Jestli je něčeho pomálu, tak jsou to věcné informace, jak to s tou digitalizací doopravdy aktuálně vypadá. "Není to hotové" je informace žalostně černobílá a chudá. Informace v médiích jsou v podstatě "pěna dní". Jsem ale k insiderům shovívavý. Pokud odhlédnu od bezpečnostních aspektů (do jaké míry detailu má smysl informovat průběžně v médiích o běžících pracech, a kdo vlastně smí takové informace podávat či o tom rozhodovat), tak asi není jednoduché, podat nějaké podrobnější informace formou stravitelnou laickému publiku.
Jsem zvědav, co se bude dít dál. Asi půjdu radši dělat něco užitečného a za rok před volbami se přeptám, jak to dopadlo. Ve vedení rozjetého projektu by třeba mohl pokračovat nějaký dosavadní náměstek / projektový šéf - ostatně ministr Bartoš asi těžko ten projekt nějak osobně přímo "mikromanažoval". Tzn. je otázka, jestli až jmenují nového ministra, tak jestli tento bude pokračovat plnou parou vpřed, nebo dá zpátečku, nebo to třeba nechá napůl rozdělané svému osudu a budou se zdlouhavě řešit židličky, kompetence, interní politika, jiné oblasti a problémy... a než se ta digitalizace postaví znovu na koleje, tak přijdou volby, tentokrát ty podstatnější, do poslanecké směmovny... a přijde další období povolební organizační nejistoty 🙁
Za mých hadích let nám ve škole říkali, že firma, která přežije nasazení podnikového ERP systému (dosaďte si značku), ta už přežije všechno. Protože ten proces nasazení mohl trvat ve velké firmě klidně řadu měsíců (i déle než rok). Aniž by do toho uprostřed přišla povodeň a výměna vedení.
A ještě živá kamera streamovaná skrz YT:
Když kliknete na časovou osu, dají se v noci najít dva zajímavé okamžiky: nejdřív si sedne menší úsek vlevo na suchu, pár minut později i velký segment zřejmě částečně nad vodou. Poslal bych odkazy na čas, ale on je počítaný relativně odteď (záporná hodnota).
Jestli tam popraskaly předpínací lana, tak bez předpětí ten železobetonový tubus zřejmě neudrží svou vlastní váhu (+ svršek). Dva dlouhé propadlé segmenty se samovolně zlomily cca každý ve dvou bodech, každé to prolomené místo drží pohromadě zřejmě na zbytcích výztuží v horní lité desce (mostovce). To bude bezva práce tohle rozpojovat. (A pak tahat ven ten tubus plný vody. Jako tahat z vody potopenou kánoi pěkně v proudu.)
Je to smutné ale je to bezvadný živý příklad, jak funguje statika konstrukcí z předpjatého betonu.
Víc fotek v německých novinách:
Držím jim klukům palce. Nikde jsem nenašel nějaká technická data, třeba kolik váží ty segmenty co leží rozlámané ve vodě. Ono asi nebude jednoduché, sehnat během pár hodin techniku, která by s tím hnula, a pak to během třeba hodiny vytáhnout, kdybychme v Čechách třeba trochu pomohli na jezech (kromě toho nemáme moc kam.)
Levoproudařství je poněkud vyčpělé téma.
Když máte v pravém pruhu v krátkém rozestupu kamiony, tak dokud levý jede rychleji, tak je pro většinu dnešních osobáků nesmysl, uhýbat doprava mezi kamiony. Kapacita dálnice se tím nezvýší, zato se zvýší počet potenciálně nebezpečných situací, jak se auta z pravého snaží za kamionem vrátit do levého. Mám zkušenost, že jakmile jedou oba pruhy delší dobu stejně rychle, vždycky se najde dost kliďasů, kteří mávnou rukou a uhnou do mezer mezi kamiony, ať si lepiči vlevo užívají svůj adrenalin. Jsem jeden z těch co uhnou.
Případů, kdy někdo jede zbytečně pomalu vlevo, přičemž má vpravo místa dost, vídám opravdu hodně málo. Nedávno jsem za to poprvé v životě někoho vytroubil... ukázalo se, že to byla nějaká starší paní, evidentně netušila, co se za ní děje (až do té houkačky). Kochala se a klábosila se spolujezdcem.
