Copilot+ Perplexity:
V České republice je k červnu 2025 evidováno přibližně 7 733 čerpacích stanic všech typů, ale pro běžného motoristu je relevantních asi 3 950–4 000 veřejných stanic. Průměrný počet stojanů (pump) na jedné čerpací stanici v ČR se explicitně neudává, ale podle odhadů a běžné konfigurace (4–8 stojanů na stanici) lze konzervativně počítat s přibližně 28 000 stojanů pro spalovací auta v celé ČR (založeno např. na odhadu 7 stojanů na stanici a 4 000 veřejných stanic).
Co se týče elektromobilů, počet veřejných dobíjecích bodů (portů/stojanů) v ČR v polovině roku 2025 činí přibližně 4 000–4 500 a prudce roste, zejména v posledních dvou letech. Z toho je kolem 1 300 až 1 500 tzv. rychlonabíjecích DC portů, zbytek jsou pomalé AC porty určené spíše pro delší stání.
Přehledně:
Stojanů pro spalovací motory: odhad kolem 28 000 (na cca 4 000 veřejných stanicích, reálné rozmezí dle konfigurace 20 000–32 000)
Nabíjecích bodů pro elektromobily: cca 4 000–4 500 (rok 2025)
Stojanů pro spalovací vozidla je tedy v Česku stále násobně víc než nabíjecích bodů pro elektromobily. Výstavba nových nabíječek ale probíhá rychle zejména ve městech a na hlavních tazích.
Ministerstvo dopravy podpořilo výstavbu více než 3 000 dobíjecích bodů a plánuje investice až 6 miliard korun do další infrastruktury - Pokud se ptáte specificky na investice státu do výstavby čerpacích stanic pro spalovací motory v Česku, platí, že čistě čerpací stanice na benzin a naftu stát nikdy přímo nefinancoval, to bylo financováno výhradně soukromými firmami (například Orlen, MOL, OMV, Shell a další)
Jen jsem zvědavá, jak dlouho bude tato situace "udržitelná" (neskutečně otřesné slovo). Od roku 1993 jen a jen MÍNUS. Jak by se asi zachoval stát vůči svým občanům, kdyby i oni stejným způsobem žili? Vydělám za rok 250.000, ale v klidu si utratím 400.000. A další rok taky, A další rok taky. A tak pořád dokola. Ale jen maximálně 3 roky, pak již exekuce na vše, i na fusekle po zemřelém manželovi. Státní rozpočtový deficit a dluh mají své meze. Pokračující zadlužování může vést ke zhoršení ratingu i ekonomické situace státu, případně až k platební neschopnosti. Spoléhání na „nekonečné schopnosti půjčovat si“ je iluzorní – stát musí dbát na dlouhodobou udržitelnost veřejných financí.
Rok Dluh (mld. Kč) Rozdíl (mld. Kč)
1993 158,8 –
1994 157,3 -1,5
1995 154,4 -2,9
1996 155,2 +0,8
1997 173,1 +17,9
1998 194,7 +21,6
1999 228,4 +33,7
2000 289,3 +60,9
2001 345,0 +55,7
2002 395,9 +50,9
2003 493,2 +97,3
2004 592,9 +99,7
2005 691,2 +98,3
2006 802,5 +111,3
2007 892,3 +89,8
2008 999,5 +107,2
2009 1 178,2 +178,7
2010 1 344,1 +165,9
2011 1 499,4 +155,3
2012 1 667,6 +168,2
2013 1 683,3 +15,7
2014 1 663,7 -19,6
2015 1 673,0 +9,3
2016 1 613,4 -59,6
2017 1 624,7 +11,3
2018 1 622,0 -2,7
2019 1 640,2 +18,2
2020 2 049,7 +409,5
2021 2 465,7 +416,0
2022 2 997,6 +531,9
2023 3 234,1 +236,5
2024 3 492,2 +258,1
Zdroj: Ministerstvo financí ČR, statistika státního dluhu
Pomoc: Perplexity
Už by mohli rovněž nechat speciální jednotkou kontrolovat podrážky bot, hlavně v zimě, zda-li mají předepsaný vzorek a hloubku. Když ne, na místě zaplatit minimálně 1.000€, ve správním řízení rovnou exekuce nejdřív na majetku a pak na životě (Perplexity: V češtině dnes "exekuce" znamená nucený výkon rozhodnutí (například zabavení majetku), ale původně v latině znamenalo i "vykonání rozsudku smrti", tedy popravu. V právnické a historické terminologii se "exekuce" skutečně používala ve významu "poprava" nebo "zabití na základě soudního rozhodnutí") protože se jim jedná jen a jen o vlastní koryta - systém "Po mně potopa"
"Češi si na dovolené zkrátka často neuvědomují, že jsou hosty v cizí zemi a že jejich chování je vizitkou nejen jich samotných, ale i celého národa" - tohle se týká 10, 12 nebo 14 ti denních (i nočních) dovolených. Myslíte, že bychom mohli stejné požadovat i po kamarádech "vítačů" a "sluníčkářů" nejenom v Česku, ale v celé Evropě???
