Boblig byl fanatik, který nenáviděl ženy, pokud jste byl někdy ve Velkých Losinách nebo v Šumperku, mohl by jste se dočíst, z jakých pramenů Kaplický vycházel……pokud měl pouze očernit církev, tak s tím neměl žádný problém…..
Boblig miloval peníze a moc. Ničil celé rodiny. Z majetku, který tímto způsobem nastřádal dožil v klidu v Olomouci kde jako vážený občan zemřel v 86 letech.
Fanatická byla v té době celá společnost. On se "jen" vezl na vlně.
Ano, celé to vraždění bylo nesmyslné zvěrstvo, ale to byla celá Třicetiletá válka, která tomuhle předcházela.
Dá se to srovnat třeba s tou nešťastnou událostí na Švédských šancích, kde na rozkaz generála Svobody povraždili vlak slovenských němců, kteří se po válce vraceli domů.
Tam mimochodem zemřelo mnohem víc žen. Zemřelo tam 295 lidí, z toho asi 30 nebo 50 mužů. Zbytek byly maminky s malými dětmi.
Nemyslím, že by Svoboda, Pazůr nebo Boblig nějak zvlášť nenáviděli ženy. Prostě jen po válkách bývá obecně méně mužů.
Taky si říkám, co se to poslední roky děje a od té střelby na fakultě se snad všichni "narušení" probudili a snaží se udělat to co ten mladík před nimi. Proč proboha? Jak může zabít někdo lidi kolem sebe, které nezná a a nic mu neudělali.
Třeba jen proto, že mají pocit, že jim nikdo nenaslouchá. Tak nějak se všichni odcizujeme. A nemocní lidé to pociťují nejvíc.
No, dobře...ale tato kniha má velký přesah do současnosti, v tom rovněž vidím smysl tuhle problematiku znát, jak podobné si je lidské chování v každém čase...
Ale je potřeba k tomu znát i kontext. Je to čistě propagandistické dílo. Zapadá do doby svého vzniku a určitým způsobem deformuje vnímání skutečnosti až do dneška. Historické pozadí těch procesů bylo jiné. A pokud si přečtete třeba Benandanty od Carlo Ginzburga, který jako student v rámci seminární práce procházel čerstvě odtajněné archívy Inkvizice v Římě, tak zjistíte, že to nebylo tak černobílé a prakticky všechny tragické konce domělých čarodějů jsou za celou dobu fungování inkvizice jen v 18. a 19. století. Několik staletí před tím buď vůbec nebyly, nebo vyšuměly do ztracena. A nešlo jen o týrání žen. Podíl vyšetřovaných v inkvizičních procesech byl mezi ženami i muži zhruba stejný. A zároveň se církev snažila spíš mírnit afektované jednání lidí, než že by vědomě potírala čarodějnictví.
Takže škvár...nechápu,pak, proč tu předvádíte to, co kniha obsahuje...asi jste ten údajný škvár taky četl. a chcete ohromit znalostmi....o jaké romantice tu melete? Radši se zamyslete sám nad sebou,pane mentore
Bývala to povinná četba ve škole. Kaplický to napsal na zakázku strany. V podstatě doteď díky té knížce u nás je rozšířená představa církve jako něčeho zvrhlého a ničícího životy žen.
Nečekal jsem, že se po mé poznámce budete cítit takhle naštvaně. Pokud se vás to dotklo, tak se omlouvám. Napsal jsem to pro odlehčení. Ne jako výčitku.
V diskuzi spousta siláckých řečí, kdyby pán šel tu čarodějnici "srovnat", tak skončí u soudu on za napadení, protože za voodoo panenky a hořící kříže policie nikoho stíhat nebude, ale za fyzické napadení jo. Ten chlap má doma dvě děti, jasně že to nebude riskovat. Spíš mě fascinuje, že situaci nijak neřešil manžel té čarodějnice
Tak třeba byl rád, že má manželka nějakýho koníčka. A třeba jej doma uctívala jako Bafometa. To potom i jednomu zalichotí. 🙂
Ale nejspíš byl stejně trhlej jako jeho žena.
Snaží se mi podsunout, že je do mě zamilovaná...ještě před příchodem manželky byl vztah obou aktérů dobrý, pak se příchodem manželky zlomilo...takže i to je možné., kdo jasně nahlédne do duše nemocné ženy. Zrovna čtu už potřetí Kladivo na čarodějnice...Boblig by jásal,s ničím by se nemazal. chudák ženská i druhá rodina, tohle není k žití...
Měla byste se nad sebou zamyslet.Číst třikrát po sobě takovej škvár. 🙂
Boblig šel na popud poručnice a tety nezletilých majitelů panství po rodinách protestantů. Ona milá teta osiřelých Žerotínů se tím chtěla zavděčit císaři. Ke konci těch procesů už měla sama strach o život a jen tak tak se Olomoucké vrchnosti podařilo před Bobligem ochránit Olomoucké měšťany, mezi kterými bylo taky nemálo protestantů.
Smyslem bylo vymýtit protestanty, nad kterými do té doby Žerotínové drželi ochrannou ruku.
Ale chápu, že je romantičtější vidět to jako útlak žen a boj s venkovskými čarodějnickými kulty tou zlou a pokřivenou církví.
To myslíte vážně, že za socialismu byly takovéto hrozné poměry? zeptejte se někoho, kdo si ty časy pamatuje! Podniky (státní) stavěly byty pro své zaměstnance, existovala družstevní výstavba atd. Pak přišla sametová revoluce a Klausův kapitalistický "volný trh" ... a tak to s republikou dopadlo ... Asi ty své názory odvozujete z masmédií, takže vás lituji ...
Byla to skvělá doba. Žádná nezaměstnanost, fabriky jely na 120 % Každý si mohl nakrást co potřeboval. Teda vlastně musel, protože jinak by nic neměl. Kdo byl schopný vyráběl pro sousedy antény na rakouskou televizi. To bylo skvělé, když se podařilo naladit vídeň. O narozeninách se koupila meruňka nebo zelená a to potom bylo na šatnách v práci nablito. Fakt skvělá doba.
Že se nestydíte něco takovýho psát.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Jj, o jeho životopise máte představu a v Šumperku mají i další záznamy, ze kterých vyplývá, že byl fanatik a nenáviděl ženy……. A jako církevní hodnostář nebyl za své zločiny nikdy potrestán….
1 odpověď
4
Sledujících
0
Sleduje
4
Sledujících
0
Sleduje
Chápu vaše rozhořčení. Ale v celém tom nesmyslném konfliktu, který trval 30 roků zahynulo tolik lidí, že některé obce se úplně vylidnily a na jiné musela vrchnost přemístit lidi z jiných oblastí. Třeba Prostějov ještě 100 roků po válce prakticky neexistoval. Stejně jako okolí Plumlova, kde v obcích nezůstal skoro nikdo.
Pohledem tehdejšího práva se Boblig jakožto právník žádného pochybení nedopustil. Naopak to byli Žerotínové, kteří ač se chovali velmi lidsky a v duchu své víry, zákony tehdejší doby překračovali. Díky nim válku přežilo mnoho rodin. A nebýt nešťastného úmrtí otce ještě nedospělých dětí asi by tak vše zůstalo až do dneška.
Největší vinu bych za celou tu záležitost přičetl asi hraběnce Angelii Annoi Sibyle z Galle. Ale i ona se chovala jako správná katolička.
Celé to prostě nejde nahlížet optikou dnešní morálky. I ta je v mnoha ohledech pokřivená a kdoví jak nás budou hodnotit za 300 let lidé co tu budou žít.