A co to pomůže? Za auta se dnes platí těžké peníze, pojištění, povinné ručení, parkovací zóna (pokud máte štěstí. že v ní zaparkujete) benzin a to jste ještě nevyjel - to všechno jde daněmi do státních peněz - a co za to? Jen to, co od bolševika udělal Bém, a ještě to trvalo dlouho, než vůbec. jnak jen kosmetické úpravy, zdlouhavé opravy těžkých havarií neudržované dopravní struktury a buzerace brutálním ubíráním parkovacích míst, preferováním cyklistiky (tam, kde se na kole jezdit dá, tam lidé jezdí, ale Praha pro cyklisty není vhodná a většina lidí pracuje na úřadech a ve službách, kde se sportovní oblečení (a bez sprchy!) nehodí. Praha, na rozdíl od valné většiny vísek, je průjezdná i pro kamiony, o dopravních okruzích naposledy blouznili komunisti. A dovážky zboží a jídla až do domu tomu moc nepomohly. A vy byste do toho zdražoval?
Tak třeba právě ty dovážkové služby. Zabírají místo na silnicích, na chodnících, zaměstnávají cizince, kteří často neodvádějí SZP atd. To jsou negativní efekty, které my - ostatní uživatelé komunikací - neseme. V konečné ceně pro zákazníky těchto dovážkových služeb to však není zohledněno. Říká se tomu tzv. externalita (v tomto případě negativní). Je to jedna z forem tzv. selhání trhu. Je to neefektivní a nespravedlivé. Kdyby to uměl stát postihnout - např. vyšším zdaněním pohybu po pražských silnicích (což by zase mohlo být ku prospěchu veřejných rozpočtů - třeba pro financování veřejné dopravy, sociálních služeb, školství atd.), koncová cena pro zákazníka takových služeb by správněji postihovala náklady, které jsou služba způsobuje (a zřejmě by došlo i k menšímu užívaní těchto služeb). To je jen příklad.
Souhlas. Pouze bych poopravil, ceny bytů rostou především kvůli investičním nákupům a s nimi roste i cena nájemného. Ta zajišťuje návratnost investice v předpokládaném časovém horizontu.
Poptávka po nájemním je důsledek problémů s dostupností mít vlastní bydlení. Těm lidem nic jiného nezbývá.
Co je MMR?
Ministerstvo pro místní rozvoj. Za každé vlády připravuje nějaký program podpory bydlení, o němž se potom mluví v médiích (naposledy toho hodně namluvil I. Bartoš, před ním K. Dostálová). Dostupnějším se bydlení ale nestalo. Je to bohužel jen politický marketing.
Není žádná tragédie nemít vlastní bydlení. Naopak ČR je v tomto ohledu velmi nestandardní. Na jedné straně je tu vysoký poměr vlastnického bydlení, a na druhé straně chybí činžovní domy, kde by se za nájemné dalo bydlet třeba i celý život bez velkého rizika, že pan domácí bude potřebovat nemovitost zpět.
.
Ceny nemovitostí jsou dávny tím, že už třicet let obce zneužívají územní plánování k tomu, aby se nestavělo. Místo regulace do jakého směru se má obec rozrůstat, uplatňuje se zákon tak, aby se růst obcí brzdil. Díky tomu je dlouhodobý převis poptávky nad nabídkou. Developeři mají skoupené pozemky kolem obcí a roky čekají, až jim zastupitelstvo půjde na ruku, a z pozemku udělá stavební. Vybraní radní a zastupitelé pak získají "extra slevu" na byt.
.
Výsledkem je, že máme nemovitosti dražší než na západě, staví se pomalu a draze, a je všudypřítomná systémová korupce.
.
Jenže ono to půjde těžko změnit. Těm, co nemovitosti už mají, vyhovuje, že se obec už nerozrůstá. Sice jejich děti nemají kde bydlet, ale myšlenkově si to nespojí. Všichni by rádi získali nemovitost, ale ne u nich za humny, ale až v sousední obci, aby nezažívali nepohodlí s výstavbou a výdaje na infrastrukturu.
.
Dokud stát zákony nezmění pravidla pro stavění, tak se to nezmění. Nezmění se to, dokud postatnou silou v parlamentu budou "Starostové". A až se to změní, stejně to bude trvat aspoň patnáct let, než se projeví výsledky.
Bohužel, lež, že všude v zahraničí je standardem bydlet v nájmu, se u nás zopakovala již asi milionkrát.
Nájemní bydlení převažuje v několika zemích, ale daleko obvyklejší je převážně vlastnické bydlení - např. ve Velké Británii, Francii, USA, v jižní Evropě...
Bytů je dost (nejvíc v naší historii). Problémem je narostlá poptávka - jak po vlastnickém bydlení (zvyšující zejména ceny bytů), tak po nájemním bydlení (zvyšující zejména výše nájmů). Nové zdroje této poptávky jsou mj.: vysoká imigrace ze zahraničí, investiční nákupy bytů bohatými jednotlivci (mnohdy ze zahraničí), nákupy institucemi (např. fondy), investice do bytů za jiným účelem než dlouhodobého bydlení (ponechání bez obsazení, Airbnb...), preference většího soukromí (vytrácí se "třígenerační domácnost"). Většinu těchto faktorů lze korigovat - např. vhodnějším systémem zdanění nemovitostí. Našim mladým lidem by to pomohlo víc než gesta MMR.
Ale no tak. Cizinců tady moc není a ty ceny byly vysoké dávno před příchodem Ukrajinců. Ten problém je jinde, je nízké zdanění nemovitostí, nízké zdanění vysokých příjmů, zejména z podnikání a je spousta lidí, kteří si ani nemusí brát hypotéku a chtějí peníze někam investovat. Takže si z těchto důvodů kupují další investiční byty a tedy vyženou ceny výše. Tohle bylo krásně vidět při snížení daní na konci roku 2020. Už na podzim, když to začalo být jasné, hypoteční poradci obvolávali kdekoho, ať si naberou další investiční hypotéku za těch 5-10 tisíc, které budou mít navíc a ceny nemovitostí vyletěly.
Populace cizinců v Praze je v řádu desítek procent. Cizinců tu je moc. Tito lidé musí někde bydlet a tlačí tak ceny nájemného vzhůru (pro všechny). Díky tomu (a i díky tomu nízkému zdanění nemovitostí) se vyplatí do nemovitostí investovat (ze strany jednotlivců a více a více ze strany firem a fondů). Kromě toho, byty za hotové kupují ve velké míře zase právě cizinci (v trochu jiné struktuře, ale z velké části právě z bývalého SSSR).
8
Sledujících
0
Sleduje
8
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Nedostupnost škol, bydlení, zdravotní péče, přeplněné dopravní prostředky, nedostatek parkování... A naši politici dále prodlužují pobyt statisícům osob. Pomáhejme Ukrajincům na Ukrajině, ne v ČR.