické sedany ještě s pohonem zadních kol. Povšimněte si také, že vpředu je logo Chrysler, vzadu nápis Simca.
Simca 1307, respektive 1308 a i 1309 byla známá komfortním a prostorným interiérem, stejně tak pohodlným podvozkem.
Simca 1307, respektive 1308 a i 1309 byla známá komfortním a prostorným interiérem, stejně tak pohodlným podvozkem.
Do Československa se auto dodávalo od roku 1977, tady stánek Chrysler Europe v Brně v roce 1976. První várka se prodala přes Mototechnu, zbytek pak přes Tuzex.
Do Československa se auto dodávalo od roku 1977, tady stánek Chrysler Europe v Brně v roce 1976. První várka se prodala přes Mototechnu, zbytek pak přes Tuzex.
Toto už je vrcholný model 1309 SX, který měl premiéru v roce 1979 a pod kapotou šestnáctistovkou o výkonu 65 kW.
Toto už je vrcholný model 1309 SX, který měl premiéru v roce 1979 a pod kapotou šestnáctistovkou o výkonu 65 kW.
Standardně měla tato verze automatickou převodovku, tempomat, palubní počítač nebo elektrické střešní okno.
Standardně měla tato verze automatickou převodovku, tempomat, palubní počítač nebo elektrické střešní okno.
Francouzský model má i svou socialistickou kopii, Moskvič Aleko má ale upravenou koncepci kvůli nevhodným lokálním motorům a také velké množství úprav, takže se nakonec Sověti vyhnuli možnému soudnímu sporu se Simcou.
Francouzský model má i svou socialistickou kopii, Moskvič Aleko má ale upravenou koncepci kvůli nevhodným lokálním motorům a také velké množství úprav, takže se nakonec Sověti vyhnuli možnému soudnímu sporu se Simcou.
V roce 1978 nicméně evropská divize Chrysleru přešla do rukou PSA a už v roce 1979 se faceliftem stal ze Simcy 1307 Talbot 1510. Technicky se kromě posílení některých motorů nic nezměnilo, designově dostalo auto novou přední část či jiné nárazníky.
V roce 1978 nicméně evropská divize Chrysleru přešla do rukou PSA a už v roce 1979 se faceliftem stal ze Simcy 1307 Talbot 1510. Technicky se kromě posílení některých motorů nic nezměnilo, designově dostalo auto novou přední část či jiné nárazníky.
Jenomže klesající prodeje a konkurence z vlastních řad Citroënu zapříčinila, že Talbot 1510 skončil už v roce 1982.
Jenomže klesající prodeje a konkurence z vlastních řad Citroënu zapříčinila, že Talbot 1510 skončil už v roce 1982.
Ovšem PSA odvodilo z hatchbacku v roce 1980 sedan Solara, který vydržel až do roku 1986 a uspěl právě třeba na britském trhu.
Ovšem PSA odvodilo z hatchbacku v roce 1980 sedan Solara, který vydržel až do roku 1986 a uspěl právě třeba na britském trhu.
Technika opět nepřekvapila, Solara se ale nabízela jen s motory o objemu 1,4 a 1,6 litru.
Technika opět nepřekvapila, Solara se ale nabízela jen s motory o objemu 1,4 a 1,6 litru.
Celkem vzniklo zhruba milion aut Simca 1307/1308/1309, Talbot 1510 a Talbot Solara, respektive prodané i pod různými jinými jmény na různých světových trzích včetně třeba Kolumbie.
Celkem vzniklo zhruba milion aut Simca 1307/1308/1309, Talbot 1510 a Talbot Solara, respektive prodané i pod různými jinými jmény na různých světových trzích včetně třeba Kolumbie.
13/15