Protože svým způsobem života ovlivňují ostatní a to hodně. Kdo nejvíc brečí jsou nízkopříjmový, kteří většinou chlastají, prohulí a sází. To jsou tvrdá data. Střední třída to chápe, že tu musíme chránit životní prostředí, aby tu vůbec nějaká střední třída za 100-200 let mohla být (to jsou vaše vnoučata a pravnoučata).
Ano, a nejúčinnější způsob, jak toho dosáhnout, je ten, že bude společnost bohatá a bude moci přírodu více chránit. Chudá země nic tak takového dělat nebude. To je prostě empirický fakt.
100 miliard se tu prochlastá, 100 miliard prohulí, 60 miliard prosází a půlka národa je obezní. Ale hlavně nesmíme zatížit občany, budeme dát čmoudit. Není to o penězích, ale o prioritách. Děkujeme pane Fialo, jste nevolitelní.
Nejde jen o lidi, ale i o firmy. Pokud jsou náklady evropských firem na energie dvojnásobné oproti třeba americkým, tak je to prostě závažná ztráta konkurenceschopnosti. A úplně zbytečná, protože ve většině světa se k přírodě chovají výrazně, ale opravdu výrazně hůř než v Evropě. Ve většině afrických zemí a v chudých asijských zemích prakticky neexistuje odpadové hospodářství, odpadky normálně hrnou do moře nebo je pálí na ulicích. Chudobou přírodě opravdu nijak nepomůžeme.
Staví, ale zároveň je ruší a taky staví víc OZE a jaderek než zbtek světa dohromady. Emise se jí nezvyšují a pravděpodobně už jsou na peaku. Nezapomínejme, že tam Evropa a USA má outsourcovanou půlku výroby.
V první řadě bych nezaměňoval emise a emise CO2, a to zejména v případě Číny. Tam je koneckonců podpora elektromobility dána zejména snahou výrazně snížit emise z dopravy, protože v několikamilionových městech je to prostě závažný problém.
A za druhé - jak se píše v článku na odkazu - jsou nezvyšující se emise CO2 dány převážně útlumem ekonomické aktivity. Ale do budoucna budou emise nejspíš klesat s tím, jak se bude snižovat počet obyvatel. Ale jinak Čína opravdu není žádný vzor ekologie.
Takže kriplplán. Proti pudu sebezáchovy, po nás potopa. I ta Čína dnes dělá pro klima víc než my.
To jo, staví jednu uhelnou elektrárnu týdně.
Jinak je to naopak zcela v souladu s pudem sebezáchovy - chudé země jaksi na ekologii zvysoka pečou, takže stát se chudou zemí v důsledku drasticky zvýšených cen energií znamená i horší životní prostředí.
Spotřební daň jde na financování státu. Něco zaplatíme na dálničních známkách, něco se vybere na mýtném. Jenže nemalou část z toho "sežere" sama údržba a provoz. O dálnici se stará značný ansámbl lidí a techniky.
Pamatuji si jednoho z ministrů zdravotnictví, který se rozčiloval nad tím, že spotřební daň z cigaret (tehdy nějakých 60 miliard) nejde do zdravotnictví a navrhoval aby se ke každé krabičce cigaret připočítala koruna, která by do zdravotnictví následně doplula. Tím chci napsat, že je-li na něco uvalena spotřební daň (PHM, lihoviny, tabákové výrobky), tak ve výsledku neslouží k původnímu záměru. 😉
Možná že neslouží, ale výběr spotřební daně investice státu do budování, a údržby silniční sítě převyšuje. Takže možná to jde do jiné kapsy a poté zase z jiné kapsy ven, ale v součtu to prostě a jednoduše platí uživatel. Je to koneckonců jedna z mála daní u nás, která je jakž takž spravedlivá.
A co gramatika, taky něco stojí??? Trpím, bolí mě z toho oči 🙁
Řeší se cena paliv. A co práce, doprava ze sadů, od výrobců do skladů, klimatizace skladovacích prostor...doprava na letiště, do přístavu???
Nooo a konečně nejde předně o cenu, ale o uhlíkovou stopu, která se řeší stále a pořád...??? 🙁
Proboha, tak jsem se spletl ve slově viz, myslím, že se to může stát každému, nikdo nejsme neomylný (aby vás nebolely oči, upravil jsem).
Jinak práce, doprava ze sadů, klimatizace, to jsou všechno položky, které musíte řešit i u nás. Ano, při delší vzdálenosti se musí klimatizovat déle, ale nejsou to nejspíš podstatné položky, jinak by prostě cenu výrazně navýšily.
A ano, jde o uhlíkovou stopu, ale tu právě ty mezičinnosti vzhledem k přepraqvovanému objemu nijak závratně nenavýší. A opět, jak jsem psal jinde, uhlíková stopa je v zemědělství a dopravě v podstatě funkcí ceny.
Cena není měřítkem. De facto všude na světě do loděnic, přístavů a dálnic investuje stát neb se jedná o strategické objekty v případě války. Kdyby se jejich pořizovací cena měla započítat do ceny přepravy, tak asi dospějeme k jiným číslům.
