Ano, je dost možné, že kdyby byl přenos kódu VZ na lokomotivu, tak by nejspíš k nehodě nedošlo. I když se to nedá tvrdit na 100%. Nový systém zabezpečení ( ETCS ) i kdyby byl zapojený, tak by byl stejně k prdu, páč lokomotiva nákladního vlaku ho nemá vůbec a lokomotiva Regiojetu sice nejspíš ano ( znalejší možná upřesní ), ale stejně asi vypnutý.
A k druhé části příspěvku….
SŽ postavila pro RJ vlakovou cestu, která se v praxi děje celkem běžně. Není to nic zase tak mimořádného. Prostě postavili vlakovou cestu od nástupiště (cestového návěstidla ) k odjezdovému návestidlu. Děje se tak např. z důvodu eliminace zpoždění, nebo aby se uvolnila kolej u peronu. A někdy dostane nákladní vlak přednost před osobním, pokud je to z hlediska dopravní situace lepší. V tomto případě , jelikož byla napěťová výluka, nechali projet nejdřív nákladní vlak, aby ho nemuseli zastavit na “vjezdu” a pak by se složitě rozjížděl před “stahovačkou”. Zase celkem běžná praxe.
Každopádně se vůbec nechci zastávat SŽ, mám k ní též někdy velké výhrady….
Vyřešil. Při přenosu kódu by to fíru nepustilo přes 40 a při projetí kolem stůj by mu to vypustilo vzduch.
Chyby máte i v popisu ETCS - to vás nemá ani pustit za návěstidlo, proto to počítá brzdnou křivku, aby k projetí nedošlo. Tohle mimochodem umí i novější verze "starého zabezpečovače."
Mirel umí vypustit vzduch při projetí stůj? A která verze?
Ano Mirel sice počítá brzdnou křivku, ale pouze do rychlosti 40km/h, takže stůj projet lze, oproti ETCS ( i když tam to při “uvolňovací rychlosti” lze taky ). A navíc ta brzdná křivka u Mirelu je úplně na ho…, hodně strmě klesá, takže u nákladních vlaků je skoro nemožné jí dodržet…
Až na to, že vůbec 😃 Předpis mu v takové kritické situaci nenařizuje rozsvítit přední červená světla. Ale dávat trochu jinou návěst. Jestlipak víte jakou? Na videu to není úplně zřetelné, ale dá se předpokládat, že dával správnou návěst 👍 Ostatně lokomotivy Traxx, by danou návěst měly dávat automaticky, po stisknutí “hříbku”, ale nejsem si na 100%jistý, znalejší možná upřesní…
Tragická nehoda, nevypovídá o tom co zde tvrdíte.
Jinak by se žádná tragická nehoda nestála.
Tak že zabezpečení nefunguje na moderní a silně vytížené trati !!!
Toď vše ....
Tak ještě jednou… je tam funkční standartní zabezpečení, jako je na velké části tratí v ČR. Jediné co nebylo funkční, byl přenos kódu VZ na lokomotivu, což se ale běžně stává při různých výlukách a strojvedoucí jsou o tom zpravováni rozkazem. Bohužel v tomto případě došlo, s největší pravděpodobností, k lidské chybě a skončilo to tragédií. Nutno podotknout, že zabezpečení, které by takovéto lidské chyby eliminovalo, v ČR nikdy nebylo. Přijde, až s postupným zaváděním ETCS. To však ještě bude nějakou dobu trvat… snad se od 1.1. 2025 dočkáme, alespoň na hlavních koridorech.
To jsou ty dva rovnoběžné dlouhé "trámy" mezi kolejemi u návěstidel? Ty zajišťují přenos kódu do opakovače?
Ne, ty dlouhé trámy jsou tzv. MIBy, to je traťová část pro systém AVV ( automatické vedení vlaku ), aby ten systém věděl, kde přesně na trati se vlak nachází. Přenos kódu se přenáší od návěstidla do koleje. A z koleje to “snímá” tzv. snímač VZ, který je umístěn vespod lokomotivy ( nad kolejemi) a přes ten se to přenáší na návěstní opakovač.
Je tam zabezpečení kolejiště, tedy takové, které při přehození výhybky zařídí správnou signalizaci, ale není tam zabezpečení provozu, tedy zařízení, které by nedovolilo projet "stůj" a nebo při projetí by zastavilo vlaky v kolizním směru.
