• Není pravda, že by česká vánoční tradice byla rozdělena na dvě části. Mikuláš, čert a anděl, kteří začátkem prosince chodí po ulicích, jsou samostatným svátkem, kterým vlastně začíná "předvánoční (adventní) čas". Ježíšek na Štědrý den je opravdu malý Ježíš Kristus, kdo jiný by to byl. I s tím, že poté vyrost a zemřel na kříži. Ovšem každé Vánoce, v den svého (údajného) narození, se jako malé jezulátko v jesličkách na tento jediný den vrací, aby obdaroval všechny, kdo mají rádi spíš druhé než sami sebe a kteří se celý rok snaží žít čestný a spravedlivý život (to je to, o co Ježíši skutečně jde - ne jenom o chození do kostela). A malý Ježíšek k tomu nepotřebuje ani sáně, ani soby, ani skřítky a ani křídla - je to přeci Boží syn, a jako takový má neomezenou moc a umí dělat zázraky. A to je české vánoční tradici to nádherné a naopak proti konstatování ve videu, velice logické - to jsou pak doslova "kouzelné" Vánoce, když Ježíšek kouzlem a zázrakem nadělí pod stromeček dárky. A americká tradice se Santou vychází (jak jsem viděla v jednom dokumentu o vánočních tradicích na TV Prima) právě z našeho Mikuláše, který podle pověstí obdarovával chudé, a to i takovými způsoby, že jim komínem do ohniště sypal peníze nebo jim na domy věšel punčochy s ovocem a sladkostmi. Firma Coca Cola potom tuto postavu použila na svoji reklamu (oblékli ho celého do červeného, pěkně mu zakulatili břicho a dali mu čapku, aby to bylo veselejší) a protože to mělo veliký úspěch, tradice s tlustým chlapíkem v červeném obleku a s čapkou byla na světě.