Taky se vyskytne trapná situace, kdy levý pruh dočasně zpomalí (předjíždí se kamiony), a do pravého se nikomu nechce, protože "za chvíli se to zase rozjede". A vcelku pravidelně vídám dobráky, kteří v takové situaci předjedou zprava třeba 10 aut až za předjížděný kamion, a nakonec se na hulváta nacpou zpátky do levého. Nevím, zda si takový člověk připadá jako morální vítěz nad "všemi těmi zaclánějícími levoproudaři". Spíš bych odhadl mindset cca "jsem jelito, vím to já a teď i všichni okolo, a pokud jde o mě, tak jsem na to hrdej". Inu... šťastnou cestu 🙂
A pak jsou borci, co Vás vyhoukají za jízdu vlevo ve městě, přičemž jedete maximální povolenou rychlostí, oba pruhy využité a do pravého se zrovna míchá připojovák...
K tématu zipování: byl bych přiměřeně shovívavý k jedincům, kteří to nervově neunesou a připojí se do průběžného pruhu "zbytečně dřív". Naopak nejsem shovívavý k lidem, kteří tvrdí, že zácpa před zúženým místem vzniká proto, že lidi neumí plynule zipovat. To je pitomost. Ta zácpa vzniká nižší kapacitou jednoho pruhu oproti dvěma pruhům. Dala by se na to aplikovat jedna poučka z "teorie hromadné obsluhy" (tuším oblast systémové analýzy). Prostě úzké hrdlo. Jasně, lidi pomaloučku zazipujou nárazník na nárazník - a jak se rozjedou, nechají si delší rozestupy. Modulo úvahy o optimální rychlosti jízdy pro maximální kapacitu dálnice (vozidel za hodinu).
Smíšené pocity.
Celé sídliště má teplo centrální z městské teplárny. Jeden RD na kraji sídliště si pořídil tepelné čerpadlo - a nějakou dobu ho používali. V tom případě dva velké ventilátory hlučely celou noc (hučely, případně řachtaly). Nějakou dobu je to zticha... asi že byla teplá zima nebo co. Nebo to sežere tolik elektřiny, že se to nevyplatí. Jako když si představím, že má tenhle randál doma každej někde v satelitu, tak je to zralé, aby se všichni navzájem naprášili odboru hygieny.
Srovnávat panelák s rodinným domkem, a tvrdit že panelák je zlo z hlediska tepla, je podle mého krajně nefér vůči paneláku. Už jenom koncentrací obytné plochy (v porovnání s teplosměnnou plochou vnějších povrchů) je panelák velice účinný z hlediska vytápění - i nezateplený! Jenom si rozpočítejte spotřebu paneláku na bytovou jednotku (nebo na metr podlahové plochy), a srovnejte s RD o podobné obytné ploše. Ten RD bude muset být FEST zateplený, aby se nezateplenému paneláku vyrovnal! Rozumné zateplení posune panelák či bytovku někam úplně jinam především z hlediska komfortu bydlení (zmizí plísně). Úspora tepla bývala někde kolem 50%.
Je chvályhodné, že legislativa donutí stavebníky, mít v novostavbách-bytovkách správně naprojektovanou a udělanou ventilaci. Odpadne jedna věc, na kterou se dalo kašlat. Ale nechápu, kam chcete vmačknout řízenou ventilaci ve starých bytovkách, kde pro ni není místo ve stoupačkách. A dále, chceme nutit sousedy, aby si dávali všude podhledy kvůli rozvodům v bytě?
Navrhovaných vylepšení je tolik, že to na stávajících stavbách nejspíš nemá kdo postavit.
Viděl jsem zlomenou smuteční vrbu a pár neudržovaných starých topolů dole u řeky, ale v mém okolí zdaleka nejvíc se větrem láme Javor (Javorovec) jasanolistý. Soudě podle praktických zkušeností je to dřevo hodně křehké - jak strom stárne, má třeba teprve 30-40 cm průměr kmene, začnou se při větším větru lámat napřed jednotlivé větve, nakonec se vyvrátí klidně celý kmen v kořenech těsně pod terénem. Nejvíc na ráně jsou stromy, které mají kolem sebe prostor, a vytvoří tím směrem bohatou korunu. Na jedné křižovatce tady u silnice první třídy jich bylo vysázených asi 10, postupně se vylomily dva přímo v rozích křižovatky, až letos na jaře při větru popadaly jednou v noci asi další čtyři. Teprve pak je ŘSD šmahem vykácelo. Tahle dřevina je pěkná mrcha, množí se to náletem ze semen a náruživě obráží i pařezy nebo kořeny po kácení/vývratu. Roste to rychle, zejména když zaprší. Tady ty vykácené podél cesty byly ofrézované po úroveň terénu a zasypané drtí/mulčem. Je to asi dva-tři měsíce, a jak letos trochu pršelo, tak už jsou tam vlky vysoké jak dospělý člověk a tlusté jak můj palec, bojují o místo na slunci s bezinkami. Zároveň nálety spontánně osídlily protější škarpu. Asi dva km odtud je rozsáhlý brownfield, který nedávno vyčistili/prokáceli od letitých topolů, osik a dalšího náletu, podél silnice byl vidět právě Javorovec (příprava na prodej pozemku a stavbu, která se následně zatím možná odkládá). Je to asi rok od zmíněné holoseče, a zdaleka nejrychleji ten prázdný průmyslový úhor kolonizují právě Javorovce - už jsou vysoké snad tři metry a mlází houstne prakticky před očima.
