Učitelé stále mluví jen o učitelích, o svých zraněných citech a o tom, jak jim pořád někdo ubližuje. Ale 1) stát prostě nemá peníze, "se s tím smiřte", 2) stát má dbát na vzdělávání dětí, nikoli relativní blahobyt učitelů a obslužného personálu. Bylo by super mít obojí, ale to prostě v této době nejde. Anebo přemluvte větší část veřejnosti, ať platí vyšší daně. Nakonec transparenty "za asistenty pedagogů" na straně učitelů a "stát pořád zvyšuje daně" na straně průmyslníků ze Škodovky v rámci jedné odborářské akce, to skutečně dává smysl.
Zdá se, že napříč stávkujícími učiteli a učitelkami převládají dojmy ukřivděnosti a zmatené požadavky. S tím se dá jen obtížně vyjednávat. Navíc ať pan Dobšík stávkujícím učitelům laskavě vysvětlí, co plánujeme jako stát dělat, až nás postupným kňouráním o více peněz do nefunkčního systému dostanou na řeckou cestu. A to ponechávám stranou fakt, že rétorika některých učitelů na sociálních sítích připomíná agresivitu útočníků v Irsku. Viz postřehy Jana Tuny na X.
Je pravda, že některé prvky AI mají ve vzdělávání ohromný potenciál, např. ve výuce cizích jazyků. Už před jejím nástupem začali někteří šikovní uživatelé a zájemci používat aplikace (např. Quizlet), které mohou efektivně nahradit neúčinné, nudné a často nedostatečné procvičování látky ve škole. Ti učitelé, kteří se nejvíce ohánějí nezbytností své přítomnosti ve výuce právě pro "okopírování" mravních a jiných norem žáky, mají toho často nejméně co nabídnout.
Kolik by si páni učitelé a učitelky představovaly? A má skutečně cenu udržovat a neustále dotovat systém, v němž se např. v každé malinké školičce - např. pro 20-30 dětí na vesnicích - drží kuchyň s personálem? Ředitelé a učitelé se evidentně zamilovali do stávky, ale pro zlepšení úrovně výuky žáků zatím neudělali nic moc.
Učitelé se neustále zaklínají péčí o děti, o tom jim jde ale samozřejmě až v poslední řadě. Státu má jít o kvalitní vzdělání dětí, nikoli zajištění pohodlí učitelům a učitelkám, na které už si zvykli a s jehož změnou nepočítají, jak autorka bezelstně uvádí. Průměrný čistý měsíční platu učitele 50 000 s dalším automatickým navyšování v dalších letech bez zřetele ke kvalitě výuky je dle mého více než štědrý, zvláště od státu, který se snaží bojovat s krizí a inflací. Jejich řešením je zjevně vydírat stát, aby jim přidával další a další peníze, např. na udržování naprosto nesmyslného počtu školních jídelen, které obhospodařují např. 30 dětí.
Souhlasím s panem Jaroslavem. Ekonomicky a z globálního pohledu nemá cenu neustále navyšovat plošně automatem (!) bez zřetele ke kvalitě daného vyučujícího platy donekonečna. Je snad jasné, že se státu nemůže vyplatit neustále sypat peníze do systému, který je nefunkční. Státu má jít především o kvalitní vzdělávání dětí, nikoli zpohodlnělost učitelů a nesmyslné udržování tisíců školních jídelen, vařících pro cca 30 dětí. Jde o komplexní problém, na kterém se budou muset podílet zřizovatelé, obce a vyšší celky. Jenže to se stávkujícím ředitelům nechce, to by se muselo domlouvat třeba více subjektů v oblasti mezi sebou a to je skutečná práce. Hájit svoji malinkou izolovanou školičku, byť s nekvalitní výukou, protože se to tak dělá posledních 50 let, je snazší. O děti a kvalitu výuky, byť se jí všude zaklínají, jde až na posledním místě. Navíc argumentace učitelů je jedno velké "kňů", vydírají společnost velkými slovy a exaltovanými emocemi, nikoli promyšlenými argumenty, jak a co by vlastně chtěli změnit. Nechtějí totiž změnit nic, chtějí pokračovat v tom stejném, i když se tváří, že bojují za kuchařky, uklízečky a hospodářky.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Myslím, že autor chtěl poukázat na nová, neotřelá řešení, o kterých má cenu přemýšlet. Je věcí učitelů a zaměstnanců škol, že se okamžitě staví proti čemukoliv, co by narušilo jejich zaběhnuté rutiny. Prostě se to tak dělalo celé roky, tak v tom s ukřivděnými tvářemi pokračujme a ty, státe, bez keců o efektivitě plať víc a víc. Na lékaře, energie a další problémy se vykašli. Výtvarná výchova evidentně totiž nemůže vypadat jinak než tak, že jsou děti upatlané od tuše a v každé vísce se prostě musí vařit jídla, která děti u okýnka vyhazují do kýblu.
2 odpovědi