Kdysi jsem svým studentům prezentoval dvě osobnosti takto: Ten první z nich byl vysoký modrooký blonďák, sportovec a muzikant. Milující otec; zároveň oblíbený u žen. Suverén, vůdcovský typ. S vysokým sebevědomím. Ten druhý byl odmala postižený mrzáček, nízký a hrbatý. Učitýlek. S ženami to příliš neuměl (s výjimkou jedné - kdoví, zda nikoli pouze platonické - lásky a jedné přítelkyně se s nimi moc nestýkal). První byl Reinhard Heydrich, druhý Otokar Březina.
Jezdíval jsem tam na Svátek lužickosrbské poezie; na jednom z nich jsme si pěkně popovídali s Petrem Handkem (Kdo může říci, že za něj nobelista platil pivo...? - zatímco mu opravoval německý překlad jeho básně.). Zažil jsem tam ovšem také devatující povodeň. Ale především spoustu milých setkání s tamními Lužickými Srby.
Vážený pane Martiško, pokud jste ten článek četl pořádně tento kněz patří k Československé církve Husitské a v této církvi je celibát dobrovolný kněz může mít normálně i rodinu a jsou zde dokonce i ženy jako farářky. povinný celibát je v katolické a mam dojem pravoslavné církvi.
V pravoslavné nikoli, dokonce ani v několika "odnožích" katolické církve (například u oné "řeckokatolické") ne. U pravoslavných se musí kněz při vysvěcení rozhodnout, zda se také ožení - nebo stane mnichem. Biskupové ovšem (také ti řeckokatoličtí) mají celibát jako závazný. Dokonce u římskokatolických kněží mohou ale existovat výjimky (po souhlasu papeže - který udělí dispens od celibátu: například při přestupu od anglikánů).
To, že jsme se tady v Evropě lepé řečeno v EU, aby mě někdo nebral za slovo někam za poslední desetiletí posunuly a máme tu mír a spolupráci tak to tak nebylo vždy a ještě pár desítek let nazpět byly rakovinou tohoto světa dobyvačné státy jako např. Španělsko, Francie, Holandsko, Británie a další , které vyvražďovaly celé národy , kradly, zabíraly, ničily a z toho bohatly. Nesmíme opomenout ani Hitlerovské Německo, které chtělo některé národy zotročit nebo rovnou vymazat. Dnes se zástupci těchto zemí pasují do role soudců a odsuzovatelů, ale vzhledem ke své temné minulosti by raději měli zpytovat svědomí a možná raději mlčet.
K paní Němcové se nemá ani cenu vyjadřovat, naši politici se jen max. zmůžou na silná slova a prohlášení, ale to je tak asi všechno. Nic tím nevyřeší, ani ničemu nepomůžou .
Do Vašeho výčtu bych (samozřejmě) přidal také Sovětský svaz. A k onomu diachronnímu pohledu také upozornění, že některé státy se ze své minulosti přece jen poučily. Tu "míru poučení" bychom mohli například měřit tím, zda je dovoleno kritizovat nejen druhé, ale také ono špatné "u nás doma".
Já bych to viděla spíš tak nějak po složení bakaláře - mělo by to aspoň tu výhodu, že pokud by někdo zjistil, že reálné školství není nic pro něj, zjistil by to včas a ne až po nástupu do praxe.
ad 1) Ti studenti, co se nechystají učit, nechť laskavě studují něco jiného, aspoň nebudou zabírat místa těm, kteří se učit chystají.
ad 2) Ano, to je problém, tam by to postrádalo smysl a muselo by se přijít na jiné řešení - např.uznání probíhající výuky jako praxe.
ad 3) Tak to si úplně nemyslím - podle toho, co vidím co studuje kolegyně při zaměstnání - tak si opravdu myslím, že pedagogické teoretické studium lze výrazně zefektivnit. Vlastní zkušenost mám pouze z utrpěného (a tento termín uvádím úmyslně) pedagogického minima - obludnější přehlídku ztraceného času jsem za svůj život nezažila od dob přednášek z Dějin mezinárodního dělnického hnutí. Jestli byla prakticky upotřebitelná 1/4 výuky, tak jsem ještě převelice velkorysá (ped. fak. UK)
ad 4) Samozřejmě by to předpokládalo, že práce asistenta pedagoga by byla normálně placená, při čemž by z dané částky byla stržena nějaká suma pro nějakého mentora nebo zavádějícího pedagoga na příslušné škole. Ani stát ani univerzitu by to nestálo nic. Studenti by zjistili "o čem to je" školy by neměly problém se sháněním asistentů a žáci se spec. potřebami by měli asistenty s aspoň nějakým ped. vzděláním a ne obskurním kurzem. Dle mého win-win-win možnost.
Jenomže studenty nemůžeme nutit, aby studovali něco jiného někde jinde - mají svobodu volby své vysoké školy. Navíc pedagogické fakulty nepřipravují jen pedagogy, ale také odborníky v konkrétních oblastech (je teba připomenout, že jde velmi často o výuku kombinovanou s výukou jiných - nepedagogických - fakult: alespoň v Hradci tomu tak je). Pokud by práce asistenta pedagoga měla být placená, musel by ji někdo (zřejmě zřizovatel školy) zaplatit (=u nás tedy většinově stát; přes krajské a obecní úřady). Což říkám s tím, že bych v jádru byl pro - řekněme - onu roční praxi před ("učitelskými") státnicemi. Jenom by na něčem takovém musela být shoda napříč institucemi.