...koukám že těch dětských neduhů není málo. Přesto všechno by bylo dobré uvědomit si cíl, proč se do toho MMR pustilo: sjednocení do celostátního systému. To je podle mého správně. K tomu na okraj čerstvá zpráva, kterou zatím vidím na několika dalších serverech, nikoli na SZ:
(Kdo je vlastně dodavatelem nového systému? Jedná se o komerční dodávku zvenčí? Nebo se do toho MMR pustilo interně vlastními silami?)
Na koncernovou SSP jsem hodně zvědavej. Takhle tomu vždycky velel Piech - sjednodit součástkovou základnu. Ta nová generace aut by mohla mít hlavu a patu. A v Rožnově nevyrábějí jenom čipy a nohaté součástky, oni pomáhají svým zákazníkům (třeba automobilkám, nebo jejich subdodavatelům elektrovýzbroje) integrovat mechaniku celých bloků = zde patrně střídačových modulů. Mechanický formát, chlazení...
Dá se někde v kostce dočíst, co ten nový software přesně dělá / vylepšuje / přináší? Novináři míchají novinky v zákoně a že "máme nový software", ale víc se člověk nedozví.
V mých vilných představách to má jisté aspekty "spisové služby" a také aspekty "workflow systému". Entitně-relační model: jako účastník stavebního řízení vystupuje "stavebník", jeho protějškem je stát (nějaká složka státu nebo místní samosprávy). Interně v rámci stavebního úřadu budou nějací uživatelé a jejich role. Další entitou bude stavební řízení, třeba s číslem jednacím.
Dodnes se to vedlo jak, na papíře / v knihách / kartotékách / šanonech? Tohle doteď nebylo digitální?
"Workflow proces" nad tím modeluje, jak se přišedší stavebník vůči systému identifikuje, vloží svoji žádost, asi tam uploaduje větší počet požadovaných písemností v nějaké podporované digitální podobě (nezbytně něco z toho budou "tiskové strany" = "digitální papír") a pak žádost putuje nějakým řetízkem / kolečkem schvalovaček, musí se k tomu vyjádřit ten či tamten, pokud nějaký vstup chybí tak je stavebník vyzván ať ho doplní apod. Postupně přibývají zelené fajfky, a když jsou všechny, tak nakonec odpovědný úředník zmačkne velké zelené tlačítko. V tu chvíli se smí stavět, papírový formát vydaného rozhodnutí je formalita. Možná ještě lhůta na odvolání...
Zaslechl jsem, že do toho bude vidět průběžně zvenčí. To by asi byla novota, a šetřilo by to úřadu čas strávený komunikací. Co třeba vyjadřovačky síťových firem? To zařídí systém, nebo budu muset opět obíhat deset nebo kolik firem ve městě? Je to nějak napojené na katastr?
Už zas? Jako že každému chlapovi na prahu dospělosti nadělit několik měsíců odnětí svobody? Jestli si něco velmi dobře pamatuju, tak je to ten rok zaracha bez možnosti výdělku. Můj žold v roce 2000 byl asi 3 % mého tehdejšího civilního platu. Na rok prakticky stopka v osobním odborném růstu. Přesně ve chvíli, kdy jsem měl chuť, konečně se postavit na vlastní nohy, vydělat si na sebe, vyletět z hnízda. Co má jako tohle být za výchovnou lekci? Výchova držet hubu a krok? To je dobré k čemu? K tomu aby člověk myslel za sebe a uměl se o sebe postarat na trhu práce? Nebo spíš k tomu, když přijde nepřítel, aby národ poslechl autoritu, která zavelí složit zbraně 😄 Nebo výchova hledat kličky kolem pravidel: předstírat studium, uplatit modrou, sehnat někde fešáckou civilku...?
