Holandský Utrecht působí na novináře asi tak, jako červený hadr na býka. Jak se tam něco šustne, tak už to všude rozmazávají. Utrecht se vydal cestou rychlé transformace, což s sebou zákonitě přináší určitá úskalí. Každá změna něco stojí. Uveďme některé skutečnosti na pravou míru:
-- Senzacechtivý titulek a zaměření na elektromobily jako hlavní příčinu zkresluje komplexnost problému (poptávka zahrnuje i tepelná čerpadla a datová centra).
-- Absence přímých odkazů na zdroje a širšího kontextu (např. plánované investice do sítě do roku 2030), některé projekty už probíhají (Stedin), snižuje validitu článku.
-- Spekulace o nákladech hrazených domácnostmi není podložena konkrétními daty.
-- V Utrechtu se uvažuje o dočasném vypínání nabíjecích stanic v době špiček, hlavně v zimě. Elektřina v Utrechtu tedy nedošla. Stávající sť je vytížená a radní moudře plánují dopředu a hledají dočasná řešení, než si stihnou vybudovat posílenou síť. Je potřeba také dodat, že pokud si v Uterchtu koupíte BEV, a v ulici ještě není pomalá veřejná nabíječka, tak vám jí na žádost radnice asi do měsíce (1-3 měsíce je normální doba) nainstaluje. Počet nabíječek v každé ulici je limitovaný, ale radní se snaží vyjít vstříc.
-- Fakta o generátorech (60 MW, 500 hodin ročně, umístění 235 m od domů) jsou konzistentní se zdroji. Tak alespoň něco je správně.
Nakonec bych řekl, že Holadsko se vydalo cestou obnovitelných zdrojů v roce 2013 uzavíráním uhelných elektráren a snižováním těžby zemního plynu. V roce 2023 Nizozemsko vyrobilo 48 % elektřiny z OZE - 29 TWh z větru, 21 TWh ze soláru, 7 TWh z biomasy.
Samotné bobule jedovaté nejsou. Babičky z něho dělaly i džem. Nebezpečné jsou pecky, které mohou uvolňovat jedovaté třísloviny. V Praze na Vyšehradě je jich taky dost. Je potřeba to konzumovat s rozvahou a pecky vyplivnout. Škrábání v krku může být prvním symptomem otravy tisu červeného. Pak se přidá žaludeční nevolnost, malátnost, bolesti hlavy a poruchy vidění. Nedoporučuji to konzumovat ve větším množství. Vyhněte se všemu, i dřevu, kromě červených bobulí. Jsou velmi chutné, mají příjemně jemně sladkou chuť, která se nedá s ničím srovnávat. Je to takové pohlazení.
Tohle bych neviděl jako nějaký velký problém. Viděl jsem výpočet nákladů na provoz a údržbu u městské policie v Táboře a tam to vyšlo jasně levněji za Teslu i když pořizovací náklady byly mnohonásobně vyšší. Už po 4 letech provozu se karta výrazně obrací. BMW i3 z druhé ruky je dnes celkem levné auto, tam bych to neřešil vůbec, pokud mělo najeto tak málo a baterie byla v sobrém stavu. Dacie je jedno z cenově nejdostupnějších BEV. Pokud bylo zadání, že má jít o elektrická auta, tak i když to evidentně bylo ušité na míru jedné firmě (a někdo asi dostal provizi), což je špatně a mělo by se to prověřit, tak pořád jde o běžný nákup. Jediné, co může být špatně, je vysoká cena, nebo nezákonná provize.
No a to samé čeká Trumpa i ohledně zrušení nebo omezení platnosti zákona o škodlivosti CO2:
Právní základ je v Clean Air Act (Zákon o čistém ovzduší, 1970, USA). Nejvyšší soud USA v rozhodnutí Massachusetts v. EPA (2007) rozhodl, že skleníkové plyny, včetně CO₂, jsou „znečišťující látky“ (air pollutants), pokud ohrožují zdraví či klima, a proto je musí EPA regulovat.
Zrušení Clean Power Plan (CPP):
Obama zavedl Clean Power Plan (2015), který měl snižovat emise CO₂ z elektráren (přechod od uhlí k plynu a OZE).
Trump ho zrušil a nahradil Affordable Clean Energy (ACE) Rule (2019).
ACE se zaměřuje jen na zlepšení účinnosti uhelných elektráren (tzv. „inside the fence line“), nikoliv na širší transformaci energetiky.
Aktuální situace 2025: Reakce států a emisní systémy
RGGI (Regionální systém emisních povolenek)
Deset států na severovýchodě USA (např. New York, Massachusetts) se účastní RGGI.
V červenci 2025 schválily třetí revizi programu, která posouvá emisní strop dolů na 69,8 mil. tun CO₂ do roku 2027, a pokračuje dalším snižováním až do roku 2037
(icapcarbonaction.com)
Kalifornie plánuje prodloužit svůj systém povolenek až do roku 2045 (nyní končí 2030).
Politická debata běží: podniky podporují stabilní systém, ekologové chtějí přísnější přístup.
Dosud byly vydány 33 miliard dolarů ve financování klimatických projektů prostřednictvím cap-and-trade (Governor of California).
