Jela jsem s taxi do nemocnice. Výjimečně s českým řidičem. Byl to mladý učitel, který si tak přivýdělává...
Na školách panuje diktát rodičů. Něco se nelíbí? Stížnost. Naprostá většina ředitelů učitele nepodrží, protože ví, že bude následovat Stížnost na ministerstvo, přijde inspekce a samozřejmě že se najdou nějaké chyby a ředitel ponese následky.
Jako učitelka už roky vidím, že ve výchově chybějí kategorie "musím, nesmím ". Kdy se to mají naučit? Až v zaměstnání? Copak my starší můžeme dělat vše, co si usmyslíme, co nás baví? V rodině, zaměstnání... děláme jen to, co nás baví? Baví všechny ženy po návratu z práce uklízet, vařit, prát, žehlit? Zodpovědná matka to dělá, když si tyto práce nemůže platit. U nás např. matka dětí nemůže odmítnout suplování po konci rozvrhu. A mladý chlapec nemůže být o chvíli déle v jistě výborně placeném zaměstnání?
Vzdělávání: podle mne neexistuje obor studia, který by vyhovoval všem, co tam nastoupili. To je normální, ale současné RVP jsou udělané naprostými neodborníky, kteří nikdy neučili. Na druhou stranu, jak mohu třeba v 19 letech vědět, co budu jednou potřebovat v práci i osobním životě? U mne se ukázalo, že to, co jsem považovala za zbytečné, tak "odříkaného chleba největší krajíc".
Na závěr: za největší problém mládeže považuji CHOROBNOU ZÁVISLOST NA MOBILU A SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH. Je normální, aby třetina žáků 6. třídy v rámci pedagogické intervence přiznala, že třeba do 2,3 h v noci je na sociální síti?
Tak tu knihu si koupím, když vzbudila tolik vášní! Jsem pamětnice a dost mi vadilo, že zatímco V. Havel byl opakovaně hospitalizován na hranici života, nikoho nenapadlo, že např. z Innsbrucku opravdu
nemůže plnit úkoly prezidenta a tedy by měl být odvolán, tak u M. Zemana to bylo skoro okamžitě po hospitalizaci...
Ze svého okolí vidím, že existují 2 póly. Děti zanedbané sobeckými matkami a na druhé straně Děti jako středobod celé rodiny. Dítě je neustále obdivované, zabavovované, není zvyklé být bez péče. Pak si tu pozornost vynucuje. Nesouhlasila jsem nikdy s tzv. volnou výchovou, aby si dítě dělalo co chce. Musí se připravit na to, že v dospělosti je obvykle více toho,že musím co nechci..
Nemluvím o prezidentech před "sametem". Klaus a Zeman mluvili za sebe, ne za jejich loutkovodiče. A bez čtecího zařízení. Mohlo se nám to líbit nebo nebo nelíbit, ale byl to autentický přímý přenos a ne sestřihaná nahrávka, jak bylo patrné. Jestli je pro někoho fešák oficír ten pravý na Hradě, tak je to jeho věc. Já upřednostňuji jiné schopnosti a inteligenci.
Je to bludný kruh. Kde kdo si stěžuje na naše zdravotnictví, přístup lékařů, na učitele... Na druhou stranu spousta lidí řekne: Já bych nešel/la učit za žádnou cenu. Dovedete si představit 6. třídu s 29 žáky, z nichž 10 má "papíry" z poradny na všechny možné poruchy, dále 6 Ukrajinců, z nichž 4 nemluví, natož píší, česky, 2 problematické Vietnamce, což se musí tolerovat, a zároveň se věnovat asi 4-5 nadaným žákům, kteří ve třídě zbyli po odchodu těch nejlepších na G? Protože při přijímání na SŠ se hodnotí prospěch ze ZŠ, rodiče se dožadují dobrých známek bez ohledu na skutečné znalosti, dovednosti (Pardon, dnes kompetence žáka podle vzdělávacích programů.) Vzhledem k prostorovým problémům se na většině škol odborné učebny F a CH staly kmenovými třídami a učitelé si nemohou připravit pokusy, laborky... K tomu dost závažné přestupky v chování už na 1. stupni. S čím přicházejí žáci na SŠ vidíme a zoufáme si. Nezaslouží si učitel lepší plat? Maturant v oblasti IT má 2x větší plat než vysokoškolák ve škole...
A lékaři? Nejdelší a velmi náročné studium a aby byl "plnohodnotný" min. 5 let do 2. atestace a to už je "ajťák", který nemá zodpovědnost za děti, za pacienty, o hodnotu bytu platově v předstihu. A vzhledem k těm podmínkám se nemůžeme divit, že o učitelství není zájem a lékaři utíkají do zahraničí? Je to komplex problémů, jen zvýšení platů to nevyřeší, pokud se nezmění celkové podmínky.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Jako učitelka jsem měla dost žáků ve střídavé péči a nemám dobré zkušenosti. Pokud děti chodily stále do té původní školy, poznala jsem rozdíly v chování a přípravy na výuku podle toho, u koho právě byly. Nejhorší bylo, když jeden chlapec byl 2 týdny v Praze a 2 týdny na Moravě. Vzhledem k tomu, že školy nemají stejné, povinné, školní osnovy, je to pro dítě enormně náročné.
1 odpověď