Jeep Renegade (-87,67 %): Malé SUV americké automobilky je na trhu už přes deset let, a ačkoliv se loni naplno rozběhly prodeje Jeepu Avenger, Renegade zatím nadále zůstává v nabídce. Zájem o něj ovšem spadl ze 146 kusů v roce 2023 na 18 kusů v roce 2024. Jedním z důvodů může být omezená nabídka pohonných jednotek, případně také zmíněné stáří.
Jeep Renegade (-87,67 %): Malé SUV americké automobilky je na trhu už přes deset let, a ačkoliv se loni naplno rozběhly prodeje Jeepu Avenger, Renegade zatím nadále zůstává v nabídce. Zájem o něj ovšem spadl ze 146 kusů v roce 2023 na 18 kusů v roce 2024. Jedním z důvodů může být omezená nabídka pohonných jednotek, případně také zmíněné stáří.
Seat Ibiza (-84,87 %): Ještě před pár lety byla Ibiza prodejním hitem, teď se krčí na chvostu prodejních statistik. Loni se jich prodalo jen 36, přitom v roce 2023 to bylo 238 kusů.
Seat Ibiza (-84,87 %): Ještě před pár lety byla Ibiza prodejním hitem, teď se krčí na chvostu prodejních statistik. Loni se jich prodalo jen 36, přitom v roce 2023 to bylo 238 kusů.
Fiat Tipo (-82,47 %): Propad Fiatu Tipo není bleskem z čistého nebe. Jeho produkce během loňského roku skončila, i když se na některých trzích ještě na podzim objevil sedan s omezenou nabídkou motorů a lákavou cenou. Do Česka ale nezamířil. Kompaktní Ital tak z 251 spadl na 44 prodaných kusů.
Fiat Tipo (-82,47 %): Propad Fiatu Tipo není bleskem z čistého nebe. Jeho produkce během loňského roku skončila, i když se na některých trzích ještě na podzim objevil sedan s omezenou nabídkou motorů a lákavou cenou. Do Česka ale nezamířil. Kompaktní Ital tak z 251 spadl na 44 prodaných kusů.
Citroën C5 X (-76,43 %): Velké citroëny byly vždy zajímavé na pohled i technicky, prodejně to ale poslední dekády nebyl žádný zázrak. A propad modelu C5 X, který nejspíše nedostane přímého nástupce, to jen dokazuje. Místo 140 se jich loni prodalo jen 33 kusů.
Citroën C5 X (-76,43 %): Velké citroëny byly vždy zajímavé na pohled i technicky, prodejně to ale poslední dekády nebyl žádný zázrak. A propad modelu C5 X, který nejspíše nedostane přímého nástupce, to jen dokazuje. Místo 140 se jich loni prodalo jen 33 kusů.
Hyundai Santa Fe (-67,79 %): Největší evropské SUV Hyundai se loni stalo obětí vlastní generační výměny. Starý model skončil, nový nějakou dobu nebyl k dispozici, takže to dopadlo propadem ze 739 na 238 prodaných kusů. Existuje však předpoklad, že letos hranatá novinka propad zase zvrátí.
Hyundai Santa Fe (-67,79 %): Největší evropské SUV Hyundai se loni stalo obětí vlastní generační výměny. Starý model skončil, nový nějakou dobu nebyl k dispozici, takže to dopadlo propadem ze 739 na 238 prodaných kusů. Existuje však předpoklad, že letos hranatá novinka propad zase zvrátí.
Toyota GR86 (-65 %): S japonským kupátkem je situace složitější, protože se do Evropy dostávají jen určité kvóty. Loni tak sportovní model střídavě v nabídce byl a zase nebyl, aktuálně už v ní opět nefiguruje. I proto se propadl ze 180 na 63 prodaných kusů.
Toyota GR86 (-65 %): S japonským kupátkem je situace složitější, protože se do Evropy dostávají jen určité kvóty. Loni tak sportovní model střídavě v nabídce byl a zase nebyl, aktuálně už v ní opět nefiguruje. I proto se propadl ze 180 na 63 prodaných kusů.
Mercedes-Benz třídy S (-64,55 %): Limuzína třídy S se loni potýkala s výrazným propadem zájmu. V Česku z 378 na 134 prodaných kusů. Na nějakou dobu se dokonce kvůli menšímu celosvětovému zájmu zastavily i výrobní linky trojcípé hvězdy.
