Fakta:
1) Ekologicnost e-aut je minimalne sporna. V optimalni pripade od 80.000 najetych km proti spalovacimu autu.
2) Cim vic se e-mobilita nasilne tlaci, tim vyssi je odpor proti ni.
3) Cena e-aut je pro 80% Evropanu (hlavne vychodnich) prilis vysoka.
4) E-mobil je vhodny jen na nektere aplikace (pomala jizda, mestsky provoz...) do severskych podminek, do odlehlych oblasti atd se nehodi.
5) Zniceni evr. autoprumyslu je primym podporenim cinskeho, ktery neni vubec ekologicky. Dusledkem tedy bude ZHORSENI ovzdusi na planete.
6) Nuceni e-aut, dotace, povolenky, atd... zdrazuji auta natolik, ze v primem dusledku si lide nechavaji auta stara - tedy rychle starne vozovy park nejen ve vych Evrope. Tedy se ZHORSUJI emise.
7) Dobijeci struktura staci na dnesnich par procent e-aut. Bude-li jich treba 50% (tedy v CR ca 3.400.000) a bude-li doba dobijeni stale v desitkach minut, nutne se budou delat hodinove fronty.
9) Elektroauta jsou v principu daleko zranitelnejsi nez nezavisly motor s palivem offline a bez moznosti hacknout neco na dalku.
10) Cena fosilnich paliv bude vyrazne klesat kvuli slabnouci poptavce.
11) Vybudovani dobijeci infrastruktury je extremne drahe.
12) Dusledkem nuceni bude dalsi odpor, ktery nakonec ve volbach "odvola" zelene strany a vrati se do EU zdravy rozum.
Howgh
Porad to same, 100x dokola. Ja a mnoho ostatnich realistu uz roky piseme o vyhodach, ale i nevyhodach elektromobilu, ktere zatim znemoznuji jejich masove prodeje v Evrope, ptame se odborniku - vedcu i vyrobcu - poukazujeme na neprekrocitelne fyzikalni principy, pocitame cisla, sdelujeme fakta a neignorujeme objektivni trendy. Do hry ferove bereme "hluk", "smrad", ale i dojezd, delku tankovani-nabijeni, cenu, dotace a take napriklad mnozstvi dostupne elektriny, ktere uz ted neni dost (viz posledni dny v SRN) ...
Naproti tomu se porad a porad vyskytuji placeni trollove jako autor tohoto clanku, kteri misto argumentu utoci osobne, oznacuji ostatni za hatery, vymysli dehonestujici fiktivni nepratele (milovnik smradu, ktery jen zavidi atd...), na nez pak utoci.... k tomu nakazuji co mame a nemame delat, sdeluji nam jistoty, jak bude vypadat budoucnost ("vsichni budou...") a kohokoliv, kdo s nimi na zaklade zdraveho rozumu i umeni pouzivat trojclenku nesouhlasi, oznaci za trindniho nepritele a zpatecnika. Nejvetsim trestem pro tyto chudaky by bylo je pripoutat k zidli, donutit absolvovat prednasky o zakladech fyziky a pak nepustit, dokud by nezacali racionalne argumentovat... :-)
Shodou okolnosti jsem vcera videl asi hodinovy rozhovor s M.D. (tedy dnes se misto rozhovor rika "podcast") a pokud si M.D. nebymyslel, tak za mne je to frajer. Podle mne je velka cast v tom, ze je to puvodem techniik a ze je jeste ze stare generace, ktera byla zvykla makat.
No a jinak - ty komentare tady jsou tak typicky ceske... 🙂 )) Clanek o odmenach v Jablotronu a diskuze se stejne jako vzdy stoci na "zavist", "Babise", "Fialu", Ukrajinu atd... Casto toho nelituju, ze jsem z Ceska utekl...
Clanek vedle:
"Průměrná cena nově registrovaných elektromobilů se letos v Německu zvýšila o přibližně 4 000 eur na 56 669 eur, ..." Tedy ca 1.445.000 Kc.
Co dodat?
Prumerna cena auta kupovana v Cesku soukromnikem je ca 300.000 Kc.
Jaky potrebujete jeste argument? 10% milionaru si ho koupi, ostatni na to proste nemaji. A kydy o tom, ze si mohou nechat za 500.000 zateplit domek a za 700.000 dat na to fotovoltaiku z Ciny a usetri na palivu jsou ekonomicke nesmysly. Zaplati se jim to asi tak v roce 2145...
