Myslím, že autor chtěl poukázat na nová, neotřelá řešení, o kterých má cenu přemýšlet. Je věcí učitelů a zaměstnanců škol, že se okamžitě staví proti čemukoliv, co by narušilo jejich zaběhnuté rutiny. Prostě se to tak dělalo celé roky, tak v tom s ukřivděnými tvářemi pokračujme a ty, státe, bez keců o efektivitě plať víc a víc. Na lékaře, energie a další problémy se vykašli. Výtvarná výchova evidentně totiž nemůže vypadat jinak než tak, že jsou děti upatlané od tuše a v každé vísce se prostě musí vařit jídla, která děti u okýnka vyhazují do kýblu.
1) Měl někdy ve své historii tento stát peníze pro školství? Od roku 1990 jen počkejte, jste nenasytní, není teď doba. A kdy bude? Čekám 33 let, je to málo?
2) Kdo má děti vzdělávat? Asi každý, kdo jde náhodou zrovna kolem školy. Zrovna courám kolem nemocnice a čekám na vás, abych si jako češtinář mohl vyzkoušet operaci mozku.
😄 😄 😄
Učitelé stále mluví jen o učitelích, o svých zraněných citech a o tom, jak jim pořád někdo ubližuje. Ale 1) stát prostě nemá peníze, "se s tím smiřte", 2) stát má dbát na vzdělávání dětí, nikoli relativní blahobyt učitelů a obslužného personálu. Bylo by super mít obojí, ale to prostě v této době nejde. Anebo přemluvte větší část veřejnosti, ať platí vyšší daně. Nakonec transparenty "za asistenty pedagogů" na straně učitelů a "stát pořád zvyšuje daně" na straně průmyslníků ze Škodovky v rámci jedné odborářské akce, to skutečně dává smysl.
Uveďte prosím argumenty které dokazují že je špatná kvalita výuky. Konkrétně.
Tak jistě by se našla jistá "personální" pochybení konkrétních jedinců - např. agresivní a pedofilní učitel, jehož počínání nikoho na škole celé roky (vše kraj Vysočina) nijak neznepokojovalo, takže stihl spokojený umřít (poté co se oženil se svou žačkou); učitelka, která ráda v minulosti vytahovala dětem z úst žvýkačky a prováděla další bláznivé věci, dodnes učí chemii (už asi padesátým rokem), již značně rozředěnou zastaralými výklady ze 70. let; olezlý učitel dějepisu, který se chodívá do hodin vysloveně vykecat v rámci vlastní psychohygieny; učitel matematiky, který zasklil učení nahodilými experimenty s učením, až mu prošel celý ročník, aniž by je naučil podstatné dovednosti, které už nikdy nedohnali atd.
Ale celkově se mi zdá, že když mluví učitelé o kvalitní výuce, mají na mysli takovou, která se líbí jim, jejich kolegům-kámošům, snad i inspekci, protože třeba používá fancy materiály, interaktivní tabule a moderní slova. Ale nakonec stejně počmárají dětem sešit červenou propiskou, rozdají mizerné známky za masivní domácí úkoly z workbooku a tváří se, že je takto učí mluvit anglicky. V nekvalitní výuce se zkrátka ignorují outcomy dětí (např. gramotnost, počítání, socializace) - přestože se jimi učitelé často ohánějí na poradách a při hospitacích. A ty outcomy jsou stále horší a tam, kde se do toho neopřou rodiče (extra kurzy, každodenní učení doma aj.), jsou děti prostě ztracené.
Jak ji chcete v tomto státě vypracovat když tady máme platy jak v rozvojových zemí ? Fijala příště ať neletí do Afriky a jde se podívat do Švedska nebo Finska jaká tam je životní úroveň a jak se tam spodině žije.
Zřejmě nesledujete, kam došly např. reformy vzdělávání ve Finsku, jinak byste je jako příklad neuváděl. A vy na oplátku se můžete jet podívat na Slovensko, kde by se Vám teď po zvolení populistické vlády asi hodně líbilo.
Stíhačky za stovky miliard sotva vystartují tak za pár minut už jsou nad sousedním státem.Vdělání je na prvním místě.Jsme uprostřed Evropy obklopení státy Nato.Zde se mají budovat centra vdělávání a zdravotnictví.Možná přispívat na techniku to ano, ale vlastnit bojové stíhačky v centru Evropy to je na hlavu.Mít slušné mzdy pro lidi to jsou prioryty ale Ti z mamahotelů ideologové vlády budou vždy protestovat proti slušnost a právům ostatních.Právo na stávku je dáno v demokraci jasně a bere se jako protest nespokojenosti proti vládě která selhala.
Cože? Centra vzdělávání a zdravotnictví? Jako vytvořit neúměrně rozvleklou síť škol a malých nemocnic, kde se prostě nestihnou ani vypracovat slušní učitelé a lékaři, zato se do nich pořád neefektivně musí lít spousta peněz? A btw. my nejsme obklopeni státy NATO, my jsme v NATO.
Tím chcete říci že školník který bere plat 25000 hrubého - pokud bude lépe pracovat že bude mít větší plat?
