Hezky napsane. Ale...
...jsou veci v tomto clanku, kterym muzeme rozumet jenom my. My, co zijeme take dlouhodobe v cizine. My, co se taky potykame s tim, ze nevime kde (a jestli) je "doma". Veci, ktere beznemu Cechovi nikdy nedokazeme uplne predat. Je to jako byste nekomu chteli vysvetlit, jake to je, zlomit si nohu.
Ano, moje situace je trochu jina, ale mnohemu z vyse napsaneho az moc dobre rozumim. O nasem "dobrodruzstvi" i nove zemi pisu knihu a v Cechach obcas prednasim. Protoze to Cechy zajima. "Jake to je, zit navzdy(?) tam venku?" Jaci jsou ti cizici "doopravdy", jaci jsou zblizka? Co si mysli?
V tomto bude mit zazitky asi kazdy vycestovalec podobne. Ale jinak se nase osudy az prekvapive lisi. Nekdy skoro ve vsem. Rad o tom vypravim, ale presto doufam, ze ti "doma" nebudou mit duvod odcestovat. Alepson ne stejny, jako ja - moralni emigrant. Emigrant z presvedceni, ktery odesel, protoze nechtel pro svoje deti to, co se deje v CR. Emigrant, ktery v roce 89 bojoval za lepsi svet a po case zjistil, ze ze snahy a idealu listopadu nezustalo skoro nic a vse jde k horsimu. Smutne.
Dekuji zivotu za tu sanci si moci vybrat. Zvolil jsem si a ve vyse napsanem (po moralni strance) samozrejme velmi polepsil. Rozum to vi. Ale - jak pise dany clanek - srdci moc neporucite. Odejdete-li po 40ti, nikdy se cizincem nestanete. Ale po 10 letech prestanete tak trochu byt i Cechem. Jste nikdo? Nebo oboji? Kdo vi... Pravda je, ze jste-li zde, tahne Vas to tam. Jste-li tam, tahne Vas to sem. Vzdycky Vam neco a jeste vice NEKDO chybi. Chcete-li odejit, musite byt silni. Jinak to nejde.
Pro toho, kdo se obcas rad zamysli, konecne po case clanek o necem. Koukneme-li pod povrch. O detaily ani lunchmeat opravdu nejde.
Za sebe bych dodal, ze se povazuji za nejstastnejsi generaci vubec. Zavidim si tu cest, ze jsem mohl v roce 1989 jako clen stavkoveho vyboru v Praze mezi kolegy studenty aktivne tvorit zmenu rezimu. To uz se opakovat nebude a je to nenahraditelna zkusenost, silnejsi nez vse ostatni v zivote. Ta atmosfera. To napeti. Ten strach. Ta radost. Ten pocit spoluucasti: MY ted tvorime dejiny...
A mimo jine jsem tim sam sobe mohl prispet k tomu, ze presne v dobe, kdy to clovek nejvic potrebuje - v jeho 19 letech - prisla svoboda a otevrely se moznosti, ktere nasi rodice nemeli. Do 19 relativne klidne a pohodlne detstvi (ano, se strachem z valky a s sedi vsedniho socialistickeho dne) a pak moznost cestovat, vydelat si trochu penez, atd..
Ale pak se neco zacalo kazit. Nikdy by mne nenapadlo, ze zaziju:
...
Ano, MY to mozna jeste doklepeme. Nase mladi v klidku a smradecku, stredni vek a rozkvet v relativnim bezpeci a s moznostmi svobody a tolerance, stari s jakymsi duchodem a jistotou. Ale nase deti?
Dale:
Slibene pseudoargumenty zastancu plne elektromobility:
Clanek odporuje sam sobe hned na pocatku. Cesi nejsou proti elektromobilite, ale proti tomu, aby jim ji nekdo nutil nasilim. A uz vubec neni pravda, ze by nemeli dost informaci. Inzenyri z CVUT, doktorka Drabova a mnozi dalsi velmi erudovane vysvetluji pozadi cele veci a kdokoliv chce, muze se velmi dobre informacne orientovat - i kdyz neovlada cizi jazyky - je toho plny internet.