Nevím, jak je to v případě loděnic a přístavů, ale dálnice jsou ve výsledku čistě zaplaceny uživateli ve spotřební dani, tedy alespoň u nás. A i v případě loděnic si myslím, že cena za jenich zbudování by vzhledem k objemu přepravy s cenami příliš nepohnula, to stejné platí o emisích. Náklady na provoz nejspíš v čase výrazně překročí náklady na vybudování.
Jenže na tu cestu pro brambory nepotřebujete dálnici. Dálnice stavíme proto, abychom zcela nezahltili místní komunikace nákladní dopravou. Do emisí globálního obchodu musíte počítat vše co je s ním spojené. Od výstavby loděnic, doků, překladišť, logistických center po výrobu kamiónů, stavbu továren na kamióny, po těžbu surovin,.......
Ano, ale jak už psal pan Procháska výše, to všechno je nějakou funkcí ceny. Když je cena přepravy (vč. loděnic, překladišť atp.) relativně nízká, dá se přepokládat, že nebude ani nijak výrazně palivově/surovinově náročná, a tedy ani emisně. Prostě v těch mezičláncích to bude vycházet velmi podobně jako pro dopravu samotnou.
Já se ani nedivím, že ty čeští zemědělci radši nechají pole zarůst travou. Když ji jedete nakoupit k zemědělci a on vám řekne že se to už neoplatí protože např. Výkupní cena cibule pro kaufland, globus,penny a další je cca kolem 6 Kč pro zemědělce a oni si ji pak prodávají za 30,- Nebo ranné brambory výkup za 3.50-3.80, - a v obchodech je prodávají za 30-35 Kč to bych taky radši zabalil, a klobou dolů co mají tu trpělivost pěstovat pro těch pár šušňů.....
Proč tedy neprodávají sami, např. pod hlavičkou právě třeba Zemědělského svazu?
Jak může jablko z Chile a kuře z Brazílie být levnější vyprodukované v ČR?
Viz výpočet níže – přeprava 1 kilogramu jablek z Chile do Prahy (kamion–loď–kamion) vyžaduje 56 g paliva, při ceně nafty 35 Kč/litr jsou to necelé 2 Kč na kilogram jablek. Jinak přeprava 10 tun nákladu dodávkou nebo 20 tun kamionem po Evropě stojí v průměru 1,5 eura/km, tedy cca 40 Kč/km. Doprava z Rotterdamu (cca 1000 km) dodávkou tedy bude stát cca 4 Kč/kg, kamionem 2 Kč/kg. Podobnou cenu připočtěte za dopravu lodí. Prostě lidi mají představu, že doprava je nějak výrazně drahá nebo neekologická, ale není tomu tak. Místní faktory (cena práce, dotace atp.) jsou daleko výraznější položky.
A dělal jste si propočet kolik paliva a energie je zapotřebí na přeložení a dopravu z přístavu na místo prodeje? Já si myslím, že při takovém propočtu můžete klidně objet s onou bedýnkou republiku.
Jak jsem zde již uvedl. Plastová krabička borůvek Kaufland. Baleno v Kanadě, produkce Peru a Argentina. Pokud si uvědomíme vzdálenost z Argentiny do Kanady, tak s onou bedýnkou můžete asi klidně i za Ural.
Dělal, ale je to už nějaký čas a čísla už nemám. Asi se do toho zase ponořím. 🙂 Jde o to, že ty lodě a přístavy zpracovávají obrovské množství zboží, takže při přepočtu na kilogram nákladu se v celém řetězci skutečně jedné o zanedbatelné položky. Jak píše pan Procházka (byť to bude asi ideální případ), na dopravu kila jablek z přístavu v Chile do Rotterdamu je třeba 12 g paliva. Kamion z Rotterdamu do Prahy spotřebuje cca 400 litrů nafty při nákladu 20 000 kg, tedy na 1 kg cca 20 g paliva. Dejme tomu, že podobnou trasu ujede kamion v zemi nakládky, takže to máme 20 g + 12 g + 20 g = 56 g paliva na kg nákladu před tím, než se dostane do ČR. Když si pojedu autem pro dvě bedýnky (celkem 20 kg) k zemědělci cca 20 km, propálím při spotřebě 6 l/100 km 1,2 litru paliva, tedy 60 g paliva na 1 kg. Opět je to orientační výpočet – mohu mít nižší spotřebu, mohu vzít větší množství nákladu atp., ale stále jsem cca na dvojnásobku spotřeby paliva při dovozu z druhého konce světa než při čistě lokálním dovozu. Takže ty 5- a 12násobky ze studie mi prostě nevycházejí.
A co přecpané a zničené dálnice od Tiráků, dopravní nehody od nich. A velké emise, které vyprodukují ?
Napáchají obrovské škody! To za to ty produkty hlavně potraviny nestojí. Uvědomuje si to EU ???
Za to ty potraviny samozřejmě stojí. Lidé mají krátkou paměť, ale v době před globalizací nebyly při neúrodě ani v Evropě nijak vzácné hladomory (zkuste třeba neúrodu brambor v Irsku v 19. století). Neúroda znamenala, že prostě nebylo jídlo – dnes se někde neurodí, ale urodí se jinde. Sice budou potraviny o něco dražší, ale budou. Potravinová soběstačnost zní sice hezky, ale ve špatných časech se z ní může stát problém.
