Můj muž jezdí po stavbach jako technik (HVAC a TČ) po Praze a i celé ČR a jeden čas zkoušel i využívat MHD když stavby byly zrovna jen v Praze. Ráno v 6 odjel vlakem, v 9 večer přijel . Vydržel to rok, pak se z toho málem zhroutil. Firma třeba pracovala na 3 místech po Praze, na letišti, v centru, a pak v Modřanech a objezdit to, znamenalo že v práci strávil cca o 20 hodin týdně navíc, které mu ale nikdo nezaplatil. Bez auta se to nedá pokud slouží jako pracovní nástroj a nikoliv jako záležitost komfortu pro kancelářské krysičky které pracují na tom samém místě a mají MHD tzv. u huby. My bydlíme kousek za Prahou a jet MHD znamená ve špičce stát na jedné noze v narvanem vlaku nebo autobuse a strávit dopravou v průměru 3 hodiny denně a nebo autem a je to cca 1-1,5 hod. denně a to si ještě člověk pohodlně po cestě nakoupí. Budoucnost je práce z domova, teď v době lockdownu to bylo znát v Praze že v kancelářích je jen čtvrtina lidí a tím se i uvolnily silnice a najednou to fungovalo. Pohodlni zůstali pracovat z domova a to pomohlo.
Dopadne to tak, že spousta polek bude těhotenství zatahovat co to půjde. Situace, která nikomu ani ničemu neprospeje. Ročně mají několik případů, kdy žena zemře kvůli tomu že se polští lékaři bojí udělat včas imterupci. Je to na úrovni arabských zemí. Jakýkoliv náboženský fundamentalismus je čisté zlo které je třeba vymitit jako tmářství.
Jak už tu zaznělo, panely lze recyklovat, Ale stejně jako při jejich výrobě i při jejich likvidaci potřebujete roztoky kyselin ve kterých se louhuji kremikove části že kterých se získávají naprasene nebo naparene vrstvy vzácných kovů a ty se pak dále chemický extrahuji z těchto roztoku. Je to ekologicky natolik problematické s ohledem na ochranu spodních a s vrchních vod a půdy, že to nelze za rozumné peníze v EU dělat stejně tak jako ty panely v EU vyrábět. Proto se výroba přestěhovala mimo EU kde s tím tolik problémů nemají. Podobné je to i s recyklaci baterií z BEV. Hliníkový rámeček nebo krycí sklo z panelů jsou drobný detail.
Nejvetsi problém v zákazu konvenčních žárovek byl ten, že to přišlo předčasně když jediná alternativa byly kompaktní zářivky s obsahem rtuti. LED zdroje světla byla v té době jen záležitostí laboratoří. Otrava rtuťi z těchto dob zabila při těžbě tisíce lidí v Asii, kontaminovala tisíce akru půdy, otravila vodu, vše ve jménu zelených zitrku v EU. To samé se dnes děje při těžbě lithia, kobaltu, neodymu, mědi, hliníku pro potřeby takzvané zelené ekonomiky EU a USA na lidské životy se nekouká, na zničené spodní vody a kontaminovanou půdu také ne. Evropsti představitelé jsou jen banda pokrytcu kteří ukazují prstem na Čínu ale nechtějí vidět že 30% světových emisí jde na vrub EU, akorát 23% se toho globálně pro EU vygeneruje mimo EU. Už tím, že EU zrušila cla na FVE panely před několika lety došlo k přestěhování výroby do Asie a tím drastickemu zatížení produkce pro OZE uhlikovou stopou a polutanty kontaminujici životní prostředí. Pamatuji se jak ekoaktiviste vyčítali JETE že hyzdi krajinu. Ale stavba VE se 150m stožáry je přeci něco jiného. Jenže aby něco takového generovalo ročně energii 14TWh musíte nastavet 7GW a to je cca 1400 věží, s komunikacemi mezi na ploše o několik řádů větší než stojí JETE. A to je podle aktivistů v pořádku. Jak pokrytecke. A to nepočítám množství surovin na to spotrebovanych, JETE je vedle toho skromný podnik.
Mám ho jako sluzebaka už cca 140 tis. A předtím jsem měla 1.6TDi a už bych se k tomuto dieselu nechtěla vracet. Litrový trojhrnek je krásně tichý, když pominu elektromobily a Audi tak patří k nejtissim motorům co se teď ve vozech mainstreamu koncernu vyskytuje. Pak si teprve člověk všimne jak jsou všechny ty Octavky, Karoqy a podobně, hlučná auta když není slyšet motor.