A zatim jsem nezaznamenal nikoho, kdo by e-auto jejich majitelum rozmlouval. Necht si kazdy koupi co jemu vlastni jest. Naopak elektro-fanatici siri pseudoargumenty (viz dalsi prispevek), utoci sproste na spalovaci auta i jejich majitele a klesaji na nejnizsi moralni uroven. Duvod nechapu. To, ze elektroauto z principu neni a nemuze byt pro kazdeho vi kazdy - i oni. To, ze plna elektromobilita neni technicky mozna a jeste dlouho nebude, to vedi taky. Takze stav, kdy cast lidi ma klasicke auto a cast elektro je optimalni (resp. dnes jediny mozny). Tak pro maji s nami takovy problem? Proc jsou tak utocni a arogantni?
Tak tohle je nejlepsi reklama na elektromobilitu, jako jsem videl...
"Zjistil jsem, ze musim radit...!" "Ted musim tohleto ... jak se to dela...? " A co takhle si pujcit automat , kdyz jsem tak genialni, ze jsem za chvili zivota s e-autem stihnul zapomenout jak se radi....???
"Ono mi to zbytecne moc topi !" A co takhle si to ztlumit ... nekde to tam musi byt - takove soupatko nebo kolecko...
"Ono to ma moc dlouhy dojezd, baterka by stacila... vlastne treti den uz je maly dojezd, musim nekde hledat benzinku!! Kdepak asi muze byt ... ze by pod posteli? Ne, tam neni, budu se muset zeptat...
"Ja nemam doma vubec benzin...ani v sekacce ne" . No jasny, my se spalovakama mame sklep plnej benzinu. A dva sudy nafty, pro pripad, ze by nam benzin dosel...
" Radar mi zabrani srazce..." mas recht - my bez radaru porad jenom bourame.... (nebo ze bychom davali pozor a umeli ridit??)
"Detekce mrtvyho uhlu, kamery na vsechny strany ..." No jo, jasna vec... to maji jen elektromobily a kone ... kdepak by se to vzalo ve spalovacich...
"Nase auto selhalo, protoze mu dosel olej ... mel byt tady - v nadrzce na chladici kapalinu... a neni tam..."
Myslim, ze vitez souteze "Komik roku" uz je znamy ... jmenuje se... tramtadadaaaa....
Konecne rozumny napad. Kazdy vi, jak je to s organizovanou mafii na STK, kazdy vidi ty kourici vraky na silnicich a je bezmocny. Kazdy taky vi, ze tech 20 procent nejhorsich udela 95% emisi a to i s mikrocasticemi (nejhorsi pro zdravi vubec) a jen diky nim nam nuti tu elektromobilitu. Zasah proti bezohlednym hajzum s vybrakovanymi filtry by byl to nejpotrebnejsi pro cisty vzduch vubec. V zapadni Evrope by sli do lochu i s technikem od STK. Tady to neresi vsechno, ale aspon muze vzit na miste STK a tim vyradit ten hnus z provozu - a o to jde predevsim.
A pokud jde o rychlost, ta nema s bezpecnosti nic spolecneho. Jezdim pravidelne pres SRN 200 - 270 km / h a spousta aut kolem mne take a citime se bezpecne. Pocet nehod (mrtvych ...) na nemeckych dalnicich je na pocet ujetych km velmi nizky. Proste to ti lide umeji a v pohode bez nervu jedou - mimo jine proto, ze nejsou zbytecne nervovani nesmyslnymi omezenimi ani pomalu jedoucimi (samozrejme az na tisice kamionu z Polska, Rumunska atd. ... to je jina kapitola)
Jako tradicne se nekolik diskutujich ohani Svycarskem. Ne - az na vyjimky se zde u nas (ve Svycarsku) nadavaji pokuty dle vyse majetku dotycneho hrisnika. Ne, nejezdi se zde vyhradne podle predpisu. Ne, ... atd. dalo by se dloho pokracovat.
