Kdysi jsem svým studentům prezentoval dvě osobnosti takto: Ten první z nich byl vysoký modrooký blonďák, sportovec a muzikant. Milující otec; zároveň oblíbený u žen. Suverén, vůdcovský typ. S vysokým sebevědomím. Ten druhý byl odmala postižený mrzáček, nízký a hrbatý. Učitýlek. S ženami to příliš neuměl (s výjimkou jedné - kdoví, zda nikoli pouze platonické - lásky a jedné přítelkyně se s nimi moc nestýkal). První byl Reinhard Heydrich, druhý Otokar Březina.
Jezdíval jsem tam na Svátek lužickosrbské poezie; na jednom z nich jsme si pěkně popovídali s Petrem Handkem (Kdo může říci, že za něj nobelista platil pivo...? - zatímco mu opravoval německý překlad jeho básně.). Zažil jsem tam ovšem také devatující povodeň. Ale především spoustu milých setkání s tamními Lužickými Srby.
Novomeský byl národním umělcem, nikoli národním hrdinou. Pro meziválečné a částečně i poválečné Slovensko byly - mezi tamními intelektuály typické kontakty napříč uměleckým (i politickým) spektrem: k nejbližším Novomeského přátelům patřil básník a katolický kněz (františkán) Rudolf Dilong. Když se tento na konci 60. let chtěl z emigrace vrátit zpět do vlasti, pravil mu prý jeho přítel, že pro takové už na Slovensku není místo.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Jářku, V+W žádnou hru Peníze nenapsali (ani v ní nehráli); má zřejmě jít o jejich společný (J. Honzlem režírovaný) film Peníze nebo život.