Tak těžká manipulace: staré letouny za jednu korunu by nám Švédsko nikdy nenechalo 😄 a že to pověděl jediný švédský politik, který to u nich doma ve vládě navrhnul, tak byl za to všemi ukamenován.
Nové modely gripenů jsou zcela jinými stroji, u kterých by se muselo skoro kompletně kupovat nové vybavení a provést nový výcvik 😄 a cena o dost horších gripenů oproti F-35? 80% F-35 😄 a čekací lhůta na dodání? 7-9 let 😄 jn, další chytrouš, který kecá do něčeho, u čeho nemá absolutně žádné informace 😄
A co budeme dělat cca 2035, až skončí životnost těch našich současných gripenů za 1 Kč? Koupíme místo nich F35, protože v tu dobu už se nebudou s velkou pravděpodobností gripeny E/F vyrábět. A i kdyby to bylo něco jiného, stejně budeme mít na krku dvě různé platformy, na kterých budeme finančně krvácet (2x různý výcvik různých pilotů, 2x náhradní díly, 2x technici, atd).
Klid, jde o vyjednávací tanečky. Lepší karty máme my. Pronájem je do roku 2029. To už tu budou se štěstím první F35, máme L159 a v případě nouze nám můžou rok nebo dva vypomoc Poláci, Němci, nebo Slováci. Navíc naše gripeny jsou už dost olétané, životnost draku bude končit cca 2035. Tak co by s nima Švédové dělali? Nikam je už neprodají, sami by se potřebovali zbavit těch jejich. A aby jim to rezlo v hangáru, je finanční nesmysl. Ale modernizovat je, bude stát balík. Minimálně by to chtělo nový AESA radar a přilbové zaměřovače.
Jde o vyjednávací tanečky. Lepší karty máme my. Pronájem je do roku 2029. To už tu budou se štěstím první F35, máme L159 a v případě nouze nám rok nebo dva pomůžou Poláci nebo Slováci. Navíc naše gripeny jsou už dost olétané, životnost draku bude končit cca 2035. Tak co by s nima Švédové dělali? Nikam je už neprodají, sami by se potřebovali zbavit těch jejich. A aby jim rezli v hangáru, je finanční nesmysl. Ale modernizovat je, bude stát balík. Minimálně by to chtělo nový AESA radar a přilbové zaměřovače.
Jeden z problémů je, že soudních znalců je málo. Takže když je vyházíte a napaříte pokuty, nebude to mít kdo dělat.
Policie a státní zástupci navíc upřednostňují znalce, kteří pracují rychle (což často znamená nekvalitně), protože se jim tím neprotahuje řízení, můžou případ rychle předat soudu a udělat si čárku za hotový spis.
Na spotřební dani z paliv se v ČR ročně vybere asi 80 mld. korun. S tím, jak poroste počet aut na elektřinu, bude tato částka klesat. 80 miliard je částka, o kterou žádná vláda nebude moc v rozpočtu přijít. Je proto logické, že spotřební daň z paliv nahradí jiná daň a logicky se nabízí silniční daň. Elektromobily by ji měly platit už dávno.
Ministr je v první řadě manažer. Jeho úkolem má být nechat získat informace, zpracovat analýzy, doporučení, vypracovat plány takových změn, kontrolovat jejich realizace, vyhodnocovat výsledky a tak pořád dokola. To, že je někdo dobrý lékař, nemá nic společného s tím, že to bude i dobrý ministr zdravotnictví. To samé platí pro vědce, průmyslníka nebo učitele.
Nikdy nemůže být vše perfektní. Vždy je tady co by kdyby. Policie bezesporu zachránila svým rychlým zásahem desítky dalších životů.
Kromě práce novinářů. Ti odvádí vždy jen perfektní práci (obojí ironie). Stejně jako z dohadů dělat velbloudí závěry, jen aby tím dokázali svou novinářskou objektivitu. Já bych upravil známé heslo na "kdo o tom nic moc neví, ten o tom píše". A na drtivou většinu dohadů v této diskuzi odpověděla policie v dnešních dvou tiskovkách (ráno a odpoledne), určitě záznam najdete. Odhadem je to přes dvě hodiny, ale myslím, že tam všechno jasně vysvětlili. A nepochybuji, že celý zásah bude zkoumat i GIBS, protože došlo i na střelbu ze strany policistů.
Pokud budeme uvažovat o nově vyrobených západních stíhačkách, pak v roce 2027, resp. 2029, kdy skončí pronájem našich gripenů, budou jednomotorovou stíhačkou na trhu jen Gripen E/F a americká stíhačka páté generace F35. V té době už by se F16 neměly dávno vyrábět a otázkou je i výrodní linka Gripenu E/F, protože kromě Brazílie a Švédska ho zatím nikdo jiný nekoupil.
Nová F35 dnes stojí 77 milionů USD (1,73 mld. Kč), to by měla být cena jen za samotné letadlo bez raket, náhradních dílů a vyškolení pilotů a techniků.
Kolem roku 2030 to bude nejrozšířenější stíhačka NATO, což na rozdíl od gripenu, který máme jen my a Maďarsko a v budoucnu se to nezmění, dává větší vojenský smysl (sdílení výcviku, zkušeností, náhradních dílů, raket, atd.). S každým dalším rokem naopak klesá smysl kupovat stíhačku 4. generace.
Mínusem jsou provozní náklady, zdroje se různí, nejčastěji se mluví o 8 000 USD (gripen C/D) vs 30 000 USD (F35) za hodinu letu. Američané slibují její snížení o 20 až 30 %, což se může a nemusí podařit.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Jirko, kdyby to nekoupil stát, ale nějaká soukromá firma, tak by podle tebe ty plynovody provozovala zadarmo? Nebo jejich provoz dotovala? Taky by si naúčtovala poplatky, jen by navíc mohla vydírat stát, protože jde o strategickou infrastrukturu. A kdyby k tomu došlo a provozoval to soukromník, tak bys vládu stejně kritizoval, že ty plynovody nekoupila. Je to tak?
1 odpověď