Co ale jednoznacne plati - zde (ve Svycarsku) se jezdi rozumne. A dopravni znacky s omezenim rychlosti stoji take rozume - tedy je-li zde nekde 60, budte si jisti, ze projet to 70 uz by hranicilo s hazardem. A 50-ka neni automaticky u zacatku obca, ale az tam, kde to dava smysl. A nikdy schovana v lese daleko za poslednim domem, jak je tomu v Cechach. A lide jsou zde ohleduplni - vzdy senejak domluvi, jedou vsichni podobne - zatimco kdyz prekrocim hranice do CR, hned jede polovina jako blazen a druha jako s hnojem. Ten rozdil je do oci bijici.
Ja porad verim, ze pokryteckym hovadum, kteri kazdy mesic zbytecne stehuji letadly Evropsky parlament, tisice lobbystu a 17.000 beden od bananu s dokumenty mezi Bruselem a Strasbourgem, kteri letaji soukromymi tryskaci vzdalenosti kolem 100 km, a kteri jezdi na dovolenou velelodmi se spotrebou 12.000 l mazutu za hodinu, proste evropsti volici takova zverstva nedovoli. Kdyz bude moc tuho, proste zvoli protestni strany, ktere to preci jen utnou.
Venkovani uprosterd hor na Krete nebo na severu Finska proste nemaji sanci zit s elektromobilem. A krome toho - proste nebude v Evrope dost stale el. energie. 6.500.000 registrovanych aut v CR, 11.650 Km prumerny rocni najezd a 20 kW prumerna spotreba na 100 Km - staci si to znasobit. (+ pouvazovat o realnosti nabijeni aut na nabijeckach, kdyz jich bude ne 20.000 ale 3 miliony a vic.
Ziju v zahranici a prave jsem se vratil z tydenniho pobytu v Cechach. To mnozstvi "vraku" na silnicich, z nichz se vali cerny dym pri kazdem seslapnuti plynu mne sokovalo. Bezohledna hovada za volantem aut s vykastrovanym filtrem P C kaslou na to, co zpusobuji ostatnim a je jim jedno, ze jejich auta (spolu se starymi nakladaky) produkuji 95% skodlivin, vcetne tech nejhorsich, silne rakovinotvornych, ktere v modernich autech davno nejsou.
Kdyby EU prestala dotovat mrtvy smer elektromobility a dotovala nakup modernich (3-6 let starych) aut pro lidi, ktere si je nemohou dovolit, aby ty stare vraky vyhodili, udelala by pro zivotni prostredi konecne neco zasluzneho. Cpanim penez do nesmyslneho e-projektu primo zapricinuje zdrazovani a nedostupnost novych aut a tim i zastaravani autoparku = dela pro zivotni prostredi to nejhorsi, co muze.
Precetl jsem par reakci na clanek a domnivam se, ze jde casto o nepochopeni. Autor mladou generaci neodsuzuje, ale varuje. Ziju mimo CR a vim proto, ze zde se na cesky fenomen: "Chci hned bydlet ve vlastnim , beru si hypoteku 80-100% na X desetileti a jeste napul s nekym, s kym podle statistik s P>50% nevydrzim ani 5 let..." divaji s neskryvanym udivem.
Nejde o to nekoho soudit, ale mlade varovat a vysvetlit jim, ze musi mit i realisticke scenare B a C, pro pripady, kdy neco nevyjde.
A pravda je, ze se mezi nimi opravdu vyskytuji (zdaleka ne vsichni) taci, kteri si mysli, ze na vlastni bydleni (nejlepe v Praze), dobre zdravotnictvi zadarmo, elektrinu v cene roku 2018 atd. maji PRAVO. Ne, nikdo na takove veci pravo nemame. Bohudik.