Hledá problém jako pár v posteli:
Žena: "Leží vedle mně, vůbec mně neobejme, kouká do stropu, nad čím asi přemýšlí? Jsme spolu už dlouho, určitě mně chce vyměnit za mladší. No jo, poslední dobou jsem dost přibrala. Teď se zamračil - to není dobré, to není dobré.
Myšlenkami je určitě u nějaké jiné..."
Muž: "Hmm, moucha na stropě, jak to ta mrcha dělá, že nespadne.."
U velitele v rukou: nějaké písátko a desky, u jiného policisty mobil a další policista s igelitkou, kterou pak před velitelem rozevřel. KDE JE TEN NŮŽ? Celková délka nože se 14 cm čepelí by mohla být mezi 22-30 cm, v případě kuchyňského nože to může být 25-35 cm. Neměl to být samostatný důkazový sáček s nožem a jiný s igelitkou, aby se zabránilo případné manipulaci s důkazy - "při bezpečnostní prohlídce u ní našli nůž" ?
Jinak dobrý a profesionálně provedený zásah, jen se bojím následné manipulace s důkazy
COPILOT.MICROSOFT.COM:
co se setane, když smíchám "jedlá soda" a "ocet"
Smíchání jedlé sody (hydrogenuhličitanu sodného) a octa (kyseliny octové) vede k chemické reakci, která produkuje oxid uhličitý (CO₂). To je důvod, proč směs začne šumět a bublat!
Vzorec této reakce vypadá takto:
NaHCO3+CH3COOH→CO2+H2O+NaCH3COO
Jednoduše řečeno, jedlá soda neutralizuje kyselinu octovou a vznikající plyn způsobuje efektivné pěnění.
Tato reakce se často využívá v různých domácích experimentech – například při výrobě jednoduché „sopky“ nebo při čištění odtoků
---------
ale asi nevznikne pasta, když spolu okamžitě reagují, nebo se pletu
Přesně tak, máš dobrý postřeh! Jakmile jedlá soda přijde do kontaktu s octem, začne okamžitě probíhat chemická reakce, která produkuje bublinky oxidu uhličitého. To znamená, že klasická „pasta“ nevznikne v tom smyslu, jak ji známe – směs bude spíše šumět a pěnit.
Nicméně, pokud smícháš jedlou sodu s malým množstvím vody a vytvoříš hustou pastu, tu pak můžeš nanést na hořáky. Teprve potom přidáš ocet a necháš reakci působit. Tak se zajistí, že soda nejprve ulpí na povrchu a ocet pak pomůže uvolnit nečistoty.
"PIN pravidelně měňte: Jednou za několik měsíců PIN změňte. Pomůže vám to udržet si ho čerstvý v paměti a znesnadníte jeho odhadnutí" - nemusí to být důchodce, stačí si vzít normálního zaměstnance. Heslo do služebního PC, heslo do e-mailu, heslo do tady toho programu, heslo, do tamtoho, heslo sem, heslo tam, PIN na ověření něčeho, ...
Pak si "pamatovat" heslo do domácí wifi, heslo do PC, heslo do e-mailu, heslo Facebook, heslo instagram, heslo Alza, heslo Datart, heslo, heslo, heslo, PIN bankovnictví 1, PIN bankovnictví 2, PIN karta, .....
.
