Já jsem pro. Mě to zkrátí cestu vlakem o 70%.
A jestli ministr Kupka se s vým úřednickým aparátem dokáže kvalifikovaně odhadnout bilion, tak Havlíček cucá ty dva biliony z prstu a je na to sám.
Sorry, ale ministrovi se zástupem odborníků věřím víc než upatlanému křiklounovi.
A zkuste se někdy projet vlakem třeba v neděli po obědě. Pochopíte proč potřebujeme další koleje navíc.
1 bilion je současná cena, proto říkám že to pak budou 2. I Kupka to ví, ale vždy se mluví o ceně v současné hodnotě.
Ať to postaví, ale kdo jezdí, ať platí, pak s tím nemám problém. .
Reálná čísla ze zahraničí si dokážu zjistit sám. A i bez nich bych se dokázal rozhodnout. Nepotřebuju rady jakéhosi zneuznaného odborníka, jako jste Vy. 😉
Pokud si opravdu tak věříte, předložte to kompetentním osobám. Já jsem jen podporovatel. 🙂
Už se stalo, ale ekonomika naší země je vládnoucím politiků ukradená.
Vím, co chci. Ale jakmile šla diskuze dál, tak jsem o Vaše rádoby odborná moudra přestal mít zájem.
Tudíž držte se sám své rady a nezapojujte se do diskuzí o tématu, kterému nerozumíte. 🙂
Reálná čísla ze zahraničí nechcete slyšet?! Můžete klidně poslouchat pohádky "odborníků" Ministerstva dopravy popř. Správy železnic. To je Váš problém!
Obávám se, že nejde vysvětlit nevysvětlitelné.
Vezměme si jenom 3 velké projekty :
Problém je, že tyto elektrárny spolu se stávajícími jaderkami nepokryjí základní zatížení naší elektrizační soustavy, takže za pár let se začne připravovat stavba dalších 2 bloků, tj. dalších 27 mld.
Tj. 27+27+15+40 = 109 mld./rok.
Při stávajícím deficitu cca 250 mld./rok to bude 359 mld./rok. Nad úsporami ve stávajícím rozpočtu nemá cenu přemýšlet, problém důchodového sy\stému neberu v úvahu - ten se pro příštích 20 let nechá poměrně jednoduše vyřešit.
Náklady na obsluhu dluhu jsou aktuálně cca 100 mld., tj. 5% rozpočtu, Během 10 let se náš dluh zdvojnásobí, takže jen na úrocích budeme platit 200 mld., deficit se prohloubí o dalších 100 mld., tj. 469 mld.CZK/rok. Navíc při větším zadlužení úrokové sazby porostou.
Jak dlouho se státní finance dají udržet ? Nebo budeme platit DPH 40% ? Pak by to možná vycházelo.
Jistě, jsou to jen velmi hrubé počty, nepočítám výnosy z investic, ale F35 výnosy nemají, jaderky sice ano, ale až v budoucnu, o VRT můžeme jenom spekulovat.
Počítám to přes průměry, financování nebude rovnoměrné, ale výsledek ve stálých cenách to neovlivní.
400 mld Kč je cena pouze 1 bloku JE. Reálná cena soustavy VRT je 2 biliony ( to mi potvrdil i exministr Havlíček). 1 bilion je hodnota v současných cenách.
VRT v Anglii (HS2) o délce cca 600 km měl rozpočet 106 mld liber ( přes 3 biliony Kč) a proto ho v Anglii skoro o celý zrušili.
Pokud na to nemá země s 60 miliony obyvatel a vyšším HDP na hlavu než my (Anglie), tak mi asi těžko. Obsluha státního dluhu letos skoro 100 mld a v roce 2026 má být skoro 120 mld (včera na CNN Prima). Dluhy, dotace, dluhy - opravdu to chceme???
Je to plán na dalších 25 let, tak se ty peníze rozloží v čase, není to jednorázový výdaj. Nicméně podle mě pořád lepší plánovat a snažit se o rozvoj, než prostě tvrdit, že to nejde.
Kde je studie, že VRT zlepší ekonomický rozvoj, jestli ji máte, tak sem s ní. Nemá ji ani SŽ ani Ministersto dopravy, je to jen snůška blábolů. Nikde nic takového neexistuje a i studie proveditelnosti pro VRT jsou plné vylhaných čísel.
