Proč tam nemáme terminál na zkapalněný plyn?
Protože se k němu kvůli nízkým mostům, zabahnění dna a krátké přistávací hraně nedostane žádný námořní tanker. Navíc přístav Moldauhafen je pronajatý německé spediční firmě právě do roku 2028. Máme pronájem kapacity plynového terminálu v nedalekém Stade, kde existuje kompletní infrastruktura.
Článek je plný chyb. Za prvé Labe se nevlévá do Baltského, ale do Severního moře. Pronájem přístavu Moldauhafen a Saalehafen končí na konci roku 2028, ale Česko může využít obci, která pronájem prodlouží o dalších 30 let a podle všeho, ji využijeme, ale výměnou za jiné přístavní území v Hamburku. Na toto téma už byla vypracovaná studie, a podle všeho se provozování přístavu vyplatí i jako překladiště na říční, železniční a silniční dopravu. Dále v článku chybí informace o tom, že Česká republika přímo vlastní přístav Peutehafen, na nějž se smlouva o pronájmu nevztahuje a i nadále zůstává majetku ČR. Dále chybí informace o tom, proč není současný přístav využíván, atd. Celý článek je tak špatný, že by bylo dobré ho napsat znova.
Projekt polské JE ve spolupráci s KHNP byl nedávno zmrazen polskou vládou, což autor článku pominul. Také není jasné, jaké odborníky byl chtěli Korejci získat v Polsku, jaderný průmysl tam prakticky neexistuje a na fakultě jaderného strojírenství neviděli polského studenta na výměnném pobytu už dekády. Článek má po informativní stránce velmi špatnou kvalitu.
Add jaderné elektrárny. Informace v článku jsou už zastaralé, polská vláda zmrazila investici do druhé JE v Patnowie, kterou měl postavit korejský KHNP. Důvod je technologický spor mezi Westinghouse a právě KHNP. Jak mi ale potvrdili kolegové z fakulty jaderného inženýrství, Poláci nemají dost odborníků na výstavbu a provoz. V rámci studentské výměny mají na české fakultě studenty ze všech možných zemí, ale polského studenta neviděli už dekády. Ovšem co se týká dálnic, je to úplně jiná písnička. Můžeme si ta to sami, zvolili jsme si kdysi Věci Veřejné, Vít Bárta zastavil výstavbu a trvalo více než deset let, než jsme to opět nastartovali. Co se týká další výstavby je to opět o našem komplikovaném stavebním řízení. Pamatuji, když jsem jako kluk jel na harcersky obóz, jeli jsme přes Polsko dva dny a na táboře jsme chodili místnímu zemědělci pomáhat sklízet úrodu. Vázali jsme snopy, což jsem znal jen z vyprávění rodičů a prarodičů. Ve Varšavě se orientovalo snadno, byla tam jen jedna výšková budova, dnes snad víc než ve Frankfurtu. Ale zkuste si zajet někam mimo hlavní centra. Před několika dny jsem se vrátil z Polska a protože mi zbylo trochu času jel jsem mimo dálnici, úsek Lwówek Slaski - Piasecznik. Propadlé krajnice hlavní silnice po celém úseku, výtluky, záplaty, opuštěné domy, i ty zjevně obydlené jsou neudržované, žádní chalupáři, kteří by vraceli něco zpět. A takových míst jsou tam stovky. Upozorňuji, že do Polska jezdím téměř 40 let, tuhle zemi jsem si oblíbil, přeju ji vše dobré, ale zároveň nesouhlasím s povrchními názory o polském ekonomickém zázraku.
Poláci už neudivují - ani množstvím (bohužel) typů různých systémů, ale množstvím jejich kusů. Těchto "Komárů" je objednáno 288. Trochu jsem se zapotil u počtů. Jsou 2 pouzdra s několika variantami užití: 2x 1x raketa na 290 km, nebo 4 / 20 raket krátkého dosahu - různé kombinace dvou pouzder. Kdo se vyzná - dají se měnit nabitá pouzdra? a jak je to s logistikou?
Hlavice se měnit dají, zatím je neobjednali, ale spekulují o vysoce výbušné, termobarické a kazetové munici. Raketa potřebuje satelitní a inerciální navádění. Problém je, že žádný navigační satelit nemají, armáda používá GPS. Chtějí to integrovat s raketomety 122 mm, ten navigaci nepotřebuje, částečně jsou schopni si munici vyrobit sami, ale většinou kupují od slovenské pobočky STV. Chtějí to řídit vlastním systémem řízení palby Topaz. Pokud vypukne konflikt ve Východní Asii, Jihočínské moře nebude bezpečné, v Perském zálivu piráti, Suez lze zablokovat jednou lodí, mělké průlivy kolem Dánska lze zaměňovat z hlubiny, hladiny i ze vzduchu, bude dodávka čehokoliv problém. Vyjednali si, že 72 ks z 288 odpalovacích zařízení si vyrobí sami v licenci. V podstatě se jedná o ohýbání a svařování plechů a budou si vyrábět některé náhradní díly na ně. Ještě si vyjednali, že systém bude na nakládacích Jelzc, který si montují sami z motoru, převodovky a náprav od Mercedesu. To je celý přenos technologií.
