Máte pravdu, nejsou to žádné malé osobnosti, ale velcí likvidátoři křesťanství, jejichž pomatenost vznikla z rozvratu morálních hodnot jejich doby. Žižka byl geniální vůdce, ale předně to byl neuvěřitelně brutální zabiják a původně profesionální lapka,který měl viset a jen přes kamarádství s neschopným Václavem IV. přežil, bohužel...
Chlubit se vrahem a pomateným knězem ani národní obrození nechtělo, to byl zájem až pozdějších politických karieristů a pak komoušů...
Hněv je smrtelných hřích bratře v Kristu a pamatuj "Kdo po tobě kamenem ty po něm chlebem" .. otevři své srdce a buď přející..
"Proč vidíš třísku v oku svého bratra, ale trámu ve vlastním oku si nevšímáš? Jak můžeš říci svému bratru: ‚Nech mě, ať ti vytáhnu z oka třísku,‘ a přitom máš sám v oku trám! Pokrytče, vytáhni nejdříve trám z vlastního oka, a tehdy prohlédneš, abys vytáhl třísku z oka svého bratra".
Nebylo větších zločinců než katolických inkvizice s tisíci a tisíci upálenými a vraždění od katarů, valdenských až po naprostou genocidu pohanských Prusů od Řádu Německých rytířů.Křižáci vydrancovali Konstantinopol (1204) a vyvraždili Jeruzalém (1099) do posledního..
I katolicí v roce 1527 vyplenili a vyvraždili Řím.
Husité měly morální právo se chovat úplně stejně.. a oproti náboženským válkám
v západní evropě to byla jen epizoda..
Poněkud hysterický postoj Čechů k vlastním dějinám je více způsobilý pro diagnózu psychiatra, než výklad historikův. Poněkud silně přibarvený, tu a tam i vylhaný výklad "světodějného významu husitství", "geniálního vojevůdce Žižky" a "třistaletého temna" byl neškodný jako nezávazná zábava "českých vlastenců", jinak německy mluvících a píšících intelektuálů v 19. století.
Skutečná pohroma nastala až poté, kdy se tento toxický a nepravdivý výklad vlastních dějin stal součástí národní identity, a tato schizofrenní situace trvá dodnes. Pěkně to demonstrují i některé neurotické reakce zde v diskuzi.
Jan Ziegler je jeden z autorů, který se problému našeho pohledu na vlastní dějiny věnuje soustavně a velmi otevřeně; trpkost jeho kritiků i argumentace dávno vyvanulými klišé jen dosvědčuje bolestivost poznávání sebe sama.
Buďme prosím trošku objektivní John Viklef, Jan Hus nebo Martin Luther nejsou "malé osobnosti" ale pro vývoj svobodného výkladu slova božího
osobnosti dost důležité (4 artikuly pražské). Jan Žižka a husité porazili 4 křížové výpravy a to také není nic k přehlednutí z hlediska vývoje vojenství.. Není zač se stydět a proč si snad sypat popel na hlavu..
Je to totéž, jako jsou přetrvávající "názory" na Husity, Žižku, krále Zikmunda Lucemburského ...; narativy stvořené Jiráskem a forsírovaní Nejedlým stále ještě přetrvávají.
Jaké názory přetrvávají.. Církev 14 a 15 století byla prolezlá korupcí, nepotismem, schizmatem, kupováním úřadů, úpadkem vzdělanosti i morálky,kupováním odpustků a utraqisté pak navazovali na ideje Johna Viklifa.. Němci za 100 let od Husické Revoluce (Martin Luher) přišli na to samé co Jan Hus, Jeroným Pražský a další.. Na rozdíl od jiných hnutí v západní evropě se k protestům proti katolické církvi přidala v Čechách (a později i v Německu) i šlechta.. Z papežského schizmatu kdy byli tři papežové (1414) měly lid a šlechta tak akorát plné zuby..
a)jako osobnosti díky příbuzenským sňatkům nestály Habsburkové za nic:
b)díky neschopnosti Habsburků přišla Koruna Česká o velká území : Horní a Dolní Lužice a Horní a Dolní Slezko - to je špatná správa území u jejich strany.
c) daňově se Habsburkové "pásli" zejména mimo samotné Rakousko, aby
měli na jejich "slavnou armádu"
d) a s "demokratizací" Rakouského císařství se začalo vždy když císařská armáda někde dostala výprask 1740, 1805, 1848, 1859, 1866
e)rozpad R-U byla dějiná nutnost a za války se CK armáda chovala jako dobytek:
Odkaz )
f)také se občas mluví o Radeckém jako velkém generálovi, no ano moc pěkně bombardoval Benátky a pobíjel nebohé Italy pro slávu Rakouska..
g)nebýt ruska tak ani Franz Josef ani nemá Uherský trůn:
Rakouské císařství a Habsburkové opravdu nejsou nic k čemu je třeba vzhlížet..
