Alma Mater: FFUK / Stav: vdaná feministka / Děti: mám - a jaké! / Povolání: přece to "poslání" / Hobby: Historie, Literatura, Biologie, Cestování, Umění
1. České děti podle mezinárodních srovnávání PISA a TIMSS patří k těm nejméně zatěžovaným žákům domácí přípravou ze srovnávaných zemí.
Úkolem základní školy je připravit děti na základní porozumění světu kolem nich - a připravit je na další, už profesní, vzdělávání - učební obor, SŠ a třeba i VŠ. Pokud mají ty patnáctileté děti porozumět světu kolem sebe, musejí umět funkčně číst, psát a základní "kupecké" počty a pochopení finančních zákonitostí. Musejí mít reálnou představu o tom, jak fungují věci v přírodě a ve společnosti, jak a proč vznikly významné kulturní památky a hodnoty, které nás obklopují, jak funguje technika kolem nás, jak funguje stát a státní orgány, měli by znát svá práva a povinnosti jako občané. Měly by pochopit zásady zdravého životního stylu, rozumět tomu, jak funguje jejich tělo, jak fungují mezilidské vztahy, rodina, partnerství, demokracie. Nejde o nějakou "super odbornou" úroveň - jde o porozumění běžnému tematickému textu v médiích, běžné informační tabuli na naučné stezce nebo kulturní památce. Jde o porozumění běžnému návodu k použití, informacím od státních orgánů, od lékaře, od zaměstnavatele. Měly by také získat zásady samostatnosti, odpovědnosti, vytvořit si pracovní návyky a sebekázeň. Tohle všechno se jim škola snaží předat. Nicméně - je k tomu potřeba, aby tuto snahu rodiče a společnost aspoň nesabotovali, když už se na tom často nechtějí podílet. Podrývání autority školy a učitelů, neustálé rozporování všech pravidel a snaha dětem "ulevovat" a získávat různé výhody a "vyšlapávat jim cestičky" vede k pravému opaku. Dehonestace škol a jejich často zcela nepodložená a laická kritika v médiích vede pouze ke snižování podpory škole ze strany rodin - a pak k odchodu učitelů.
Zde krásné shrnutí člověka z praxe. Odkaz
Zde odkaz na petici proti tomu vysoce škodlivému rozhodnutí, které pouze vyžene ze škol moderně vyučující učitele. Odkaz 1
Ten článek je nepřesný v tom, že v těch disponibilních hodinách nebude možné naplňovat výstupy z těch pevných hodin. Tj.nebude možné je propojit. A s jednou hodinou týdně žádná moderní výuka není prakticky možná. Dokonce ani laboratorní práce nebo výuka v terénu. A hlavně - ubrala se 1/4 výstupů a 1/2 času. To znamená pouze větší stres pro žáky i učitele. Tohle rozhodnutí je celé špatně. A jdou proti němu i oboroví didaktici, kteří výstupy pro nové RVP vytvářeli. Všichni - kromě Beka a lidí z NPI - vědí, že je to "békovina" ...ale budou to tlačit na sílu do škol. Pouze vyženou ze škol ty učitele, kteří už dnes učili moderně. Protože ti se jim na tohle můžou...