Ano, tedy stejný stav jako na většině tratí v ČR. Jediný rozdíl před a po rekonstrukci je, že zde není přenos kódu VZ na lokomotivu ( jaká barvička svítí na následující návěstidle ) , tedy zase situace, která se běžně stává při různých výlukách, kdy se přenos kódu vypíná a strojvedoucí se řídí pouze návěstidly. Ale zabezpečení ve formě přenosu kódu na lokomotivu opravdu nezaručí, že nedojde k projetí “stůj”. To ve většině případů záručí až ETCS, jehož zavádění prostě ještě nějaký čas potrvá.
Jak je možné provozovat na vytíženém koridoru provoz bez zabezpečení ?
Vždyť i na STK jsou přísnější podmínky !!!
A to ještě prudí na silnicích mobilní STK ( či hlavně měření emisí ).
Ale že na novém koridoru není funkční zabezpečení, to nevadí.
No to je bor.el !!!
A to jsme v EU 👍
Zabezpečení tam samozřejmě je. Někdo vypustil do éteru nepřesnou informaci, která neustále koluje po diskuzích…
Počtěte si, je to tam celkem srozumitelně vysvětleno… Odkaz 1
Tak, pokud nereaguje na klakson s červenou, pak je to sebevrah... a vrah
Tak samozřejmě, že to neudělá schválně. Ale občas se souhrou okolností stane lidská chyba. Prostě člověk je bohužel omylný. A je důležité, aby se tyto chyby co nejvíce eliminovaly. V čemž nynější “zabezpečovač” není tak dobrý, jako třeba ETCS, kde je ta míra eliminace lidských chyb zase o dost vyšší. Ale pokud na to máte jiný názor, v pořádku, nemám s tím problém.
Pokud strojvůdce nereaguje na signalizaci vlak se samočinně zastaví
Jasně, pokud nemačká tlačítko bdělosti, vlak samočinně zastaví, to ano…Ale pokud tlačítko bdělosti mačká, tak bez problémů může projet stůj a nic mu v tom nezabrání. Takže jistý druh zabezpečení to je, ale neeliminuje to chybu strojvedoucího…
Zabezpečovač existuje léta, akorát ho vypnout byl nesmysl...
Až na to, že to co uvádíte, není zabezpečovač v tom správném smyslu slova. Nýbrž pouze taková “pomůcka” strojvedoucích, která jim ukazuje jaká barvička svítí na návěstidla. Ale nezabezpečí to, aby strojvedoucí neprojel Stůj. To zabezpečí až ETCS. To je teprve opravdu zabezpečovač!
Ono moc údajů k tomu nákladnímu není. Jen jsem někde četla o těch dvou prázdných vagónech - že to bylo velké štěstí, že ty první dva byly prázdné, protože vlak vezl karbid (aspoň myslím - vybavilo se mi u toho známe rčení "kape ti na karbid") a pokud by se ten vysypal, mohlo dojít k velkému maléru.
Možná by nebylo od věci dát na internet víc informací. Sám píšete: až nakonec musí použít rychlou brzdu. Mašinky mám ráda, půl rodiny jsem měla u dráhy i jednoho mašinfíru, ale brzdy jsme "neprobírali". Ze záběrů to vypadá, že v téhle mašině nic, jako rychlá brzda nebylo. Ale ono se to všechno (myslím ta snaha o zabrždění) mohlo odehrát dříve, než předvádí to video a to, co je vidět už je opravdu jen setrvačný dojezd nákladu, se kterým se nedalo nic dělat.
Musel to být z obou stran hrozný šok. Jeden si asi uvědomil svou chybu a druhý si musel myslet, že vidí fatu morganu.
Zaregistrovala jsem ještě další článek, který tvrdí, že dráha je sice vybavena nějakým tím záchranným systémem, ale ten bude oficiálně spuštěn až někdy v září. Ale že RegioJett stejně nebyl vybaven něčím, co by na ten systém reagovalo.
To video trochu zkresluje a může u někoho vzbudit dojem, že nákladní vlak nebrzdil. Pravdou je však, že strojvedoucí nákladního vlaku zavedl rychlobrzdu až když zjistil, že ten regiojet jede proti němu. A to bylo jen pár vteřin před srážkou, tzn. příliš málo času na to aby se mu podařilo vlak zastavit.
2
Sledujících
20
Sleduje
2
Sledujících
20
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Já mám informace, že ČD Cargo na Esech, což na nehodě v Pardubicích bylo, ETCS už instalováno. Ale tady k ničemu, když je vyplé
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ano, “staré” ESA 363.0 a 363.2 už ETCS mají skoro všechny. Ale “pětková” ESA tam má ETCS zatím pouze 363.528 a navíc stejně vypnuté… a nehody v PCE se “zúčastnilo” 363.529….
1 odpověď