Hmm, tak zrovna na výzbroj AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM pro exportní verzi nedali Američani souhlas, mohou ji používat jen Jihokorejci. Například Polákům prodali jen verzi s kanónem 20 mm na náboje M56A3 s čímž se nedá bez rizika sestřelit ani Shahed, který má maximální cestovní rychlost 180 km/h a Fa-50 má minimálku kolem 240 km/h. Sestřel ze zadu je dost riziko. V exportní verzi je tohle éro vhodné jen na boj proti povstalcům s kulometem na pickupu nebo na přehlídky.
Kdyby raději všechny ty peníze za český šrot dali do pořízení dálkových dronů , udělali by sto krát lépe. Ještě lépe by udělali kdyby v ČR vznikla přímo výroba a vývoj dronů pozemních , ve vzduchu ale i na vodě. Drony jsou malý, tichý, dálkově řízený, účinný jež se dají ovládat z bezpečného místa a navádět , neupoutávaji na sebe pozornost , spousty komponentů se dá vyrobit na 3 D tiskárnách z roztavených PET lahví, ne oni idioti se chtějí všude předvádět s těžkou , nemotornou , předraženou technikou, kšeftují s tanky co nikdo nechce a kupují dopředu stíhačky které ani možná nedostanou , a které za deset let budou dávno překonané , Idioti !
Pokud se Evropa brzo nevzpamatuje tak brzo těžce zabrečí , zatím co obchodníci s vojenským nepoužitelným šrotem budou na svých ostrovech ve svých sídlech leštit svoje krvavé zlato.
V ČR se drony vyrábí, např. Primoco a úspěšně se i vyvážejí. Ještě zajímavější bude výroba chystaná českou Letecké Přístroje Praha spolu s izraelskou Elbit Systems, budou aspiroval na největšího výrobce dronů v Evropě. První Brněnská Strojírna je už nějaký čas kvalitní výrobce proudových motorů pro návratové a nenávratové drony a UAV, ve spolupráci s Ukrajinskou Progres-Ivchenko chystá k certifikací poměrně výkonný motor a získala i nějaký zatím utajený přenos technologie od Lockheed Martin v rámci offsetu za F-35. V Aeru mají rozkreslené větší drony ještě z doby šéfkonstruktéra Vlčka. Takže nebojte, zrovna v tomto oboru je ČR světová špička.
Když jsem byl kluk, namaloval jsem si vysněnou Feldu z roku 1959 s bryndákem, plastovými nárazníky ze Škody 120 a s elektronovými koly. Jenže to mi bylo tak 13 možná 14 let. Jak jsem dospíval, docházelo mi, že bych to auto sprznil. Je nejvyšší čas opustit sentiment, přestat tunit auto které se přestalo vyrábět před 50 lety a které tu bylo déle než mělo. Ostatně i prototyp Tatra 603 X byl povedenější než tento výtvor. Chlapi, jděte dopředu a vytvořte něco progresivnější ho, teda pokud nechcete tvořit hračky pro děti.
Barkas existoval i ve verzí "odtahové vozidlo", což byla prodloužená verze s plošinou a vzadu to mělo kola o menším průměru. V Československu se to dalo vidět třeba na okruhu v Mostě. Východoněmečtí závodnici na tom přepravovali auta na kratší vzdálenosti. Žuk koupil otec jako ojetý někdy v druhé polovině 70.let a chtěl to přestavět na karavan. To bylo auto, které vyráběl spíš kovář než strojař. Matka prohlásila, že v takovém krámu nikam jezdit nebude a tak šel Žuk zase z domu. Omlouvám se za vzpomínky na dětství a mládí 😆
V době zrodu Tatry MTX jsem se "motal" kolem Metalexu, mnoho lidí zvenčí bylo už tenkrát překvapeno a byli by překvapeni i dnes, jak jednoduché technologie se požívaly a z jakého množství malých provozů se celý podnik ÚV Svazarmu skládal. Výhodou bylo, že pohon a převodovka se tehdy ještě vyráběly, ale jejich vývoji se desítky let nikdo nevěnoval a musely by se použít jiné. Tohle auto by se dalo vyvinout i dnes, lidé kteří to umějí jsou, čs projekty K1, Praga, Sigma, Gordon atd jsou toho důkazem a výrobu ve špičkové kvalitě jsme také neztratili. Problém je tradičně management a schopnost prodat.
Historickým spojencem Polska bylo a bude Maďarsko, současný politický postoj Orbána k Ukrajině a Rusku na tom nic nezmění. V médiích kontrolovaných polskou vládou není Maďarsko za svůj postoj k Ukrajině téměř kritizováno, ale je silně kritizován Brusel za zadržování evropských fondů Maďarsku. Souhlasím s názorem, že Polsko se drží doktríny "nepřítel mého nepřítele je můj přítel". Ale pana experta chápu, téměř každý polský expert je v prvé řadě Polákem a odborníkem až v druhé řadě. Obyvatelé této země velmi ochotně věří propagandě vlastního státu a vlastně se v tom od Rusů až tak moc neliší.
