Jsem učitel a softwarový inženýr v důchodu. Rád trampuji s kamarády i sám. Více viz sites.google.com/view/ivanryan...
Foto Žakala, zveřejněno se souhlasem.
Daň je správně, souhlasím. Platí se za to, že máme veřejnoprávní vysílání (bez ohledu na to, jestli ho posloucháme / koukáme na ně). Veřejnoprávní vysílání má kontrolovat státní instituce. Proto se poplatku neříká daň, protože daně a jejich výši stanovuje stát -- a ten by logicky neměl veřejnoprávní vysílání ovlivňovat (ani zvyšováním / snižováním poplatku). Jenže i poplatek stanovuje stát (parlament, vláda), takže má vlastnosti daně bez ohledu na to, jak se nazývá.
Problém vidím hlavně v tom, že ČRo i ČT vysílá kromě zpráv a komentářů s tématy politickými a sociálními -- tj. kromě veřejnoprávního obsahu také sport, soutěže, zábavné pořady, dobrodružné a umělecké filmy, hudbu a zpěv, umění pro umění, dokonce i neumění a jiný neveřejno-neprávní balast, který se také platí z poplatků. Přitom by stačilo balast přenechat komerčním stanicím, skutečné veřejnoprávní vysílání zabere zlomek současné vysílací doby, spotřebuje zlomek současných nákladů na pořízení a odvysílání pořadů, takže poplatky se nebudou zvyšovat, nýbrž snižovat.
Jediný problém budou mít sportovci, umělci a manažeři, kteří místo zajištěného pravidelného příjmu si budou muset na živobytí normálně vydělat (třeba i uměním, protože kdo umí, umí a uživí se bez poplatků, grantů a dotací) -- a to by podle mého názoru bylo jedině správné.
Přidat důchodcům tři stovky s ročním zpožděním a současně je hned o dvě stovky stáhnout (aby se darmožroutům nesnížila životní úroveň), to je podle mého názoru lumpárna.
Chtít 50 Kč za to, že mi zboží podají z regálu na pult, to mi přijde jako nehoráznost (zvlášť když je to třeba věc za stovku). Jsem to já, kdo váží cestu do pobočky, zboží si osobně vyzvednu. Copak můj čas nemá žádnou cenu? Ať jdou... (no prostě tam, kam patří).
V CZC jsem si naposledy objednal Raspberry Pi 4 za 2000 v době, kdy byl ucpaný Suez a doprava vázla. Jenže v CZC omylem napsali, že zboží je na cestě (možná i s termínem dodání -- před tím i brzy potom psali, že termín dodání je neznámý). Zaplatil jsem předem, neboť inflace byla krutá a investice do počítače se inflací neznehodnocovala. Čekal jsem na objednaný RPi asi rok marně, když tu se objevila nabídka přímo od RPi za 1500! Tak jsem neváhal, počítač bez problémů koupil a objednávku u CZC zrušil. Ještě jsem si užil zbytečného mejlování a čekání na vrácení peněz (že by zaplatili úrok za půjčku? -- ani nápad!) Kdo má tohle zapotřebí? Ať se nediví, když neumějí nic jiného než jenom hrabat prachy, ze zákazníků si dělají dojné krávy.
Před dvaceti lety když jsem přišel s problémem, odborník v CZC mi nabídl řešení a já byl maximálně spokojený. Ceny ve srovnání s konkurencí bývaly poměrně příznivé. Podobně kulantní jednání jsem znal i z Alzy (když ještě sídlila na jatkách v Holešovicích). Teď už se vyhýbám oběma, jejich způsoby jednání si přece nemusím nechat líbit -- jsou jiné obchody, kam chodím rád.
