Marně přemýšlím, jak dnes lze psát články bez aplikace znalostí ze ZŠ. Jak jinak si má člověk vysvětlit tuhle šílenou perlu, spolknutou i s navijákem? „Chce dosáhnout toho, aby na baterii o kapacitě 100kWh stačil článek jeden.“
Pojďme do 6. a 7. třídy ZŠ a pojďme trochu počítat, jo? Máme elektromobil o maximálním výkonu 300 kW. To je takový základ, tam elektromobily začínají. Nebo máme bájnou akumulátorovou nabíječku (i Yeti už byl viděn!), taky o výkonu 300 kW. Jeden článek zázračné baterie bude mít pod zátěží v průměru napětí kolem 3,7 V. Takže: Jakýpak proud potřebujeme, abychom z jednočlánku dostali výkon 300 kW???
81 kA! 81 k.i.l.o.a.m.p.é.r h.e.r.n.a.j.s d.o.h.á.j.e.č.k.a. Tak. A teď za domácí úkol dopočíst hmotnost (a cenu) metrového vodiče, který takový proud ustojí. B.o.ž.í.n.k.u. Ještě někdo bude tvrdit, že těch 100 kWh chce vybíjet / nabíjet celou hodinu a omezit se na 100 kW: to ale na věci nic nezmění, i 27 kA je pořád mimo mísu.
Zázračné baterie jsou všechny, od začátku, bez výjimky podvod. Nanomateriály, panečku! Zázrak! To si někdo fakt myslí, že LiPo baterie posledních 20+ let nestojí a nepadají právě s dobrou znalostí materiálů? Ovšemže ano! Proto přinesly tak ohromný pokrok ve srovnání s NiMH. S NiMH stěží hodinu běžel notebook, s LiPo je hodinu ve vzduchu dron.
To ale neznamená, že se bude tentýž „zázrak“ periodicky opakovat. Kdyby tohle mělo mít byť jen náznak budoucnosti, už dávno by to celé vlastnila Tesla nebo některý z jiných (ne)populárních autokoncernů. Autovýrobci přišli, viděli, obrátili oči v sloup, odešli.
Odebrání řidičského oprávnění seniorům je vskutku kontroverzní téma, ba dokonce nesmysl. Odebrání řidičského oprávnění lidem neschopným bezpečně řídit má smysl a mělo fungovat už dávno. Obě zmíněné skupiny lidí mohou mít sice jistý přesah, ale faktem je, že každý stárne jiným tempem. U někoho bezpečné řízení končí v 50 letech, u někoho končí v 99 letech a u někoho nikdy nezačne. Měřit všem stejným metrem, jen podle kalendářního věku, je nevyhnutelně buď nebezpečné, nebo nespravedlivé.
Když jsem v roce 2002 absolvoval autoškolu, už tenkrát byl běžným vybavením simulátor. Vypadal jako interiér Škody Felicie. Nic moc, ale fungoval! Dnes, po tolika letech, jsou možnosti takřka neomezené. Proč tedy ještě nemá každý řidič, bez ohledu na věk, povinnost absolvovat každé dva roky krátký test na simulátoru?
Test by se podobal běžné situaci, jakou je půlhodinová cesta neznámým městem podle navigace. Prověřil by znalost základních předpisů, značek, semaforů, přednosti. Přidal by několik překvapení typu couvající cisterna a neopatrní školáci. Ne s cílem dostat řidiče do úzkých, nýbrž za účelem kontroly základních řidičských schopností a reakční doby.
Test by byl automatický, nedal by se zfalšovat. Absolvoval by ho každý řidič. Dostanu řidičák v 18, další test mám ve 20, další ve 22… Z každého testu by bylo skóre. Každý by věděl, jak se jeho skóre vyvíjí a kdy se blíží limitu. Když přijde špatné skóre, čím to je? Někdo dlouho neřídil a chce mít dál oprávnění? Pak jsou nutné kondiční jízdy v autoškole. Ozývá se už stáří a zdraví? Pak je dobré to vědět včas, v předstihu!
Připadá mi smutné, když někdo vyjadřuje „hodnotu“ zvířete v penězích. Takové zvíře je přece pro někoho především členem rodiny. Někteří velcí papoušci se dožívají podobného věku jako lidé a předávají se v rodinách z generace na generaci. Informace, že má zvíře „hodnotu“ tolik či tolik současných korun, je poněkud nadbytečná. Mí rodiče kdysi dávno dostali zadarmo psa. Žil pak s námi 17 let. Příliš se mi nelíbí představa, že by měl mít „hodnotu“ 0 Kč.
Úkol zněl jasně: Smíchat dohromady co nejvíc špatných jízdních vlastností, použít technologie raných 70. let v pozdních 80. letech a vše doplnit palubní deskou připomínající babiččinu kredenc. Inu, podařilo se! Motor, soudruzi, přesuňte dopředu, ale posilovač řízení tam rozhodně nedávejte, neboť ten je příliš buržoasní!