Já osobně kupují podle ceny. Tak mi vysvětlete proč český výrobek je dražší? Ať se naši zemědělci potažmo obchodníci zamyslí
Protože většinový spotřebitel nakupuje v supermarketu. Zemědělec prodá řetězci velmi levně, ten to prodá výrazně dráž – něco spolkne zisk, něco uskladnění, něco dodatečné náklady na personál, něco za neprodané zboží atp.
Až se zemědělci naučí prodávat své zboží napřímo, bude (možná) levnější než zahraniční konkurence. Ale jak píše pan Šobáň níže, celé to ještě olivňují dotace, které výrazně snižují zahraniční ceny.
Na druhou stranu, když si zajedu autem k zemědělci zvlášť pro jablka, tak je celá ekologie pryč.
Ty výpočty jsou chybné a tendenční. Můj výpočet vychází takto:
Větší kontejnerová loď (8000 TEU, celková ložnost 225600 t) spotřebuje při rychlosti 24 uzlů (odpovídá 1066 km za den) 225 tun paliva denně, což dělá 0.21 tuny na kilometr. Z Chile do Evropy je to zaokrouhleně 13000 km, takže na jedno kilo (těch jablek) se spotřebuje 12 gramů paliva. To je naopak úplně fantastická účinnost, když si pro ta jablka jedete autem do Lídlu tak propálíte násobně víc. Tady záoceánská plavba úspěšně konkuruje místní silniční dopravě a to i z hlediska emisí.
Zdroje:
WÄRTSILÄ TECHNICAL JOURNAL 02 2010.pdf
vzorové plavidlo: OOCL Shenzhen
Přesně tak, podobný výpočet jsem si už dělal před časem také. Byl jsem až překvapen, jak málo paliva stačí k přepravě jednoho kilogramu nákladu lodí. Jak píšete, daleko více paliva lidi spálí, když si přivezou bedýnku jablek ze svojí zahrádky mimo město (a mají přitom pocit, jak je to ekologické). Ta "poslední míle" ke koncovému spotřebiteli je zdaleka nejnáročnější.
A tou lodí vám je dovezou až domů? A do Lidlu je dostanete jak?
Ano, pak nastupuje kamionová přeprava, která je samozřejmě daleko méně účinná než přeprava lodní. Ale ani tak ta čísla nemohou vycházet tak, jak to prezentuje článek. Rozdíl mezi přepravou z Nového Zélandu a "starého" Zélandu (tedy části Nizozemska) nebude nijak drastický, měl by být naopak zcela zanedbatelný. Hledal jsem tu studii a způsoby výpočtu, bohužel se mi je nepodařilo dohledat.
Ano, mediálně je tento problém opravdu přefukován. Jenže to je jen proto, že autoři dobře vědí, že takový článek přiláká rozdrážděné čtenáře jako býka červená barva. pak je hodně klikání a tím hodně penízků.
Média by mi ani tolik nevadila, horší je reakce politiků, kteří tomuto mediálnímu povyku rádi podléhají. A bohužel také Ústavního soudu, který nedávno posvětil změnu pohlaví na čistě deklaratorní bázi, což je úplně absurdní.
Jaké klacky pod nohama myslíte? Už nějakých pár let u nás není úřední změna pohlaví žádný problém, pokud k tomu byl opravdový důvod, a prakticky nikoho to nezajímalo, protože se jednalo o zanedbatelnou část populace. Bohužel současným povykem a zveličením problému i okruhu lidí se z toho problém udělal a negativní dopad to bude mít bohužel právě i na ty, kteří tu poruchu opravdu mají – lidi je budou házet do jednoho pytle s těmi, kteří podlehli současné módě.
Problém je v tom, že nikdo nepopírá, že muž je muž a žena je žena. Jen se prostě nezavírají oči před tím, že se narodí i lidé, kteří to mají jinak.
Zavírat oči se před tím nemusí, ale vzhledem k velmi nízkému výskytu této poruchy není ani třeba se tím nějak více zabývat v politických či mediálních kruzích. Je to věc pro doktory a psychology.
6
Sledujících
0
Sleduje
6
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Bohatá společnost zatím pálí fosilní paliva o 106 a pokud je bude pálit dál, tak tady v létě prostě nepůjde žít. Bohatí půjdou na sever - a tam vás stejně bez elektroauta nepustí. Ti chudší tu budou dostávat akorát dávky na vodu. Už dnes jsou dny, kdy nejde být příliš venku a jste závislí na klimatizace. Ve většině nepříjemných oblastí (Afrika, blízký východ, teplé části Ameriky) se společnost nerozvinula tak jako u nás, protože se tam prostě blbě žije.
2 odpovědi
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Fosilní paliva se pálí o 106, protože v našich zeměpisných podmínkách kromě jádra nic, co by dokázalo pokrýt energetickou potřebu, prostě neznáme. A vody by přece mělo být víc, ne, když roztají ledovce...
1 odpověď