Byla to tedy od Římanů nevděčnost. Punové naučili Řeky, Etrusky a Římany číst, psát, vést účetnictví a taky umění obchodovat -- prostě z barbarů vychovali lidi, a pak na svoje zásluhy ještě doplatili. Evropě dali kočku domácí jako strážce sýpek a skladů se zbožím a minimálně dvě slova: cat (pussy cat, tom cat), chat (chat noir), Katz (feldkurát), kot (a z něj kotě, kocour, kočka) atd. a také "sak" (sáček, sako - krátký kabát pytlovitého střihu, fusekle a fusak, taky ruksak, žok). Féničtina ostatně nabízí i rozumné vysvětlení, proč se naší zemi říkalo Bohemia a jejím obyvatelům Bójové (vysvětlovat to tady nebudu, nechci si vysloužit ban, ale aspoň napovím: "behemot") -- holt byla to divočina a podle toho se chovali i její obyvatelé. Věřím, že Kartaginci ani jiní Féničané nevyhynuli, protože putovali s karavanami soumarů Evropou, takže spíš se pak pro zajištění vlastní bezpečnosti asi hlásili k Arabům a Židům (viz Ibrahim ibn Jakúb / Abraham ben Jákob), prošlapávali obchodní stezky, zajišťovali bezpečnost před domorodými loupežníky (viz počátky českého státu), stavěli opevněné obchodní stanice se sklady, stájemi a hospodami (viz pražský Ungelt) atd. Kdo asi založil město Prahu (tržiště na Staroměstském náměstí a jeho okolí)? Češi to nebyli, ti tenkrát žili v baltsko-slovansko-germánské jednotě kdesi v pralesích a močálech u Černobylu...
Děkuji za pěkný článek! Dozvěděl jsem se, co jsem neznal a přitom mě to zajímá -- hlavně to vzájemné ovlivňování různých kultur, schopnost vytěžit z každé něco dobrého a průběžně vytvářet představu o světě jako logicky konsistentní a přitom i smysluplný celek. Schopnost tolerovat cizí, ale nezbavovat se proto vlastních tradic, způsobu života, myšlení a kultury vůbec. (Pro jistotu vysvětlím, že kultura je to, co nevzniká přirozeně, nýbrž se musí pěstovat -- ať už jde o kulturní plodiny, vědu, technické vynálezy, umění nebo náboženství atd.)
Problémy s rozdílnou inteligencí žáků ve třídě by potřebovaly především přečíst a pochopit nějakou monografii o obecné pegagogice (u nás např. Pařízek, Průša, klan rodiny Jůvů aj.), což je poměrně příšerné čtení, bez kterého ovšem např. státnicí z pedagogiky neprojdete a získáte aspoň jakous-takous orientaci ve významu pojmů a v souvislostech. Přece jen to člověka v úvahách o řešení problémů ve vzdělávání aspoň trochu posune správným směrem, aby nedocházelo k nedorozuměním a dávno známým a překonaným omylům.
Především je potřeba si uvědomit, že vzdělání nejsou jenom znalosti, ale také dovednosti a postoje. Toho se dá nakonec využít i ve výuce: někdo "přemýšlí" spíš rukama, jiný spíš hlavou. Někdo si musí věci napřed osahat a experimentovat s nimi, aby je pochopil, jiný si napřed načte teorii a až pak ji využije prakticky.
Je potřeba znát metody a formy výuky, protože právem i povinností učitele je volit metodu a formu podle situace ve třídě: jinak na ZŠ a jinak na střední, jinak ve středu dopoledne a jinak v pátek odpoledne, jinak po hudebce a jinak po hodině matematiky, jinak ve třídě plné dětí ambiciózních rodičů a jinak ve třídě, kde hrají prim repetenti, kteří ukončí svoje základní vzdělání sedmou třídou. Metoda vyložit-procvičit-vyzkoušet a frontální forma není zdaleka vše, co by měl mít učitel ve svém repertoáru, i když v praxi je to často právě takhle. Badatelská metoda, o které se v nedávné době hodně psalo, není žádná novinka, učitelé jsou povinni ji ovládat (a ne že se ji budou teprve učit) a nikdo jim nemá co mluvit do toho, kterou metodu a formu výuky zvolí.
