Historii a její znalost považuju za velmi důležitou. Děti by měly znát co a proč se tak stalo. Všechno, co uvádíte ve svém komentáři - chatboty, IT atd. vedou k celkové degeneraci. Můžete argumentovat obrovskými výhodami technologií, ale nikdo mě nepřesvědčí, že nevedou k celkovému hloupnutí lidí, na což jednou doplatíme. Zmínil jste se o frontální výuce - ta se v podstatě už nepoužívá, i když pro většinu dětí je nejpohodlnější, nemusí se v podstatě namáhat, což jim vyhovuje. Slyšel jste někdy o zážitkovém vyučování?
Třeba u kvadratických rovnic?
Ve školství se v devadesátých letech nepohnul ani lísteček. Ministři se měnili ryhleji než figurky na orloji. Nebyl čas řešit kdo byl kdo...
To ani náhodou! Tehdy dostalo české školství zásadní rány. Bylo zavedeno financování na žáka v kombinaci se zavedením devítky v podstatě ze dne na den, což snížilo kvalitu škol o třetinu "v honu na žáky", byly okleštěny pravomoci školy z hlediska docházky a dodržování kázně, rozpadly se maturity, učitelům bylo doporučeno, ať jdou, když se jim destrukce školství nelíbí, a velká část cást jich šla a dodnes nebyly zaceleny díry a nastartovali nezájem o učitelské povolání. Z toho vyšel postupně paskvil státních maturit a RVP, s kterými si dodnes neví nikdo rady. Mám pokračovat?
To jste mě pobavil, zůstaneme u šachu, já navrhuji naučit pravidla, ale zahájení ať se učí jen ten koho to zajímá, protože jinak je to plýtvání časem... ale hádám když čtu vaše plácani směrem naučit jen půlku že je tahle diskuze příliš náročná, ta druhá paní co tu se mnou diskutovala alespoň měla dobré argumenty, loučím se 🙂
Já vám odpověděl s nadsázkou, aby byl princip jasný - když pročešete učivo, tak se v nějakém bodě významově zhroutí zcela.
🙂 vážně si myslíte že správný pravopis má co do činění s tím jestli "pořádně" umíte rodný jazyk. Já bych si dovolil tvrdit, že můžete být analfabet neumět číst ani psát a přesto rodný jazyk ovládat.
Pravopis je kontrola pochopení a používání jazyka stejně jako správný početní výsledek je důkazem spočítání matematické úlohy.
A chápete, že je třeba cílem prostě nejít tak do hloubky? Že stačí vědět že byl nějaký kníže Břetislav ale že není potřeba pálit drahocenný čas a zahlcovat mozek ditete tím, že měl nějakou Jitku kterou unesl z kláštera? ... dal jsem si trochu práci s hledáním osnov, je to vágní a je tam prostor ubrat na hloubce a zanořit se jen v pár opravdu důležitých historických bodech, pamatuji svoje hodiny dějepisu, hodně zbytecnosti jsem se vyslechl, zajímavé to bylo ale zbytečné
To je pravda, třeba když vysvětlujete, jak se hrají šachy, tak vysvětlíte, co může král a dáma, a ostatní už neřeknete, aby se to zkrátilo a netrvalo to dlouho. A pak hned můžete hrát! V matematice pracujete třeba jen se sudými čísly a v jiné škole zase s lichými. To je od vás dobrý námět na reformu!
Laboratorni práce a projekty ať si dělají tam, kde to škola upředností, ten prostor tam bude, tímto ale že vše vlastně potřebuje větší prostor narazíte na to že děti budou ve škole příliš mnoho hodin, doba se zmenila a je třeba reflektovat, že už se každé dítě nemusí učit 1066 bitva u hastings a dělat projekt na to jaký to mělo vliv na dějiny anglie... ta hloubka jakou mě například učili dějepis/zeměpis když se ohlédnu zpět byla sice zajímavá ale zbytečná
To už se neučí alespoň třicet let! Nejsou na to uši.
Tak například dějepis a moderní dějiny. Už dnes se to učí málo. Za ten rok se sotva stihne přejet druhá světová ( v Evropě) Československo a velmi zjednodušeně Studená válka. A to je žalostně málo! Aby člověk pochopil dnešní geopolitickou situaci, proč někdo někomu nadává zrovna takhle (viz Banderovci Ukrajincům), proč jsou tyhle dva státy nepřátelské, musí znát co se dělo s Izraelem, co bylo v Afghánistánu, jak se dekolonizovala Afrika, co bylo Falklandami, jak je to s Tchaj-wanem, s Kurilami, s Koreou, kde všude byl komunismus, jak je to s Kosovem, s Řeckem, ale i takové základní věci, jako kdo byl Tito, Ceaucescu (pardon komukoli, kdo umí rumunsky), Polpot, Mao Ce Tung, co je to Kubánská krize a tak dále skoro do nekonečna. Ti lidé pak neznají pozadí dnešních konfliktů a nechají se ovlivnit dezinformacemi. K tomu se váže zeměpis. Takže ubírat hodiny těchto předmětů je čirá kravina. Hlavně, že student umí z hlavy vyřešit nějaké fyzikální a matematické problémy, které vyřešit nepotřebují a běžný člověk tyto znalosti nevyužije. Ano, všechno si může najít na internetu, včetně všech dějepisných informací, ale znalost základních reálií se mu hodí i v běžné konverzaci, při které je poněkud nevhodné si googlit, o kom nebo o čem to ten druhý zrovna mluví. O politice se bavíme každou chvíli. Narozdíl od vzorce na výpočet kdoví čeho... A pokud se mám bavit o schopnosti objevovat souvislosti, tak se snad ani není třeba hádat, který předmět je na to stvořený...
