Z náboženského hlediska to není pravda. Odpuštění je základ křesťanské víry. Pomsta je naopak považována za velké negativum.
Já jsem někde psal něco o pomstě? Myslím, že ne. 🙂
Máte nějaký konkrétní biblický text, ze kterého usuzujete, že křesťan má odpouštět úplně všechno a úplně všem, i když o to nestojí? Představím-li si takový svět, byla by to naprostá katastrofa. Bůh taky dle Bible neodpouští všem.
Matouš 19:21 B21. Ježíš odpověděl: „Chceš-li být dokonalý, jdi, prodej svůj majetek, rozdej ho chudým, a budeš mít poklad v nebi. Pojď a následuj mě.
Jen poznámečka:
Vámi zmiňovaný text se týká konkrétního člověka (bohatého mládence), jehož problémem byla láska k penězům. Není to univerzální pravidlo, kterým by se všichni křesťané měli řídit. Peníze problémem nejsou, láska k nim však ano (a netuším, jak to má konkrétně kardinál Duka).
Vždy a všude má platit.
Živí mají mít přednost před mrtvými
a narození před nenarozenými.
Jinak se dopustíte v extrémní situaci zjevných amorálních svinstev...
"Živí mají mít přednost před mrtvými a narození před nenarozenými."
S tím by se dalo souhlasit, ale pouze v tom případě, kdy zájem těchto dvou stran je totožný, např. situace ohrožení života těhotné ženy, protože v takovém případě stojí život narozeného proti životu nenarozeného. To ale není případ naprosté většiny potratů, tam je to spíše něco jako "nevůle být matkou/ekonomické důvody/nevolnost a jiné zdravotní obtíže (kromě života samého)" narozeného vs. život nenarozeného.
Jinak se dopustíte (z mého pohledu) zjevných amorálních svinstev... 🙂
A jen poznámka k Vašemu dalšímu komentáři "shluk buněk není někdo...". Nezapomeňte, že my všichni jsme shluk buněk.
Mám takový dojem, že většina diskutujících nepochopila, že jejich osobní pohled na otázku potratů je naprosto irelevantní. Ačkoliv se to může z nadpisu i částečného obsahu článku zdát (je zřejmé, jaký názor má autor článku), není zde podstatné, že se v tomto případě jedná konkrétně o interrupce, podstatný je princip, tedy zasahování Evropské Unie do pravomocí a zákonů jednotlivých států.
Vsadil bych se, že většina těch, co se tu rozohňují nad tímto konkrétním rozhodnutím Slovenska a osočují je např. narážkami na středověk (na tento názor samozřejmě máte plné právo), se v diskuzích ohledně jiných článků, kde nám Evropská Unie něco nařizuje, rozohňují zase naopak, že "Evropská Unie nám přece nemůže říkat, co máme dělat".
Jenže, dámy a pánové, ono nejde mít obojí, pokud chceme být konzistentní. Nelze v jednom případě odsuzovat vyjádření nesouhlasu vůči EU (zde Slovensko a problematika potratů) a v druhém případě odsuzovat EU, že nám "zase něco nařizuje, když to přece má být na rozhodnutí státu", a to paradoxně v takových případech, které nejsou ani zdaleka tak zásadní jako problematika potratů (např. recyklace plastů 🙂 ). Nebo mi opravdu chcete tvrdit, že např. do třídění odpadů nemá EU právo ani pípnout, ale co se týče zdravotní péče, tam mají volnou ruku?
Za mě jediná relevantní otázka je: má EU právo zasahovat do zdravotní politiky jednotlivých států? A pokud ano, proč a v jaké míře?
Emoční výlevy v diskuzi typu "my body = my choice" a "náboženství = zhouba lidstva" jsou sice hezké, a na tyto názory máte plné právo, ale v tomto případě naprosto nedůležité.
Pokud vím, sex muže s mužem je odsouzen na jednom místě NZ, v listu sv. Pavla. A proti SZ je to opravdu velký rozdíl, protože v SZ jde o Boží pokyn, zatímco v NZ jde o osobní názor sv. Pavla, který nesdílím - ostatně Pavel byl pouze člověk, stejně omylný jako já. Ty ostatní písmena z LGBT+ zkratky se tam nevyskytují vůbec, takže jsou z hlediska Bible zjevně OK😁. Co se týče Bible, jde o text psaný a překládaný lidmi, takže v něm samozřejmě chyby, změnění, posunutí ve významu atd. v překladu samozřejmě jsou. Ostatně i samo složení Bible bylo z různých textů vybráno lidmi. Co se týče satanismu, byl to vtip, samozřejmě, ale spíš smutný, protože katolická církev zjevně vyměnila lásku za nenávist. Řada ostatních církví s LGBT+ komunitou problém nemá. Pokud přirovnáváte homosexualitu k zločinům jako vražda nebo loupež, pak věřící křesťan nejste ani náhodou.
