Vtip je v tom, že se znalostí fyziky to prakticky nesouvisí. Já jsem uživatel a buď mi to vyhovuje a nebo ne.
Ano, jsou motoristi, pro které jsou důležité i emoce, které jsou s řízením auta spojené. Ne jen se přemístit z bodu a do bodu B.
A koupě elektromobilu je pro ně něco jako koupě mikrovlnky nebo ledničky.
Jaké příjemné emoce jsou spojené s užíváním mikrovlnky nebo ledničky?
Jedna věc jsou emise a ochrana životního prostředí, druhá zase náklady na koupi a provoz auta. Tam e-auta na celé čáře prohrávají se spalováky. Pořizovací náklady a jaká cena se bude za několik roků platit za elektřinu, nerovnoměrné dodávky proudu, zákazy nabíjení, vyhrazené časy na nabíjení, .....
Patřím do střední třídy. Koupil jsem si novou Fabii za 400 tisíc. Polovinu v hotovosti, druhou na 4 roky splácení s úrokem 3,7%. Na víc prostě nemám ! Koupit si auto přes milion je absurdní. Ať si to všichni uvědomí.
Tak Fabia IV s tříválcem a výbavou "Budˇ rád že máš volant" stojí od září opravdu 400 tisíc.
Smutné je, že když v roce 2021 přišla na trh, stála 280 tisíc.
Elektromobilita se zkrátka prodraží i těm, kdo o elektromobil nestojí...
Buďte v klidu, účinnost spalovacího motoru se za posledních 20 let nijak zásadně nezměnila. Důkazem tomu je např., že spotřeba naftového osobáku je pořád 6 litrů. Už před více jak 20ti lety jsme měli na VŠ přednášku přímo od škodovky, že s vylepšováním účinnosti spalovacího motoru jsou v koncích. Účinnost spalovacího motoru obecně je cca 35%, ovšem za optimálních podmínek, tzn při konkrétní teplotě, otáčkách atd. Světe div se, průměrná účinnost během normální jízdy je ještě o řád nižší. Proto dnes automobilky nutí do aut mnohastupňové automatické převodovky, aby motor pracoval pokud možno v nejúčinnějším režimu. Ať je to jak chce, je to pravěk. Kdo jednou usedne do EV, ihned to pochopí, pokud má tedy alespoň elementární znalosti fyziky.
Vašemu příkazu jsem vyhověl a v klidu jsem.
Co si myslíte o účinnosti spalovacích motorů vám vyvracet nebudu. Nic to ale nemění na tom, že elektrické vehementy s sebou vozí váhu, kterou s sebou auta se spalovacími motory vláčet nemusí.
Před lety jsem strávil cca 1,5 roku s elektrickým Fiatem 500e (dovoz ojetého z Kalifornie).
Byla to krásná doba, kdy kWh stála Kč 2,50.
Zažil jsem s ním i humorné příhody - třeba když mi večer v garáži vypadl jistič a já jsem až ráno zjistil, že nemám nabito...
Takže z vlastní zkušenosti vím, co a proč nechci.
Myslím, že nejlepší antireklama na elektromobil je elektromobil sám.
Nemusíte být ani znalec fyziky, abyste pochopil, že už ho nechcete.
Určitě se jedná o velmi zajímavou studií, ale opomina jednu velmi důležitou proměnou. E-paliva. Jak by dopadlo srovnání, kdyby benzínová Koná jezdila na e-palivo? Jak by vše vypadalo, kdyby EP místo protezovani elektromobilů pobizela výrobce paliv k výzkumu a rozvoji e-paliv? Třeba v Německu už jsou E-paliva dostupná. Není to zatím všude, na litr vychází o cca 10 Kč dráž, ale emise snizuji o 90%. To by pak bylo zajímavější srovnání...
Jenže nafta HVO 100 se už prodává a to cca o 14 eurocentů dráž než nafta z ropy. Takže cca o Kč 3,60 na litru.
Nejsou s ní spojené žádné cenové výkyvy, jako u ropy dle požadavků těžarˇů.