Washington (stát)
Cap-and-Invest (povolenky) systém funguje od listopadu 2024.
Zprávy naznačují, že státy se budou soudit, pokud bude Trumpova administrativa zasahovat do jejich pravomocí.
Ta směrnice je úplně v pořádku. Jde o to, aby adminstrativní zátěž podniků, které tyto komodity zpracovávají, nebyla neúměrná. Hodně kroků se dá zatomatizovat. Pokud nakoupím dřevo od nějakého dodavatele z EU, který ho dovezl, tak certifikát by měl automaticky putovat s tím dřevem. Tj. eviduje se to jen jednou.
Největší prodeje automobilů jsou v Číně. Pokud budeme ignorovat, že Čína má letos už 50% BEV + PHEV, a jde prostě a jednoduše Norskou cestou ke 100% elektromobilitě, tak ty evropské automobilky za deset let přestanou existovat. Konkurence je převálcuje. Pak už nebude nikoho, kdo by brečel nad koncem spalovacích motorů. Budeme brečet leda tak nad koncem automotive v EU.
Tohle ovšem bude tvrdý oříšek. Aktuální kroky Trumpovy administrativy:
V červenci 2025 EPA navrhla zrušení klíčového opatření z roku 2009, kterým bylo uznání, že skleníkové plyny (včetně CO₂) ohrožují veřejné zdraví. Toto opatření je základem pro federální regulaci emisí podle Clean Air Act.
Zdroj: AP News The Economic Times Wikipedia
Pokud bude schváleno, umožní to výrazné omezení budoucích klimatických pravidel týkajících se aut, elektráren a průmyslu. veřejné připomínky k návrhu probíhají do září 2025.
Dne 12. června 2025 Trump podepsal tři zákonné rezoluce (využívající Congressional Review Act), které ruší EPA výjimky povolující Kalifornii nastavovat přísnější emisní normy: včetně zákazu prodeje nových spalovacích aut po roce 2035 a standardů pro těžká vozidla.
DOJ pod vedením Trumpovy administrativy podal žaloby proti Kalifornii, aby ukončil státní emisní standardy pro těžké nákladní vozy – a zároveň FTC označila Kalifornské dobrovolné dohody s výrobci kamionů za právně nevynucovatelné.
Kalifornie a další státy (celkem asi 10), které to mají nastavené podobně, se pochopitelně budou soudit. Je to vlastně Green Deal naruby. Zatímco mnoho občanů EU si myslí, že nám Green Deal EK vnucuje, mnoho lidí v USA si myslí, že jim vláda prezidenta frumpa vnucuje fosilní paliva a Green Deal jim bere.
V Dillí mohou jezdit vozidla na CNG, elektrický pohon, benzínová vozidla s normou BS-IV a vyšší (mladší 15 let) a naftová vozidla s normou BS-VI (mladší 10 let). Naftová vozidla čelí přísným omezením: vozidla starší 10 let jsou zakázána, a při GRAP Stage III/IV (vyhlašuje se podle Air Quality Index) jsou zakázána i vozidla s normou BS-IV a nižší. Podobná omezení platí v NCR (National Capital Region) městech (Gurugram, Faridabad, Ghaziabad, Noida, Sonipat) a částečně v dalších velkých městech, jako Bombaj, Chennai, Kalkata a Bangalore, kde se zaměřují na starší vozidla a emisní normy, ale bez komplexního systému GRAP. Městská hromadná doprava jezdí v Dillí na CNG nebo na baterie. Velikost flotily: V roce 2024 provozuje DTC (Delhi Transport Corporation) a a další operátoři celkem přibližně 7 140 autobusů, z toho: ~5 000–5 500 CNG autobusů, ~1 900–2 100 elektrických autobusů, zbytek tvoří starší naftové autobusy nebo jiné služby. Do roku 2027 bude 95% autobusů čistě elektrických viz Delhi Electric Vehicle Policy 2.0 (2024–2027).
Česká Republika by se samozřejmě měla stát v EU dalším výrobcem baterií a bateriových celků. Spíše než na těžbu by se ale měla zaměřit na výrobu čistých surovin pro výrobu a vlastní výrobu. Čistota surovin vyžaduje vysokou čistou (takzvané 4 devítky - 99.99%). V žádném případě není dobré sázet na to, že cena lithia poroste. Pokud je současná cena 10 000 USD/t, tak v roce 2027 začnou zcela jistě už dominovat Na-Ion v oblasti BESS. Sázet na technologii je dobrý deal, sázet na lithium nikoli. Měli bychom být schopní přiejít rychle na jiné technologie, které například nebudou lithium potřebovat. Pokud otevřeme těžbu, můžeme si si tím svázat ruce pro další moderní rozvoj odvětví.
38
Sledujících
1
Sleduje
38
Sledujících
1
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Jako bychom to nevěděl roky dopředu. Proto běží dotační program Zelená úsporám. Kdo si zateplil dům, dal si soláry na střechu, baterii do sklepa a pořídil si nějaké nízko nákladové topení buď na peplety nebo tepelné čerpadlo, může být klidný. Kdo potřebuje plyn, může použít kogenerační jednotku. Možnosti tu jsou. Jde jen o to, se postarat.
4 odpovědi