Pokud berete dopisy apoštola Pavla jen jako jeho názory, se kterými můžeme jen tak nesouhlasit, když se nám nebudou líbit, tak je asi zbytečné s Vámi o čemkoliv diskutovat...
A homosexualitu k zločinům jsem přirovnával jen a pouze z toho ohledu, že obojí je podle Bible hřích. Nedělejte, že jste to nepochopila. :)
Zjevně se chováte velice křesťansky😁. Nevím například o tom, že by Kristus někde říkal "miluj bližního svého, pokud není homo nebo trans". Lidé jako vy často argumentují odsouzením "homosexuality" ve SZ, aniž by zároveň dodali, že stejně tak je tam odsouzeno například nošení oděvů kombinujících různé druhy vlákna, jezení mořských plodů, pštrosů, kombinace mléčných výrobků s masem atd., tedy věcí, které dnes za hřích nikdo nepovažuje.
Nebudu si hrát na nějakého biblického experta, ale homosexualita (zdůrazňuji, že ta praktikovaná), je odsouzena i v Novém Zákoně, což je ten podstatný rozdíl od těch Vámi vyjmenovanými příklady ze SZ. A ano, slyšel jsem ty pokusy o to, jak se z těchto textů "vyslovíčkařit", ale můj pohled na to je takový, že pokud je argumentem těchto lidí nepřesný, chybný překlad apod., tak to je dost nebezpečná myšlenka, protože v tom vlastně říkají, že Bůh nám dal Bibli a dovolil překladatelům (těch nejrozšířenějších překladů), aby takhle důležitou věc (co je hřích a co není) chybně napsali/přeložili.
Argument, který je často používán, a to ten o lásce Ježíše ke všem, zní sice krásně, ale je dost mimo. Nikdo přece neříká, že LGBT+ lidi má správný křesťan/katolík nenávidět. Když jde farář např. do vězení, kde má mši, tak tam jde proto, že ty lidi miluje (a že je také miluje Bůh), a ne proto, že jim chce říct, že vražda, loupež, apod. (za cokoliv v tom vězení jsou) jsou v pořádku.
A k tomu Vašemu výroku o satanismu doufám, že to byl jen žert, protože pokud ne, tak se přikláním k panu Janovci, že věřící křesťankou nejste, protože tohle by věřící křesťan (kromě nějakého vtipu, dle mého trochu přes čáru) nikdy nemohl napsat.
To uz je tady fakt smešné, nedávno tu byl článek jak nějaka frajerka okradla týpka a pak mu ho vyhonila a hrozí jí 12 let a tady znásilňuje otec dceru a dostane 5 fakt k zblití
Bylo by fajn, kdyby si lidé uvědomili, že tahle formulace, kterou novináři používají pořád a pořád dokola: "hrozí mu/jí x let", neznamená nic jiného, než horní sazbu za tento trestný čin. S konkrétním případem tahle formulace nemá naprosto nic společnýho.
Je to velmi jedoduché, vysvětlil mně kdysi dávno kamarád - farář RKC: "I řekl mu Ježíš: Milovati budeš Pána Boha svého z celého srdce svého a ze vší duše své a ze vší mysli své. To jest přední a veliké přikázání. Druhé pak jest podobné tomu: Milovati budeš bližního svého jako sebe samého. Na těch dvou přikázáních všecken Zákon záleží i Proroci." Nic o potratech tam není! Ti, co vymýšlejí protipotratové zákony, jsou v reálu zlí, necitelní, tvrdí, nemilosrdní lidé bez špetky soucitu a opravdové lásky k lidem.
Zas tak jednoduché, jak si myslíte, to opravdu není. Je sice krásné tu citovat několik veršíků z Bible, jenže k jejich pochopení potřebujete i ten její zbytek. Např. láska k Bohu není nějaký cit a hotovo, ale projevuje se tím, že člověk plní Boží vůli, kde Boží vůlí je mimo jiné např. i sex pouze v manželství. Kolik % potratů myslíte, že by ve světě ubylo, kdyby toto bylo pravidlem? Podle mě docela hodně.
A s láskou k bližnímu to taky není zas tak jednoduché. Kdo je ten bližní? Proč to je podle vás (a co tak koukám i většiny komentujících) těhotná žena, ale ne to nenarozené dítě? Proč vidíte lásku v tom, že žena nebude muset projít nekomfortností těhotenství a odpovědností za výchovu dítě, ale nevidíte tu lásku v tom, že dítě nebude usmrceno, ale bude žít?