Proto je také stáhli s webu a již několik měsíců jsou nedostupné.
1 bilion je cena v současné době ( zdroj Odkaz ), pokud vezmeme v úvahu inflaci a nárust cen i v souvislosti s Green dealem budou to 2 biliony Kč. ( to říká i exministr Havlíček). Na západě je cena jízdného na VRT určitě vyšší než na normální železnici, jen u nás se to bude dotovat.
Dnes článek na zdopravy. cz o modernizaci železničního uzlu Praha v současných cenách 200 mld. Kč, tzn. reálná cena v době dokončeni po roce 2050 cca 500 mld.
Současné dotace do železnice v ČR 80 mld. Kč za rok (včetně dotací krajů a obcí). Není to málo Ivane Pavloviči?? V Čechách se udotujeme k smrti. Ale je potřeba si uvědomit, že jsou to naše peníze, daňových poplatníků a ne politiků. Přitom politici si je rozhazují, jako by jim patřili. Já jsem zásadně proti.
Kod chce vědet z jakých čísel čepám, zašlete e-mail adresu, rád zašlu odkazy, že si nevymýšlím.
Nikdo to spočítat neumí. To buď chcete, protože věříte, že to přináší rozvoj země nebo nechcete. Japonci by určitě mohli žít bez Shinkanzenu. Jak přispěl k rozvoji japonska? Nikdo přesně číslo neřekne. A určitě tam byli tací, co říkali, že jim staci tratě na 100km/h, protoze je to blby ostrov.
Buď se Budem plácat v debatách o ničem a pak je lepší říct, že to nechceme, necpat prachy do studii o nicem a vizualizaci pro train simulator , nebo už se má kopnout do země a začít něco dělat. Vlak ujíždí.
Přesně tak to je, tak ať nám politici nalejou čistého vína, zadlužíme se 2 biliony Kč a výsledek je nejistý, a ne aby nám tady kázali a lhali jak je to prospěšné a utráceli miliardy za nesmyslné studie. Nemám rád, když někdo lže za moje peníze.
Výborně, tak se budu ptát dál. 🙂
Jakými výpočty jste došel k těm násobkům, které jsou podle Vás nadhodnocené?
Kolik procent orné půdy bude touto tratí zabráno? A kolik procent orné půdy bude zabráno dálnicemi a silnicemi nižších tříd?
Jak se sníží kvalita života obyvatel podél trati?
Jaký je rozdíl mezi fragmentací krajiny kvůli VRT a kvůli dálnicím a silnicím nižších tříd?
Ano, žiju ve městě. Chápete úplně špatně, že to pro mě nic neznamená.
Pošlete mailovku a pošlu Vám celý článek s odkazy. nejsou to moje výpočty jsou to zahraniční zdroje.
Dobrý den,
Rád bych se s vámi podělil o své obavy ohledně financování jaderné elektrárny a související infrastruktury. V současné době je do výstavby jaderné elektrárny investováno přibližně 1 000 miliard korun. K tomu je třeba připočítat náklady na výstavbu nové rozvodné sítě, které se odhadují na stovky miliard korun.
Výkonnost ekonomiky v posledních letech slábne, což znamená, že máme omezené zdroje na financování těchto projektů. Musíme také platit za standardy zdravotnictví, školství a policie, jinak kvalita života v naší zemi výrazně poklesne.
Kromě toho musíme také počítat s výdaji na obranu. Vzhledem k současné geopolitické situaci je nutné investovat do modernizace naší armády.
Vzhledem k těmto faktorům se obávám, že vrtky se do konce tohoto století nechytnou. Nejsou na to peníze. Jedinou možností by bylo, aby vláda udělala penezni reformu nebo snížila rezervy České národní banky.
Je možné, že se postaví pár úseků , aby měli politici odměny. Ale to nevyřeší náš základní problém, kterým je nedostatek financí.
Děkuji za pozornost.
Máte pravdu, jen ten 1 bilion mi moc nesedí
Vy nějaká negativa umíte vyjmenovat? Jste natolik vzdělán v oboru a rozumíte problematice natolik, že jste kompetentní hodnotit klady a zápory VRT?
