Ale prosím vás. Já tam pomáhám také a zamyslete se laskavě nad sebou. Charitu dělám od základní školy, takže dost dobře vidím, co se tu teď děje. S tím, co jsem napsala, mě dokonce oslovila ukrajinská koordinátorka jedné konkrétní školy, takže si laskavě toto napadání nechte.
Možná děláte charitu, to je hezké, ale neznamená to, že věci rozumíte. Alespoň tedy to, co píšete, neodpovídá skutečnosti, je to jen jeden ojedinělý zážitek. Já si dovolím Vaše názory takto shrnout proto, že pracuji v oboru migrace patnáct let, na celorepublikové úrovni. Informujte se, třeba změníte názor. Ale možná nezměníte - když převládnou emoce, nejsou fakta nic platná.
Už jsem to tu před časem psala. Je mnoho specialistů, kteří by těm dětem pomohli. Ministerstvo vytvořilo skutečně dobré podmínky, ale chyba je nejčastěji u ředitelů. Nechtějí specialisty, řeknou Máme svoje vlastní dobré češtináře. Jenže pak zařídí doučování, češtinář začne učit, jak sám myslí - mluví na děti normálně česky, jen strašně pomalu a nahlas a hrozně přehání artikukaci. A vysype na děti sedm pádů a vyjmenovaná slova. Po měsíci hlásí řediteli, že mu tam děti nechodí, doučko se zruší, protože "Ukrajinci nemají zájem".
Když neumíte ani slovo francouzsky a někdo vám na prvním setkání začne francouzsky vysvětlovat jejich gramatiku, k čemu vám to asi bude?
Takže: podmínky jsou, specialisté taky, i peníze jsou (ostatně Ukrajinci jsou zvyklí za všechno ve škole platit). Jen je tu ta nešťastná neznalost u lidí, kteří rozhodují.
Milý autore, je hezké, že s těmi dětmi soucítíte. Když budete chtít do problému víc vidět, doporučuji stránky organizace Meta (ne přejmenovaný Facebook, ale česká tradiční organizace Meta).
Přesně jak říkáte. PC tam sestavoval zřejmě někdo kdo na to totálně kašlal. Tolik reklamací na sestavy snad neměl nikdo.
ano, taky tak. nikdy, opravdu nikdy jsem se s ničím takovým nesetkala, jen u CZC.cz, a to pracuji na různých kompech třicet let (zlatý toshibky v devadesátkách!). tady jsrm koupila ba práci drahý pc, nefungoval zvuk - prý stáhněte si jiný ovladač! když jsem požadovala opravu, zavěsili a už jsem se nedovolala. ani maily, nic. opraveno až po čtvrt roce, když jsem si najala někoho, kdo je k tomu donutil. a stejně to občas zlobí. jsem moc ráda, že tahle sebranka končí!
Školy opravdu pokryjí češtinu pro cizince vlastními zdroji. Patřím mezi učitele vyučující češtinu jako cizí jazyk své vlastní žáky. Jsem řádně proškolena organizací META, využívám jejich didaktické pomůcky, jimi doporučované učebnice a pracovní sešity, plus mám k tomu ještě jiné zdroje. Výhodou pro děti je, že hodiny probíhají v rámci běžné výuky (nikam se nemusí přesunovat), mimo češtinu pro cizince s nimi mohu probrat a dovysvětlit jakoukoli probíranou látku, panuje mezi námi důvěra...
Je hezké, že Vaše škola to zvládá. Velké množství ale stále běduje.
O čem to mluvíte??Máme cizinců 25 procent.Vetsinou Ukrajince.Mamw odborné učitelky i lektorky.Ukrajinky i Ruský.Dale pak speciální pedagogy,.A vůbec si nemyslím, že jsem si stěžovala.Jen jsem pánovi popsala stávající situaci.Y mimochodem, cizinci nejsou to, co nás nejvíce tíží.Mymenoho romských dětí.....mnoho práce, která zdánlivě se školou nesouvisí.Spolupracujeme na všech úrovních a nemyslim si, že se trefujete do té pravé ve školy.