Nejsem znalec polských zákonů, asi tam bude něco trochu špatně v jeho výkladu a vymahatelnosti, pokud se doktoři bojí zasáhnout, i když (podle tohoto článku) mohli, ale házet všechny, kdo si myslí, že potraty jsou špatné, do jednoho pytle jako lidi "zlé, necitelné, tvrdé, nemilosrdné, bez špetky soucitu a opravdové lásky k lidem", možná pomáhá vám a vašemu pohledu na svět, ale nic to nevyřeší a jen se víc a víc prohlubuje propast mezi oběma stranami.
To není záležitost soudce. Když to v paragrafech nevyčte, tak s tím holt nic nenadělá. Sám uvádí, že je to nepřípustné, ale ne trestné.
Nejsme na Divokém západě a snad všichni stojíme o to, aby se ze zákony ctily. To, že umožňují nepřístojnosti je věc potřeby jejich úpravy.
Ale rozhořčovat se nad soudem/soudcem, že ctí zákon a nevycucal si z palce nějaký trest...
Je osvěžující vidět tu v komentářích někoho, kdo chápe, jak má právo fungovat. :)
1) Soudce nemůže být zbaven taláru za to, že rozhoduje podle zákona. Jak sám řekl: "Je to pochopitelně nepřípustné, ale samo o sobě to není trestné." V trestním zákoníku je jasně napsáno, že se musí jednat o pornografické dílo, pornografii (§ 192, popř. § 193). Soudce má za to, že tyto konkrétní fotografie tento pornografický charakter nemají (na rozdíl od fotek a videí zmíněných na konci článku). Takže toto lynčování soudce v komentářích mi nepřijde vůbec namístě. Je jasné, a nikdo to nerozporuje, že chování pana Klementa není morální, to ale neznamená, že mu soudce jen tak, protože se mu nelíbí, přihodí trestný čin, který ale trestným činem není. Takto právo opravdu nefunguje a fungovat nemá. Jinou otázkou je, zda nepozměnit znění trestního zákoníku tak, aby byl přísnější, to ale opravdu nelze jakkoliv očekávat od soudce, který je tu právě od toho, aby se řídil platnými právními předpisy a ne těmi, jaké by si je on nebo ostatní lidé přáli.
2) Nemyslím si, že toto rozhodnutí by mohlo takové jednání podporovat v tom, že by se takoví lidé nebáli. Nedělejme si totiž iluze, pokud má někdo k tomuto sklony, tak tyto se budou prohlubovat víc a víc, takže opravdu neskončí u takovýchto nepornografických fotografií, ale u něčeho, co už trestný čin opravdu bude.
5
Sledujících
1
Sleduje
5
Sledujících
1
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Efeským 4:31-32, Koloským 3:13, Matouš 6:14-15, Marek 11:25, Lukáš 6:37, Lukáš 17:3-4, Přísloví 17:9, Římanům 12:17-21, Izaiáš 43:25, Jakub 5:16, Matouš 5:23-24, ...
Vaše otázka je ale ve vztahu k Bibli nesprávná. "Křesťan má odpouštět všechno a úplně všem" je formulací zvláštní, která sama jde proti podstatě a významu Bible, jež má jednotlivci ukázat, kde hledat správnou cestu, kterou on musí najít sám v sobě, ve svém vztahu k Bohu i bližním. Čili v tomto konkrétním případě by výstupem mělo být, aby si každý člověk dokázal najít sám cestu k tomu, lidem odpouštět. Což Duka jako hlava katolické církve by měl exemplárně činit.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Děkuji za vyčerpávající odpověď s množstvím odkazů na konkrétní verše! Nicméně po jejich pročtení mám za to, že pouze jeden z nich se týká daného tématu konkrétně. V žádném Vámi uvedeném textu jsem nenašel upřesnění postoje toho druhého člověka (kdo se provinil proti mně, komu bych měl odpustit), tedy bych řekl, že tyto texty jsou spíše obecného rázu. Ovšem jeden text se zde vymyká a píše se v něm přesně to, co byla moje pointa (možná jsem ji jen předtím špatně vyjádřil).
Lukáš 17, 3-4 (ekumenický překlad):
... Když tvůj bratr zhřeší, pokárej ho, a bude-li toho litovat, odpusť mu. A jestliže proti tobě zhřeší sedmkrát za den, a sedmkrát k tobě přijde s prosbou: 'Je mi to líto', odpustíš mu!
Je zde jako podmínka (nevím, jak lépe to vyjádřit, ale určitě chápete) lítost té druhé strany. A když se podívám na paralelu, tedy odpouštění Boha nám lidem, tak tam to je podobné, je jasný důraz na pokání (uznání viny, lítost, ...).
Což nás vrací zpět k mému původnímu komentáři, že pokud autoři článků (za předpokladu, že došlo vůči Dukovi k nějakému provinění) nepřijdou s prosbou o odpuštění, tak o nějakém "Duka by měl jako správný katolík odpustit" nemůže být z mého pohledu (a výše uvedeného textu) vůbec řeč.