Co máme kdykoliv, i o půlnoci, u sebe i když jsme v nedbalkách nebo dokonce tak jak nás pán Bůh stvořil? Otisk prstu, scan duhovky. Face ID nelze moc brát, stačí "zmačkaný" xicht, nenamalovaný a je po ověření.
.
Přijdu k bankomatu nebo při placení v obchodě, přiložím kartu, ukáže se upozornění "Přiložte prst na ověření" a popřípadě scan duhovky a hotovo. Není si potřeba pamatovat další z MNOHA hesel a PINů
Nastavovat vlastní pravidla je ošemetné, mohou si nastavit: Máme u Vás podezření na krádež, půjdete s námi tam a tam a bude provedena osobní prohlídka. Vím že to nejde bez přítomnosti policie, ale když už si nastavili pravidla ...? Nebo: Vy se snažíte jenom rychle nakoupit a to se nám nehodí do business plánu, musíte mít nejméně 10 položek. Jak blbosti píšu já, tak stejné by mohli napadnout i vedení jednotlivých společností a my bychom se jimi měli řídit a slepě je poslouchat. HOUBELES
No, je to "přechod pro chodce" nebo "přejezd pro chodce a cyklisty"?
xxx
Perplexity:
Slovo přechod je odvozeno od slovesa přecházet, které samo pochází z předpony pře- a slovesa cházení nebo chodit. Předpona pře- označuje překračování nebo přecházení přes něco. Proto je slovo přechod úzce spojeno se slovesem chodit.
xxx
Jak jsou označeny přechody pro chodce?
Přechody pro chodce jsou označeny následujícími dopravními značkami:
V 7a: Vodorovná dopravní značka, známá jako "zebra", která je povinným označením pro přechod pro chodce.
A 11: Výstražná značka "Pozor, přechod pro chodce", která upozorňuje na přechod, zejména v nepřehledných místech nebo mimo obec.
IP 6: Informativní značka "Přechod pro chodce", která zdůrazňuje přechod vyznačený značkou V 7a, zvláště tam, kde jej řidič neočekává.
Kromě toho mohou být přechody doplněny hmatovými prvky pro osoby se zrakovým postižením.
Ještě jednou Perplexity:
Jaké jsou hlavní výzvy při dosahování maximální rychlosti v hyperloopu?
Hlavní výzvy při dosahování maximální rychlosti v hyperloopu zahrnují:
Technologické limity
Energetická účinnost: Lineární indukční motory (LIM) mají nižší účiník než rotační motory, což zvyšuje spotřebu energie. Testy EPFL ukázaly, že i při autonomní kapsli bez napájení z trati je energetický management kritický.
Infrastruktura: Tunely musí být extrémně přesné, aby kapsle nedocházelo k vibracím. Udržování podtlaku (20 Pa) je energeticky náročné a vyžaduje spolehlivé odčerpávací systémy.
Fyzikální překážky
Zrychlení a přetížení: Pro dosažení 1 300 km/h by bylo nutné zrychlení ~4,4 m/s² (0,45 g) během 5 minut. To by bylo snesitelné pro lidi, ale tlakové rozdíly mezi kabinou a vakuum by mohly způsobit dekompresní syndrom.
Tření a odpor vzduchu: Ačkoli podtlakové prostředí snižuje odpor, zbytkový vzduch stále generuje teplo. Chlazení tunelů a kapslí je klíčové.
Praktické testy
Dosavadní výsledky: Nejvyšší rychlost na zmenšeném modelu dosáhla 488 km/h (projekt LIMITLESS), zatímco plnohodnotné testy s lidmi zatím jen 172 km/h.
Délka tratí: Testovací zařízení EPFL používá 125 m, zatímco plnohodnotné tratě by potřebovaly desítky kilometrů pro postupné zrychlení.
Ekonomické a logistické problémy
Náklady: Udržování podtlaku a stavba přesných tunelů zdražuje systém. Např. maglevové vlaky (podobné technologii) se komerčně neprosadily kvůli ceně.
Bezpečnost: Riziko poškození tubusu nebo selhání levitačního systému by mohlo mít katastrofální následky.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Kolik procent 50+ se boji ztráty zaměstnání? Prosím nepočítejte do toho poslance, senátory, ...