Která pedárna? Mám jiné zkušenosti. Ale i tak - jeden den v týdnu jeden semestr - a jeden měsíc výuky (nepochybně max 2 hodiny denně) je strašně málo. Ti, co učí už během studia, to je něco jiného, ale ti kteří jen studují, vůbec netuší, do čeho jdou. Já osobně bych navrhovala, aby studenti ped. fakult strávili jeden celý školní rok v pozici asistenta pedagoga. To y jim dalo daleko více než jakékoliv "náslechy" a vedení pár hodin vybraných tříd (na ty problémové je raději nepouštíme - protože jsou vyplašení jak koroptve i tak).
UHK Hradec Králové. Nebyl bych proti, aby studenti před "státnicemi" povinně absolvovali něco podobného, jako doktor před atestací (samozřejmě nejenom studenti PdF, ale také dalších fakult - mají-li učitelské studium). Jsou tu však tři problémy: 1. Ti studenti, kteří se nechystají učit, budou zásadně proti. 2. Řada studentů (podle mé zkušenosti se studenty závěrečných ročníků je to něco kolem poloviny) už má vlastně "odučeno". 3. Zřejmě by to vedlo k prodloužení studia (=už teď je učitelů nedostatek; právě jsem se díval na web, abych nelhal: včetně "mých" češtinářů); a kdo to zaplatí (opět: z maxima 40 odučených hodin proplácíme "zavádějícím" pedagogům maximálně 24 hodin - a tady by to zřejmě nemohla proplácet univerzita...?)...?
Není to "dlouhá" praxe, Je to minimální, ubohá a zcela nedostačující praxe. Občas studenty vedu. Vůbec nejsou na praxi připravení, pedagogické fakulty jsou totálně nanic.
Ještě k oněm praxím. U nás se jedná o jeden den v týdnu v průběhu jednoho semestru (praxe průběžná, jde především o náslechy) - a jeden měsíc, kdy student učí na škole.
Není to "dlouhá" praxe, Je to minimální, ubohá a zcela nedostačující praxe. Občas studenty vedu. Vůbec nejsou na praxi připravení, pedagogické fakulty jsou totálně nanic.
...dokonce i ti, kteří učí už během studia? Protože většina z těch mých tak činí (a dodávám: většina z nich také chce ve své práci pokračovat).
vše je důsledek výchovy a kvality systému, který, jak vidíme už dlouho nefunguje pro všeobecné dobro a svobodu nemáme, jen si to myslíme, vše je pod kontrolou a mají na nás páky, jak naložit s rebely, jediná šance je, kompletní změna systému ve všech oblastech a myslím, že se už pomalu, ale jistě blíží ....
No, zažil jsem i předchozí režim. Kdyby bylo vše pod kontrolou, tak byste buď: a) Tohle nemohl napsat. - nebo: b) By si pro Vás přišli a odvedli Vás k výslechu. Pokud jste dosud na svobodě, nikdo Vám neklepe na dveře anebo do bytu nemontuje odposlouchávací zařízení, je zatím vše v pořádku. Dozajista lepším, než bylo před rokem 1989.
znásilňování na člověku všeobecně jede dnes na plné pecky, je to důsledek dnešní tzv. "svobody" který je tolerován a ještě vystavován na obdiv jako správný, dnes jsou veškerá omezení a limity uvolňována a tím je vnášen chaos a nesoulad, lidé my měli více přemýšlet srdcem, nad tím s čím souhlasí a co podporují ....
Domnívám se, že dnešní svoboda je tu především od toho, abychom směli a mohli říci hlasité NE ke všemu, co se nám nelíbí a co nechceme. Nemyslím, že by se dříve (a ne jen) znásilnění neděla. Jenom se o tom tolik nehovořilo - a veřejné mínění bývalo často na straně pachatelů (= "sama si za to mohla").
Tak ať v tom případě obor učitelství nestudují.
Jenomže v rámci tohoto oboru jste také odborníkem v dané oblasti, tedy například v určitém jazyce (a v korporátu Vám dají 10x více než ve školství), v IT (a zase Vám nabídnou 10x více než ve školách), v matematice (a můžete pracovat třeba v bankovním sektoru), češtináři pracují jako copywriteři nebo korektoři v médiích či redaktoři (atd. atp.). Pokud je o ně zájem jinde, nemáte prostředky, kterými jim odchod ze školství zakážete. Zejména pokud jim (k nízkému platu) začne vadit ještě nárůst byrokracie (tedy netvůrčí trávení času nad lejstry). Když založí rodinu, řada i z těch, kteří chtěli učit a učili rádi, často změní povolání (zejména, pokud jejich entuziasmus ještě ke všemu nenalezne odezvu u nadřízených).
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Docela se na film těším. Tvorbu paní Karly jsem sledoval (a taky komentoval) věru dlouho. Bylo radostí a ctí ji poznat. Dodnes vzpomínám na to, jak zaujatě kdysi jejím veršům naslouchali - v poezii neškolení - návštěvníci jejího čtení v Benátkách nad Jizerou.