„Parametry supersportu“ jsou opravdu špatný vtip. SUV šeredné jako noc (jako všechna SUV) a s mizernými jízdními vlastnostmi (jako všechna SUV) opravdu (ale opravdu) nemá parametry supersportu. Těch parametrů je totiž mnohem víc než jeden. Jinými slovy, že má auto výkon jako tank, to z něj nedělá automaticky supersport! Musí taky třeba umět dobře zatáčet, mít rozumně nízko těžiště, nevypadat jako kredenc bažící po co nejsilnějším odporu vzduchu a tak podobně. Zrovna to „zatáčení“ je u „rodinného“ auta kontroverzní téma, zejména pokud je členem rodiny chronický „zvraceč“. Mimochodem, SUV se jako rodinné auto vůbec nehodí, protože bezohledně ničí dětský vkus. Vyrůstá pak generace, které přijde normální jezdit v odporně hnusné popelnici.
Jaký to má smysl, zhyzdit auto do podoby hnusného, odporného SUV? SUV jsou zlo, mor, vředy městských ulic (do kterých nepatří) a pomíjivá hloupá móda lidí bez vkusu, která má mít namířeno do propadliště dějin, nikoliv so budoucnosti.
3D model v tomto článku nepřipomíná ani „erko“, ani 60. léta, ani Škodu. Připomíná takovou tu popelnici s oblým víkem, která stávala před každým komoušským panelákem, vedle několika „kamarádek“, vždy prorezlá a smrdutá.
V češtině by to znamenalo: „Pro zpracování článku bylo využito velké množství zdrojů, většinou se jednalo o prameny z internetu.“
Neznamenalo. V češtině by to znamenalo: „Pro zpracování článek byl využitý velké množství zdrojů, oni byli většinou internetoví zdrojové.“
Honza Amos Komenský by k tomu ještě navíc poznamenal: „Vývratků a lejn plní byli stolové a všickni koutové…“
Inu, dvě věci k tomu. Zaprvé, i s elektromobilem bude výhodnější stabilní rychlost. Jak by taky ne; když budu rekuperovat s účinností 80% a pak pohánět s účinností 90%, dostanu z té brzda-plyn-energie zpátky jenom 72%. Ano, rekuperace pomáhá, ale nic není tak účinné jako plynulá jízda. Zadruhé, sedmdesátník i přesto nejsem; elektromobil mám přece jen právě proto, abych na něj mohl šlapat jako na varhany, účinnost neúčinnost! Konstantních 70 km/h zní jako zaručený způsob, jak si zkazit radost z něčeho, co zrychluje líp než Ferrari a stojí čtvrtinu Ferrari. Ještě štěstí, že na rozdíl od většiny řidičů nemám svatou povinnost jezdit 1200 km denně na jeden zátah bez přestávek a že si tudíž můžu dopřát ten luxus, abych si každých 350 km dal půlhodinu pauzu. 😆
Elektromobilita v současné podobě „přírodě“ nijak a ničím nepomáhá. Odtamtud dál je pak už celý blogpost a celá úvaha špatně.
Jezdím výhradně elektromobilem, ale ne proto, že by to snad „pomáhalo přírodě“. Kdybych tolik chtěl „pomáhat přírodě“, nejlépe bych na tom byl s nějakým malým hybridem, pořád tedy se spalovacím motorem jako zdrojem většiny energie. Elektromobil během svých prvních (minimálně) 100000 km nepomáhá „přírodě“ vůbec, ba právě naopak.
Jezdím výhradně elektromobilem, protože mi to zrychluje z 0 na 100 rychleji než Ferrari a stojí to ani ne čtvrtinu Ferrari. To se mi líbí. „A to se vyplatí!“ S „přírodou“ to ovšem nemá vůbec nic společného.
Celkově samozřejmě proti spalovacím autům vůbec nic nemám. Mají svůj zásadní význam a díky rozvoji plně syntetických paliv je čeká dokonce i budoucnost. Já už bych sice takové auto nechtěl pro každodenní použití, ale jako veterána na víkendy — to klidně ano! Styděl bych se za něj před „přírodou“ (ať už je to cokoliv) dokonce i méně než za ten elektromobil.
Mimochodem, zrovna Etiopie nemusí nutně být příklad hodný následování… To jen tak na okraj.
Řešení je snadné a bylo už v různých podobách navržené mnohokrát. Jen se ho (pokud vím) zatím ještě nikdy nikde nepodařilo prosadit a schválit. Jednoduché pravidlo: MHD bude pro seniory zdarma pouze v době mimo dopravní špičky, tedy mimo dva intervaly během všedních dnů: 6:00 až 9:00 a 13:00 až 17:00. Mimo tyto dva intervaly a kdykoliv o víkendech a svátcích nechť jezdí senioři zdarma. Pokud opravdu potřebují v dopravních špičkách všedních dnů používat MHD, budou si muset koupit jízdenku nebo předplatné, stejně jako všichni ostatní (pracující + studující). Takové pravidlo by nikoho nediskriminovalo, nebyly by žádné speciální spoje „pro seniory“ a „pro ostatní“, nikomu by nic nebylo zakázáno. Jen by zkrátka vhodný systém zpoplatnění MHD „taktně“ naznačoval, kdy se seniorům doporučuje používat MHD a kdy je naopak vhodné nesoupeřit o prostor v MHD s „ekonomicky aktivními“. Jsem si jistý, že celý problém by tím byl jednou provždy vyřešený.