Porad to same. Vsichni to vedi, vsichni to 100x cetli, proc skoro nikdo ze soukromniku e-auta nechce (nakupuji jen firmy nebo milionari jako 2-3ti auto do rodiny + par placenych elektro-marketaku), presto porad dokola ty same clanky.
Kdo chce odporny design + ticho + veliky display a hromadu digi-hejblatek + velmi nepohodlne ovladani za jizdy + nastup vykonu skoro hned + nutnost neustale planovat kde a jak dlouho bude nabijet a pritom ma cas jezdit jenom pomalu a taky na to ma XYZ.000 penez, koupi si e-auto.
Kdo chce svobodu, moznost si urcovat vlastni zivot sam, nemuset porad planovat podle auta, ale podle sve vlastni potreby a chuti + moznost jezdit rychle a dlouhe trasy + pocit z jizdy, nevadi mu zvuk tradicniho auta a ma jen prumerny plat a moznosti, koupi si spalovak, protoze tak daleko proste jeste e-auta nejsou.
Uz jsem to dneska nekde psal - pri mych cestach bych musel nabijet kazdych 80-120 km. Cestu bych misto 6 hodin jel 14. Na to nemam cas, je mi lito. Az to bude e-auto umet, klidne si ho koupim,
Pekne. Ucinnost, rychlost nastupu vykonu i ticho u elektroauta... klidne bych to bral. Ale jezdim casto rychle delsi trasy a na t oje elektromobil zatim zcela nepouztelny. Podle testu by mel pri me jizde spotrebu na 80-120 km. Takze bych za jednu cestu musel ca 8x nabijet. Misto 5,5 - 6 hodin bych jel ca 14 hodin - pokud by vsude byly k dispozici volne nabijecky? Omlouvam se, tolik casu proste nemam.
Jinak pravdou je, ze lidstvo je ekonomicky rozezrane. Letani sem a tam jen tak pro zabavu, jezdeni na dovolenou velelodema, sestery banany ze tri kontinentu v jedne samosce... tohle by se opravdu mohlo omezit. Ale jezdeni do prace, do skoly, k doktorovi nebo za rodici je fakt neco jineho.
Klidne by se mohla zavezt ekologicka stopa a kazdy by si zaplatil tu svoji po odectu toho nutneho (povinna cesta do prace, k doktorovi...). Mam rychle auto a vyssi spotrebu - ok, priplatim si, aby ostatni netrpeli moji zalibou.
Naopak - chodim pesky a pestuju si brambory a zeleninu na zahradce = usetrim.
To mi prijde fer.
Presne o tom pisu uz roky. Dechberouci nesmyslnost a nenavist EU vuci osobni mobilite v Evrope, jejiz odstranenim nic neresime (naopak v dusledku ZHORSIME) emise mne desi. Kdyby nekdo SKUTECNE chtel bojovat s emisemi, udelal by toto:
atd...
Misto toho se znici efektivni prumysl, ktery celou Evropu zivi. Protoze je to narizenimi EU dosazitelne. Ale omezit lode a letadla by potrebovalo trochu vetsi namahu i ochotu
Je si treba vemte, ze znicenim evr. autoprumyslu bude treba dovazet auta z Ciny. Prave touto nebo podobnou lodi. Uz jen emise z dopravy E-Auta z Ciny budou vyssi nez emise z evropskeho spalovaku za 10 let...
Srovnavat to s Elvisem nebo Beatles muzeme sice ekonomicky, ale nikoliv hudebne. Plytka, nijaka, hudebne neprinosna a synteticky vykonstruovana produkce T.S. kolem par textu, kde se pry "trefila do pocitu generace" je o nicem proti tisicum zajimavych znamych i alternativnich kapel / interpretu dneska i hudebnich dejin.
Jenze cely svet se stal svetem plytkym, misto knih nebo analytickych clanku se ctou maximalne skandalni titulky, misto relevantnich zprav se berou kvazi-informace ze socialnich siti, misto kulturniho poslechu kompletni hudby na dobre aparature se "posloucha" chrchlot ze sluchatek napojenych do mobilu, misto hlubsi reflexe se propagu naboosterovane adrenalinove zazitky, misto kukturnich epoch mame mikrotrendy, misto propracovanych prodejnich retezcu firem se znalostnim zazemim o produktu mame hromadu influenceru prodavajicich cokoliv co jim nejaka firma nabidne... A dokonce i ty krize uz nejsou to, co byvaly... Vitejte v roce 2024...
