Lidé z fabrik, vážím si vaší práce, opravdu, tu vaši bych dělat nechtěl, stejně jako vy moji, jinak byste mými kolegy už byli. Nerozumím však tomu postoji - my zařezáváme, tak co vy byste asi tak chtěli? Takhle se ze zařezávání v montovnách nevymaní ani vaše děti. Je to takové: Táta chodil se zubama ke kováři, já taky, tak proč bysme klukovi platili doktora zubaře? Třeba proto, že by z něj mohl být také zubař a nemusel by do fabriky? Nebo učitel, aby měl pohodlný život za bezva peníze? :)
Rozklad školství se šíří s desetiletým zpožděním ze západu na východ, přičemž české školství ma tendenci kopírovat školství francouzské. Starší generace obvykle srovnávají to, co musely tehdy zvládat pro matutitu nebo výuční list. Ze 70 % dnešních maturantů z generace systém nevymačká tolik co z 30 %, výstupy se musely přizpůsobit, což starší generace s maturitním vysvědčením v ruce těžce nese s mnohem nižšími současnými požadavky v objektivních disciplínách. Pravdou je, že dnešní děti musí zvládat jiný svět, a to v zásadě najednou, zatímco dospělí si to osvojovali postupně desetiletí.
Autorova úvaha vypadá na první pohled logicky - jsem dospělý, nepíšu rukou, jen na počítači. K čemu je psaní rukou pro děti dobré? Takto se ptali i v USA, kde počítače a klávesnice byly mnohem dostupnější už na počátku milénia, a v některých státech nakonec psaní rukou z výuky úplně vypustili. Ve srovnávacích testech po několika letech však zjistili, že se tím snížily intelektuální výkony dětí, a tak v některých státech USA psaní rukou znovu zpátky vrátili, jinde jen v menší míře. Dostupnost počítačů se zvýšila i v Evropě, a tak na přetřes vyvstala stejná otázka - jenže dnes už existuje poměrně mnoho studií i z evropských univerzit, že tam, kde žáci či vysokoškolští studenti pouze vkládají, ale nepíší rukou (to je přesný termín, ekvivalent pro angl. keyboarding x handwriting), je tato teze plně potvrzena. Otázkou tedy je - proč? Psaní rukou, jak se vlastně zjistilo až dnes v posledním desetiletí, není jen prostředkem k zápisu mluveného slova nebo zhmotnění vnitřní řeči, ale je především nástrojem k osvojení jazyka, vytvoření základů myšlení, a také že vede k plynulosti, soustavnosti, sebekontrole, orientaci v prostoru a také má estetické rozměry. Tyto a další přínosy psaní byly vždy vnímány jako přídavné, dnes však víme, že jsou mohutným přínosem k rozvoji osobnosti právě u dětí mezi šestým a dvanáctým rokem, ale i déle. Pokud chceme, aby se naše děti zdárně intelektuálně rozvíjely, psaní rukou jim nesmíme vzít - jak budou řešit v dospělosti psaní či vkládání, až budou intelektuálně zdatné a vzdělané, to bude jen na nich. České školství to zatím naštěstí vybojovalo, zatím..
Rozesmála mě věta: "...všechny scénáře nás tedy vedou zpět do dob, které tady kdysi bývaly, a které jsme už dávno opustili." To vypadá, jako kdyby kdysi byly ve školství špatné časy, pak se zlepšily a nyní nás zase čeká návrat k tomu předchozímu horšímu. Jenže poměry ve školství se od revoluce v zásadě pořád jen zhoršují, někdy rychleji, někdy pomaleji, ale neúprosně. A bude ještě hůř, to je jasné a jasné je to i mladým. My jsme se nechali přesvědčit, že se časem podmínky zlepší, a ve školství jsme se jako generace v nekonečném čekání na to lepší zasekli. Teď odejdeme a bude se postupně zhasínat.