Je neuveritelne, jak se dokola opakuji ty nic nechapajici komentare "odborniku", sociologu a politologu - ted tedy vcetne CT - na uspech Turka. Psal jsem to uz 10x a muzu znova - nesouhlasim s mnoha jeho nazory, ani osobne neni ma krevni skupina, ale je naprosto LOGICKE, ze uspel, protoze normalne a s trochou zdraveho rozumu pojmenoval veci, ktere velkou spoustu lidi proste opravdu trapi. Pojmenoval nekompetentnost a pokrytectvi uredniku z EU a napriklad jeho debata s Peksou ukazala tragicky rozpor mezi nekym, kdo bere fakta za dana a nekym, kdo od faktu utika k prazdnym a heslum a nerealistickym ideologiim. Ze na dobijemi EL-aut nebude dost energie je fakt. Ze sit neni pripravena na XY GW z fotovoltaiky je fakt. Ze E-Auta nezlevni na 80.000-100.000 (prumerna cena spal-auta na ceskem venkove) je fakt. Atd... Kdyby toto spravne pojmenovala a alespon slibila snahu o reseni nejaka "standardni" strana, nemel by Turek volne pole... Jo - a nejsem ani mlady ani podprumerne vzdelany muz se zalibou v hranatosti... Turka u nas v rodine volila jen moje 82-leta maminka.🙂)
Mila Terezko, dite naivni, nejak jsi opomnela zminit to hlavni - Turek ma jedno tema, ktere zasahuje vsechny z nas a prebije to ostatni. Nejsledovanejsi porad na svete je Top Gear o autech. Nejrozsirenejsi konicek na svete je automobilismus. Nejcasteji denne pouzivana vec po kartacku na zuby a mobilu je auto. "Autickari" jsou a) nejvetsi klub na svete + b) vsichni, kteri jsou zasazeni dementnim zakonem 2035. Kdyby zakazali kartacky na zuby, body by sbiral ten, kdo by proti zakazu bojoval. Vse ostatni (politicke plky, historie tech kandidatu, kdo je plati, nazor na Ukrajinu...) je podruzne. Vsichni kolem mne, kteri uvazuji, ze je budou volit, maji jediny duvod - zakaz spalovaku. Nezapomen, v Cesku je 6.500.000 automobilu. A nekdo nam je chce vzit.
Tak teda dlouho uz jsem nevidel nekoho, kdo je fakticky tak mimo , jako pani Stuchlikova a pritom si troufa delat politickeho komentatora. Osobni nazory necht ma jake chce, to je v poradku, ale fakta by ignorovat nemela. A pokud elektromobilite, Green Dealu a ekologii absolutne nerozumi, mela by se proste tomuto tematu zcela vyhnout a komentovat nove nazvy CSSD, kde se vyzna. Nic proti jeji ignoranci sveta techniky, vyroby aut atd... ale proste kdyz ji to nic nerika, tak at to necha stranou. A uz vubec by nemela komentovat vyjadreni lidi, kteri - na rozdil od ni - ta fakta znaji a ve svete se orientuji.
Jina vec je, ze mi Turek nesedi v jinych oblastech (treba jeho nazory na valku na Ukrajine), ale o stavu elektro-sveta a postojich automobilek neco vi.
A nejvtipnejsi je, kdyz pani Stuchlikova komentuje, co kdo z volicu chce - tedy ze hodnoty Turka nikoho dnes uz nezajimaji a ze je stary dinosaur ... to jsem fakt premyslel, jestli muze myslet vazne. Pokud ano, je neuveritelne slepa a ignorantska.
Jinak at si kazdy koupi co je mu libo. Male cinske el auto za 400.000 Kc do mesta, jako druhe v rodine, mate-li fotovoltaiku a dobrou vyplatu, to muze davat smysl.
Pro mne nepouzitelne - jezdim nekolikrat mesicne 950 km za 6 hodin (stovky km v rychlostech 200 - 270 km/h) a opravdu si nemohu dovolit to jezdit za 12 hodin kvuli nabijeni a omezene rychlosti auta. Ekologicky silenstvi men donutilo jen k tomu, ze jsem si do zasoby koupil druhe benzinove auto, ktere susim v garazi na horsi casy...
Jo a kdysi jsme jezdili ve Skode 100 (860 kg) a ja si rikal, jak neekologicke/neekonomicke je vozit jedno telo, ktere ma 80 kg v necem, co musi uvezt samo sebe = dalsich 860 kg... Dneska na to same telo 80 kg potrebuje E-Auto 2 tuny. A nejak tusim, ze na posunuti 2 tun potrebuji vic energie nez na posunuti 860 kg.... co nevypada moc ekologicky.
