Proč je třeba řešit první třídy a kapacitu škol (tříd)! Protože odklady nejsou příčina, ale důsledek. Třeba důsledek toho, že jsou první třídy často přeplněné. Takových 28, 30 prvňáčků je na dvě věci. Pokud se jim má člověk pořádně věnovat, tak je jich potřeba v té třídě méně. Takhle se nedá třeba tolik eliminovat ta nechvalne proslulá sociální neprostupnost českého školství. Protože právě ty děti, které by to nejvíc potřebovaly (a kterým se vytváří PLPP), pravděpodobně nebudou s rodiči hodinu sedět nad úkoly, pak ještě cvičit čtení,... Ale jak moc je reálné se věnovat individuálně 30 dětem... Trend ci spíš praxe ve světě ovšem je mít menší třídy, zejména právě v tom základu, který opravdu musí mít každý.
A pak přijdou ještě děti s IVP. Dostanou odklad skoro automaticky, aby to pak "lépe zvladaly". Syna s 3 stupněm (sice má třeba špatnou motoriku, ale zase už vcelku obstojně zvládá malou násobilku) nám odmítli vzít i do přípravné třídy a ředitelka nás chtěla poslat do specky 🤷♀️. Kde nejsou místa ani pro všechny děti s TMR, nebo různými kombinovanými problémy (VD, PAS, ADHD, LMR vše v jednom). Ani když ty děti, co to potřebují, projdou dvěma odklady. Protože tak se to reálně řeší, dalším odkladem. A ta kapacita není.
Aspoň by autor mohl o školství něco vědět. Osnovy už neexistují aspoň třicet let, možná už víc. Máme RVP a každá škola svůj ŠVP.
A jako bonus navrhuji se do té školy aspoň podívat. Minimálně u nás na škole delame zajímavé věci, co se nám za mé školní docházky nám ani nesnilo. Třeba jeden projektový den ročně byl svátek. Omezení frontalky,atd. Jenže nás soupeř jsou mobily, TikTok,... A právě třeba pocit, že škola "musí" bavit a nechuť k jakýmkoliv pravidlům a jejich dodržování. Přitom v současnosti je možná i důležitější funkci školy socializace. Vycházet s různými lidmi v kolektivu rozhodně není samozřejmost.
A vy opravdu učíte? Doufám, že své názory nepředáváte dětem. Závidět oběd zdarma dětem, když na ně jejich rodiče nemají, nebo dokonce je nějak zanedbávají, to mi opravdu nepřipadá jako dobrý příklad. Nebo když se ostatní složí chudšímu spolužákovi na učebnice (učebnice cizích jazyků se třeba většinou taky kupují) nebo výlet, to bych si bývala myslela, že je moc hezké gesto pomoci a projev solidarity.
Zlé "neziskovky" často právě suplují roli státu, protože pro stát to bývá jednodušší a levnější (třeba takové sociální a sociálně-zdravotní služby), nebo jsou vyloženě poškozující (třeba dobrovolní hasiči, sokol a skaut), ale uznávám, že třeba Fotbalová asociace ČR opravdu nemá nejlepší pověst.
Že je financování některých věcí ve školství nepřehledné, to je jiná kapitola. Odtud taky oblíbená ohraná písnička o "130%" platu, který ale nikdo nemá (nebo tedy rozhodně ne ti z prvních řádků tabulek - proč asi pak chybí mladí učitelé). Když z oniv zaplatí všechny pomůcky (čtvrtky, křídy, fixy, papíry, ...), učebnice, pracovní sešity, dopravy na výlet atd, mají se z toho platit i nemocenské apod, kde se vezmou peníze? A ostatně je jich vůbec reálně dost, aby pokryly nemocenské A zároveň náklady na všechny učebnice a pracovní sešity a pomůcky pro všechny žáky? Jednoduchá odpověď, není. Takže krom toho, že si učitelé kupují sami své pomůcky a často taky kupují pomůcky pro děti, ještě by si mohli sami platit nemocenskou, aby i děti, které mají nejnovější Iphony a nejdražší Jordany, měly pracovní sešit zdarma. To dává smysl.
Až na ten poslední odstavec... Jaky problém s byty? To je problém, že už rodiny nežijí pohromadě a nemůžete si vypomoct. Paní si asi nezkusila o nikoho dlouhodobě pečovat. Ono to zní hezky. Ale když v reálu člověk pečuje o svoje děti/chodí do práce a má pečovat o seniora/nerku-li někoho s demencí a měl by ještě nějak fungovat... Nejde to dělat dlouhodobě. Nemáte žádnou naději na zlepšení, jen na zhoršení stavu a nemusíte, jak dlouho to bude trvat. Už jsem slyšela v okolí o pár případech, kdy nakonec zemřel dřív ten pečující. Respektive ta, v drtive většině jsou to ženy. To neni péče pár minut denně. To je nonstop, včetně noci. Během chvilky nepozornosti třeba muze něco způsobit sobě nebo okolí, utect,...
Dlouhou rodičovskou ale problém nekončí, ale někdy začíná. Je velmi omezující naprostý nedostatek míst pro menší děti ve státních zařízeních (protože chodit do práce, abyste zaplatili akorát tak dětskou skupinu se moc nevyplatí). Školky mají otevřeno od půl osmé max do pěti, takže leckde prostě nezvládnete vodit dítě do školky a mít celý úvazek. A pak nastane období nemoci, kdy s každým kašlem jste na OČR, a to zaměstnavatelé nevidí moc rádi...