Je fajn, že pro Ukrajince někoho máte. Jen ze své praxe vím, jak mluvily česky děti, které se celý rok učily se zaplaceným ukrajinským asistentem nebo učitelem, který neměl specializaci. Po roce tvrdé práce chudák dítě zjistilo, že mu nikdo nerozumí. Takže pak holt rodiče cálovali znovu, když platili konečně někoho, kdo věděl přesně, co kdy jak učit.
Vaše kombinace ve škole je popravdě dost extrémní - vůbec Vám nezávidím. Chudáci učitelé. A taky chudáci děti, ty se do své pozice problémistů dostaly většinou stejně nevinně jako ti učitelé. Co dodat? Vydržte.💓
..a já bych přidala svou trošku do mlýna.A co takhle inkluze??To je téma viďte. Pracuji ve škole s 500 detmi. Naše vedení je výborné, moderní, chápavé, lidské, nadšené, na svém místě. Jenže v každé třídě máme několik dětí cizinců, kteří neumí pořádně česky- byť do úmoru doučujeme, několik hyperaktivních děti, děti s různými poruchami/ i děti s agresivními rapty/, byť se o ně staráme i z hlediska psychologického a psychiatrického a také pár romských dětí u kterých se staráme zejména o to, aby vůbec do školy přišly a měly základní pomůcky/ když nemají, jako škola jim je dokážeme pořídit/. Upozorňuji, že nejsme ZŠ se zvláštním statutem.... Nadšení nám tedy opravdu nechybí, jenom to dát tak trochu vše dohromady.......😁
v tom je problém - do úmoru doučujete. přitom už roky existují specialisté, kteří jsou schopni ty Vaše cizince naučit česky rychle, mile a efektivně. jenže školy je odmítají s tím, že to zvládnou "naši" češtináři. specialisté jsou, peníze na to jsou, učebnice i metodiky jsou - ale co je to platné! rozdíl mezi češtinou pro Čechy a češtinou pro cizince je velký, je to jako učit české děti to, co se učí anglické děti v hodinách angličtiny. Že ty specialisty školy odmítají, vím ze své osobní praxe. Z několika desítek oslovených škol v regionu odpověděly tři, jen jeden ředitel nabídku využil. Přitom taková výuka školu nestála vůbec nic! Organizace Meta neustále nabízí kurzy, výuku, programy oro učitele a všechno možné - a školy nechtějí, jen stále naříkají, jak to mají hrozné.
Taky přidám nevyžádanou radu: Přestěhujte se do Ústí nad Labem. Ne, vážně. Ústí je místo, kde z úžasu nevyjdete. Krajina krásná, město příšerné. Podobný paradox zažijete se zdejší státní správou. Na jedné straně korupce taková, že Dozimetr je proti tomu dětské rozpočítadlo. Na druhé straně řadoví úředníci, kteří jsou milí, kompetentní, vzdělaní a neskutečně ochotní. V posledním půl roce jsem řešila dvě občanky (celkem pět návštěv) a jedno vypsání/zapsání auta, dvě návštěvy. Pokaždé jiný úředník, pokaždé perfektní servis téměř bez čekání, a to jsem jen dvakrát byla objednaná on-line. Takže příště pro průkaz do UL!
Ono jde o to ze dnes nemate jistetu v nicem. Sam jsem pracoval v cr a nezlobte se na mne ale pokud pracujete 65h tydne a stale nemate dost penez ani na najem a jidlo, tak v tomto ohledu bylo lip. Samozrejme tem co si letaji na dovolene a maji doma buh vi kolik novejch aut, tem je dobre asi ted. Ale pokud tady vetsina obyvatel resi to ze jsou v haji kdyby jim o 2000 mesicne zdrazili hypo, pro ty bylo lip tehdy. Tehdy alespon mnel clovek nejakou jistotu.
zase - jak kdo. moji mamku odvezla záchranka pro totální selhání organismu, po dvou dětech vážila 38 kilo (r. 1970), a nebylo to z touhy po štíhlosti - aby nehladověly děti, radši sama nejedla. jak to jen šlo, nastoupila do práce, protože z tátova platu se jinak nevyžilo. oblečení třikrát přešité a dvakrát nastavené, další detaily nerozvádím. prostě paráda.
