Tady je snad něco špatně.
Cena celého díla je podle tohoto článku zhruba 710 milionů Kč. Roční úspora pak 17.7 mil.,takže teoretická "návratnost" je 40 let. Jinými slovy v reálu nikdy, protože ty úspory zdaleka nevydělají ani na úrok.
Další podivnost je v ceně. FVE má mít výkon 1 MW, a bude bez akumulace. Rozumná cena, za kterou se dá dnes postavit taková větší FVE a ještě přiměřeně vydělat je kolem 20 tis. Kč/kW, tedy kolem 20 milionů za 1 MW.
Kde je tedy rozdíl do těch 710 milionů celkové ceny? Jistě hodně z toho bude dělat i nějaké to zateplení atd. Ale tolik ?!?
Opravdu je ten podnik spravován s péčí řádného hospodáře? Co na to NKÚ? Tohle by snad mohlo padat do jeho kompetencí.
Naši předkové odlesňováním získávali zemědělsky využitelnou půdu, což zvyšovalo jejich blahobyt a umožňovalo uživit víc lidí. Proč by to v Amazonii mělo být jinak?
Povídačky, jak se jim kdysi žilo dobře v pralese a jak se dobře uživili - to jsou opravdu jenom povídačky. Kolik lidí se takto v pralese mohlo uživit? A kolik lidí musí jejich země uživit dneska?
A ty "plíce Země" jsou z podobné škatulky. Pomiňme, že skutečné plíce kyslík spotřebovávají, nikoli produkují. Ale hlavně už bylo mnohokrát vyvráceno, že by deštné pralesy nějak zásadně přispívaly k pohlcování CO2 a produkování kyslíku. Tamní porosty jsou maximálně v rovnováze. Takže kolik uhlíku z atmosféry pohltí růstem zeleně, tolik pak zase vyprodukují hnilobnými procesy po odumření těch rostlin.
Kdysi to řekl nějaký brazilský prezident: když chcete pralesy, tak si je vysaďte u vás v Evropě. A měl pravdu.
Dobré rozhodnutí, podle mě.
Ta auta najezdí dost, takže se uplatní levné provozní náklady. V případě potřeby to má obrovský přebytek výkonu, což se může hodit. Navíc s tím asi furt jezdí po městě a (doufám) i pomalu (aby taky něco viděli), což je pro BEV paráda a pro ICE špatný provozní režim. A hlavně to v tom městě nesmrdí.
Požár vypukl ve středu odpoledne. V 16:18 už tady o tom byl článek.
Takže novináři dokázali případ "vyšetřit" během nějaké půl hodiny, samozřejmě bez osobní přítomnosti v objektu, kam by je jistě hasiči zatím nepustili.
Klobouk dolů před tak schopnými vyšetřovateli.
Na fotce hoří střecha domu. Ale novinář už ví a vypouští do éteru, že požár způsobily baterky FVE.
Myslím, že pisatel článku příliš netrefil podstatu problému. Jen z něho tryská jeho negativní názor na dotace.
Inogy chce zpoplatnit všechny majitele výroben. Tedy nejen dotačních FVE, ale i FVE budovaných jen za peníze majitele. A taky majitele malé vodní, větrné nebo jiné elektrárny. Prostě všech, kteří mají tu drzost používat elektřinu i ze své vlastní výroby, a nikoli jen odebranou od Inogy.
A že mají nepredikovatelný odběr? Spíš naopak. Majitel FVE je snadno odhadnutelný zákazník. V létě nebere nic, v zimě třeba polovinu toho, co bral dřív bez FVE.
Kdežto třeba takový majitel elektroauta bude mít ten odběr rozhoupaný mnohem víc. Podle toho jak moc jezdí nebo nejezdí.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Bude zajímavé, jak to bude celkově ekonomicky vycházet. A vidím to spíš dost skepticky.
Samozřejmě záleží na výši prémie za flexibilitu. U stávajících velkých akumulačních zdrojů (přečerpávačky) je poměrně vysoká, někde kolem 3-násobku prostého rozdílu mezi levnou nákupní a drahou prodejní cenou. Ale tady si z toho jistě výrazný díl nechá ten agregátor, tedy Delta Green.
Pokud bude prémie nízká, tak nebude stát zato do toho jít. Ale lepší bude si obchodovat sám na spotu, a mít tak pod vlastní kontrolou kdy a za kolik prodávám. A hlavně vědět, že pro sebe si vždy nechám elektriky dost, protože vlastní spotřeba je vždy nejdražší. Ono jistě i při tom poskytování flexibility bude možné nastavit nějaké meze kolik si agregátor může vzít. Ale bude to zřejmě fixní hodnota. Tedy nebude možné reagovat na dlouhodobě předem nepředvídatelné události (velké prádlo, nějaké velké odběry třeba při stavební činnosti, vaření na svatbu, nebo jen špatné počasí atd.).