Stávka není kvůli platům učitelů. Stávku NENÍ kvůli platům učitelů, stávka není kvůli platům učitelů.
Stávka je kvůli změnám financování asistentů, zmenam financovani NEPEDAGOGICKÝCH pracovníků (=kuchařek, uklízečka, školníků) a omezení PH maxu, tedy financování počtu hodin - což znamená omezení možnosti dělit předměty, nabízet volitelné předměty a semináře (tedy pokud se to nebude učit zadarmo).
Navíc ty změny jsou celkově až směšně malé, ale zásadně ovlivní chod škol. Pokud je třeba neufinancovatelne mít školní jídelny, tak stačí říct, je tu problém s jídelnami, sníží se počet vyvaroven a někde budou jen výdejny. Prostě systémové řešení.
Z části těch peněz a různých projektů jsou také financování školní psychologové - což jsou často jediní psychologové, ke kterým se děti dostanou. na školách by bylo potřeba psychologů spíš víc (viz například alarmující zprávy o psychickém zdraví náctiletých). Dětská psychologie a psychiatrie je v krizi. Když zariznemeto, koledujeme si o velke problémy do budoucna.
Já bych i před porodem chodila, až bych brečela. No a nešlo to.
Gratuluju všem ženám,co nemají problém rodit vleze nebo polosedě. Ale rodit není přece jen druhá doba porodní, ale i ta první. V Podolí mě poslali (já jsem opravdu nechtěla, nikdo se mě neptalale prostě v pátek máte nástup, tady jsou papíry) na vyvolání. No a když to začalo, musela jsem ležet jako placka na monitoru a nehýbat se (ani ne na boku). PA mi chvilku dovolila sundat si monitor a zvednout se odskočit si, i když viditelně "by to neměla dělat", ale sama s tím asi vnitřně nesouhlasila. Mobilní nebo bezdrátový monitor je asi v Podolí sprosté slovo. Přitom do porodu vám zakazují spát na zádech, kvůli tomu, že dítě stlačuje matce dolní dutou žílu vena cava inferior a případně i břišní aortu. A pak se nemůžete divit, že v Podolí mají skoro padesát procent sekcí (plus jejich přístup k vyvolávání). Ano, kvůli nouzi plodu to u nás akutní sekcí taky skončilo. A ne, v době, kdy už tri čtvrté hodiny poslouchate poplach monitoru a máte strach o život dítěte, tak takhle neargumentujete, dokonce neargumentuje nijak. Naopak jsem poslouchala jako hodinky.
Vleze na zádech kromě utlačování krevního oběhu taky dítě má problém dorotovat (kvůli bipedii musí dítě udělat při průchodu porodními cestami obrat, jinak by se zaseklo o pánevní kosti) a tím pádem projít.
No to není žádný div, v ČR jsou jedny z nejpřísnějších podmínek k darování krve. Nesmíte brát prakticky žádné léky (což vyradite velkou část populace), prakticky nemohou darovat krev gayové (pokud nežijí v celibátu- homosexuální styk je podle transfúzních center rizikový faktor, i kdybyste měli roky stálého partnera), nesmíte být xy měsíců po tetování a piercingu, můžete darovat až xy měsíců po pobytu v rizikových zemí (což je třeba i Turecko, běžná destinace dovolených), nesmíte darovat XY měsíců po tom, co máte klíště, k tomu ty alergie atd... Kolik lidí pak zbyde?
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ovšem osnovy neexistují už strašně dlouho. Mluvíme o RVP, rámcovém vzdělávacím programu, platným pro všechny, z kterého vychází ŠVP, školní vzdělávací program. Ve skutečnosti je RVP velmi moderní, dává velkou svobodu a možnost vytvořit ŠVP podle své vize. A to je ten problém. Nikdo nedá ucitelum rok volná na vytvoření švp, jedou často prostě podle toho, co bylo a co je v učebnicích (které jsou často extrémně naddimenzovane). Neexistuje žádný vzorový švp, podle kterého by školy mohly jet. Třeba dva tři, které je kazdy zameren trochu jinak. To nebylo, teď se konečně mělo tohle udrlat. Jenže pokusy o ověření vzorových ŠVP v praxi zeď ztroskotali... Například na tom, že RVP stále není dodělaný, ale učitele podle něj měli udělat ŠVP a učit podle toho. Stroj času jim zatím nikdo nedal, ale přesně takhle to ve školství často funguje.
RVP se vytváří roky, pracuje na něm tým specialistů,vedou spory o každou drobnost. učitel švp musí ale za běhu změnit (ideálně o své dovolené) a nikoho dalšího na to nemáte. Pokud se učitel nechce zbláznit, často prostě nějak jen překlopí a kosmetický upraví, co už má. Protoze není možné, aby na každé škole každá predmetova komise vymyslela s každou změnou RVP znovu a znovu kolo. Vzorové švp (tedy víc vzorových ŠVP) mělo být dávno a dávno, pokud chceme nějaký posun.
A pak to naráží na další. RVP základního vzdelavani je věc hezká, ale na přijímačkách a na středních školách počítají s tím, že děti naučíte třeba chemické názvosloví, větný rozbor,... A pak se vám ty děti na stredni buď nedostanou nebo v tom plavou...
2 odpovědi