Bylo to bohapusté mrhání pracovní silou a motivací.
Vychovávat profesionální řidiče se státní podporou by se dalo mnohem levněji v civilu, prostě jim zadotovat autoškolu nebo provozovat státní.
Čí armádu na celém světě nejvíc obdivujeme? Která má smysl jako garant jakési svobody a míru? Třeba americkou, ne?
Když už chcete řídit společnost klackem, odpusťte jeden sluníčkově progresivní nápad:
1) učte děcka jazyky a dotujte jim výměnné pobyty v zahraničí. Aby se jejich rodiny ani náhodou nemusely ohlížet na finanční nedostupnost. Aby se dorost v útlém věku zbavil provinční zaprděnosti a xenofobie.
2) federalizujte EU - jako podmínku následujícího bodu:
3) zřiďte evropské ministerstvo obrany a společnou federální evropskou armádu - profesionální. S evropským žoldem, s přiměřeným rozpočtem, centrálním nákupem..
Článek by zasloužil slovníček terminologie. Kdo je "administrátor"? V ajeťáckém hantecu je admin někdo, kdo smí všechno, z popisu práce. Proto tuto roli zastává úzká kasta jedinců, kteří dostali důvěru.
A i v obecném ajeťácko-bezpečnostním odvětví se vyskytují nápady / mechanismy / systémy, kde ani admin nesmí všechno. Kde i samotnému adminovi mohou být práva omezena / odňata. Je to k vidění jednak na systémové úrovni v moderních OS typu BSD / Linux (nebo i Windows, s přídavným softwarem), druhak bych rád odkázal na kapitolu "Mandatory Access Control" z knihy Computer Security Basics, a to první vydání z roku 1991, na str.72 a dalších.
Mluví se tam o uspořádání, kde osoba s bezpečnostním oprávněním "vyšším než daný dokument" má právo číst, ale nikoli zapisovat. Osoba s oprávněním "nižším než daný dokument" má právo zapisovat/přidávat, ale nikoli číst 😄 Kupodivu tato kapitola není přítomna v druhé edici z roku 2006... Zřejmě to tak fungovalo "za starých dobrých časů" před masovou liberalizací PC a jejich plebejským zasíťováním. Považte: osoba s nejvyšším oprávněním nesmí s daty uloženými v systému svévolně manipulovat!
Chci říct, že nic nového pod sluncem.
Pro úplnost: jiná věc je, pokud pojmem "administrátor" byl míněn "úředník pověřený zpracováním konkrétní žádosti o stavební povolení, kterou podal konkrétní subjekt" atd. Pak by celý článek dával smysl. Jako že by si úředníci navzájem libovolně zasahovali do stavebních řízení, která nemají osobně na starosti...
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Pokrok je svinstvo. Biologicky optimální věk pro povití potomka je možná pouhých 18 let - což je dáno miliony let evoluce a nejde to úplně okecat v zákonodárném sboru. Zároveň je naší společností dáno, že pokud si člověk na sebe má vydělat, měl by smrdět nejmíň do 25 let věku ve škole. Přesto se pak třeba učí dál mnoho let v zaměstnání. Chtělo by se navrhnout nějaký socialistický model, kde si člověk vezme pauzu od studia na biologickou reprodukci, přičemž je mu zajištěno bydlení a další základní potřeby. Otázkou je, co by to udělalo s další fylogenezí našeho druhu a s naší společností. Nemluvě o tom, že socialismus zatím nepřišel znovu do módy. Chvála bohu máme svobodu a kapitalismus a s nimi také nové a "nečekané" darwinistické evoluční tlaky... Zajímavá a výdělečná práce je nabízena převážně ve velkoměstě, tímto směrem postupně přišedší nadnárodní zaměstnavatelé ještě usilovně tlačí na pilu - přitom bydlení pro zaměstnance a dopravu do práce principielně považují za problém někoho jiného (asi hlavně těch zaměstnanců). Na venkově objektivně ubylo pracovních příležitostí, protože zemědělství potřebuje lidí míň a míň, protože zemědělská produkce tady u nás uvadá, menší firmy fůzují a nové od nuly nezačínají, protože konkurovat globálním korporacím v mnoha oborech nejde a stát škrtí zejména ty nejmenší podnikatele neustále rostoucí byrokracií... Urbanistický rozvoj není komplexně promyšlený, probíhá spíše živelně, pokud vůbec probíhá. Ohledně stavebního odvětví a rozvoje kapacit bydlení už psali jiní...
1 odpověď