Prijde mi zajimave srovnat so co urovne kulturni, vyjadrovaci i intelektualni (dle obsahu jejich projevu) Nerdovou a Caputovou. To, myslim, ukaze mnohe.
Sam patrim k tem par lidem, kteri vyssi kulturni uroven povazuji za vhodnou vzdy a vsude a u politiku za zakladni predpoklad. Tusim, ze je nas v Cesku takovych asi 5...
A k nekterym vtipny komentarum:
Jiste, pravo na manzelsky sex neexistuje. Ale take neexistuje pravo na manzela, kteremu sex neposkytuji. Resp. jeho fungovani... To jen pro uplnost.
Jasne - teoreticky by se se sexem nemelo kupcit. Rikaji psychologove. Jenze jak to kdo odlisi? po tech ca 1000 let.... kdy existuje monagamie? :
Situace 1 : "Dam Ti, kdyz vyzehlis a vyneses smeti."
Situace 2: "Milacku, dnes nezvladam, jsem moc unavema, leda ze bys mi pomohl a mela bych vic casu a spanku a pocit, ze Ti na mne zalezi. Pak bch na to mozna mela naladu."
Jaky je v tom obsahovy rozdil?
Jmenuji se Honza a asi jsem "normalni zenska". (Podle tohoto textu.)
Na sex mam chut skoro porad, babovku pecu kazdy druhy tyden a vsichni si ji veeeeelmi pochvaluji, pri vareni na lince uklizim vsechno hned a kamaradkam nasloucham cele hodiny. S vinem i bez. Jo a na lince i v pokoji mam rad poradek... A po zadnem muzi nechci, aby mi se do meho uklizeni, vareni a peceni pletl.
Zapomnel jsem na neco?
🙂 Zazil jsem temer totez na vlastni kuzi... Po 28 letech spolecneho, naplneneho a pestreho vztahu, v dobe, kdy jsme meli pred sebou velky cil a vzajemne se ujistovali, ze spolu zestarneme a mame nejlepsi obdobi vztahu, mne najednou manzelka z minuty na minutu opustila. Bez nesouladu, bez hadek, bez naznaku, ze je neco v neporadku. Pry "manzelstvi bylo vymysleno pro ca 20 let vztahu, nelze mit jednoho muze rada cely zivot". Na jednu stranu jsem se mohl zlobit, ze mi nedala sanci neco "napravit" - tedy nekomunikovala o problemu, hrala superspokojenou a nerekla: "chlapce delej neco, kazi se nam to..." , na druhou stranu se pry uz nejaky cas trapila a mne nechala ve sladke nevedomosti , takze jsem si uzil krasne dny az do konce. Taky dobre.
Nekdy se proste nuda nebo ztrata kouzla do vztahu vloudi a ja sam neverim, ze by s tim slo neco delat. Vyletu, akci, dobrodruzstvi a nevsedniho modelu zivota jsme meli az dost ... v tom to nebylo. Duvery a podpory 100%. Samozrejme odesla (jako 99% ostatnich) az tehdy, kdy se objevil nekdo jiny ... Jak jinak... Je prima, ze pockala, az bude detem 17 / 18. A zpetne videno - rozvod mne posunul mohem dal a posleze jsem zazil spoustu veci, ktere bych bez toho nezazil. Nebyt jejiho chovani v par mesicich mezi rozchodem a rozvodem, nemel bych ji nic za zle. Nikdo nemuze nikoho nutit s nim zustat. Prusvih je to ale s detmi. Jsou-li mladsi (nejvice mezi 9 a 15 let), trpi vetsinou hrozne. Tise, neokazale, vevnitr - ale nemocnou dusi si pak nesou cely zivot. Prosim - rozvadejte se pokud jsou deti male nebo az jsou-li dospele. Dekuji.
... Takze, mili elektrofanatici, seberte se, priznejte, ze Vase auta jsou zatim draha, Vase vysnena technicka reseni zatim v nedohlednu (viz mytus o bateriich s pevnym elektrolytem), dobijeni nepohodlne, nutnost planovani velmi omezujici a ekologicnost elektroaut velmi diskutabilni - a pokud, tak az od ca 80.000 km a jen tak, kde neni vsechny el. z uhli...
