A nyní přijdou další, které nepochopili evoluci z fosilů na moderní EV!
Evoluci ? BEV se spíš snaží vstát z mrtvých. Dyť první vůz na elektřinu je starší než vůz se spalovacím motorem a těch pokusů za těch cca 135 let už s EV bylo. 😄
Ona každá sekta vymeje slaboduchým mozek a to EVčkářství mi přijde jak nějaká sekta.
Tento článek je o historii, ze které by jste se měl i vy poučit.
Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Kia EV6 GT. SK Innovations 800V architektura.
Kdo vlastně, kromě Tesly, používá klasické články?
Nemám ve výčtu nikoho takového. Ten, kdo nemá peníze na EV, tak si může vybrat z obrovské nabídky spalovacích aut. Proč by se takoví lidé měli zajímat o EV, které je pro ně finančně nedostupné. Život je easy.
Nemám moc rád motorky, nic mi to neříká. Ale pokud byste měl chvilku, můžete se podívat na základní set aut, která jsem testoval a točil na youtube: Odkaz
Já se přiznám, že videa na YouTube a pod... prohlížím jen ty kde se něco vyrábí, opravuje, rozebírá nebo je něco zajímavého. Nevím jestli jsou to i vaše videa, ale tyhle YouTube kanály kde se jen přečtou údaje z katalogu nebo data sheetu a pak se k tomu dodá nějaký osobní názor a dojem redaktora mě nikdy moc nezajímaly.
Ale děkuji, třeba někdy.
Asi vás zklamu, já přesně vím co mají dnešní elektromobily uvnitř. Vím že jsou chlazené olejem motory, vím že je tam jeden redukční převod, někdy dokonce tam je nějaká jednoduchá dvou stupňová převodovka. Nevím co je nejčastější, samozřejmě se nechci o tom přít. Alem mé 3 elektromobily ze 4 neměly “tužkové baterky”, ale prizmatické články.
Pokud vám z nějakého perverzního důvodu vyhovují spalovací auta, tak si v nich jezděte. Nikdo vám nic nezakazuje. Naopak, když přijdu do autosalonu, tak je na mě vyvíjen tlak, abych si koupil spalovací křáp.
Nezlobte se na mě, ale žádný majitel elektrického auta se o ekologii vůbec nezajímá. Nezajímá ho ani ekologie, ani ekonomika provozu. Mimochodem, kolik jste najel vy v moderních elektromobilech?
Protože já jsem měl podobné názory jako vy, dokonce teď jsem točil nějaké video s člověkem, který nenáviděl EV auta až do té doby než si koupil první. U mě to bylo úplně stejně. Já jsem si koupila elektrické auto jen kvůli tomu, abych dopřál trochu pohody svému osmiválce v garáži. A dopadlo to tak, že za 3 měsíce mělo EV 11 000 kilometrů a spalovací pouze 103 protože v tom nikdo nechtěl jezdit.
Můj kamarád měl 43 osmiválců za 25 let. Dneska jezdí v Tesle a už nechce nic jiného. Můj druhý kamarád si kupuje už druhou Teslu a je majitel 4 Porsche. Všechno už postupně prodává, protože to nemá žádnou cenu. Můj další obchodní partner měl Aston martin DB9 a prodal ho, protože si koupil elektromobil. Prostě to je jak návyková droga.
A máte prosím v tom výčtu kamarádů nějakého běžného smrtelníka, který si může koupit auto třeba jen za 500000Kč a nebo prostě nemá potřebu své společenské postavení ukazovat kW v automobilu a vystačí si třeba s povozem do 200koní ?
Nevím zda to pro vás nebude elektromobil z 2016 jako z doby kamenné, ale s bývalou firemní Teslou S 85D (snad se nepletu) bez mála 5000km dálnice, okresky i město. Jak říkám, hezký zrychlení ale toť vše.
Jestli chcete emoce, zkuste si půjčit třeba Kawasaki H2 a pokud umíte trochu jezdit, tak zkuste verzi H2R. Nebo úplnej opak, třeba DKW NZ tři pade s ručním řazením. Pak si popovídáme co to jsou emoce z jízdy a že to není jen o plynu na podlaze. Ten umí sešlápnout i malé dítě, obzvlášť když to za něj krotí elektronika.
Mě stačí těch mých 100kW na 4 kolech, abych se dostal do práce a z práce a jednou za čas na dovolenou.
Jestli máte prismatické články, tak to máte nějakýho bonbóna nebo hybrida jako já. Toyotu asi ne, protože to by byl hybrid, tak BMW ?