Každá generace, na kterou sedla nějaká nová a ještě nevyzkoušená závislost, byla vždycky nějak poškozena. Část úplně podlehla, část byla mírně poškozena a větší část se poučila, jak s tím zacházet, ať to byl alkohol, drogy, hazard, kouření, TV, steroidy nebo internet v mobilu. Poučenější generace na té své závislosti vidí ty jiné závislosti samozřejmě ostřeji a burcují. Ti nově závislí na něčem jiném z principu nevěří, a pořád mezigeneračně dokola a dokola.
Zoufá pravidla plodí zoufalé prostředí, v kterém se pohybují zoufalí lidé a dělají zoufalé věci. Správně položenou otázkou pak je, čím, jak a proč tento stát posunul školství od toho pradědečkova k tomu dnešnímu, v němž se cítí dlouhodobě dobře málo učitelů i žáků, za nespokojenosti rodičů na jedné straně a nespokojeností zaměstnavatelů na straně druhé.
Mladí nejsou hloupí a vidí nás, co jsme naletěli slibům tohoto státu. Kde dneska jsme my, za třicet let by byli oni, a tak riskovat to nechtějí. Mzdy, o kterých mudruje každý jouda, zhoršující se podmínky výkonu práce bez kariérního růstu protkané opovržením státu, rodičů a žáků za to opravdu nestojí.
Kdyby zákazník s markováním a placením měl jen tolik práce co stálá pokladní, je celý problém v jiné rovině. Samoobslužně je to mnohem složitější, dělá to chyby, v každém obchodě je jiný systém a zákazník udělá častěji chybu. Pak stojí na pranýři, pod dohledem zaměstnance i dalších zákazníků jak truhlík. Děkuji, nechci, raději si počkám. A počkám si na systém, kdy protlačím vozík se zbožím rámem a jenom vložím kartu jako v bankomatu.
Nebylo by nejlepší zavést povinné bakalářské studium rodičovství a pak teprve moct plodit děti? To by byla reforma! Námět pro všechny pedagogické blouznivce a tvrdý oříšek pro demografy. Ale rodičem se stává člověk vždycky náhodou, ať plánuje nebo ne - a pak je už každá rada drahá, musí se s tím vyrovnávat každý den intuitivně. Vyčtené rady z nikoho rodiče neudělaly, mohou být jen vodítkem.
Velkým přáním tatínků je zase to, aby nebyli neustále konfrontováni požadavkem vydělávat stále více a více peněz na chod rodiny v kombinaci příkazu na brzký návrat z práce. To jsou dvě úplně protichůdné věci a vždy se najde příležitost, jak to manželovi omlátit o hlavu - blbě vyděláváš a chodíš pozdě, jsi utahanej, nevrlej a s ničím mi nepomůžeš, já tu jsem celý den a ty jsi jenom v práci, a tak nevíš, co to je. Takže bych si přál, aby v rodinách byly zohledněny obě strany a nebujel militantní feminismus stejně jako mužský šovinismus.
1
Sledujících
1
Sleduje
1
Sledujících
1
Sleduje
Tak dlouho jsem se nezasmál - prý finské školství jako vzor českému! České školství nemá z finského za celá ta léta, co se o tom u nás mluví, vůbec nic, počínaje financováním, organizací výuky, postavením učitelů a dalšími parametry. Navíc finské školství se začíná z pomyslné špičky pomalu propadat, sázka na digitalizaci výuky tak úplně nevyšla, neb není samospásná. Vývojové etapy v rozvoji dítěte nelze přeskakovat, někdy ani příliš urychlovat, navíc pomyslnou digitalizací v českém pojetí. Čtenářství, o kterém byla řeč, úzce souvisí se psaním rukou, i když se to na první pohled nezdá, a to ve Finsku téměř zrušili a nahradili vkládáním do PC. Takže i Finové tápou, teď se trochu probrali a couvají, protože to přehnali. To jejich prozření je dobrá zpráva, ale my takovou odvahu moc nemáme, takže nás čeká typická česká bramboračka.