Snížení emisí CO2 o 90% je fakt a je to hned a bez úprav současných motorů a bez výstavby dobíjecích stanic - prostě se jen přiveze k čerpací stanici a tam se bude tankovat z jednoho stojanu.
Zajímavé je, jak nikomu z obhajovatelů spalovacích motorů nevadí, že spalují 70% fosilních paliv pánubohu do oken, čili úplně zbytečně, bez možnosti využít podstatnou část odpadního tepla.
I účinnost spalovacích motorů se zvyšuje, takže dnes už diesely dokáží přeměnit 40% energie na pohyb.
U elektromobilů vynechme ztráty při dopravě energie k dobíjecím stojanům a řekněme, že i dobíjení je bezstrátové (což neodpovídá realitě - ale atˇ). Rˇekněme, že vše je bezstrátové a že můžeme využít 100% baterie. Pak je ta účinnost cca 97%.
Jenže váha 55 litrové nádrže nafty je 50 kg, zatímco baterie elektromobilu střední třídy váží 450 kg.
A to je váha, kterou auto se spalovacím motorem do pohybu uvádět nemusí a je tedy jedno s jakou účinností by to dělalo, kdyby muselo.
Proto je argumentace vyšší účinností do značné míry falešná.
A zase jsme u toho. Jak můžete do háje vědět, jaké pocity má majitel elektromobilu?
Tyto diskuse pod těmito články se staly symbolem útlaku, nadřazování a ponižování elektromobilů a majitelů. Nezlobte se, že vám to tak to píšu, ale já vždycky bráním slabší a utlačované, což jsou v tomto případě elektromobily
To, čeho jsme v posledních zejména čtyřech pěti letech svědky, je naprosto bezprecedentní snaha vnutit tento typ aut úplně všem. A nejde zdaleka jen o politiku, byť ta zejména v některých zemích hraje dominantní roli. Také většina automobilek se rozhodla zanevřít na všechno ostatní a investuje do vývoje téměř jen těchto vozů, elektromobily jsou také téměř výlučným předmětem jejich marketingových aktivit a způsob, jakým je v jejich prospěch manipulován veřejný prostor, je též nevídaný.
To nevypadá jako utlačování slabšího, že?
Jsou lidé, kteří se domnívají, že pokud politici nevysloví přímý zákaz, že je to skvěle demokratické a že mají možnost volby.
Jenže politici už dávno zjistili, že na přímý zákaz občané reagují velmi negativně a tak zákazy formulují nepřímo.
Co udělá politik, když se rozhodne zakázat CD a DVD? Zakáže je? Ne. Jen uzákoní, že nosič dat smí obsahovat maximálně 50% plastů. Pochopitelně aby se měla dobře planeta a příští generace. Formálně to zákaz CD a DVD není, ale fakticky to zákaz je, protože je to pro CD a DVD nesplnitelná podmínka.
A stejně postupují i u aut.
Rok 2035 není významný, protože už v roce 2027 budou benzín a nafta zatíženy systémem povolenek ETS 2, který je zdraží o Kč 3 za litr a výhledově o Kč 15 za litr.
A v roce 2030 bude platit flotilový limit 30 g CO2 na km, což odpovídá spotřebě nafty 1,15 l/100 km a jedná se tedy o emisně výrobní smrt pro auta se spalovacími motory.
Bylo by dobré si uvědomit, že stanovení technicky nerealizovatelného limitu je totéž co zákaz.
Zkuste si, pane Sˇtastný, představit, že by EU uzákonila, že elektromobil smí jezdit jen na elektřinu vyrobenou větrnými elektrárnami a že jí smí spotřebovat jen 4 kWh na 100 km. Byl by to zákaz nebo nebyl?
Chtěl bych ty vědce slyšet a vidět ! To budou určitě vědci které "svět neviděl".........
Vědci v 60. a 70. letech vyprávěli, že se blíží další doba ledová.
Tedˇ zase, že za pár let všichni shoříme.
Pokud nevíme, kdo to těm vědcům platí, tak vlastně nevíme ani odkud vítr fouká a jak vážně to máme brát.