Vzpomínám si, jak někdy v 80.letech uveřejnil Svět Motorů průhledovou kresbu závodního speciálu LIAZ od Václava Krále pro rallye Paříž Dakar. Byla to nádhera a jako kluk jsem tím byl nadšen a zároveň jsem si nemyslel, že se to někdy u nás postaví. Několik let po té postavili podobný speciál v Tatře a rally několikrát po sobě vyhráli. Chtěl bych být opět ten malý kluk...
Je to móc dlouhé, nikde se s tím neotočíte a nikde ve městě nezaparkujete. Tři řady sedadel a motor V14 je taky nesmysl. Ovšem čelní a zadní část se mi líbí. Aby se to vyplatilo, muselo by se vyrábět kolem dvou aut týdně a kolem 1000 ks celkem a k tomu mít servis v každém větším městě. Ale kdo by to koupil? V zahraničí neprodejné a u nás obávám se také. Naše pseudo elita se s tou před válečnou nedá srovnat.
Poláci nejdřív zvolili konzervy z PiS který jim garantoval 500 zlotých sociální příspěvek jako volební dárek. Což o to ekonomika šlape všude se staví a země se mění pod očima. Ale je to platné když ani vláda která dělá všechno proto aby zastropovala růst cen je proti globálním trendúm nebohá. Nejdřív sanovala ztrátu státního rozpočtu z peněz které sebrala opozičním samosprávám ve velkých městech tradičně nakloněných levici pak zavedla speciální daň z alkoholu a cukru čímž zvýšila ceny těchto produktů a následně uměle snížila spotřební daň na potraviny a pohonné hmoty, ani tohle všechno nezabralo. Inflace je 3 nejvyšší v EU. Ceny na Baltu jako v Řecku, ale je tu krásně
Ještě bych dodal, že část výnosů Polské národní banky bylo převedeno do státního rozpočtu, NBP neintervenuje ve prospěch měny a hodnota zlotého poklesla vůči české koruně za více než rok o 16,6 %. Co se inflace týká, tak součástí metodiky českého statistického úřadu je i cena bydlení, což ovšem není součástí Eurostatu a myslím že ani polské metodiky. Poláci zavedli také tzv protiinflační štít, tedy zrušení DPH na paliva a potraviny, který by měl končit v červenci. Už jen pouhým okem je vidět, že skutečná inflace je v Polsku mnohem vyšší, než se zdá. Ale jak píšete, až na to pivo je tam krásně! 😃
Nekdy v polovine 80let v casopise veteran car clubu byla reportaz k tomuto modelu v te dobe byli udajne v CSSR dve aerovky a o teto tim padem treti byla zminka ale myslelo ze do USA se dostala jako srot pres nemecko v 60tych letech
Já jsem informace čerpal z jedné knihy o architektuře, pan Louda totiž stavěl dům, ve kterém bydlím a představa, že tento vůz parkoval u nás před domem na místě, kde teď parkuji já, je úžasná. Mimochodem, pro pana Loudu pracoval v době proti židovských restrikcí pan architekt Rudolf Weiss a ten studoval ve Vídni u Adolfa Loose. Kromě našeho domu pracoval jako architekt mimo jiné pro filmové studio Barrandov a navrhoval pro sklárnu Moser. Je fascinující, jak byl tehdejší svět architektury, filmu a automobilového designu propojený.
Líbí se mi, jak kluci, kteří teprve včera seskočili z koloběžky a ruce si za celý život nemázli šmírem, rozumují o automobilech, které skutečné nikdy neviděli (jen na internetu).
Firma Aero nikdy neměla nic společného s motocykly a řadový čtyřválec mohou k motocyklu přirovnat jen arogantní Američané. Je ovšem trapné, že to opisuje autor článku.
Pokud se najde někdo, kdo o Aerovkách něco ví, prosím názor na "hliníkový blok". Sériové vozy Aero 30 a Aero 50 měly vždy litinový blok a hlavu litinovou u starších typů. Novější (asi kolem roku 1939 a mladší) měly hlavu hliníkovou s větším potrubím, a také mohly mít synchron na 2. a 3. rychlost. Nevylučuji možnost pokusného provedení bloku z hliníku, ale chtělo by to skutečně ověřenou informaci.
Pokud máte nějaké další informace k tomuto vozu, nebo jiným Aerovkám, prosím, napište mi.
Asi jste se spletl, nic takového na co reagujete, jsem nepsal. Zkuste o příspěvek výše...
2
Sledujících
1
Sleduje
2
Sledujících
1
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Peutehafen je vskutku majetkem ČR, byl nám přidělen Versailleskou smlouvou jako kořist,určená pro jednoho z vítězů I.WW,tedy ČSR.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
V tomto se mylíte, na základě Versailleské smlouvy získala ČSR do pronájmu právě přístavní území Moldauhafen a Saalehafen. Přístav Peutehafen tehdejší ČSR koupila. Do konce tohoto roku by měla být zveřejněna smlouva, na jejíž základě získá ČR přístavní území Kuhwerderhafen s délkou přistávací hrany cca 200 m pro lodě o ponoru až 11 m.