Myslím, že by jsme jako daňový poplatnící a loajální občané měly přispět i manželkám ministrů, senátorů, poslanců, hejtmanů, soudců, prokurátorů ..
aby prokristapána nechodili na veřejnosti v roztrhaných a nuzných oděvech a
jejich nebohé děti nemuseli žebrat hrou na ukulele a tamburínu po náměstích,
aby si za mrzký peníz si mohly opatřit trochu suché skývy a ředěného mléka..
Je velice úsměvné, jak řada diskutujících se opírá o masyrokovsko-marxistickou dějěpravu. Rok 1620 není možné vykládat jako začátek doby temna ale ani jako dobu jakékoliv prosperity. 30 let se v Evropě nesmyslně vraždili pro majetky katolíci s protestanty a všem tvrdili, že jde o víru. Vždy jde jen o peníze či jiné majetky. Je pravdou, že Vestfálský mír nastavil silná pravidla, jak se mají silně znesvářené strany dohodnout a tento právní výsledek je doposud nepřekonán. Žádná jiná politická struktura není tak široká a řešící skutečné problémy lidstva, jako tento projekt vypracovaný ne politiky, ale právníky a národohospodáři.
V duchu Vestfálského míru pak můžeme i vidět určitý postupný pokrok ve většině zemí, který například v Čechách přinesl nejprve určitou prosperitu po velké bídě a a díky tomu můžeme do dnešní doby co obdivovat - barokní stavby, umění a podobně. Tato doba není útlakem Čechů Němci, to je tvrzení jen českých nácků 19 a 20 století. Ono totiž základem prosperity byl německá dovednost v obchodě a organizaci výroby a česká individualita, kreativita a ochota se spolupodílet na dělbě práce právě s Němci. Pokud chceme s někým spolupracovat a je nás v té době jen asi 2,0 mil a Němců 20 mil., pak je třeba komunikovat v majoritním jazyku, tedy stejně jako dnes v angličtině. Rakousko nebylo žalářem, ale určitým tyglíkem vývoje jednotlivých národů. To, že zde nakonec zvítězil populistický nacionalismus je ke škodě všech, ale to je na širší a jinou diskusi.
„...podchycení české mládeže, která dosud bez vedení a z části v zahálce byla vydána vlivům destruktivní části české inteligence, bylo rovněž v zájmu Říše stejně jako českého národa. Musela být konečně usměrněna ve smyslu Říše a včleněna do pracovního procesu, zvláště když nenastoupila proti nepříteli kontinentu se zbraní v ruce jako mládež jiných národů Evropy...“
K. H. Frank v listu Völkischer Beobachter dne 9. června 1942,
„...také u mladého Čecha musí se dnes probudit jeho zdravý rasový instinkt. (…) Česká rasová podstata obsahuje dnes mnoho nordických rasových prvků, takže jsme jedním z evropských národů nejbližších národu německému. Z tohoto poznatku také musí vyplývat postoj českého mladého člověka, který musí vidět svého nejbližšího kamaráda právě v mladých lidech národa německého...“
Zteč, roč. I, č. 5 (1942), s. 2, ZELNÍČEK, J.: Rasa a národ. In: Zteč
Moravec začal prosazovat vizi sjednocené Evropy pod německou nadvládou. V roce 1942 prohlásil:
„ Zda bude nebo nebude český národ součástí evropského společenství, to na osudu Evropy a světa nic nezmění. Osm miliónů krátkozrakých, domýšlivých, nesmiřitelných a popudlivých kmocháčků se rozplyne v několika desetiletích v evropském džberu jako kostka cukru"
Jen poznámka k Nizozemí a té "správné straně opony":
Začátek dravého kapitalismu a protestantská vypočítavost také znamenala otrokářství v koloniích. Mimochodem v Nizozemí bylo otrokářství fakticky zrušeno až 1873! (Dodnes to Nizozemci berou jako těžkou morální skvrnu.)
V koloniích katolických zemí byla hanebná instituce otrokážství zrušena mnohem dříve.
Jinak upalování čarodějnic probíhalo ve stejné míře, ne-li větší v protestantském Německu a brutální popravy katolíků probíhaly i v Anglii. U nás takové pronásledování nebylo, z drtivé většiny rekatolizace probíhala přesvědčováním. (Samozřejmě - k ojedinělým excesům docházelo.)