Takže když napíšu, že celý svět přechází na elektromobily a zakazuje spalovací auta, tak to má znamenat, že se má vyrobit jeden a půl miliardy elektrických aut? Co je to za nesmysl? Spalovací technologie tady bude ještě minimálně 100 let.
Jinak já jsem samozřejmě bývalý petrolhead.
Miloval jsem nadevše motory a testoval je na YouTube.
Ale když se na to podíváte mým pohledem, po 3 letech mám už 4. elektromobil a 200 000 kilometrů, tak zjistíte jak je to strašně směšná technologie. Proč převádět přímý pohyb na rotační pomocí klikové hřídele, když elektromotor umí převést přirozeně rotační pohyb na kolo? Na co používat startér nebo dokonce převodovku? Další složitosti. Pokud chcete vyšší výkon a zároveň zachovat emise, tak musíte mít dvojité vačkové hřídele, odpojování válců, několikanásobné přeplňování. Já jsem měl kromě Audi R8 a BMW M3 v garáži taky pět let Audi SQ7.
Nejsilnější osmiválec v naftě na světě v sériové podobě.
Ale zase, dvojitá vacková hřídel, EGR ventily, NoX ventily, vstřikování močoviny, dvě Turbodmychadla, jeden elektrický kompresor, chlazení toho motoru, palivové filtry a další věci. Nepřijde vám to opravdu směšné? Když mohu mít elektromotor, kompaktní, na každé nápravě jeden? Na co řešit třeba pohon všech kol nějakými hřídeli s korunkovými diferenciály?
Nicméně pokud vám z nějakého důvodu vyhovují spalovací auta, já jsem pro. Majitel elektrického auta přece nechce elektromobilitu. Byl by sám proti sobě.
Kdybyste se náhodou chtěl podívat, tak tady je moje tvorba v kostce v rámci jednotlivých motorů: Odkaz
Elektromotor je jednodušší a byl by asi úplně super kdyby z něho vedl kabel přímo do elektrárny (jako třeba z elektromotoru v pračce nebo vysavači), ale současné nejčastější řešení v podobě cca 4400 článků mi přijde poněkud směšné asi jako vám přijde směšné DOHC. (Zkoušel jste wankl? Tam žádný rozvod není pokud vám ty dvě vačky nějak vadí.) Mě třeba ta linearita elektromotoru přijde nudná. Hezký zátah, ale toť vše. Asi jako Honda CBR600. Dobrá motorka se kterou můžete na závodní okruh i do sklepa pro brambory. Ale pořád jen dobrá.
A ano. Vyhovují mi auta se spalovacím motorem, protože pro mě jednak nabízí daleko více "muziky" za méně peněz, ale hlavně tam kde žiju a jak vozidlo využívám by pro mě EV bylo čistě překážkou a zbytečnou finanční zátěží (nejsem ze skupiny lidí, kteří své společenské postavení vidí pouze v kW svého vozidla). Takhle vlastním HEV a čistě spalovací motor na benzín a jsem "happy jak dva grepy". Pokud bych byl však nějakým násilím donucen přejít na elektromotor ve vozidle, tak si určitě nekoupím to současné řešení v podobě bateriového packu pod celou podlahou. To si raději z motorky (případně z kola když zakážou i motorky) udělám rikšu. Aspoň udělám pro planetu víc než koupí elektromobilu což je dle mě jen spotřební zboží jako telefon.
P.S.: filtry, chladivo (jak to vlastně jede, když se přehřejí baterky?), mazivo, brzdovou kapalinou a i tu převodovku (i jeden převod je stále převodem) mají ty dnešní vozidla s elektrickým pohonem taky.
A ten nesmysl není jinde ve světě? Všude se zakazují postupně spalovací vozy.
Kam by to evropští výrobci chtěli prodávat? A komu?
Kdo by měl zájem o nějakou tragickou technologii.
Na světě je cca 45 milionů vozidel s elektrickým pohonem. Z toho polovina cca 23 milionů jich bylo v Číně (koncem roku 2023). Pak je USA s 4,8 milionů EV a pak Německo 2,3 milionů EV. Takže ne celý svět, ale hlavně Čína.
Tak a teď víte kolik je tý dle vás "tragický technologie" jak jste jí nazval? 1,5 miliardy. To je 1 500 000 000. To je hustý co 😄
Je škoda, že nemáte ani trochu úcty k technologii, kterou nevědomky využíváte několikrát denně a bez které by jste si právě teď svítil akorát loučí v nějaký jeskyni.