Co koho baví, to považuje za nezbytné.
Hodně dělají i sami vyučující. Ještě na střední jsem se zajímal o dějepis trochu hlouběji. Hodně dělalo, že v době, kdy jsme na SŠ začali probírat křížové výpravy, tak akorát se blížilo i vydání hry Assassin's Creed, jehož děj se točil právě okolo období 3. křížové výpravy. Tu vyučující prošla během pár minut (celé křížové výpravy jsme prošli za jednu hodinu) a na žádost o detailnější informace jsme se dozvěděli, že nás to nemusí zajímat, že ona rozhoduje, co je pro nás důležité. Vzhledem ke konfliktu s touto vyučující a pak ještě s jednou jsem si musel daný rok zopakovat, ale šel jsem již na jinou školu. Jaképak bylo rozčarování, když nový vyučující stihl ve stejné časové dotaci probrat tu samou látku, ale člověk se z dějepisu něco i dozvěděl. Třeba ty křížové výpravy jsme probírali myslím 2 hodiny. První vyučující měla totiž ve zvyku na začátku první ze dvou hodin v týdnu zkoušet, čímž si sebrala část hodiny a pak 1x za měsíc psát test (obvykle 3-5 otázek s obsáhlou odpovědí), což sebralo další hodinu. Druhý vyučující se spokojil s testem 1x za cca. 2 měsíce + 1x pololetní test, kde bylo okolo 40 otázek, ale ve stylu napiš rok udalost, nebo spoj jméno s funkcí/historickou událostí atd., co spojovalo dané osoby apod., tedy krátké výstižné odpovědi.
Že by SMS?
Tento směr školství rozjel ministr Plaga, nejlepší ministr kterého jsme měli. I když nejsem volič ano, tento člověk to má v hlavě srovnané. A i kdyby ANO vyhrálo volby, tak nevadí, Plaga bude pokračovat.
Směr našeho školství byl nastaven v polovině devadesátých a dodneška se z toho školství nevzpamatovalo a všechna současná opatření vlastně lepí systémové díry z té doby, a navíc přidává další.
Psaci pismo je prezitek. To neni normalni pismo, ale historie. Nahrada Comenia Scriptem by byla zadouci. Psaci pismo klidne ucit na druhem stupni v kaligrafii jako volitelny predmet.
Jste úplně vedle, kde zrušili psaní rukou, šly myšlení a výsledky dětí dolů. Pak to zase s velkou slávou zase zaváděli, viz. některé státy USA. Finské školství se vrhlo na PC a notebooky a už se začali propadat.
Již 35 let se neustále vedou diskuse o podobě a koncepci vzdělávání. Školám se dává více volnosti, k dispozici jsou moderní pomůcky, interaktivní tabule, internet, nyní i AI. A žáky to stejně nebaví a jejich výkony ve srovnávacích testech se snižují. Stát se za tu dobu nezmohl ani na vyřešení maturit a bojí se zavést alespoň povinnou pisemnou maturitní zkoušku z matematiky, jak bylo v kraji zvykem, kdy matematika patŕila spolu se čtením a psaním do základního trivia gramotnosti. V každém větším městě Čechystánu sidlí nějaká "vysoká" škola, která je pouhou tiskárnou diplomů za prachy a tak nám po kraji pobíhá spousta otitulovaných "vysokoškoláků" s diplomem z pofiderní školy a pofiderního oboru. A v kraji dál chybí mladí lékaři, technici apod., tedy absolventi ze škol, kde je kromě peněz k získání diplomu potřeba i něco umět a předvést. Očekávám tedy opět, jak je v kraji zvykem, spoustu rádoby učených keců o tom, jak by se melo učit lépe a výsledek bude jako vždy. Horší výsledky a znalosti žáků za více peněz ze státního rozpočtu. A to je ta krásná země, země česká...
Žáky to nebude bavit v komplexu předmětů nikdy. Honba našeho školství za zábavným učením nepřineslo nic, jen snížení kvality. Základem úspěchu a výsledků je vždycky jenom práce, té se i jako pojmu školství zbavilo a nenajdete pojetí práce v žádném oficiálním dokumentu. Práce bavit vždycky nemusí, ale když je u práce i legrace, tak je to fajn. Když to platí u dospělých, proč jsme to upřeli dětem?
No a kdo je tedy bude učit, když toho samy nejsou schopné? Rodiče? Když se pořád budou všichni strefovat do kantorů, tak ti starší to do penze nějak doklepou a mladí se na to vykašlou. A umělá inteligence to fakt nevyřeší.
Z. Zelený bude sedět v centrálním mozku lidstva a skrze terminály bude dávat rozumy. 🙂
11
Sledujících
0
Sleduje
11
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Hele, že Vy jste četl původní Šípkovou Růženku?
1 odpověď
1
Sledujících
1
Sleduje
1
Sledujících
1
Sleduje
Jo, od dětství jsem velký čtenář!