Máte pravdu, nevím jak je to ve Finsku, ale dcera kamarádky byla na gymnáziu vybrána , aby studovala třetí ročník ve Francii, odjela a dobře, naučí se jazyk. Ve Francii, ve třetím ročníku na gymnáziu začínají brát zlomky a dějiny berou pouze Francouzké. Co se učili celé ty roky? Další chlapec, kterého znám byl přijat do Anglie na prestižní univerzitu. Dodělal bakaláře a dál nešel, protože prohlásil, ze úroveň je jako v Čechách na gymnáziu. A to jsem slyšela i o Americe. Spousta lidí kritizuje České školství, ale myslím, že to není tak strašné.
Píšete o sumě znalostí. A co samostatné myšlení, tvůrčí psaní? Osobní zodpovědnost za vzdělávání. To jsou pojmy, kterév českém školství nenajdete.
Podle komentářů zde, musím napsat, že není možné zevšeobecňovat vlastní zkušenost jako plošně platnou pro celé socialistické Československo. Nájem byl všude stejný a nizký, ale každý neměl to štěstí. Obecně mohu napsat, že byly oblasti, kde se stavělo, kde byly velké podniky, "výkladní skříně socialismu". A podle toho byly nastaveny možnosti získání bytu. V komentáři vklad do družstva 1989 30 tis. vs vklad do družstva 1980 jinde 150 tis. Přidělení dekretu jen některým profesím, po 10 letech bydlení ve 2 + 3 děti v 1 místnosti. Na druhou stranu, dnes potkávám běžně mladé lidi, kteří nastoupili do 1. zaměstnání a mohou si dovolit platit a žít v samostatném bytě. Něco takového v době socialismu, v kraji odkud pocházím naprosto nemyslitelné. Ano, za socialismu byla bytová nouze. Úroveň bydlení nižší, než současná. Nízké nájmy. Ale, ani za větší peníze nic lepšího nebo vůbec nic. To druhé častěji.
Starat se o nemohoucího člověka je hrozně náročné. Ale tady o něčem takovém řeč nebyla. Paní Lenka s rodinou jen počítali s tím, že mamince poskytnou zázemí a to je vše. Stejně jako když dříve spolu žilo víc generací, a pro všechny z toho, pokud spolu vycházeli, byly výhody - tím nemyslím příspěvky na péči. Maminka paní Lenky je víceméně soběstačná, rodina jí jen vypomáhá s nákupy a dovozem k Dr, při společném bydlení by toto pokračovalo. Maminka zřejmě uvažuje hodně dopředu, nechce dceru a její rodinu v budoucnu zatěžovat. Ale i to by se dalo vyřešit dohodou že až by bylo třeba, tak proč ne pečovatelský dům nebo domov důchodců? Zvlášť jestliže si celý život všichni byli navzájem oporou, je přirozené že jak maminka, tak paní Lenka s manželem uvažují o budoucnu - ovšem každý jiným způsobem.
Je zatím soběstačná.
Online např. pro technické vědy matematika Mathway a mnoho podobných, na fyziku PhyWiz a podobné, na chemii vyrovnávače rovnic, vyhledávače prvků a sloučenin. Na popisné vědy třeba offline Kiwix a podobně. Na jazyky Tutor Lily nebo Talkpal s AI mentorem. A další tuny podobných aplikací, které pomohou žákům hodně zefektivnit jejich studium. Jsou jich desítky, hlavně pro Android nebo iOS. Je toho fakt spousta a vše může velmi pomoci. A je tam i školsky systém atp., pokud se nemýlím. Plus kalendáře, záznamník, slovníky atp.
A musí to být na telefonu? Telefonu připojenému k síti tel. operátora? A musí to být ve výuce?
Slova něvhodně zvolený, nepedagogický, nic proti byť jen jednomu sígrovi ve třídě.
Bydlím v pohraničí. Rodiče rádi umísťují svoje děti do německých mateřských školek. Ale jakmile je dítě zralé pro školní docházku tak s ním "utíkají" zpět do Česka. V Německu, také tam jsou zmiňovány různé problémy ve školství, se s nikým nepářou. Pokud dítě narušuje výuku je odvezeno policií do internátního vzdělávacího zařízení. Odtud si jej rodiče musí "vykoupit". 1 denní pobyt stál před 10 lety v přepočtu na Kč přes 3600,- Rodiče tam rozhodně nemají tak rozsáhlé pravomoce jako u nás. Jedná se o povinnou školní docházku.