Nějak se musí udělat to prohlašované "vůz s elektrickým pohonem bude jednou stejně drahý jako ten se spalovacím motorem". Dotacemi a zvýhodněními EV se to už zkusilo, tak teď je na řadě zdražení a znevýhodnění aut se spalovacím motorem.
Jako taky jsem pro omezit nesmyslnou módu SUV. Když vidím každý den třeba u škol nebo Kauflandů jak jsou obsypaný obříma auta (čím větší, tím víc Adidas nebo nevím) ze kterých vyskočí maminka a když dvě děti tak maximálně. To by bez problémů odvezl i Fiat Punto. Takhle tu za chvíli budou lidi na nákup jezdit v kamionu.
Ale ostatní auta ? Pokud se EV neprodávají dostatečně na to aby splnily nesmyslný vlhký sen někoho z Greendeal bandy, tak nebylo by lepší ty peníze z vývoje 136let starých EV nacpat raději do vývoje ekologického alternativního paliva pro současný vozový park? Nemuseli by se pak rozkopávat ulice kvůli nabíječkám (to je taky ekologie jak bejk pořád něco budovat místo využití toho co už je vybudováno) a nemuseli bychom se klanit před Číňanama, kteří drží monopol na baterie do EV.
Vždyť podle tvrdého jádra uživatelů vozidel s elektrickým pohonem jsou již dnes ta EV dokonalá. Tak na co dál utápět ohromné peníze. Nechat jim jen normální vývojový budget a můžou si je klidně dál kupovat, tak jako se kupují ostatní auta na benzín,naftu, vodík....
Těžko něco vysvětlovat zdejší školené a cvičené mediální soldatesce, která někdy ani netuší, kde se Čína rozkladá a jediné co dokážou omílat je, že okupuje Tibet a porušuje lidská práva ubohých islamistů.
Od srpna loňského roku jsem majitelem MG HS v nejvyšší výbavě a jsem maximálně spokojen. Tzv. "p...kváky" čínofobů mne nechaly v absolutním klidu a jsem přesvědčen, že jsem udělal dobře. Za mně doporučuji.
Gratuluji. Též si jeden člen rodiny koupil novou HS 2023 1.5T manuál. Když opomenu že nám 10 metrů (ano metrů) po výjezdu ze showroomu Algonu v Plzni zkratoval zadní pravý LED blinkr na pátých dveřích, potom neustálý problém s předními parkovacími čidly (software chyba), minimálně 2x zaseknutým digitálním rychloměrem (celý digitální budíky za jízdy zamrzly) a od cca 6000km se od předního pravého kola začalo ozývat drncání jako uvolněný tepelný štít výfuku (asi štít brzdového kotouče zlobí), tak je majitelka údajně spokojená, ale už prý přemýšlí dřívějším prodeji než běžně dělala.
Jako záruku to má, a zatím vše bez problémů pokryla, ale jelikož jsem poprosen, abych to vždy vyřešil já s tím autorizákem, tak jsem rád za svůj 13 let starej pekáč, kde tohle řešit nemusím a můžu jezdit.
Toyota nenechá nikdy vybít baterii pod nějakou hodnotu, aby tam bylo dost energie na zrychlení. Nemám u baterii hodnotu v procentech, jen dílky, ale nikdy jsem neměl méně než 2 dílky. Takže odhadem baterie pracuje v rozsahu 20-100%
Ve skutečnosti hybridní systém Toyoty 3. a 4. generace (nevím jak to má nejnovější 5.generace) zapne spalovací motor a tím roztočí první motorgenerátor při 40% baterie a plně nabitá baterie je při cca 80%. V infotainmentu nebo na budíkách sice vidíte dílky, podle kterých to vypadá na 20%-100%, ale ve skutečnosti je to 40%-cca80% a zbytek je tak zvaný buffer, který ochraňuje baterii.
Jinak když budete mít na obrazovce ty dvě čárky a zároveň dáte plyn až na podlahu a zároveň baterie už nebude v TOP stavu, tak se vám podaří zobrazit i 0 čárek, ale to auto potom jakoby ztratí dech. Tak to aspoň funguje u mojí 3.generce (převodovka P410)
Tak kdyby Vás nezajímaly jen argumenty odpůrců, tak byste věděl, že se vyvíjejí nové baterie z různých materiálů a vývoj jde poměrně raketově dopředu. Problém je hlavně v tom, že baterie v autě Vám vydrží na několik let, takže když zrovna bude v nějakém regionu problém, tak prostě jezdíte. Napájíte to z velké části z energie ze slunce, které také nepodléhá geopolitice. Takže třeba vydíratelnost je výrazně menší. A zelené to je samozřejmě čím dál více. Zejména pokud jedu za průměrný místním dieslem, tak si říkám, že by na silnicích měli být opravdu jen v nouzi, na moři podobně...