Studoval jsem dosti důkladně studie proveditelnosti (dokud ješte byly na webu SŽ přístupné) a z nich při porovnání s reálnými zahraničními údaji z dopravy jasně vyplývá, že počty cestujících jsou 2-4x nadhodnocené v porovnání např s Francíí nebo Německem. Záporů kromě obrovského zadlužení nás všech je také několik, např. zábor orné půdy, snížení kvality života obyvatel podél trati, fragmentace krajina.
Jestli žijete ve městě, tak chápu, že tohle pro Vás nic neznamená.
Že se o tom nemluví? Ta debata se vede 30 let. Proto doteď máme prd. Porad se to prepocitava ze strany na stranu a vysledek je par vizualizaci a tu studie co vyjde pozitivne a dalsi co to popira, protoze nikdo vlastne nevi jak to pocitat, popripade si to spocita tak, jak se mu to hodi. Nekonecne debaty o tom jak jsme mali a chudi a jak nam staci trate z dob cisarstvi. Za chvíli nás předběhne i Polsko. Polsko! Jsme marní.
Stačí se podívat do ekonomické analýzy studie proveditelnosti a zjistíte, že je to celé založeno na úspoře času a ta je zase závislá na počtu cestujících.
A když si dáte dohromady prezentované počty cestujících, zjistíte, že správa želenic popřípadě ten kdo studie zpracovával udává předpokládané počty cestujících po VRT z celkového počtu cestujích po železnici dvojnásobné než např.
Francie a čtyřnásobné než například Německo. Z toho alespoň mne jasně vyplývá, ze ten projekt je ekonomicky nereálný.
Mně by stačilo, aby teda politici veřejnosti řekli, že ten projekt chtějí udělat, ekonomicky to nevychází a ročně nás to to bude stát na dotacích např. cca 20 mld Kč. Mne jde jenom o tu pravdu a ne aby se nám mazal med kolem huby.
A nebo ať to zaplatí ten, kdo tím bude jezdit a nemáme se o čem bavit.
A kdo to zaplatí?
Původní rozpočet z let 2019 - 2020 udával cenu 640 mld, pak 800 mld, dnešní cena je již 1000 mld (1 bilion)- zdroj vrtky.cz.
Již dnes jde do železniční dopravy z rozpočtu státu, krajů a obci 80 mld Kč. Až tu budou vrtky, tak to bude přes 100 mld plus úroky z dluhu, za který se VRT postaví. Železniční doprava je velice drahá a musí se silně dotovat - cestující totiž platí pouze 20% skutečné ceny.
Komunikace s obcemi je velice špatná, veškeré podkladové dokumenty včetně ekonomických analýz byly z webových stránek Správy železnic odstraněny a na stránkách Odkaz se přesunulo jen obecné povídání bez konkrétních čísel, prý chybou programátorů.
Proč pan ministr Kupka neřekne veřejnosti z čeho se to bude financovat a rozepíše v jednotliváých letech výstavby a provozu, kolik to vlastně bude stát ( jak to v jednotlivých letech zatíží náš rozpočet). To mne zajímá a ptám se na to již několik let, ale bohužel bez odezvy.
VRT má rozpočet jako 4 jaderné bloky. Stavět se má ale pouze jeden, protože na ostatní nejsou peníze Jak to tedy, že na VRT peníze jsou??
4
Sledujících
0
Sleduje
4
Sledujících
0
Sleduje
Nám by stačily jedny Dukovany a jeden Temelín. Ale stále pochybuji, že se výstavby uskuteční. Kde se vezme možná až bilion na dostavbu ? ČEZ má zisky, ale odevzdává je Fialkovi a ten financuje cizí stát (ví se o asi 120 miliardách). A jak Fialka tvrdí, v podpoře UA nepovolí, takže další miliardy budou odkláněny právě tam. A půjčky už tak předlužené zemi by zlomily vaz. Vzpomínám si na výstavbu EDU za socialismu. Nejprve se stavěla sídliště v blízkých městech, školy a školky pro ty, kteří tento kolos stavěli. Nyní nic, není kopnuto do země, jen pár spekulantů se údajně chystá stavět byty za těžké peníze, na které nikdo z těchto dělníků mít nebude.
2 odpovědi
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Máte pravdu, jen v té době se ještě bude stavět vysokorychlostní železnice s rozpočtem taky 1 bilion. Peníze nejsou a vesele se plánuje a projektuje. Jen příští rok VRT bude stát 3,6 miliardy.
Myslím, že máme ve vedení státu poloblázny, jinak si to nedovedu vysvětlit.