Dovolím si napsat svůj pohled, netvrdím že je spávný ale určitě je podložený praxi, ne doměnkami nebo různymi informacemi z internetu. Takže k vašim poznámkam:
A nakonec ta nádhera - náklady na palivo na 100 km 50Kč a na běžný servis NULA.
Mohl byste mi říct jakým BEV konkrétně jezdíte, kolik má najeto a v kterém roce byl vyroben?
Také za kolik jste ho pořídil konkrétně vy (nový nebo ojetý) - atˇ není třeba hledat zpětně katalogy.
Pokud to porovnáme s tím, za kolik je v současnosti prodejný, měli bychom zjistit jaké jsou náklady na něj jen z titulu vlastnictví.
Všechny ostatní náklady - elektřina, pneumatiky - zanedbáme - dobře?
Omlouvám se, ale do detailů jsem to nezkoumal. Většina podpory pokud vím směřovala automobilkám, aby ta auta vyvinuly.
A např. i zde v ČR byly pobídky na nákup nových aut v podobě plateb za vyřazení starých aut (tuším, že se tomu říkalo šrotovné).
Ono není potřeba znát do detailu kam přesně ty dotace a podpora směřovaly. Stačí jednoduchý fakt, že jinde na světě se to neprosadilo a rychle se toho zase zbavili. Už to samo o sobě je dostatečný důkaz, že to tu mělo velkou politickou podporu.
Pokud vás zajímají detaily, nebude zase tak těžké najít, kam všude ty dotace šly.
Právě že to tak jednoduché není. Najít to totiž nikde nejde.
A tak je jediný možný závěr - že jste si to vymyslel.
EV není spalovák🙄
S tím nemusíte jezdit na smradlavou benzínku, špinit si ruce od pistole a čekat frontu na zaplacení u pokladny.
S EV přijedete domů, za pár vteřin připojíte kabel a víc neřešíte.
Ráno vždy vyjíždíte s tak nabitou baterkou, jak potřebujete.
Jenže rozmotávat a zase smotávat kabel musíte mnohem častěji...
Asi nebudou, protože hybridy ty normy postavený na hlavu plní už teď. Stejně 80 procent Čechů jezdí kolem komína a na to hybrid bohatě stačí. No a když někdo jede mimo svůj okres tak tam má motor se spotřebou do 3 litry na sto.
To plní, ale jen v normovaném testovacím cyklu s plně nabitou baterií na začátku.
V reálném testu je to podstatně horší.
Tak elektromobil má své nesporné výhody. A někdy se chystám, že si ho půjčím tak na týden abych ho vyzkoušel. Ale jelikož je mi 55 let očekávám svou řidičskou "karieru" ještě tak 10 let, pak si myslím, že při povinné lékařské prohlídce příjdu o řidičský průkaz, tak si hodlám koupit vůz se spalovacím motorem.
To je výborný nápad.
Já sám jsem před lety strávil asi 1,5 roku s Fiatem 500e.
A od té doby vím co a proč nechci.
Rˇekl bych že nejlepší antireklama na elektromobil je elektromobil sám...
No a proč netrestat ty co si tanky SUV kupují. Proč se to rozprostře na celou produkci. Chceš si koupit tank tak plať. A byl by klid během několika málo let. SUV že své podstaty těžko kdy splní limity a tak to odnesou ostatní auta. Když to jde u elektro, tak by neměl být problém zavést emisní daň i tady
V tom se, bohužel mýlíte.
Osobní auta (auta kategorie M1) mají EU stanovenou normovanou váhu 1380 kg a limit 95 g CO2 na km. Za každých 10 kg navíc se k tomu přidává jeden gram a naopak.
Takže o 200 kg lehčí auto má limit 75 g, zatímco o 200 kg těžší auto má podstatně splnitelnější limit 115 g. Tedy splnitelnější v emisním testu, ne reálně na silnici.
Když víme, že nejúčinnější metoda snížení spotřeby je snížení váhy auta.
EU to ale nastavila opačně. Nevím proč.
