V době, kdy mnohé státy uvažuji o stavbě jaderných bloků se počet dodavatelů jaderných elektráren snížil na dva, tedy duopol. To, že jsou Číňané a Rusove že hry je jasné, divný je postup Korejcu, kdy se spekuluje, že přenechali zakázky v Evropě Američanům. Tohle znamená velký zásah do hospodářské soutěže a konkurenčního prostředí. Tyto nepsané dohody o rozdělení trhu by měla prošetřit Evropská komise. Kde není dostatečná konkurence, tam jsou vyšší ceny.
Kdo volá po zrušení sankcí, pomáhá Rusku a stojí na straně agrese,“ doplnil Fiala. Typický české, zvláště vládní, prohlášení, které rozděluje lidí na dve hromady a ta vyhranenost je až dětinska. Zítra čekám výrok typu, kdo kupuje produkty od Agrofert, tak podporuje Babise a tím i Putina. Nebo kdo nebude volit vládní strany, tak bude pomáhat Putinovi.
Samotné americké automobilky, tradiční, nemají Evropě co nabídnout. Před lety tady byl Chevrolet, sice korejský, ale byl. Potom to GM zabalilo. Evropský Ford je odlišný od amerického. Dováží se sem Mustang klasika a Mustang Mach e, z Mexika. Cílem je asi přinutit výrobce k výrobě v USA. Ale ono se děje třeba to, že je auto made in Canada, ale třeba 70 % dilu je z USA. Takže si uvali cla na své. Jeste bych Trumpovi poradil, ať se podívá, kde se vyrábí některé vozy Chevrolet a Buick. Tohle je už zasahování do fungování trhu, rozhodnutí o místě vyroby má být na výrobci, chápu, vlády mohou výrobce nějak motivovat k lokální výrobě, ale přes cla se jedná jen o vydírání.
Otázka je, v čem komunistická Čína nemá dominanci. Vždyť mi za chvíli budeme žít na stromech, s jakými výrobky se budeme ucházet v mezinárodním obchodě? V čem jsme konkurenceschopni? Ve výrobě aut, baterií, solárních panelů? Čína už má pod palcem Afriku a Jižní Ameriku, Evropa vlivem green draku schůdne, a stane se další kolonii Číny.
Jisté je jedno, jestliže to koupí nějaký zahraniční koncern, tak z toho zbyde po čase jen značka. Ono totiž v praxi neplatí ekonomická poučka, že když se prodá menší podnik pod křídly většího, že to přispěje k jeho rozvoji. Objeví se tlak na úsporu nákladů, takže se bude rozprodávat kde co, budou se zavírat zavody atd. Viz Heineken, zavřené 4 pivovary, pivovary Lobkowicz 3 zavřené, Orkla po koupí Hame zavřela 3 konzervarny. Ono Znojmia a Otma jede dál, a vyrábí se v zahraničí po boku x dalších produktů.
Ale je zajímavé, že většina těch provozu, ktera propouští, je v zahraničním vlastnictví a dochází k optimalizaci v rámci koncernů, pro CR do znamená převedení vyroby jinam. Třeba takový výroba eskalatoru se přesune do Číny. Spolana, Synthos, Mitas, Dr Oetker, Orkla, Otis, Slevarna Heunisch, Onsemi, Moravskoslezské cukrovary, Laufen Znojmo. Stačí změna zákona, a rázem tu máme víc nezaměstnaných než volných míst, ještě donedávna se tu politici, ekonomove a statistici chlubili místy, která už reálné neexistovala.
8
Sledujících
0
Sleduje
8
Sledujících
0
Sleduje
Více takových článku, ať si diskutující mohou zanadavat na Fica. U zavodu spadající pod nadnárodní koncerny je obecně vyšší riziko, že dojde k synergiim, to znamená, že na někoho padne černý Petr. A netvaete se, že se to u nás neděje. Viz Hame a uzavření 3 zavodu, Mitas, Synthos Kralupy, Spolana, Otis, Laufen a dále. Tyto ceske zavody taky měly smůlu. A svadí to tady někdo na špatnou hospodářskou politiku současné vlády?
2 odpovědi