Mercedes-Benz třídy S (-64,55 %): Limuzína třídy S se loni potýkala s výrazným propadem zájmu. V Česku z 378 na 134 prodaných kusů. Na nějakou dobu se dokonce kvůli menšímu celosvětovému zájmu zastavily i výrobní linky trojcípé hvězdy.
Mercedes-Benz EQS (-61,07 %): Ačkoliv loni prošla luxusní elektrická limuzína modernizací, která přinesla třeba vylepšenou techniku, menšímu zájmu zákazníků to stejně jako u třídy S nezabránilo. Spolu se stejnojmenným SUV, které SDA vidí jako jeden typ, se v Česku se prodeje propadly ze 131 na 51 kusů.
Mercedes-Benz EQS (-61,07 %): Ačkoliv loni prošla luxusní elektrická limuzína modernizací, která přinesla třeba vylepšenou techniku, menšímu zájmu zákazníků to stejně jako u třídy S nezabránilo. Spolu se stejnojmenným SUV, které SDA vidí jako jeden typ, se v Česku se prodeje propadly ze 131 na 51 kusů.
BMW XM (-60 %): Byl to dárek k výročí divize BMW M a ačkoliv mělo plug-in hybridní SUV premiéru už v roce 2022, dodnes budí rozruch všude, kde se objeví. V Česku ale nemá nejlepší období, loni totiž prodeje spadly na 46 kusů. V roce 2023 jich bylo 115.
BMW XM (-60 %): Byl to dárek k výročí divize BMW M a ačkoliv mělo plug-in hybridní SUV premiéru už v roce 2022, dodnes budí rozruch všude, kde se objeví. V Česku ale nemá nejlepší období, loni totiž prodeje spadly na 46 kusů. V roce 2023 jich bylo 115.
Seat Arona (-59,62 %): Stejně jako v případě Ibizy, i prodeje dalšího malého Seatu nadále strmě padají. SUV Arona sice ještě není na úplném dně, ale pohoršilo si z 899 na 363 prodaných kusů. Není tomu přitom tak dávno, co tento Seat atakoval dvoutisícovou hranici.
Seat Arona (-59,62 %): Stejně jako v případě Ibizy, i prodeje dalšího malého Seatu nadále strmě padají. SUV Arona sice ještě není na úplném dně, ale pohoršilo si z 899 na 363 prodaných kusů. Není tomu přitom tak dávno, co tento Seat atakoval dvoutisícovou hranici.
Volkswagen Arteon (-56,9 %): U Arteonu není podobně jako v případě Fiatu Tipo propad prodejů ničím překvapivým. Model na pomezí střední a vyšší střední třídy se totiž loni v průběhu roku přestal vyrábět, navíc byl dostupný už jen jako kombi Shooting Brake. Jestliže v roce 2023 zapsal 652 prodaných kusů, loni to bylo jen 281 aut.
Volkswagen Arteon (-56,9 %): U Arteonu není podobně jako v případě Fiatu Tipo propad prodejů ničím překvapivým. Model na pomezí střední a vyšší střední třídy se totiž loni v průběhu roku přestal vyrábět, navíc byl dostupný už jen jako kombi Shooting Brake. Jestliže v roce 2023 zapsal 652 prodaných kusů, loni to bylo jen 281 aut.
Alfa Romeo Tonale (-55,34 %): Prostřední SUV od Alfy se po slibném začátku trochu propadlo. Tonale zapsalo loni 46 prodaných kusů, o rok dříve jich bylo 103. Na druhou stranu ztrátu v knihách italské automobilky vylepšilo velké SUV Stelvio, které rostlo dokonce o 63 procent.
Alfa Romeo Tonale (-55,34 %): Prostřední SUV od Alfy se po slibném začátku trochu propadlo. Tonale zapsalo loni 46 prodaných kusů, o rok dříve jich bylo 103. Na druhou stranu ztrátu v knihách italské automobilky vylepšilo velké SUV Stelvio, které rostlo dokonce o 63 procent.
Opel Corsa (-55,7 %): U Opelu se loni dařilo SUV Mokka nebo Crossland, malý hatchback Corsa ale naopak ostrouhal. Z 544 prodaných kusů se propadl na 241 automobilů.
Opel Corsa (-55,7 %): U Opelu se loni dařilo SUV Mokka nebo Crossland, malý hatchback Corsa ale naopak ostrouhal. Z 544 prodaných kusů se propadl na 241 automobilů.