...
Veřejnoprávní obsah, jako jsou typicky zprávy, by si měl platit stát z našich daní (v tomhle případě by mi nevadil ani ten zvláštní poplatek, ale nevidím důvod, proč ho vybírat zvlášť). A televizní zábavu, sport, filmy, seriály, pořady o vaření, písničky a hudbu by si měli zaplatit ti, kteří tohle konzumují (podobně jako na soukromých kanálech). Ze současného rozpočtu by se veřejnoprávní obsah určitě zaplatil a ještě by se hodně ušetřilo. Opravdu mi VADÍ, že mne stát nutí platit bandu parazitů, kteří mají ve veřejnoprávních médiích svoje trafiky a pašalíky, místo aby si na živobytí řádně vydělali prací, o kterou někdo stojí, tak jako třeba zde Seznam nebo jako si celý život vydělávám já. A když udělám něco jen proto, že to považuju za obecně užitečné (např. viz Odkaz nebo zde Odkaz ), tak riskuju, že za to nic nedostanu. Je to moje riziko a nikdo nemá povinnost mi platit ztrátu.
Ne vždycky je nutné implantovat vyhodnocovací přístroj přímo do mozku. Většinou stačí nasadit na hlavu čepici s čidly a snímat elektrickou aktivitu (EEG). Výzkumný projekt jedné automobilky kombinoval EEG se snímáním infračerveného záření (více prokrvená místa v mozku vyzařují více tepla) a tím dosáhl přesnějšího vyhodnocení, co chce řidič udělat (např. stáhnout okénko, zapnout stěrače nebo autorádio apod.), aby nemusel sundat ruce z řízení (viz Odkaz 1 ). Hodně se dá dosáhnout také pomocí magnetické rezonance (viz Odkaz 2 ). Např. před chirurgickou léčbou epilepsie (když pacient ztrácí vědomí třeba 4x za hodinu) se vrtají dírky do lebky a elektrody se zavádějí na povrch mozku, aby lokalizace ohniska byla co nejpřesnější, ale přístroj EEG zůstává venku. Nějaký snímač aktivity mozku by určitě byl velkou pomocí pro nepohyblivé osoby (např. po amputaci nebo amyotrofická nebo roztroušená skleróza, Parkinsonova choroba), protože takhle by se daly ovládat např. robotické protézy rukou a nohou (např. robot Asimo výše zmíněné automobilky) nebo svaly, pokud fungují. Elektrická stimulace svalů je už dávno docela dobře zvládnutá (Galvani 1780, viz Odkaz 3 , panoptikální ukázky "oživování" oběšených zločinců, podobně také elektrický ohradník na krávy). Takže vlastně všechno je vymyšleno, jenom chybí chuť do práce (příp. peníze, které by chuť do práce povzbudily).
Kdo jezdí ve špičce a jenom se valí s davem, ten může mít z pražského metra dojem jako autor článku. Kdo v metru jezdí s feťáky pod pervitinem, kdo zná realitu stanic Vltavská a jejího okolí nebo Anděl nebo Hlavní nádraží + Muzeum + Vrchlického a Čelakovského sady, ten nepotřebuje virtuální realitu her, ani fantastické povídky. Jinak na podobné téma je "Nebe pod Berlínem" od Rudiše (ovšemže i pražské metro je velikým pomníkem skokanů-zoufalců).
(1) Funkce ředitelky není za odměnu a není na ni nárok. Platová třída se nemusí jen zvyšovat, může se klidně i snížit -- podle toho jakou činnnost zaměstnanec dělá. To není trest ani oběť, to je normální kariérní postup, vzestup a sestup.
