Masaryk o reformaci české
Načrtl jsem takto průběh naší reformace; nechci vykládat mnoho historie, ale vidíme úžasnou bohatost, takovou bohatou rozmanitost, která sama ukazuje, že šlo o reformaci, o dílo ducha a jen ducha; ovšem není duch bez těla, ty přírodní a sociální poměry všecky spolupůsobily, ale pokud se dá vyložiti, je reformace jakožto velkolepý historický proces dílem českého ducha národního. Proto uvědomme si co nejjasněji, oč šlo, oč běží v české reformaci, jaké jsou její vůdčí ideje a jaký její směr, co je nového v ní a proč takové hnutí proti tehdejšímu celému světu vzniklo v Čechách.
Středověk vypracoval důsledně svou velkou a velkolepou budovu teokratickou. Teokracie doslova znamená vláda boží, bohovláda: na jedné straně duchovní moc za vedení papeže, na straně druhé moc světská za vedení císaře a feudálních knížat a králů ; církev a stát, církev jakožto moc duchovní přední, stát, moc světská vedle ní a v její službě. Celé úsilí lidstva je spjato s církví, vedeno touto církví a slouží této církvi. Proti této ohromné duchovní a světské moci obracejí se Hus a čeští reformátoři, proti této moci postavil se celý český národ.
My jsme ten progresivismus posunuli na úplně novou úroveň. Žádný národ na západ od nás neplive na vlastní dějiny jako my. Nedokážu si představit, že by třeba Francouzi na základě nějaké události, navíc vytržené z kontextu jako v tomto případě, přehodnocovali význam Velké francouzské revoluce a že se tehdy děly pořádný masakry a totéž platí třeba o americké válce za nezávislost.
T. G. Masaryk: „Naše osvobození národní a státní dělo se do velké míry ve znamení a v upomínce programu naší reformace: Husa, Chelčického, Žižky, Komenského a všech. Byla to pětisetletá památka úmrtí Husova, když jsem já, a to vědomě a symbolicky, vystoupil ve Švýcarsku a opověděl boj poprvé veřejně Habsburkům a Rakousku.“
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Vlády, které odmítají kupovat dostupný plyn a nahánějí tím obyvatelstvo do chudoby, se dopouštějí zločinu.
2 odpovědi