Učitelé by moc rádi věnovali rodičům důvěru, že se se svými dětmi budou věnovat po vyučování něčemu přínosnému...jenže...ono to tak ve většině (a velice nerada to píšu) , opravdu většině případů prostě není. Stačí se v kterékoliv třídě zeptat: "Kdo si doma povídá s rodiči?" nebo "Kdo jezdí s rodiči na výlety?" "Kdo si s rodiči společně čte?" "Kdo už byl s rodiči v divadle (v muzeu, na výstavě, na nějakém hradu...)?" Výsledky průzkumu vás především rozlítostní - a v druhém plánu hrozně rozzlobí. Zjistíte totiž, že dětí, které odpoví kladně, je rozhodně hodně méně než polovina. Učím (a bydlím) v menším městyse cca 50 km od Prahy - vlakem 45 minut na Hlavní nádraží. Přesto se velká část dětí dostane do Prahy poprvé někdy v průběhu prvního stupně "se školou". Brali jsme žáky 9. tříd na Pražský hrad a Vyšehrad...z 30 dětí byli na Hradě už dříve 2 a na Vyšehradě 1 (má blízko babičku). Je to smutné - ale dnešní rodiče nemají ve většině případů chuť, čas nebo energii se svým dětem věnovat... A ty úkoly? Většinou školy už nevyžadují "podpis rodičů"...takže rodiče nejen, že obvykle dětem s nimi nepomáhají - ale ani nekontrolují, zda děti nějaké úkoly mají. Což je vlastně jediné, co by rodič udělat měl - minimálně u prvostupňového dítěte - dohlédnout ABY dítě úkol udělalo...nikoli JAK ho udělá. Protože DÚ jsou důležitá zpětná vazba, jak látku dítě pochopilo a jak ji SAMOSTATNĚ zvládá. A to, že rodiče musejí s dětmi "bojovat", aby udělaly úkoly...to není žádný argument. To je pouze důkaz nezvládnuté výchovy. O povinnostech se nediskutuje.
Zde je odkaz na zmíněnou petici: Odkaz 1
Nejhorší je, že když jsem byla v létě na semináři k zamýšleným změnám v RVP s jedním z tvůrců revize pro dějepis (pan J. Najbert - jeden ze signatářů otevřeného dopisu ministrovi proti této změně), tak o tomhle zamýšleném krácení ani oni ještě nevěděli. Takže je otázka: KDO do toho, proti názoru všech didaktických odborníkům takhle šlápnul??? Naopak se ještě v létě mluvilo o tom, že v novém RVP bude doporučeno, aby se s ohledem na badatelskou, projektovou a terénní výuku učily naukové předměty v dvouhodinových blocích. Já sama si v průběhu let na vedení doslova "vyskučela", abych aspoň v některých třídách měla výuku v dvouhodinovkách, upravuji podle toho výuku, můžu s dětmi dělat daleko zajímavější věci než dříve...a teď mi do toho NPI hodí vidle - a já budu zase stíhat tak akorát mluvit od katedry? Jak dělat terénní výuku přírodopisu? Jako že máme jít jeden týden do lesa - a druhý zpátky? Když jsem tohle četla, tak otevřeně říkám, že jsem dvě noci nespala - a naprosto vážně uvažuji o tom, změnit zaměstnání. Po 20 letech "vášnivého" učení... Ale představa, že budu muset něco dělat "blbě", když to umí dělat dobře - to asi nepřekousnu. Pokud to v této podobě opravdu vejde v platnost - a pokud to nepůjde nějak "očůrat" - tak končím. P.S. Pokud by učitelé naukových předmětů uvažovali o stávce - a i to už jsem slyšela - tak jsem všemi 10 pro. Protože tohle je vražda naukových předmětů a oborové didaktiky v přímém přenosu.
Kdysi, za minulého režimu, jsem Nohavicovy písně fakt měla hodně ráda. Dneska je vypínám, když je někde hrají. Ten člověk je mi hluboce protivný - udávání, medaile od Putina, rasistické texty, kamarádšofty s Okamurou...prostě už ho slyšet nemůžu. A jestli jeho písničky přetrvají déle, než jeho mizerná pověst a charakter - to ukáže čas.
Je to dva dny, co jsem v jedné zajímavé FB skupině (jmenuje se Práva rodičů a dětí v kontaktu se školstvím, zdravotnictvím a státem) četla diskuzi, v níž se matky navzájem utvrzovaly v tom, že není jejich povinností naučit pětileté dítě si utírat zadek - a naopak je povinností učitelky ve školce jejich pětiletým potomkům zadky utírat. Takže, bohužel, naprostý souhlas s článkem. Kdykoliv učitelky po dětech něco chtějí, tak je "traumatizují" a "šikanují". Děti dnes, podle názoru rodičů ve školce (a nejen tam) nic nemusí. Nemusí spát, nemusí se zklidnit, nemusí jídlo ani ochutnat, nemusí dělat nic, co je nebaví, nemusí půjčovat hračky, nemusí umět samoobsluhu, nemusí mít k nikomu respekt.