Katoličtí kolonizatoři a protestančtí si nemají co vyčítat:
Francouzí když po roce 1830 dobývali severní Afriku tak vypalovali berberské (arabské vesnice) po desítkách (Dějiny Francie - Lidové Noviny). Třeba tisíc arabů v jedné vesnici..
Ve Francie za obsolutismu Ludvíka XIV zahynulo při hladomorech miliony lidí (nejvíce 1693-94) a další statisíce při válkách (celkově miliony).
A mimochodem za Husitské války si někteří sypou popel na hlavu jak
to bylo "strašné" ale ve srovnání se západní Evropou ještě asi mírné:
I liberální historici uznávají, že čeština se zachovala díky jezuitům.
Jinak Češi jako jezuité tehdy zanechali docela dobrou stopu ve světě - mapování Amazonky, správa místokrálovství Peru, mapování Pekingu...
Jezuity je možno považovat za nejvzdělanější lidi té doby. Stejně jako jejich vzdělávací systém.
Ano, ale to jsou sekundární dopady. Primárně vždy šlo o šíření katolicismu (misie) a pozdějí o byznys (plantáže a obchod). Papež řád v roce 1773 také zrušil. Podobně jako u Teplářů pak prosazovali zájmy své a ne papeže, církve a katolických monarchií.
Ještě dodatek k Husitům a České reformaci (často v současnosti kritizované).
Kdyby od roku 1300 nebyla katolická církev zkorumpovaná zkz na zkrz - kupování úřadů, kupovaní odpustků, Avignonské zajetí papežům, papežské schizma, nepotismus, tak by k žádnému vystoupení Viklefa a následně Husa a dalších nedošlo..Přesně za 100 let od vyknutí Husitské revoluce ti "největší" Říští katoličtí páni v severním Německu a Prusku konvertovali k protestantismu Martina Luthera
a prosazovali identické názory jako Jan Husm,Jeroným Pražský nebo Jakoubek ze Stříbra.. mimochodem v době Husově (Kostnice) byly 3 papežové (Řím, Avignon, Pisa) a hádali se mezi sebou jako psi.
Dodatek - protestanské země Anglie a Nizozemí od 17 století ovládli obchod a v 19 století Britská koloniální říše i svět. Americká revoluce za nezávislost (vznik republiky a demokracie) byla revolucí vedenou protestanty. Katolické země jako Španělsko nebo Rakouskou byly už mocnosti druhého řádu. Demokratizace a více občanský svobod v Rakousku byly až výsledkem porážek a nutných reforem na bojištích od Války o dědictví rakouské (1740) přes Wagram (1809) až po válku o Italské sjednocení (1859). I ten Rakouský občanský zákoník (1811) je kopie Napoleonova občanského zákoníku (1804).
Co se týká Jezuitů tak u nich nešlo o "vzdělání", ale šíření učení katolické církve,
náboženský prožitek z víry a obchod (podobně jako Templáři). Jezuitský řád byl zakázán již před Velkou francouzkou revolucí právě v katolických zemích od Portugalska po Itálii. Zakladatel řádu Ignác z Loyoly měl spíše štěstí, že vznik řádu byl povolen od papeže. O "vzdělávání" lidu řádu opravdu nešlo, byla a po znovu povolení řádu po Napoleonských válkách je to především katolická ideologie..
Poslední večeře páně...
"jezte bratři, toto je mé tělo" praví Kristus a položí na stůl chléb...
"pijte, bratři, toto je má krev" a položí na stůl víno...
Pak vytáhne tatarku a Jidáš na to: "hele, Ježíši, zase to nepřeháněj..."
Tento typ aucharistie by církevní koncil asi neschválil.. ale idea to není zcela špatná.. sémě páná našeho.. jen místo tatarky navhuji jogurt..
Ano, ten seriál je zábavný (fakta nejsou důležitá) a má sledovanost.
Miliony lidí na světe věří v horoskopy a znamení zvěrokruhu..
Miliony lidí věří, že v roce 1 se v Palestině (Judsku) narodil
člověk, který chodil po vodě, křísil zemřelé, proměňoval vodu v krev
a nakonec vstal z mrtvých.. a že prý exituje peklo, očistec a ráj..
Miliony lidí věří v 72 pohlavních identit a další miliony věří, že existuje
nějaká pravice a levice v politice a faktické rozdělení lidí dle tohoto schématu..
Ten seriál je vlastně docela v podhodě zábava (fakta? na co? a proč?).
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
To nic nemění na skutečnosti, že Žižka byl bandita, husité loupeživí násilníci a Zikmund velmi rozumný, uvážlivý a v zásadě osvícený panovník.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Husité se chovali přesně v intecích střadověku.. Zikmund? Co udělal pro České země? Věznil bratra, okrádal ho a poslal do čech armádu (1404)..
1 odpověď