Volkswagen Touran (-53,81 %): Horší rok má za sebou i poslední klasické MPV v nabídce Volkswagenu a jedno z posledních klasických MPV vůbec na trhu. Touran se totiž z 1875 prodaných kusů propadl na 866 a místo třetí desítky tak je nyní až v šesté.
Volkswagen Touran (-53,81 %): Horší rok má za sebou i poslední klasické MPV v nabídce Volkswagenu a jedno z posledních klasických MPV vůbec na trhu. Touran se totiž z 1875 prodaných kusů propadl na 866 a místo třetí desítky tak je nyní až v šesté.
Hyundai Staria (-52,19 %): Vypadá jako UFO, ale Hyundai Staria už na českých silnicích stačilo relativně zdomácnět. Loni na podzim se však definitivně poroučela z nabídky naftová motorizace, kterou nahradil benzinový hybrid. Možná právě změna pohonu se také podepsala pod tím, že prodeje spadly z 343 na 164 kusů.
Hyundai Staria (-52,19 %): Vypadá jako UFO, ale Hyundai Staria už na českých silnicích stačilo relativně zdomácnět. Loni na podzim se však definitivně poroučela z nabídky naftová motorizace, kterou nahradil benzinový hybrid. Možná právě změna pohonu se také podepsala pod tím, že prodeje spadly z 343 na 164 kusů.
Opel Grandland (-49,28 %): Není to první auto v tomto přehledu, které loni procházelo generační výměnou a peripetiemi s horší dostupností jak starého, tak nového provedení. Grandland i proto zaznamenal propad z 207 na 105 prodaných kusů.
Opel Grandland (-49,28 %): Není to první auto v tomto přehledu, které loni procházelo generační výměnou a peripetiemi s horší dostupností jak starého, tak nového provedení. Grandland i proto zaznamenal propad z 207 na 105 prodaných kusů.
Mercedes-Benz Citan (-48,57 %): Nejmenší dodávka Mercedesu si loni pohoršila na 126 prodaných kusů. V roce 2023 jich bylo 245. SDA ale vede zvlášť elektrický eCitan, kde se prodeje zvedly z devíti na 15 kusů, existuje i čistě osobní třída T a elektrická verze EQT.
Mercedes-Benz Citan (-48,57 %): Nejmenší dodávka Mercedesu si loni pohoršila na 126 prodaných kusů. V roce 2023 jich bylo 245. SDA ale vede zvlášť elektrický eCitan, kde se prodeje zvedly z devíti na 15 kusů, existuje i čistě osobní třída T a elektrická verze EQT.
Seat Ateca (-43,33 %): A do třetice model automobilky Seat, tentokrát kompaktní SUV Ateca vyjíždějící z Kvasin, které však meziročně kleslo z 854 na 484 prodaných kusů. Hřát může Španěly alespoň to, že sesterská sportovní Cupra Ateca se z 30 posunula na 231 prodaných kusů.
Seat Ateca (-43,33 %): A do třetice model automobilky Seat, tentokrát kompaktní SUV Ateca vyjíždějící z Kvasin, které však meziročně kleslo z 854 na 484 prodaných kusů. Hřát může Španěly alespoň to, že sesterská sportovní Cupra Ateca se z 30 posunula na 231 prodaných kusů.
Mercedes-Benz třídy C (-41,68 %): Už v pololetí jsme psali o tom, že prodeje Mercedesu třídy C výrazněji poklesly a nezlepšilo se to ani do konce roku. Sedan nebo kombi ze 487 prodaných kusů spadly na 284 aut.
Mercedes-Benz třídy C (-41,68 %): Už v pololetí jsme psali o tom, že prodeje Mercedesu třídy C výrazněji poklesly a nezlepšilo se to ani do konce roku. Sedan nebo kombi ze 487 prodaných kusů spadly na 284 aut.
Citroën C3 Aircross (-41,22 %): Dlouho bylo nejmenší SUV Citroënu v prodeji jen ze skladových zásob kvůli protahující se generační výměně. Novinka se přitom začne naplno prodávat až letos, loni si tak C3 Aircross pohoršila z 245 na 144 prodaných kusů.
Citroën C3 Aircross (-41,22 %): Dlouho bylo nejmenší SUV Citroënu v prodeji jen ze skladových zásob kvůli protahující se generační výměně. Novinka se přitom začne naplno prodávat až letos, loni si tak C3 Aircross pohoršila z 245 na 144 prodaných kusů.
18/20