• Všechny autorem zmíněné nástroje jsou předmětem studia zpravidla až na VŠ, případně na matematicky zaměřených gymnáziích či na matematických seminářích v posledních ročnících studia. Ani jeden z nich není samozřejmě při vyplňování cermat testu potřeba. Co se týče determinantu a soustav, tak maximální počet rovnic, co se v soustavě v testu vyskytne, bude pravděpodobně 2. Na takovouto úlohu není příliš efektivní nasazovat nástroje lineární algebry, jako je třeba determinant (když už, tak rychlejší by bylo použito Gaussovy eliminace) Podobně tak s diferenciálním a integrálním počtem. Typické úlohy (pokud se tedy podíváme na SŠ úroveň, neboť v RVP pro ZŠ se samozřejmě žádná zmínka o této oblasti matematiky nevyskytuje) jsou například zaměřeny na maximální nebo minimální plochu. Ani takovou úlohu však v cermat testu nenajdeme. Podobně se po žácích nechce žádné odvozování vzorců apod., na které by se daly tyto metody nasazovat.

    Cermat testy nejsou ideální, ale jejich chyby je třeba hledat jinde. Autor tímto článkem spíše ukázal absolutně nedostatečnou orientaci v dané problematice, na základě čehož o tématu jen naprázdno plká.