No já tak trošku ironicky reagují na ty podrážděné komentáře kdykoliv se objeví nějaký článek o elektromobilech. Prý nám elektromobily někdo nutí. Možná jsou nějaké billboardové kampaně, možná jsou tady agenti v černých oblecích, ale já zatím mám největší možný výběr aut. Samozřejmě že do spalovacího auta už bych si dobrovolně v životě nesedl, ale mohl bych si ho koupit. Máme opravdu svobodu si vybrat jakékoliv auto chceme. Ale měl byste vidět, jak hysteričtí jsou lidé, kdykoliv se zmíní slovo elektromobil.
Máme svobodu vybrat si jakékoliv auto chceme, ale jen z těch které výrobci mohou vyrobit, aby splnili podmínky regulátorů.
To není totéž, co vyrábět auta, která by si přáli mít na výběr motoristé.
Takže to je něco jako když Pánbůh přivedl Adamovi Evu řekl" "Na, vyber si..."
A jak konkrétně? Nějaká billboardová kampaň nebo TV pořady? Nebo jsou tady speciálně agenti kteří chodí za lidmi do bytu a nutí to? Nebo snad prodejci to nutí? Jsou tady nějaké reklamy výrobců, které vám to vyloženě nutí? Nebavme se prosím, už jednou provždy o nějakém vymyšleném roce 2035. V tom roce se nic nestane. Žádný zákaz spalovacích aut nebude. Kromě toho nikdo nikdy a nikde neřekl, že musí být vyráběn i pouze elektromobily. V tom návrhu evropské komise se zakazuje prodávat jakákoliv technologie, která nemá nulové provozní emise. Tzn. že klidně to může být spalovací auto, pokud chcete zažít peklo v podobě řazení převodových stupňů, výměn i olejů apod., ale dnes mi to vypouštět z výfuku a my se tam, kde to jezdí.
Ale hlavně, po nějakých 230 000 kilometrech za volantem elektro mobilu a obrovskému množství kilometrů za volantem spalovacích vozu mohu jednoznačně říct, že když by něco nutili, tak elektromobil je opravdu signifikantně lepší forma dopravy. Nebo jsme se teďka o ceně, protože ta se může skutečně časem velmi výrazně změnit.
Jsou lidé, kteří se domnívají, že pokud politici nevysloví přímý zákaz, že je to skvěle demokratické a že mají možnost volby.
Jenže politici už dávno zjistili, že na přímý zákaz občané reagují velmi negativně a tak zákazy formulují nepřímo.
Co udělá politik, když se rozhodne zakázat CD a DVD? Zakáže je? Ne. Jen uzákoní, že nosič dat smí obsahovat maximálně 50% plastů. Pochopitelně aby se měla dobře planeta a příští generace. Formálně to zákaz CD a DVD není, ale fakticky to zákaz je, protože je to pro CD a DVD nesplnitelná podmínka.
A stejně postupují i u aut.
Máte pravdu, že rok 2035 není významný, protože už v roce 2027 budou benzín a nafta zatíženy systémem povolenek ETS 2, který je zdraží o Kč 3 za litr a výhledově o Kč 15 za litr.
A v roce 2030 bude platit flotilový limit 30 g CO2 na km, což odpovídá spotřebě nafty 1,15 l/100 km a jedná se tedy o emisně výrobní smrt pro auta se spalovacími motory.
Bylo by dobré si uvědomit, že stanovení technicky nerealizovatelného limitu je totéž co zákaz.
Zkuste si představit, že by EU uzákonila, že elektromobil smí jezdit jen na elektřinu vyrobenou větrnými elektrárnami a že jí smí spotřebovat jen 2 kWh na 100 km. Byl by to zákaz nebo nebyl?
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Elektromobil nevydrží 20 let spalovací auto ano.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Nevím jak dlouho vydrží elektromobil, ale pokud je 8 let starý, tak bez ohledu na to, kolik má najeto, si ho pořídí jen hazardér.
Zatímco 8 let staré auto se spalovacím motorem může být ještě velmi perspektivní ojetina.