K tomu je třeba přidat i další náklady spojené s bydlením - vodné a stočné (nominální navýšení cca 160x), teplo, energie. Výrazně podražila doprava (pražská MHD cca 30x), stejně tak sportovní vyžití (např. lanové dráhy cca 60x). Naopak je výrazně dostupnější cestování do zahraničí.
Problém přímého srovnání je právě v tom, že poměrná část výdajů za bydlení, potraviny, šatstvo, technické výrobky, rekreaci atd. se diametrálně liší.
Souhlasím, že se jedná o asi největší ekologickou katastrofu u nás (a debaty o bezpečnosti jaderných úložišť mi v souvislosti s tímhle megaprůšvihem připadají naprosto malicherné). Očekával jsem ale trochu fundovanější pohled, například vysvětlení, proč tamější ložiska pro tuto formu těžby vůbec nebyla vhodná, něco o geologickém podloží a pohybu kontaminovaných podzemních vod, popis způsobu sanace, která se v současnosti provádí, navíc zcela chybí informace, že z vyčerpaných kontaminovaných vod se stále získává uran (což zmírňuje náklady na sanaci) atd. Závěrečný laciný povzdech o zničené přírodě s gramatickou hrubkou v poslední větě absenci relevantních informací jen podtrhuje.
Text jsem přečetl jedním dechem, nádherně a přitom faktograficky přesně popsáno. Jsem o osm let mladší a už jsem s obdobným škraloupem vystudoval bez problémů, přestože mě předtím nevzali ani do pionýra.
Na devizový příslib jsem prvně vycestoval na Západ paradoxně v lednu 1990, takže již bez výjezdní doložky :)
"Převážná většina komentářů, rozborů a porovnání obou režimů se točí kolem ceny zboží, což už je samo o sobě směšné a ke smetení těchto nesmyslů ze stolu stačí pouhý selský rozum a kalkulačka pro ty, kdo už neumí počítat z hlavy."
Vodné-stočné za 1m3: 80 haléřů vs. 130 Kčs, tj. dnes 160x více,
VŠ kolej Praha (MFF UK, dvoulůžkový pokoj): 55 Kčs/měsíc vs. 160 Kč/den, tj. dnes téměř 90x více
Lanová dráha Špindl-Pláň (1 cesta): 4 Kč vs. 350 Kčs, tj. dnes téměř 90x více.
Zejména u levných aerolinek je třeba být neustále ve střehu. Easy Jet například překvapil tím, že kontrolní rám pro příruční zavazadla měl o několik centimetrů menší rozměry, než byly rozměry uvedené v přepravních podmínkách. U odbavovaného zavazadla jsem se zase setkal s tím, že váha ukazovala o 2-3 kg více, a obsluha nekompromisně požadovala příplatek. Stačilo jít k jiné přepážce a zavazadlo se pohodlně vešlo do limitu. Ryanair zase zaplacené druhé příruční zavazadlo odmítl dál pustit při přestupu. Zavedené "dražší" aerolinky jsou většinou relativně benevolentní.
Autorka si bohužel plete pojmy s dojmy. Příklepová vrtačka nebyla ničím neobvyklým, lištovou sekačku si příbuzní z vesnice normálně koupili. Ano, průmyslové výrobky byly tenkrát drahé, proto bylo samozřejmě lákavé si například vrtačku odnést z práce. A znal jsem i soukromého zemědělce, kterému zůstalo pole i vlastní traktor (nicméně připouštím, že tohle bylo krajně neobvyklé).
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Milá autorko, neškodilo by po sobě text přečíst - hned na začátku se jeden odstavec třikrát opakuje.