Ano vývoj jde raketově dopředu a že se chystají nové typy bateriových článku to také slyším každý týden posledních minimálně 8 let. Ale co jsem zatím nikde nezaslechl je, že by se drtivá většina zpracování materiálů na výrobu baterií a i samotná výroba baterií do auta poháněný elektromotorem rozmělnila z Číny na nějaké jiné státy, kde nehrozí, že se Si Ťin-pching blbě vyspinká a ráno řekne "nic vám nedodám pokud si nepřiplatíte 200%".
Vy možná dobíjíte ze solárního panelu, ale já a dalších 80000 lidí v našem městě dobíjíme z Temelína a za to jsem sakra rád, protože poroučet větru dešti uměli pouze Komančové.
Jo, je to hrůza. Kdyby se všechny ty dotace na EV, který se i s nima moc neprodávají, přenesly na koupi nového vozu jakéhokoliv druhu pohonu a zároveň se zrušily všechny omezení a regulace na auta se spalovacím motorem, tak by jsme nemuseli jezdit za nějakýma Euro 3, 4 a většina lidí by si koupila fungl nový auto, protože by na něj měla.
Ano podvozek je totožný. A ano porucha baterie může nastat, stejně jako elektromotorů. Nicméně u eleltromotoru je spolehlivost vyšší a u baterií novějších aut které jsou kvalitně chlazené není degradace příliš vysoká a výrobní vady se většinou projeví v záruce. Ale sám píšete o servisu 20 - 60 tis. Což je samozřejmě vysoká částka ale oproti spalovacím autům vás takto nákladná oprava může potkat u více dílů. Automatická převodovka, výměna hlavy, výměna motoru, výměna DPF, výměna turba, Nové výstřiky, čerpadla,.. podvozek zůstává stejný ale na financích se zpravidla nepodepisuje tolik jako motorové části.
Ano 60000Kč u baterie která má 168 článků (28 modulů od Panasonicu po 6ti článcích). Prostě malá baterka do hybrida a stojí 60000Kč. A teď se dostaneme k čistě elektrickým vozům:
Tesla model 3 varianta 75kWh baterie - 4416 článků a cena 290000Kč + 40000Kč výměna/další díly.
Za 300000Kč mám do svého auta 2 (slovy dva) fungl nové motory 2ZR-FXE, který běžně v takovém Priusu najezdí i 500000km. A pokud by na mě někdo vyrukoval s levnou repasovanou baterkou, tak já dokážu ten spalovací motor taky sehnat repasovaný za 55000Kč nebo vrakovišťový za 18000Kč.
Těch cca 20000Kč jsem si vypočítal u svý poškozený baterie, když jí zrepasuji "doma" = materiál jen to nejnutnější a výměna jen hodně poškozených modulů + cena práce 0Kč. U vozidla s plně elektrickým pohonem, kde baterie váží bez problémů přes 400Kg to sám asi opravdu nedokážu. Zároveň jak si to zrepasuji sám, tak je mi jasný že vozidlo bude téměř neprodejný, protože A) i hlupákovi bude jasné že po 13 letech musí být baterie poškozená B) kdo mi uvěří, že jsem to udělal kvalitně a baterie nepodlehne hned po koupi zkáze (nebo rovnou popelem). To není jako když si sám měním olej.
Pánové umíte číst ? Prohlásili , hned po volbách o 2-3 koruny ! Já pamatuji , než jsem opustil vlast , benzin 2,3kč a nafta tuším za 2 kačky. Pěkný den.
Takže pamatujete i průměrné platy 2500Kčs.
Ty 2-3Kč za litr navíc po parlamentních volbách v roce 2025 si vyřiďte hlavně s Evropskou unií jejichž výmysly musíme jako členové akceptovat.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Fungl nové auto stojí dnes i elektrické méně než běžné auto v roce 1989, už v tom je vidět kvalita Vašich argumentů..
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
To s vámi souhlasím a obzvlášť pokud do výběru dáte takovou elektrickou Dácii Spring. Sice její použitelnost je směšná (za půl milionu se dá sehnat nový vůz se spalovacím motorem o řád použitelnější) , ale toto auto je s porovnáním roku 1989 levné.
Zkoušel jste tam dát do vašeho cenového porovnání třeba takovou Teslu Y, Teslu 3 nebo Škůdu Enyaq iV ?