Dekuji
Je to jednoduche. Tem ferovym staci vytahnout kalkulacku a trojclenku a za minutu by kazdy ferovy zastance elektromobility mel uznat, ze cisla nelze obejit. Zel, nedeje se tak. Hromada lzi a subjektivnich obvineni se hrne na "petrolheada" - vcetne teto dehonestujici nadavky. Bohuzel zcela ignoruji prednasky technicku, informace konstrukteru aut i samotne zakony fyziky. MIsto toho utoci na "argumenty petrolheadu", ktere ovsem zadny "petrolhead" nikdy netvrdil. Proc? No protoze utocit na skutecne argumenty rozumnych majitelu spalovaku nemaji jak.
Jiste jste jiz cetli "...majitele smradlaku miluji, ze jejich hnusy rvou a smrdi..."
Akorat ze nikdy nikdo netvrdil, ze mu vyhovuje, ze je jeho auto citit. A vetsina by nemusela mit ani ten zvuk motoru.
Jiste jste cetli ze "...auta davno dojedou X set km a pro jednu jizdu do Chorvatska rocne, kdy stejne potrebujeme zastavit a odpocinout si..."
Akorat ze lide kupodivu casto jezdi delsi vzdalenosti mnohokrat za mesic / rok a fakt nemaji cas cekat pri kazde ceste 30 a vic minut - navic s rizikem, ze zrovna nebude nabijecka volna".
Jiste jste mnohokrat cetli, ze "...jiz tu skoro je cenova parita ... nad milion uz ted, pod milion brzo..."
Akorat ze prumerna cena auta kupovaneho auta soukromnikem v CR je 250.000 Kc.
... pokracovani v dalsim prispevku....
A pokud se tyce ekonomiky provozu ... hm... Napr. v roce 2018 jsem koupil 220PS spalovak za cca 5700 Eur a po trech letech a 110.000 Km ho "prodal" za 5500 Eur. Jezdil jsem si pohodlne, rychle, bezpecne a krome prehozeni kol, 1x vymeny gum, 1x brzd a 4x oleje za par korun jsem do servisu nemusel, takze naklady na 1 km nula nula nic.
Alternativou je koupit starou Teslu za 750.000 Kc koukat se, jak se sype, cekaci doba v servisu je 3 mesice, dily nejsou a sledovat jak ma baterie mensi a mensi dojezd a rozhodovat se mezi silnym omezenim nebo jeji vymenou za stovky tisic? A po trech letech a 100.000 km koukat, jak teslu prodam max. za 150.000 kc? Takze ztrata 600.000 Kc jen na cene auta? Hm... gratuluji k titulu z ekonomie.
Hm... fakt nevim, co je na vymene oleje jednou za 20.000 km tak hrozneho. Porad 100x lepsi a 10x levnejsi nez tesla.
Stale stejne .... Kdykoliv nekdo vytahne kalkulacku a realna cisla nebo popise osobni zkusenost, je oznacen za elektro-hatera a zavalen nesmyslnymi pseudoargumenty, ktere si vzalemne odporuji. A jeste lepe sliby - preci staci pockat - zazracna technologie s dojezdem 1000 km, nabitim za 5 minut a snizenim cen na 250.000 / auto je preci za rohem! Pisu totez tri roky a sleduji vyjadreni Elektromilovniku 15 let. za tu dobu se zmenilo minimum a prestoze majitele spalovaku ferove priznavaji elektroautum jejich vyhody (napr. ticho), zastanci elektromobility nejsou schopni fair play, utoci ad hominem a placaji zoufale hovadiny. Jedine, co cloveka napada: kolik za to maji. Z dobre vule a vlastniho presvedceni to snad nikdo vazne psat nemuze.
Naposledy vcera jsem jel do prace - 835 km za 6:01. Velmi silny protivitr, teplota 1-8 St, 1/3 cesty dest. Kolik by to trvalo jakemukoliv elektroautu? Dva dny a dve noci? Dekuji nechci. To nejcennejsi co mame je cas. A kafe nepiju. Howgh.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Celkem slecne rozumim. A neni ostuda ani potupa, ze jim to nevyslo.
Odesel jsem do Svycarska a mne se povedlo prorazit (dost vysoko), ale je to i o stesti. A od nasich zamestnancu uz jsem slysel: "znam asi 100 Cechu, kteri to tu zkusili, ale 99 z nich to vzdalo a vratili se do Cech...". Mozna je to pravda. V kazdem pripade tady na Cechy clovek narazi spis v nekvalifikovanych pracich - obsluha v restauraci atd..
Takze obdivuji jejich odvahu, to je nekdy vic nez pozitivni vysledek.