Predevsim se (nekde) mlci o tom, ze je to technicky NEREALIZOVATELNE. Vemte na 1 minutu kalkulacku a vynasobte si: 6.500.000 aut v CR * 11350 Km (prumerny najezd rocne vcetne tech ve stodole) x 20 kW energie / 100 km. K tomu minimalne 20-30% ztratove energie (zahrivani baterie, prenos el en, samovybijeni...) a zjistite, kolik jadernych bloku byste museli postavit, kdybyste tu energii chteli nekde vzit. A pridejte nedostatek energie (= vykupovani) v cele Evrope, vykyvy obnovitelnych zdroju, masovy prechod na tepelna cerpadla etc...
A dalsi vec - infrastruktura nabijeni - 24 cm kabely v prumeru v milionech km po cele Evrope - ani neni tolik medi ! Proste se ptejte odborniku, kteri tomu skutecne rozumi. Je to na 100 let, ne na 20. A kdo vi, co se za 100 let vyvine... Kazde nuceni je spatne.
V rijnu 2021 jsem napsal clanek, kde jsem vysvetlil, ze zakaz spalovaku v r 2035 nemuze projit. 90% mych tehdejsich nazoru se potvrzuje. Je to jednoduche - komu jde o ekologii, premysli jak omezit lety soukromych tryskacu na 100 km, obri vyletni lode, jak omezit dojizdeni miliardy lidi do prace (homeofice, online...), jak omezit vozeni jablek ze Spanelska, kdyz rostou vsude kolem + naucit ekologii hospodareni j. Ameriku, Afriku, Asii ... a asi 100 dalsich veci. Z osobni dopravy v Evrope pak jak donutit lidi nevybrakovat filtry pevnych castic. To vse by skutecne pomohlo.
Naopak - nuceni nesmyslnych a pro vetsinu nepouzitelnych E-aut lidem neresi nic, krome zniceni Evr. prumyslu, ktery bude nahrazeny cinskym, NEEKOLOGICKYM. Takze vysledek je jasne ekologicky zaporny.
Nehlede na to, ze s kalkulackou si i dite spocita, ze nahradit vs. aute E-auty neni mozne z duvodu energetickych.
Autorovi jde o vse jine, jen ne o ekologii. Asi ho bavi cist tyhle komentare 🙂
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Precetl jsem si komentare a jsou opravdu hodne rozdilne. Kazdy to hodnoti jinak. Ale je to prirozene. Kazdy jsme uplne jiny a kazdy mel pri odchodu uplne jine podminky. A to vse veeeeeelmi ovlivni to, jak zivot venku citime.:
1)
Vek a zakotvenost. Jit ven ve veku 20 let, s dobrou anglictinou o zeme, kde se s ni domluvim, bez rodiny s tim, ze na mne nikdo nezavisi, nikdo mi (moc) nebude chybet a ze se mohu kdykoliv lehce vratit ... je neco ale uuuuplne jineho, nez ve 45 prodat dum, vzit deti ze skol, dat vypoved v praci, zrusit chovnou stanici se psy, rozdat kocky sousedum, dat sbohem rodicum, kteri uz jsou ve veku, kdy je potreba jim pomoci... a v cizi zemi, kde nerozumite ani slovo zacinat znova... bez zachytneho bodu
2)
Je neco uplne jineho zacinat s pracovni nabidkou, jak nekdo, koho chce zahranicni zamestnavatel, na zacatku pomuze, nekdy dokonce s bydlenim, vysvetli, zajisti atd. a zacinat od nuly jako nezamestnany, zebrat o praci na uradu prace, projizdet inzeraty na jakoukoliv manualni praci... bez koruny podpory, bez socialnich davek nebo davek v nezamestanosti... jen s vysokymi zivotnimi naklady
3)
Je neco uplne jineho jit ven s povahou dobrodruha, ktery vyhledava nebezpeci a ma ho rad, je otevreny a poznava snadno cizi lidi a jit ven jako konzervativni, usedlejsi styskava povaha, ktera tezko opousti co ma rad a duverne zna...
Proste kazdy je jiny a uz jen optika nasic povah urcuje mnohe nazory.