Nesouhlasím s tou větší samostatností. Podle mých zkušeností pedagoga naopak čím dál více spoléhají na to, že za ně vše vyřeší dospělí (rodiče, učitelé atd.). S každou maličkostí se obracejí na někoho, kdo by to mohl vyřešit za ně. Leckdy to nabírá až absurdních forem. Jedeme třeba s dětmi na exkurzi a na slečnu, která dorazila do autobusu později, zbylo místo vedle spolužáka, kdežto její preferovaná spolužačka si sedla už dříve k jiné slečně. Do 20 minut mi píše maminka, že dcerunka je smutná, že nesedí s tím, s kým chtěla - a já to mám napravit. Nicméně, fakt odmítám někoho přesazovat proti jeho vůli jen proto, že někdo jiný má superprotektivní matku. Jde ale o to, že normální by bylo, kdyby se slečna SAMA zeptala své spolužačky, jestli si nechce sednout k ní...aby i takovou marginalitu delegovala na matku a učitelku - to fakt jednomu zůstává rozum stát.
Pan Čapek je, podle mého názoru, osoba mravně pochybná. Protože jsem si "dovolila" mu na několika diskuzích oponovat - a jednou jsem ho nazvala "narcisem" pod jedním zvláště dehonestujícím příspěvkem o nějaké kolegyni učitelce, tak se rozhodl, že si to se mnou "vyřídí". Podle osvědčených metod úvodníků Rudého práva si dal tu práci, že vytrhal z konceptu a souvislostí jednotlivé věty z různých mých komentářů na různých platformách - za posledních cca 5 let a postavil je proti sobě, aby dokázal, jak jsem jako učitelka "nekompetentní". Na svém blogu, pochopitelně. Já jsem o tom, samozřejmě, nic netušila. Upozornili mne na to moji žáci, kteří na to nějak přišli, a začali mu tam prý psát komentáře o tom, že je +++++ - no, vykrucovali se, co že mu to tam vlastně psali 😄 Jejich komentáře a i celou diskuzi vymazal. Když jsem se na ten blábol podívala já, tak už tam diskuze k článku vůbec nebyla - takže nevím. A děti se mne ptaly, co že s tím budu dělat - vysvětlila jsem jim, že nic. Že člověk této morální úrovně mne nezajímá - a měli jsme k tomu moc pěknou hodinu o mediální gramotnosti 😄
Autorka je prakticky ve všem úplně mimo mísu.
Ve skutečnosti je většina učitelů někde mezi oběma extrémy. Protože pokud by někdo jel takto na 200% permanentně ve všech třídách a ve všech předmětech - tak by do 5 let totálně vyhořel, rozvedl se a nemohl mít vlastní děti. Autor článku totiž úplně opomíná ostatní práci učitele - administrativu, organizaci akcí , opravování, komunikaci s rodiči a úřady a povinné vzdělávání. Protože ačkoliv zdaleka nejsem tak "ideální" InoÚča - tak jsem třeba tento týden byla v práci: pondělí a úterý 9 hodin (7 - 16 hod) + ještě hodinu práce večer, ve středu jsem byla v práci 5 hodin + 3 hodiny práce večer, dnes budu v práci 6 hodin + 3 hodiny školení (webinář) a zítra v pátek jedu s plným autobusem dětí na celodenní akci do zahraničí (5,00 - 23,00 - tj. odpovědnost za žáky 18 hodin nepřetržitě). Samozřejmě mne ještě budou čekat tak 3 hodiny příprav na příští týden v neděli. Pracovní doma za 7 dní tedy úhrnem 58 hodin. A, samozřejmě, takto to není každý týden - ale úplně výjimečné to taky není.
Alma Mater: FFUK / Stav: vdaná feministka / Děti: mám - a jaké! / Povolání: přece to "poslání" / Hobby: Historie, Literatura, Biologie, Cestování, Umění
123
Sledujících
2
Sleduje
Alma Mater: FFUK / Stav: vdaná feministka / Děti: mám - a jaké! / Povolání: přece to "poslání" / Hobby: Historie, Literatura, Biologie, Cestování, Umění
123
Sledujících
2
Sleduje
Ty kecy o milostném vztahu mezi dcerou Karla IV. a jeho manželkou vzala autorka konkrétně KDE?