Znám školu, kde školník na teplém místečku nedělá absolutně nic, využívá ty malé benefity, které tam přece jen jsou, a když učitelky potřebují něco přestavět nebo udělat, nelze ho nikdy najít. Nakonec to musí odpracovat samotní studenti v rámci výuky. Pro takového je i tento relativně nízký plat zbytečný luxus, který si jako stát nemůžeme dovolit. Nehledě k tomu, že mnozí úředníci s obtížnými agendami berou např. 27tis hrubého a to občas musí jet i dvanáctky a brát si práci domů.
Ministr, který chce reformovat drahý školský moloch v zájmu efektivity a samotných kantorů je nejneschopnější? Vždyť celý systém zatěžuje kantory na úkor učení
Rozhodně je tu snaha s tím systémem něco udělat. A učitelé by měli táhnout se státem za jeden provaz, byť se změny k lepšímu promítnou až v budoucnosti.
Se zefektivněním a změnou souhlasím, ale nyní je třeba stabilizace. Stát se má chytnout za nos, předražené vojenské zakázky. Úředníků o 300 000 víc než Švycarsko. Tam ať hledají úspory. Ne ve školství. Tam ať opravdu lidé z praxe řesi změnu a optimalizaci. Přesně si pamatuji mámu, když před 25 lety byla velká změna školství, že to bude průser, a přesně říkala to, co se teď kritizuje. Nikdy se změny ve školství nedělaly s lidmi z praxe. A tak to vypadá.
A sotva přijdou nějaké změny, věštící větší reformy, copak se stane? Učitelé se jako první staví na zadní.
Dočetl jsem to do více jak půlky a stačí.
Pan Dobšík na jednu stranu kritizuje vládu s žene lidi nejraději do generální stávky: ale na druhou strane v každé odpovědi přiznává: že vláda má v řadě věcí pravdu: ale současně pro to hledá dětinské ospravedlnění: jako třeba téma dosavadního čerpání peněz pro 8000 nepbsazených pozic (jinak se tomu říká "černé duše").
A např. argumentace o "strašném nárustu mezd" kvůli asistentům ve třídách bych si dovolil konstatovat na základě osobní zkušenosti od mých dětí, je schopný asistenti ve třídě ubírají učitelům velkou část práce a starostí, takže jsou benefitem pro učitele.
Prostě jak říkám pořád – odbory jsou organizace, která vydělává sama o sobě nechutné peníze a tak se musí nějak prezentovat, aby svoje působení odůvodnily. A nebojte se, že za tuto stávku si nepřipiší letos pořádný bonus 🤣
Přesně!
Zdá se, že napříč stávkujícími učiteli a učitelkami převládají dojmy ukřivděnosti a zmatené požadavky. S tím se dá jen obtížně vyjednávat. Navíc ať pan Dobšík stávkujícím učitelům laskavě vysvětlí, co plánujeme jako stát dělat, až nás postupným kňouráním o více peněz do nefunkčního systému dostanou na řeckou cestu. A to ponechávám stranou fakt, že rétorika některých učitelů na sociálních sítích připomíná agresivitu útočníků v Irsku. Viz postřehy Jana Tuny na X.
Je pravda, že některé prvky AI mají ve vzdělávání ohromný potenciál, např. ve výuce cizích jazyků. Už před jejím nástupem začali někteří šikovní uživatelé a zájemci používat aplikace (např. Quizlet), které mohou efektivně nahradit neúčinné, nudné a často nedostatečné procvičování látky ve škole. Ti učitelé, kteří se nejvíce ohánějí nezbytností své přítomnosti ve výuce právě pro "okopírování" mravních a jiných norem žáky, mají toho často nejméně co nabídnout.
Stát to právě už třicet let ani náhodou nedělá, a proto to je tak, jak to je. A to všichni můžou být rádi, že je to alespoň tak, protože školství funguje díky zodpovědnosti a pracovitosti učitelů. Všechno má ale své meze...
Sypání stále dalších peněz do špatně nastaveného systému ale nezaručí, že zodpovědnost a pracovitost se promítne do vědomostí žáků. A o to by mělo jít nám všem především. Jen učitelé budou možná krátkodobě spokojení, do další stávky.
123
Sledujících
2
Sleduje
123
Sledujících
2
Sleduje
Neotřelá jsou jen pro někoho, kdo je totální amatér. To, co pan autor objevuje jako Ameriku Vikingové, to už většina škol dávno vyzkoušela - a buď se jí to osvědčilo nebo ne - a pro obojí je mnoho různých důvodů - umístění, sociální struktura v místě, vybavení, dopravní obslužnost, postoj zřizovatele atd. Takovéto vážně primitivní hraběcí rady si může v klídku vetknout za klobouk a příště se nezesměšňovat tím, že bude radit lidem, kteří o věci mají, na rozdíl od něj, skutečné povědomí dané zkušeností a místními možnostmi.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Jistě, Vám profesionálům, kterým to ve Vaší konkrétní škole nefunguje, přece nikdo nemůže uvádět příklady a zkušenosti jiné, než jsou ty Vaše, natož radit. Takový se přímo zesměšňuje. Možná by nebylo od věci zkusit pracovat pár let někde jinde, např. v soukromém sektoru, v jiné škole nebo v zahraničí, abyste viděli, jak se problémy řeší tam.
1 odpověď