Osobně bych nechala jeden jazyk, které by se dítě naučilo pořadne, kde by vyučující nebyla stará rustinarka, která se to sama naučila z knih, ale někdo kdo má zkušenosti z ciziny a dokáže předat i to, co v knihách není
Školy mají ze zákona skvělou možnost - část výuky jazyka můžou tvořit hodiny konverzace s rodilákem. Děcka to baví a efekt je velký. Ale využívá to jen minimum škol.
I vy máte pravdu. Němčinu jsem jako dítě začala doma z učebnice jako samouk drilem (jen 4 lekce z učebnice DER DIE DAS). Pak mě moudrý tatínek poslal do Německa na "handl". A všechno do sebe zapadlo. Ale říkat dětem, že se nemusí učit, že stačí to jen poslouchat (a teď nemám na mysli jen jazyky)? Pomáhám dětem, ale přespříliš zametená cestička také není to pravé. Kdy se člověk nejvíce učí? Když je nahoře? Já myslím, že když je na dně. Ale musí chtít to dno opustit.
Ve škole jsem v žádném případě netrpěla. Jen jsem byla pilná. Možná troch víc potu. No a co?
nikde nepíšu, že se děti nemají učit, čtěte znovu prosím.
kromě toho - pracovat s dětmi, které jsou na dně - děkuji, to opravdu ne.
z praxe víc než 15 let vím, že to jde pozitivně. to, co jsem napsala, je z praxe mé a mých kolegů.
moje statistika: pot a slzy -- špatná až průměrná znalost školního jazyka
smích, zájem, témata vhodná k věku a AKTUÁLNÍM zájmům -- průměrná až vysoká znalost živého jazyka.
Nemáte pravdu. Učím jazyky mnoho let a věřte mi, že drilové učení, pokud ho nekombinujete s ničím jiným, je velmi neefektivní.
Komunikativní netoda je rychlejší, trvalejší i zábavnější pro obě strany. Vyžaduje to jiný přístup a učitel musí odložit své ego. Například angličtinu, která je skutečně živá, se děcka nejlíp naučí z videí a filmů, které je opravdu baví. Pak stačí mít gramatiku a podobné neradosti jen jako doplněk, a i ten se dá udělat zajímavě. Výsledek - čeští středoškoláci, kteří mají diplomy z Cambridge a Goethe Institutu. Aby se člověk naučil skvěle cizí jazyk, opravdu není nutné trpět. Jenže mnoho učitelů a rodičů tomu prostě nevěří. Protože oni sami ve škole trpěli, neumí si představit, že by to mohlo být jinak.
metoda 😶
Existuje také "něco", co můžeme nazývat klasickým vzděláním. Snad by každý mohl vědět, kolik krajů má jeho zem. Taky by mohl vědět, kdo složil opery Prodaná nevěsta a Libuše. A další a další vědomosti. Encyklopedický přehled. A co cizí jazyky? Jak ty se chcete učit jinak než drilem?
O znalosti dějin nemluvím. Kdo se vyzná v dějinách, vyzná se i v současnosti. Historie se opakuje.
Říkali mi, že paměť je sval. Tak ten sval trénujme. A hlavně ať ho trénují naše děti. Být pilný a makat na sobě.
Nemáte pravdu. Učím jazyky mnoho let a věřte mi, že drilové učení, pokud ho nekombinujete s ničím jiným, je velmi neefektivní.
Komunikativní netoda je rychlejší, trvalejší i zábavnější pro obě strany. Vyžaduje to jiný přístup a učitel musí odložit své ego. Například angličtinu, která je skutečně živá, se děcka nejlíp naučí z videí a filmů, které je opravdu baví. Pak stačí mít gramatiku a podobné neradosti jen jako doplněk, a i ten se dá udělat zajímavě. Výsledek - čeští středoškoláci, kteří mají diplomy z Cambridge a Goethe Institutu. Aby se člověk naučil skvěle cizí jazyk, opravdu není nutné trpět. Jenže mnoho učitelů a rodičů tomu prostě nevěří. Protože oni sami ve škole trpěli, neumí si představit, že by to mohlo být jinak.
Jeli na prázdniny na Ukrajinu, další na dovolenou
Toi hlava nebere. Měla jsem zato, že utíkají před válkou. Proto jsme je podporovali horem spodem místo našich potřebných.
