Stavební zákon je účinný od 30.7.2021, p. Fiala je předsedou vlády od listopafu 2021. Víc není potřeba říkat.
Účinný je od 1.1.2024 pro dopravní a energetický SÚ, od 1.7.2024 pro zbývající SÚ. Dříve vešlav účinnost jen některá dílčí ustanovení. To jen pro pořádek.
Od přijetí nového stavebního zákona babišovou vládou se do něj sahalo několikrát novelami, ty ale rušili vznik státních stavebních úřadů a do povinností při výstavbě se prakticky nešahalo.
Pochopíte už konečně, že neprůchodné stavební řízení není důsledkem nového stavebního zákona a digitalizace, ale naprosto zkostnatělých referentů stavebních úřadů, kteří se těší na benefity služebního poměru, ale nic nového se učit nechtějí. A máš jejich stolech jsou ještě hromady starých nedogitalizovaných řízení, je kterým se nějakou schopni prokousat. Vidím to v práci a je mi líto těch, na které to všechno svedli, i když se to dinosauři že stavebního ještě ani nepokusili k těm digitalizovaným věcem dostat.
Tak já se jako nedinosaur k těm digitálním věcem chtěl dostat, ale v pondělí běžela aktualizace a systém hlásil "no data". V úterý už data byla, ale.odezvy mezi jednotlivými úkony v systému při zpracování žádosti byly tak dlouhé, že byste v nich vyřídila celou žádost "po staru". Ve středu už vše zdánlivě běželo, ale jen zdánlivě, protože otevřít projektovou dokumentaci k záměru možné nebylo, ono nebylo možné ani otevřít samotnou žádost, abych véděl, co se po mě chce.
A pak se můžeme bavit o tom, proč v digitálním systému trvá předat žádost z úřadu na úřad 5dní. Proč když na ministerstvu ví, že stavební zákon ukládá úřadům provádět x úkonů, jich systém 2/3 neumí vůbec zadat a zpracovat... a můžeme pokračovat dál.
Ono fakticky staré systémy jsou aktuálně při zpracování žádostí doteď pokročilejší než tato digitální revoluce.
A poznámka na konec... služební poměr mají pouze státní zaměstnanci. Úředníci obcí, kde je 99% stavebních úřadů dělejí v normálním zaměstnaneckém poměru 😉
Mám za sebou pár velkých IT projektů v různých korporátech a můžu říct, že s tímhle rozsahem nepovažuju projekt za zrealizovatelný během jednoho období. Obzvlášť, když se začíná až za úrovní Keni. Důvod není jen rozsah, ale i zákazník, který nový systém nechce už jen z důvodu změny. Nedej bože, když můžou jít jako odboj proti pirátovi. Určitě se to dalo udělat líp, ale po bitvě je každý generál. Pokud to už nějak funguje, tak to samozřejmě není konec projektu. Aplikace se bude dále vylepšovat do té doby, než ji za 20 let nahradí další. Chtít mít všechno hned je přání z jiného vesmíru. Pokud nedošlo k žádným ztrátám, jak to zatím vypadá, tak za mě to je úspěch.
Jenže ta práce se nedělala dnes na něčem za úrovni Keni. Realita je taková, že nový systém (aspoň ta část pro úřady) nezvládá ani třetinu toho, co umí ten, na kterém doposud fungovala většina stavebních úřadů, a ještě to dělá pomaleji.
Do toho se vám ztrácí data, blokují se vám dokumenty, mění se vám údaje o nich. Manuálně přepisujete, co už je zadáno od žadatelů nebo k tomu nemáte přístup a somrujete to po telefonu nebo mailem. Tohle by prostě nikdo soudný do provozu v takové nepřipravenosti nepustil.
Jo jestli se bavíme o tom, že ta povolení trvalo doteď vydat dlouho, to už není o starém systému. To je prostě o legislativě, která z posouzení boudy na nářádí udělala bojovku.
Jenže když o jednom řízení mluví ministrině, neznamená to, že to tak v návrhu zákona je. Pokud se do návrhu zákona podívate, máte tam opět už 3 varianty, jak stavbu projednat (rozhodnutí jako první krok v řízení, běžné správní řízení a řízení s posouzením EIA).
Do toho se MMR nedokázalo doposud vypořádat s integrací dotčených orgánů, takže některá vyjádření a stanoviska si zařizovat stále budete.
To že po personální stránce tahle rošáda týkající se 10-15tis. úředníků není nijak zajištěna, je pak kapitola sama o sobě.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Pergola je konstrukce pro pnutí rostlin. To že přístřešek s otočnými lamelami pojmenuju "biopergolou" z toho pergolu neudělá. Nejasnost ve výkladu má akorát autor PP.