(2) Učitel je povinen si šikanování všímat a případně účinně řešit. A ředitel školy nese zodpovědnost za všechno a za všechny. Pokud na chování žáků nestačí postihy podle školního řádu, je na učitelích a řediteli, aby nepřípustné chování doložili a buď se obrátil na OSPOD, nebo v případě trestných činů na policii nebo státní zastupitelství. To jsou platná pravidla, skutečnost bývá podstatně jiná. Tím spíš je na učitelích a ředitelce, aby nyní navíc nesli zodpovědnost i za to, že nesplnili svoji povinnost.
To je známá věc, že bez českých nacionalistů německého původu by nemohlo dojít k národnímu obrození. U Hawlitscheků v Deutschfurtu se mluvilo německy, bez Friedricha Tiersche a Heinricha Fügnera by nevznikl Sokol, bez sebeobětování Antonie Reissové pro českou věc (otec Reiss se přistěhoval do Rožmitála odněkud z jihozápadního kouta Německa) by se starý nerudný Čelakovský neoženil. A což teprve Chrudoš od Otavy née Karl Klostermann, nebo Herr Macha a jeho Lori (ta neuměla ani pořádně česky)!
Jinak třeba Stavovská inženýrská škola byla v roce 1707 založena jako česká ve významu zemském a národnost se neřešila. Podobně začínalo i Stavovské divadlo v Praze. Naproti tomu např. v Bubenči jsou pověstné národnostní střety mezi ožralými buršáky táhnoucími na Čechy ze Saigonu (hostinec zur Quelle proti Krameráku) směrem na Slamník a mezi stejně ožralými českými nacionalisty táhnoucími ze Slamníku na Němce -- setkávali se v Goethově ulici nad Baumgartenem (Stromovkou), kde se vždycky servali a padlé shazovali přes plot po srázu dolů k Velké louce. Podobně to chodilo i v proslulé buršácké restauraci Schipkapass na Zlatnici nad Tichou Šárkou (tam se zase platil k pivu příplatek za západ slunce). Pokud jde o buršáky, válečný doktor Bedřich Welfer patří k nejsympatičtějším postavám Haškových Osudů DVŠ.
Výše uvedený výlev čerpám z paměti podle ústního podání a neručím ani za svou paměť, ani za historickou věrnost uvedených historek. Prostě chci říct, že to česko-německé soužití sice nebylo vždycky idylické, ale mělo hodně do sebe, neboť oba zúčastněné národy dokázaly společně víc než samy.
Taková anketa je pro mne hodnotná. Rusové vědí, co se od nich očekává, že mají říkat, tak to taky říkají, aby neměli potíže. Za bolševika to bylo podobné i u nás. Zaujal mě termín "natofašismus" -- u nás má slovo "fašismus" význam specifičtější, konkrétně se jedná o italský fašismus Benita Mussoliniho. V ČSR byla Národní obec fašistická inspirovaná italským fašismem, viz Odkaz 1 . Zajímavé je, že fašistická Itálie patřila ke čtyřem spojencům nacistického Německa, kteří nepřistoupili na "konečné řešení židovské otázky". K fašismu se někdy počítá i "klerofašismus" (slovenksý, španělský) nebo monarchofašismus (bulharský), ale ne německý národní socialismus (nacismus). Rusové nyní za "fašisty" považují všechny členy NATO plus Ukrajinu a historicky i nacistické Německo (však i u nás se do roku 1989 říkalo nacistům "fašisti").
Další zajímavá věc je, že Rusové se nepovažují za Evropany. A mají v tom pravdu: zatímco Evropská unie navazuje na Řím, křesťanství, kupecké republiky, humanismus a na něj navazující reformaci a boj za svobodu svědomí (včetně 80-tileté války za nezávislost Nizozemí), osvícenství + lidská a občanská práva, na průmyslovou revoluci a dělnické hnutí spojené s pracovním právem a sociálními vymoženostmi a touto cestou dospívá k liberální demokracii, Rusko (jako "třetí Řím") navazuje na Byzanc a přijímá byzantinismus za politický systém. Není tedy divu, že hledá spojence spíš v Číně, KLDR a v orientálních despociích, než v zemích s demokratickým společenským uspořádáním.
