Mnohokrát jsem řekl i napsal, že kdyby nejen politici, ale i občané studovali historii a filosofii, mohli by se vyvarovat nejen chyb, ale i neuvěřitelných a obecně nebezpečných pitomostí.
"Nezapomeneš-li staré děje, stanou se učitelem tvých pozdějších činů."
(Mistr S´ma Čchien - asi 145-90 př.n.l.)
"Historie je učitelkou života." (Historia magistra vitae est)
(Marcus Tullius Cicero - 106-43 př.n.l.)
"Zkušenost je nejlepší učitelkou všeho!" (Experientia optima rerum magistra est)
(Gaius Iulius Caesar - 100-44 př.n.l.)
"Kdo nehodnému dobře činí, činí zlo!" ( Quitus Ennius - 239-169 př.n.l.)
"Věř, ale komu věříš, měř!" (Fide, sed cui fidas, vide!)
Kolik politiků i občanů asi četlo Senekovu knihu "O dobrodiních" anebo Ciceronovu knihu "O povinnostech"?
"Hloupost je dnes všeobecnou chorobou krajin pod Nebesy.
Je největší bídou lidských tvorů.
A převelikou pohromou jejich žití." (Sün-c´- 313-239 př.n.l.)
Když slyším anebo čtu ty slabomyslně namyšlené řeči o tom, že číst není třeba,
že všechny informace nalezeme na wikipedii anebo že ke správné životní orientaci stačí pouze "vysoká škola života", pak je mi z této úrovně našich
politiků i občanů zle.
Dlouhodobé opakování určitých záporných způsobů chování se postupně stává
součástí místního etnického, národnostního anebo i národního genefondu - počínaje příživnictvím, zlodějstvím, loupežnictvím a násilnictvím a konče terorismem a expanzionismem. Zkuste si projít dějiny lidstva a pak pochopíte tato slova čínského konfucianisty Sün-c´:
"Přirozenost lidská je v základě zlá. To dobré v ní je pouze vypěstované."
Rozumní lidé v době reálného ohrožení zapomenou na historické spory a vůči nepříteli
postupují jednotně. Zářným příkladem jsou řecko-perské války v 5.stol.př.n.l., kdy se
i dlouhodobě znepřátelené městské státy Athény a Sparta sjednotily a perského nepřítele
slavně porazily (Marathón, Thermopyly, Salamína, Plataje ad.).
Čyři připomínky:
Den 26.srpna (svátek sv.Rufa) byl v minulosti považován za proklatý den českých dějin.
Ti dva rytíři, kteří doprovázeli krále Jana do bitvy a přitom v ní také zahynuli, nebyli Češi. Jeden byl Švýcar z Basileje, označovaný jako Mnich Basilejský, druhý byl Němec Jindřich z Klinkenberka.
Podle soudobého francouzského historika Jeana Froissarta král Jan svým průvodcům před bitvou pravil: "Přátelé, veďte mne tak daleko vpřed, abych měl
nepřátele své na dosah svého meče!" Takže žádné: "Toho bohdá nebude..."
Král Jan byl téměř slepý, s mizernou vidinou budoucnosti. Jean Froissart proto již
tehdy označil jeho boj na smrt za okázalou sebevraždu.
Pokračuji:
Povšimněte si, že ve všech náboženstvích je na prvním místě "správná víra", zatímco u klasického buddhismu je to "správné poznání"! A o teorii poznání by se dalo hovořit hodně dlouho.
Takže je mi lito, autor má tak zásadní mezery v buddhistickém vzdělání, že jeho
extrémně povrchní hodnocení buddhismu musím kategoricky odmítnout.
Autor vyvozuje ze správných výchozích definic nesprávný závěr, protože pomíjí
rozličné formy buddhismu - od té základní hínajány ("malého vozu" nebo též
"malé cesty"), označované též jako théraváda, tj. učení starých mnichů, až po ty
nejrůznější současné deformace.
Buddhismem se zabývám 58 let a navazuji přitom na učení Františka Drtikola a mého strýce i kmotra Františka Heina, který ve své době patřil k předním znalcům
buddhismu a jógy (naleznete jej i na internetu). Buddhismus není náboženství a Buddha také nikdy nehovořil o nějakém bohu, natož o nějaké víře v božstva. Klasický buddhismus je přísně logicky sestavená věrouka ve věčný koloběh životů (samsáró) a odplatné účinky činů (karmanů), která plnila mravně motivační funkci.
O buddhismu jsem napsal dvě práce - "Buddhovo učení" (cca 600 stran) a "Co
Buddha neřekl" (cca 100 stran), o jejichž vydání však není zájem, neboť pro velice úzký okruh možných čtenářů by se jejich vydání nevyplatilo.
Důkazem o tom, že buddhismus není náboženství, je "Patero buddhistických ctností (Paňčašíla):
1.Neubližovat živým tvorům (zásada ahinsá).
2.Nelhat.
3.Nekrást (tj. nepřivlastňovat si věci nedané).
4.Vyvarovat se nedovolených pohlavních styků.
5.Nepožívat alkoholické nápoje a omamné prostředky.
Pokud si pečlivě pročtete náboženská přikázání všech náboženství, tak na prvním místě je vždy láska k jejich Bohu. Dalším důkazem je Buddhova osmičlenná cesta
vedoucí k zániku strasti: správné poznání, správné rozhodnutí, správná mluva,
správné jednání, správná životospráva, správná snaha, správné rozjímání a správné duchodní soustředění.
21
Sledujících
1
Sleduje
21
Sledujících
1
Sleduje
V anketě chybí otázka: "Byl to darebák"?
Nejhorší zločinci jsou zločinci inteligentní. Za všechno řádění Lenina a jeho následovníků může neuvěřitelná benevolence a neschopnost carské policie.
1 odpověď