Pohádka o tom, jak děti ve 14 letech chodí na brigádu je to pěkná, ale ukažte mi jediného zaměstnavatele, který takovou práci nabídne.... Vždyť v dnešní době je spousta brigád dokonce až od 18 let.
Máte pravdu, zaměstnavatelé nemají důvěru ve výchovu tak mladých lidí. Teď proč si to myslím. Když jsem chodila už do 1. třídy, nebylo problém domluvit si návštěvu jakéhokoliv podniku v okolí a moje paní učitelka toho využívala, jak jen mohla. Ve třídě nás bylo 28 žáků, minimálně někdo chyběl. Na setkání spolužáků, po asi 20 letech, tatáž paní učitelka se svěřila, že dnes se jí nedaří zařídit exkurzi do žádné firmy v okolí, i když jsou tam titíž lidé. Žáků má ve třídě 18 a pořád jich dost chybí. Důvod? Žáci jsou nevychovaní, neposlušní, není možné je všechny uhlídat - 10 - 12 žáků na prohlídce. Je brzy vybírat si studijní obor ve 14 letech? Je to o výchově, o ničem jiném. S brigádami je to to stejné. Zaměstnavatel nebude chtít dělat brigádníkovi rodiče nebo učitele, když bude žák chtít dotat za práci peníze.
To je opravdu lze naučit do toho desátého roku. Mělo by to být součástí klasické výchovy. Od pěti do devíti let je to obtížné, to jsou hravé děti. To se podaří málokomu. Ale kolem desátého roku už u dítěte lze osvojovat ony myšlenky odpovědnosti, samostatnosti, rozumnosti v plné míře. Mozek je sice stále ve vývoji, ale určité důležité komplexy myšlení jsou tam již dobře založeny a mohou tak být efektivně používany. Takže od deseti let už by měly být děti v používání mobilu postupně samostatné a dostatečně odpovědné.
Dlouhé povídání a .... nic. Co to znamená samostatně a odpovědně? Buďte naprosto konkrétní. K čemu podle vás, kromě zábavy, potřebuje školák ve škole mobilní telefon?
Jo, jako se to dělá v káznicích, že? Všude samá kontrola od úřednictva. A ještě kamery a odposlechy a ocitneme se někde na Mírově nebo Bohnicích. Na druhém stupni mají mít v tomto plnou svobodu. Na prvním s dohledem.
Jak umějí vaše děti pokud docházejí na ZŠ zacházet s chytrým mobilním telefonem? Když vynechám, chaty, sociální sítě, hry - zábavu.
Mobily a tablety můžou skvěle suplovat výklad a zkoušení učiva v hodinách a velmi často je vyučovací proces strávený s nimi o mnoho kvalitnější, produktivnější a efektivnější. Narozdíl od učitelů jsou mobily a tablety schopné vzdělávat zajímavě, účelně, smysluplně, srozumitelně a efektivně. Pokud je proces veden rozumně, ohleduplně a s citem, může být takto dosaženo vzdělávání ohromující kvality a efektivity v čase. Hodně si žáci z výkladu, potažmo textu zapamatují, a to i do hloubky a dlouhodobě, málo se jim učivo plete navzájem a celkově se minimálně zapomíná. To může znamenat úplnou revoluci v přístupu k učení a vzdělávání budoucích generací. ChatGPT-5 slibuje inteligenci téměř na úrovni člověka, a tak si všichni přejme a držme palce ať to vyjde, a tak se pro naše milé děti a vnoučata otevře lepší, kvalitnější a spokojenější budoucnost ohledně jejich vzdělávání a přípravy na jejich povolání. Naše lepší a příznivější budoucnost už je za dveřmi a klepe. Zcela jasně to slyším. Tak buďme více na pozoru ať svou šanci nepromeškáme a nemineme.👍👏
Ano, tablety určitě. Připojené do školní sítě. Poskytne škola. Mobily? K čemu? K čemu jsou dobré ve škole? Ve výuce?
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Kdopak novou bankovku bude držet v ruce?
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Někdo ji chce třeba darovat. Objedná si ji v bance a daruje.