Děkuji velmi, paní Sulovská
Tady pár věcí nechápu, není divu, autům nerozumím. Ale z principu mě překvapuje:
(1) Proč je tam převodovka a proč nejsou motory v kolech? Převodovka je složitá a drahá, elektrický regulátor by byl jednodušší, lehčí a snad i lacinější. Odpadly by diferenciály. Např. u tramvají to funguje dobře.
(2) Proč se baterka dobíjí pístovým motorem? Když běží trvale v optimálním režimu, dosáhlo by se snad lepší účinnosti turbínou. Kromě toho turbína by snesla různé druhy palivových směsí (kerosin, mix benzinu s olejem, snad i zemní plyn příp. ve směsi s dusíkem nebo vodík s dusíkem).
Děkuji předem za vysvětlení!
Vzpomínám si, že jsem kdysi kdesi četl o čínském mnichovi (buddhistovi), který jako první člověk úspěšně přistál na Měsíci - a to raketou. Bambusové rakety na střelný prach byly v Číně používány již dávno ve středověku a tenhle mnich připevnil čtyři rakety na čtyři nohy svého křesla, pohodlně se usadil, přikázal křeslo namířit na Měsíc, který byl právě v úplňku, a na povel odpálit rakety. A vskutku, vyšlehly plameny, ozvala se rána a vše zahalil hustý černý dým. Když se dým rozplynul, nebylo po mnichovi s jeho vesmírným korábem nikde ani památky. Ani v dalekém okolí se nenašly žádné trosky ani tělesné ostatky průkopníka taikonautiky. I usoudili tedy moudří mnichové, že se experiment zdařil.
No a proč by psychiatrický pacient, který se potřebuje socializovat, nemohl být náměstkem ředitele VZP? Na podobných místech je spousta psychopatů. Tenhle se aspoň poctivě léčí a socializuje. Nepřijde mi to nepravděpodobné a nedivím se, že se nechce chlubit s diagnózou -- do té přece nikomu nic není.
Večer jezdí smažky pod vlivem z hlaváku nebo od muzea směrem na Jižní Město. Viděl bych to spíš na pervitin než na retardaci. Třeba je stařík dealer a nechtěl dát mladíkovi piko zadarmo? Nebo byl taky pod vlivem? Asi to tak nebude, jen mě to napadlo, prostě mi ten incident nepřijde tak jednoznačný jako většině diskutujících.
Jsem učitel a softwarový inženýr v důchodu. Rád trampuji s kamarády i sám. Více viz sites.google.com/view/ivanryan...
Foto Žakala, zveřejněno se souhlasem.
5
Sledujících
4
Sleduje
Jsem učitel a softwarový inženýr v důchodu. Rád trampuji s kamarády i sám. Více viz sites.google.com/view/ivanryan...
Foto Žakala, zveřejněno se souhlasem.
5
Sledujících
4
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Poustevník Beneš z Blíživy měl na Javorém u Hvožďan nejen poustevnu a kapličku, ale také bylinkovou zahrádku a díky bylinkám a svému léčitelskému umění byl (a stále je) mezi lidmi z okolí velmi oblíben a ctěn. V zimě přikrmoval hladovou lesní zvěř, takže ochočená zvířata jej pak navštěvovala po celý rok jen tak pro radost. Jednou však přistihl neukázněné zajíce, jak mu plení bylinkovou zahrádku -- a ztrestal je metlou! A hle, stal se zázrak, zajíci se polepšili -- neboť Beneš byl nejen bylinkář, léčitel a průkopník českého trampingu, nýbrž také svatý muž. Poučení z toho plyne, že kdo má zajíce na zahradě, má je mít rád, ale když začnou škodit, ať je taky zkusí potrestat metlou, třeba se zajíci polepší.