Ano, planeta se otepluje a významně k tomu přispívá člověk a to nejen tím že přímo něco vypouští do ovzduší ale také tím že ke své činnosti potřebuje drancovat přírodní zdroje které jsou zároveň absorbery skleníkových plynů (lesní půda, organismy v mořích, na souši) a dále ničit vše s tím související. Typicky při těžbě lithia v jižní Americe na každou tunu lithia zničí lidem tisíc tun pitné vody. Přitom se z hlediska vypouštění skleníkových plynů spustil dominovy efekt, kdy s rostoucí teplotou povoluje permafrost na Sibiři že kterého se uvolňuje metan a CO2 a zvedá se teplota oceánu takže dochází k uvolňování CO2 vážného v sedimentech a to tu krizi dále prohlubuje. A člověk? Namísto aby začal tohle řešit již v 70 letech kdy se dalo lecos zvrátit ve snaze si co nejvíce zachovat penězovody pokračuje dále v ničení. Uhlí nahrazuje plynem který z hlediska celého cyklu je na tom z hlediska skleníkových plynů ještě hůře, tlačí násilně tzv. zelené technologie při jejichž výrobě se ničí vše okolo takže se celý ten efekt dále jen zhoršuje. Ten který začal brojit proti JE byl první hlupák, ten který vytlačil výrobu z USA a Evropy do míst kde si s ničim hlavu nelamaji byl další a takových hlupáku bylo a ti teď pro ten sprostý lid budou zavádět poplatky, daně, odpustky za to, že žijí.
Používala jsem stovky tisíc km Octavii 3 a teď mám Octavii 4 a je to poprvé co musím na autě furt řešit že něco nejde. Vzpomínám se slzou v oku jak praktická a jednoduchá byla O3. Auto mi má sloužit a ne já jemu. U plugin hybridu máme od zaměstnavatele povinnost používat dobíjení vždy když jsme na firemním parkovišti, ale jsou tam jen 2 stanice na pět aut. Za své to nabíjet na sídlišti nebudu takže pořád něco řeším s nabíjením, v průměru mi to vezme 5-20 minut denně, když musím řešit kde to nechám na nabíječe, musím upravit trasu, pak někam speciálně pro to jít, jet, neskutečná otrava. Už jsem pohrozila odchodem ke konkurenci kde takovéhle blbosti nejsou. Při mé ceně práce vzniká nesmysl. Tak už to řeší a těším se zpět na obyčejné auto.
Na firmě jsme měli jeden čas Mercedes Vito I gen. To auto nemělo ani ESP ani ABS, prostě žádnou berlicku. Ten kolega co s tím jezdil pak uváděl v údiv na polygonu v Mostě všechny okolo jak tu 2t věc dokázal snadno udržet v přímém směru při simulaci smyku zadní nápravy. Ostatní se jen točili a točili. Ale když došlo na simulaci vyhýbání se překážce na kluzkem povrchu, byl bez šance, říkal že se to změnilo v 2t sáně které byly řízeny jen setrvacnymi a trecimi silami a dokud rychlost nepadla pod 30 tak s tím nešlo nic dělat. Myslím že ten kolega byl mnohem lepší a opatrnější řidič než mi všichni ostatní. Škoda že už nežije.
Všechny tyhle výkřiky jsou založeny na neznámých entitach "se to". Se to zařídí, se to nakoupí, se to instaluje. Všechny evropské vlhké zelené sny končí na tom že nejsme sobestacni nejen v surovinach ale i v technologiích, chybí lidské zdroje a začíná chybět i dostatek elektrické a tepelné energie. Entita "se to" není všemocná. Zelení hlupáci obvykle nic rozumného neumí, akorát umí čerpat dotace a nechat tisknout své kydy.
Mě táta učil že motor nesmí začít "dunět", u málo objemoveho benzínu (což je téměř veškerý aktuální main stream) by mi nemely otáčky klesnout pod 2000 u vyšších rychlosti a u TDI pod 1500, samozřejmě vyjma prvních rychlostních stupňů. Brzdění motorem je samozřejmost, naučil mě i jak si srovnat při pomalejší jízdě otáčky při prerazovani tak že ta rychlost se dá změnit zcela hladce i bez spojky, při podrazeni si to tu rychlost skoro samo vezme. Onehda ukazoval tenhle styl pan Martin Vaculík na YouTube. No a občas se dá i z kopce z velmi tahlych klesání kdy to pak pokračuje stoupáním jet s výraznou rychlosti, kdy pak využiji setrvačnost vozu, ale to jde jen někde a někdy.
Byly časy, kdy si pořídit vlastní bydlení na hypotéku bylo velmi rozumné rozhodnutí. Ještě tak před 2-3 lety nájmy byly na úrovni hypotéky. My jsme si brali 3,5 mil na 20 let za 2,4 před cca 5lety s fixaci na 8 let. Díky možnosti každý rok umořit jistinu až do výše 20% jsme zkrátili konec hypotéky o 5 let a snížili splátky úroků o cca 20%. Ale máme dva pražské lehce nadprůměrné příjmy, žijeme vcelku skromně, děláme v oborech které zatím ekonomické otřesy míjely, takže se nebojím. Ale být dnes v situaci jestli si koupit mikrobyt za 5mil nebo jít do nájmu, půjdeme do nájmu. Koupit si metr čtvereční za 150tis je absurdní, uvidíte, že to řachne jak ve Španělsku. Hlavně byty v mimo velká města padnou s cenou. Proto je.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ekologové říkají dvě věci co jsou proti sobě. 1) vysloužilé baterie z BEV půjdou do stacionárních úložišť
2) není dost surovin pro nové baterie, baterie musíme recyklovat ( i když ve velkém to levně neumí nikdo)
Když platí za 1) tak nemůže platit za 2) a naopak. Tak jak to tedy je?