Ano? Vy jste viděla, co najdou po návratu? Já ano.
Na rozdíl od vás já pracuji s uprchlíky. Vím, co s jejich myslí a emocemi udělá válka. Jsem pracovně v kontaktu s lidmi, kteří jako děti zažili válku na Balkáně. Nebo v Eritreji. Nebo v Sýrii.
Závidíte Ukrajincům? Léčba je jednoduchá:
Zeptejte se v soukromí jednoho dvou. Podívejte se na fotky. Už dokonce i na západě země jsou některá místa rozbombardovaná, třeba města, ve kterých jsou chemické továrny a jiné "zajímavé" cíle.
Na dovolenou často řeknou ve smyslu "vezmu si v práci dovolenou" a jedou pomoct těm členům rodiny, kteří tam zůstali.
VŠIMNĚTE SI:
Neřeším tady politiky a to, kdo z nich byl v právu, kdo byl napaden, kdo byl vyprovokován.
Píšu o lidech, kteří to odnesli.
Jenže na to, abyste zjišťovala pravdu, nemáte odvahu ani morálku.
Milá paní (nebo co ve skutečnosti jste), vůbec netušíte, k čemu se vyjadřujete.
A pokud tušíte, je to o to horší.
Navíc z vás čiší taková zloba, zášť a nenávist! Přesně taková, jaká spustila tuhle odpornou válku. Nebo všechny jiné války.
Milý anonymní autore, existuje velmi dobré legální řešení. Děti můžou mít hodiny cestiny jako cizího jazyka, EU na to dává školám peníze, aby zaplatily lektora. Znám děti, které tuhle službu využily, a hodně rychle byly v češtině jako doma. Jenže ředitelé škol tuhle možnost nevyužívají. Kdyby to využili už před minulými prázdninami, mohli být dneska učitelé bez starostí. Lektoři jsou. Peníze jsou. Zákon je. Vůle ovšem není. (Pracuji v oboru víc než 15 let , tak vím, o čem píšu.)
😄 ubožák se nikdy na nic nezmůže, pouze na opakování a nebo otáčení. Tu mate znak ukrajinské jednotky. Odkaz 1 Co tam vidíte ? Stejný simbol je v Německu na jednom zámku 🙂 ten Rusku opravdu nepatří.
zvláštní věc. už hodně dlouho učím cizince a ti rukojazyční dělají v některých slovech a slovních spojeních stejné chyby, jak je k tomu táhne rodný jazyk. je mi ale divné, jak to, že se přesně tyto chyby opakovaně objevují ve vašich komentářích...
například simbol, zjistíte×zjistěte, lepili a další a další. čím to?
stále podobné - ochrana, proč asi: Odkaz
Jasně, zašla jste se jich zeptat, protože jste tušila, že to budete chtít po 55 letech napsat na internet. A oni vám to řekli.
To určitě. Bydlela jsem přímo pod zámkem, kde měli posádku. Kdyby se k nim nekdo chtěl přiblížit, nestačil by ani ceknout, něco by zarachotilo a konec. A kdyby přežil, oni by se mu určitě nesvěřovali.
Anebo to měli napsané na čele?
Anebo se vám nesvěřili, ale vy jste na dálku poslechem poznala, jakým jazykem mluví?
Jasně, jeden osamocený tank před barákem a vojáci přesně identifikovaní ženou z lidu (nebo ještě dítětem).
Vaše školení ve lhaní zjevně nebylo nic moc. Neumíte to.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Otázka "Jaký je proces přidávání droždí do těsta" je nesmyslně postavená. Proces "přidávání" může být například "drobení", "vhazování", vmíchávání" a kdoví co ještě. Autor otázek má evidentně na mysli otázku "Jaký proces v těstu nastane, když do něj přidáme droždí". Kromě toho - kynutí je přesně to, co se s těstem děje v důsledku kvašení, a přesto je tato odpověď označená jako špatná. Čili špatně napsaná otázka, špatně zvolené možnosti odpovědí. Desetiprocentní chybovost, to je dost. Možná by stačilo vyjadřovat se normálně a nesnažit se o "vědeckost". (Že by se autor inspiroval ve Scio testech? Tam je to podobné, jen nejde o zábavu, ale o přijetí na školu.)