Ano dopravu, jen je v tom trochu víc, než ta proklamovaná ekologie. Protože kdo vlastní dopravní vozidlo, tak je bohatý člověk a z toho se dají ještě tahat peníze na různé eko pokuty, emisní povolenky a pod. Chudý často nemá na auto nebo má jen na starší a ten díky tomu ještě více zchudne. Doprava do EURO6 se řešila celkem dobře. Auta byly stále ekologičtější a přitom jednoduché. Od Euro6d je to tak komplikované, drahé, nespolehlivé a náročnější na opravu, že na nová auta, která by omladila vozový park, lidé prostě nemají. To nemluvím o tom, že téměř vymizela mini auta.
Představte si, že by někdo takhle, jak se šije do dopravy, šil do zemědělství. To by nikde neprošlo, přitom to je jeden z největších zdrojů skleníkových plynů, degradace půdy, hladin podzemních vod atd. Jenže, to by pak lidi neměli kuřecí za 99kč/kg nebo třeba maliny v zimě. Traktory by blokovaly silnice, lidi by se bouřili protože za ekologičtější potraviny by museli platit víc.. Když ale Vašeho bohatšího souseda omezí s autem, tak to je v pohodě..
Hrozná slátanina tenhle článek. Musk je byznysman a umí dobře chodit v politice pro granty (zrovna v jeho případě v tom nevidím problém, protože zatím vše se v technologiích a nakonec i financích státu vrátí). Dokázal postavit levnou raketu Falcon 9, na které vydělává. Rozhodl se vydělat i na satelitech, ale ty je potřeba vynest efektivně, protože jich je hodně. Proto Starship (nejen proto samozřejmě) nicméně Starship, krom jeho peněz, už mu dotuje i americké letectvo pro přesun nákladu po zemi, NASA zatím jen pro misi na Měsíc a brzy bude určitě i dotace pro cestu na Mars. Takže peníze na část vývoje sežene. I když to bude stát ohromné peníze, tak všem se to vrátí. Bohužel jediný, kdo na tom ostrouhá je Evropa, která nedělá nic. Krom toho, že si ESA objednala Falcon 9 pro vynášení jejich nákladů, místo toho, aby měli svojí raketu. Oproti Číně, která už "kopíruje" způsob a má v pokročilém vývoji své znovupoužitelné rakety, tak kde je Evropa? Dotuje soláry a zavírá jaderky 🙁 On se na ten Mars dostane, o tom není pochyb. Je úchvatné tohle sledovat v reálném čase. Brzy bude mít i další konkurenty, ať už Blue Origin, Electron nebo Čínu + další menší, takže i zde bude konkurenční prostředí a cena půjde dolů. Z toho budou těžit všichni, včetně astronomů, kteří dneska pláčou, že maj mázlou expozici. U nich je potřeba, aby si uvědomili, že mají "prehistorické" vybavení a když se zlevní výnášení nákladů a zvedne se objem a váha vynášeného nákladu, tak se do vesmíru a třeba i na odvrácnou stranu měsíce dostanou teleskopy, o kterých se jim ani nesnilo.
Auto, který váží 2,32 tuny, i přes karbonový cingrlátka, nikdo vážně brát nemůže. O ekologii taky nemůže být řeč. Už jen proto, že vyrobit 2,3tuny něčeho stojí větší množství CO2 než 1,6 tuny něčeho velikostně strovnatelného se spalovákem. Vysoká váha bude mít velkou spotřebu energie, eurohujerský vlhký sen dojezdu 472km bude spíše 300km, bude to díky váze víc opotřebovávat pneumatiky, tlumiče atd, takže další emise. Bez různých dotací a nucení do elektomobility by si to na trhu ani neškrtlo.
Martin Foltýn ze společnosti CarTrax viděl ten motor maximálně z okýnka vlaku. Tahle 1,8ka už má duální přímé i nepřímé vstřikování, takže oproti novějším nebo i starším motorům zakarbonováváním moc netrpí. Když to někdo šolichá v nízkých otáčkách, tak jedou právě nepřímé vstřikovače, které omývají ventily. Za 8,6L s tím může jezdit maximálně neřidič, kterej zná jen brzdu a plyn. Není problém plynulou jízdou jezdit dost pod 7L. A to i s lehkou úpravou řídící jednotky motoru od APR na 250hp. Tohle je zlatej motor.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Lipavský to říkal celou dobu. Už od začátku. Neustále. Ale Gregor to nečekal. No... co na to říct. Asi bude lepší, když odejdou z vysoké politiky, když nedokážou pochopit ani základní větu "Když to položíte, odejdu"