Paní autorka nedomýšlí zdánlivé maličkosti. Těmi myslím (příkladně) fakt, že hodnotit dítě slovně není v silách učitele. Jednoduše na to není čas. Ano, pololetně - proč ne? Ovšem za každý dílčí zadaný úkol? Představte si, mamYnko, že žáků je ve třídách průměrně okolo třiceti. Skutečně si myslíte, že by pedagog dovedl každému žákovi psát za jednotlivé splněné úkoly slovní hodnocení, součástí kterého by měl být údaj, za jakou dobu dítě úkol zvládlo splnit (k tomu si přimysleme stopky, které by pedagog musel držet v ruce a každému z oněch třiceti dětí stopovat přesný čas), v čem vynikalo, v čem mělo naopak drobné či větší obtíže atd., atd.? Nemluvě o integrovaných dětech s různými specifickými poruchami učení, kterých rok co rok kvapem přibývá a ke kterým je nutno přistupovat nezřídka zcela odlišně, tak zvaně individuálně... Z praxe Vám mohu zaručit, že je to zcela nad lidské síly. Podotýkám, že můj komentář není míněn útočně. Je to pohled z druhé strany - od katedry, chcete-li.
Také jsem tu "chybu" udělala. V momentě, kdy se dítěti stane úraz, nebo se necítí dobře, potřebujete co nejrychleji kontaktovat rodiče a v daný moment zkrátka nepřemýšlíte nad možností, že vaše telefonní číslo zákonní zástupci později jakkoliv zneužijí.
Už se mi i stalo, že mi jedna maminka volala o víkendu, když jsem byla na přednášce na univerzitě, aby mi později napsala velmi vulgární e-mail, v němž mi vyčítala, že nejsem schopna zvednout telefon, co prý jsem to za učitelku bez zájmu o konzultaci. Korunovala to doporučením, ať se na svou profesi "vys**u".
Udivuje mě, co všechno bychom ještě podle některých rodičů měli zvládat, akceptovat. Minimálně být jim k dispozici 24/7. Zajímalo by mě, zda si třeba do obchodu také chodí nakoupit po otevírací době...
Bohu díky za ty normální, rozumné a přátelské rodiče.
To je pravda, domácí úkoly, či snad dokonce opakování si látky, kterou si dítě osvojilo ve škole, v domácím prostředí? Nehoráznost! Vždyť těm malým chudinkám seberete 10 minut času, který mohly (jistě efektivně) trávit na TikToku a jiných povedených aplikacích.
Símvás, vezměte si piluli na uklidnění. Nevěřím, že jste při psaní takového blábolu byl/a plně při smyslech.
A teď si představte, že jste pedagog na základní škole, kde se Vám v jedné třídě takových Ondrášků sejde třeba deset. Ten nechce dělat to, jiný zase ono... Jako učitelka nezmůžete zhola nic. Dítě nechce, tak prostě nechce a Vy to musíte respektovat. Protože když nerespektujete, ještě týž den, nejpozději den následující, je na Vás podána stížnost vedení školy, že na děti jdete silou moci a nerespektujete jejich potřeby. Strašná doba, v tomto ohledu je to vážně cesta do pekel.
Možná by stálo za to pouvažovat nad tím, zdalipak není pes zakopaný jinde. Příkladně tam, že drtivá většina dětí nerada chodí do školy proto, že ve školách nemohou hodiny a hodiny trávit s telefony v ruce a sjížděním přitroublých tik-toků či prázdným civěním na ještě přitroublejší veledíla YouTuberů. Ve škole jsou, chudinky, nucené věnovat svou pozornost výuce, výkladu vyučujících a alespoň něco málo pochytit. Komu by se chtělo, že ano? To ovšem není vina školy, nýbrž v první řadě přístupu rodičů, kteří miláčkům stále více a ve všem ustupují a v domácím prostředí mají dětičky pouze minimální, či vůbec žádné mantinely. Jen hrstku dětí učivo skutečně zajímá. Učitel se může rozkrájet, uplatňovat moderní pedagogické přístupy, individuálně přistupovat, využívat moderní technologie k obohacení výuky. Školy osekávají učební osnovy na nutné minimum, do dětí se dávno "netlačí" tolik znalostí, kolik byly děti zvyklé pochytávat před lety, povinností mají zlomek... Přesto některé děti zkrátka není možné zaujmout ničím. A návdavkem řada učitelů poslouchá bezpočet výtek všeznalých zákonných zástupců (Bohu dík za ty normální rodiče s rozumem v hrsti a zdravým úsudkem). Je to smutná doba. A příliš nevěřím v lepší zítřky, bohužel.
Teda, fakt nevím, kam jste chodil do školy vy, anebo kam chodí vaše ratolest, ale ani já, ani žádná z mých kolegyň takové otázky, jaké uvádíte ve svém lživém článku, dětem zpravidla neklademe. Ano, na začátku školního roku si běžně vyprávíme zážitky z prázdnin, avšak otázky jsou pokládány v neutrální formě, nic konkrétního nezaznívá. A tak děti obvykle odpovídají na dotazy typu "jak jste si, děti, užily léto? Co zajímavého se vám přihodilo, co jste prožily?"
Nás, pedagogy, zase trápí tyhle lživé články, které nás neustále pošpiňují. Je to už téměř denní chléb, co čtu podobné výplody, které si kladou za cíl z nás udělat vyhořelé tyrany bez špetky empatie.
Osobně ke "svým" dětem přistupuji s respektem, úctou, snažím se s nimi vytvořit maximálně přátelský, pevný a oboustranně pohodový vztah, v němž si budeme moci vzájemně plně důvěřovat. Ve třídě máme vždy příjemnou atmosféru, v níž strach a obavy nemají své místo.
Co se klasifikace týče, tak ta má svá pravidla, přes která nejede vlak, není tedy možné děti cíleně potápět a udělovat jim špatné známky jen proto, že jsem se nevyspala dobře. Naopak, je-li to jen trochu možné, přivírám oči a snažím se vždy dávat známku o stupeň lepší, abych děti motivovala a školu, potažmo docházku do ní, jim neznechutila.
Na oplátku však očekávám respektování pravidel, která ve třídě máme nastavená a v neposlední řadě spolupráci nejen dětí, ale rovněž rodičů. Což je někdy, nebudeme si nic nalhávat, kámen úrazu. Lidé mají tendence nás jako odborníky hodnotit, hodnotit naši práci. Z jakého titulu? Hodnotíme my tu jejich?
Každá mince má dvě strany. I proto mi podobné články přijdou zcela jednostranné a útočné.
Člověče, vy si dejte obklad na hlavičku, za takovou snůšku nesmyslných řečí to je skutečně na místě.
Baví mě, že podobné články píší zpravidla lidé, kteří nikdy nestáli za katedrou, plus zřejmě nemají do čeho píchnout, neboť sesmolit toliko hovězin chce skutečný zápal a fantazii.
Vězte, cílem nás, pedagogů, není natlačit do dětí "letopočty s absencí souvislostí," nýbrž alespoň trochu je seznámit s historií nejen naší vlasti, ale i se světovými dějinami, mimo jiné... Nutno podotknout, že osnovy jsou dnes značně osekané. V porovnání s tím, co jsem na základní škole musela zvládnout umět já (a ne, není mi dalece přes třicet), jsou nároky na dnešní žáky naprosto někde jinde - jsou VÝRAZNĚ MENŠÍ. Však si dítě vzdělávejte doma, zajisté mu budete schopen předat vše potřebné efektivněji a vychováte malého genia. Hodně štěstí.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Vy máte problém pořád a s každým. S vámi musí být fakt radost žít...