Nevím, no… Kapoty příliš připomínají Lucid Air, střecha příliš připomíná Audi e-tron GT a zadní část příliš připomíná, jak jsem měl jednoho dne průjem a nestihl jsem to domů. Ploutev ve stylu Zikmund & Hanzelka má sice asi vzdát hold starším generacím Tatry, ale celkově už to nezachrání. Tak teď jenom ještě dostat cenu pod 150 litrů (nemyslím Kč, samozřejmě), aby nepřevyšovala Teslu Model S, Lucid Vzduch 💨 ani Audi e-tron GT… A nakoupit licence na … úplně všechno, hlavně pohon, rozumného autopilota, výrobu karoserie z lehkých slitin (aby zbyla hmotnost pro baterie) atd… Snad aby se toho ujal Warren Buffett jako investor. 😆
Naprosto nepřijatelné chování. Když si rezervuju konkrétní místo a zaplatím za něj (a dobrá rezervace může stát klidně $200 navíc k (delšímu) letu), chci na tom místě sedět. Nepotřebuju, aby nějaký vykuk-oportunista začal dělat psí oči, že chce sedět vedle toho nebo tamtoho, že je „vysoký“ (a co má být? já taky!) a že by si strašně rád místo za dvoukilo vyměnil za místo za dvacku, s pokerovým výrazem na tváři.
Chcete konkrétní místo? Rezervujte si ho. Od toho je rezervační systém. Zvláštní je, že se vykuk-oportunista nikdy neobtěžuje zeptat, kolik rezervace místa stála a jak případnou výměnu kompenzovat… Místo toho klasické hloupé hraní na city — podívejte se, já přece musím sedět vedle fracka a ten, kdo si tohle místo rezervoval, za všechno může.
Vždycky, vždycky těmhle lidem řekněte NE. Zdvořile, diplomaticky, ale se vší rozhodností. Kdyby všichni pokaždé řekli NE, celé tohle patologické chování by už dávno zmizelo v propadlišti dějin.
Ne, fracek nemusí sedět vedle rodičů. Jestli není schopen sedět jinde, ať nikam necestuje.
Ne, fracek nemusí sedět u okna. Není k tomu důvod. Nebo ať ho rodiče naučí klikat na check-in stránce příslušné aerolinky. Pak si může vybrat místo a naučí ho to odpovědnosti a plánování.
Všechny zmíněné „výhody“, fakt všechny do jedné, by Wikipedia označila anotací Citation Needed. Odkazované zdroje jsou naprosto bezcenné náhodné blogposty na clickbait webech. Ani jeden z nich neodkazuje na PubMed, na impaktované žurnály atd. Proto mi nezbude než označit celý blogpost za zajímavou fikci a představivost a uzavřít to obvyklým konstatováním, že každému vyhovuje něco jiného. Například mně se ještě nikdy nevyplatilo vstávat před polednem, pročež takové věci nedělám.
Obvykle se vyhýbám termínu single, protože vyvolává nedorozumění. Někteří ho mylně interpretují tak, že single člověk je (a nechce být) „sám“, že mu v životě cosi schází atp. Skutečnost snad ani nemůže být vzdálenější takovému předpokladu.
Kdykoliv se rozhodnu, že další den někam odcestuju, dopřeju si týden či měsíc volna a podívám se všude možně po světě, pokaždé zajásám nad svobodou, kterou mám. Uskutečnit něco takového je věcí několika kliknutí myši. Představa, že bych skoro všechno — nejen velké cesty, ale i program každého dne, každé bydlení, každé zaměstnání — musel „povinně“ synchronizovat s dalšími lidmi (na nichž bych „závisel“ a/nebo by oni záviseli na mně), mi připadá jako situace z Mordoru. Proč bych dobrovolně vstupoval do pasti, ze které není (snadného a okamžitého) úniku? To nedává smysl.
Nikdy jsem nepřijal ten ponižující nápad, že celý můj život a celé mé úsilí má směřovat k plození další generace. Nesnáším tuhle redukci lidí na primitivní rozmnožovací strojky. „Kdy budeš mít děti?“ Nikdy! I kdybych snad záhadným omylem měl nějaké fracky, nikdy bych s nimi nebydlel v jedné domácnosti. Takovou situaci nelze než přirovnat k výlevce, do které se bez užitku sypou nejen peníze, ale i důležitější hodnoty, zejména čas. Totéž platí pro jakékoliv „partnerské vztahy“, s libovolným ze 72+ možných pohlaví: odpověď je vždy a jednoznačně NE.
Lidé, kteří vztahy a rodiny tolik „vyžadují“, se sami a dobrovolně dostali do pasti, do které by rádi vtáhli všechny kolem. Nelíbí se jim, že někdo nechce sdílet jejich sebeomezování. Kopou a prskají do všech stran.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Systém Common Rail, dobře známý z motorů od Rudy Diesela, se přece nedá aplikovat bezhlavě ve všech oblastech! Železnice by se měla jeho zavedení vzdát.