Klid, jde o vyjednávací tanečky. Lepší karty máme my. Pronájem je do roku 2029. To už tu budou se štěstím první F35, máme L159 a v případě nouze nám můžou rok nebo dva vypomoc Poláci, Němci, nebo Slováci. Navíc naše gripeny jsou už dost olétané, životnost draku bude končit cca 2035. Tak co by s nima Švédové dělali? Nikam je už neprodají, sami by se potřebovali zbavit těch jejich. A aby jim to rezlo v hangáru, je finanční nesmysl. Ale modernizovat je, bude stát balík. Minimálně by to chtělo nový AESA radar a přilbové zaměřovače.
Jde o vyjednávací tanečky. Lepší karty máme my. Pronájem je do roku 2029. To už tu budou se štěstím první F35, máme L159 a v případě nouze nám rok nebo dva pomůžou Poláci nebo Slováci. Navíc naše gripeny jsou už dost olétané, životnost draku bude končit cca 2035. Tak co by s nima Švédové dělali? Nikam je už neprodají, sami by se potřebovali zbavit těch jejich. A aby jim rezli v hangáru, je finanční nesmysl. Ale modernizovat je, bude stát balík. Minimálně by to chtělo nový AESA radar a přilbové zaměřovače.
Jeden z problémů je, že soudních znalců je málo. Takže když je vyházíte a napaříte pokuty, nebude to mít kdo dělat.
Policie a státní zástupci navíc upřednostňují znalce, kteří pracují rychle (což často znamená nekvalitně), protože se jim tím neprotahuje řízení, můžou případ rychle předat soudu a udělat si čárku za hotový spis.
Na spotřební dani z paliv se v ČR ročně vybere asi 80 mld. korun. S tím, jak poroste počet aut na elektřinu, bude tato částka klesat. 80 miliard je částka, o kterou žádná vláda nebude moc v rozpočtu přijít. Je proto logické, že spotřební daň z paliv nahradí jiná daň a logicky se nabízí silniční daň. Elektromobily by ji měly platit už dávno.
Ministr je v první řadě manažer. Jeho úkolem má být nechat získat informace, zpracovat analýzy, doporučení, vypracovat plány takových změn, kontrolovat jejich realizace, vyhodnocovat výsledky a tak pořád dokola. To, že je někdo dobrý lékař, nemá nic společného s tím, že to bude i dobrý ministr zdravotnictví. To samé platí pro vědce, průmyslníka nebo učitele.
Pokud budeme uvažovat o nově vyrobených západních stíhačkách, pak v roce 2027, resp. 2029, kdy skončí pronájem našich gripenů, budou jednomotorovou stíhačkou na trhu jen Gripen E/F a americká stíhačka páté generace F35. V té době už by se F16 neměly dávno vyrábět a otázkou je i výrodní linka Gripenu E/F, protože kromě Brazílie a Švédska ho zatím nikdo jiný nekoupil.
Nová F35 dnes stojí 77 milionů USD (1,73 mld. Kč), to by měla být cena jen za samotné letadlo bez raket, náhradních dílů a vyškolení pilotů a techniků.
Kolem roku 2030 to bude nejrozšířenější stíhačka NATO, což na rozdíl od gripenu, který máme jen my a Maďarsko a v budoucnu se to nezmění, dává větší vojenský smysl (sdílení výcviku, zkušeností, náhradních dílů, raket, atd.). S každým dalším rokem naopak klesá smysl kupovat stíhačku 4. generace.
Mínusem jsou provozní náklady, zdroje se různí, nejčastěji se mluví o 8 000 USD (gripen C/D) vs 30 000 USD (F35) za hodinu letu. Američané slibují její snížení o 20 až 30 %, což se může a nemusí podařit.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Jirko, kdyby to nekoupil stát, ale nějaká soukromá firma, tak by podle tebe ty plynovody provozovala zadarmo? Nebo jejich provoz dotovala? Taky by si naúčtovala poplatky, jen by navíc mohla vydírat stát, protože jde o strategickou infrastrukturu. A kdyby k tomu došlo a provozoval to soukromník, tak bys vládu stejně kritizoval, že ty plynovody nekoupila. Je to tak?
1 odpověď