Kdo může EM kupovat, když je jeho cena tak vysoká, jeho hmotnost a rozměry tak nesmyslně obrovské? No jen ti, kteří nevědí, že v prvním případě je výrobce hodlá okrást na penězích a ve druhém případě je to energetický, resp. ekonomický a ekologický nesmysl. Koupí si ho pouze menšina lidí, kteří chtějí obrovský EM, proto aby se chlubili, nebo ho chtějí kvůli své výrazné prostorové stavbě těla a nebo prostě menší k dispozici na trhu není, protože jejich dovoz z Číny je omezen a cena malých EM v Evropě je cíleně zvýšena, tak jim nic jiného nezbývá. Že by byl přítomen ještě jiný tlak pro to, aby se EM neprodávaly? Třeba ze strany toho, kdo rozvojem elektromobilty přijde o „své jisté vysoké příjmy“? Například ropný průmysl? A také prodejci, servisy a výrobci současných spalováků?
Dokud nebudou k dispozici Lidové elektromobily (vzpomeňte VW Brouk), elektromobilita se nikdy nerozšíří a výrobci dnešních obrovských (asi proto, aby se tam vešlo kromě jednoho skutečně chytrého řidiče, ještě minimálně 12 jeho chytrých asistentů) spalováků jsou toho příčinou. Obyčejní lidé, kteří mají na střeše rodinného domu FVE netrpělivě čekají na svůj malý elektromobil za 350 tisíc, s 30 kWh baterií a spotřebou 10 kWh na 100 km a mnoho těch, kteří konstrukci vozidel trošku rozumějí, nebo se nechtějí chlubit, že mohou jet každý den do zaměstnání „v obýváku s pohonem 4 kol“, se těší na malý (se všemi jeho přednostmi oproti velkému) elektromobil. Je jich skutečně mnoho!!!
Každý, kdo i přes průkazná data, vyjadřuje pochybnosti o klimatických změnách je slaboch a budižkničemu, který je strachem paralyzován natolik, že není schopen si hrozbu přiznat, činit na své společenské úrovni základní kroky a opatření pro zmírnění dopadu klimatických změn. Svými slovy, že ke klimatickým změnám nedochází, se prezentuje jako zbabělec, který není schopen se s „nepřítelem“ utkat. Velmi smutné je to, že většími „ klimatickými posery“ jsou současní muži, než současné ženy. Lidé berou varování o klimatických změnách jako ztrátu možnosti svobodné volby ve svém životě a domnívají se, že je s nimi úmyslně manipulováno v jejich osobní neprospěch. Brání se agresívním chováním, lhaním, překrucováním faktů a slovním vulgárním napadáním názorů jiných lidí, jsme ovládaní emocemi, nikoliv rozumem. Debata o klimatu přerůstá v kulturní válku, v níž nevítězí fakta, ale do popředí se dostává „agresívní hádka“, vyvolaná strachem z budoucnosti..
Tak jsme si chtěli na zemědělskou farmu koupit český osobní elektromobil. V nabídce je jakýsi Enyiaq. Název podivný, ale budiž, nemusím všemu rozumět. Prvním překvapením je, že váží přes 2 tuny (tolik? Osobní auto?), druhým, že má výkon 210 kW (tolik? Asi, aby utáhl návěs s bramborami a prováděl orbu do svahu), zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekund (proč tak rychle?), spotřebu energie 20,8 kWh/100 km (tolik asi jo, protože je moc těžký a velký), může mít pohon všech 4 kol a čtyři motory (aby mohl jezdit na poli? Jinak je to na silnici k ničemu) a má ještě docela hodně zbytečností. Za cenu 1,7 milionů korun? No to se zbláznili? Máme na farmě traktor Zetor Proxima HS 100, je přibližně široký 2,2 m a dlouhý 4,7 metrů (tedy má menší rozměry). Má jeden motor, výkon 70,4 kW, váží 3 980 kg, má taky pohon všech 4 kol, ale jeho cena je o půl milionu nižší, spotřebu energie na jízdu má o 2/3 nižší, na louce utáhne návěs s 20 kubíky sena, na poli uveze 5 tun brambor a do našeho přepravníku ZDT Nové Veselí NSS PZ se vejde pohodlně 8 volů. Do toho elektromobilu se vejde jenom 5 volů a to ještě mají velmi omezený prostor. Asi si koupíme ještě jeden Zetor Crystal, bude to mnohem lepší investice. Dále budeme jezdit s Mitsubishi Space Star se spotřebou do 4 litrů BA na 100 km.
Dne 12.11. 2021 vyrobily JE Dokovany a Temelín 100 542 MWh za den. To byl rekord Dne 27.1.2024 vyrobily 83 818 MWh za 24 hodin, tedy za den (dle Energostatu). Ten den se cena na spotovém trhu pohybovala od 55 do 95,7 EU za MWh, tedy v průměru za 75 EU za MWh. To je hodnota výrobené JE v ČR za 157,5 milionů korun za den (24 hod), resp. 4,72 miliard za měsíc, resp. 56,6 miliard korun za rok. No není to úžasné?. Navíc je to bezemisní zdroj. Navíc uhelky a plynovky musí jít do útlumu, takže po roce 2030 by ceny EE vyletěly pro občany hrozně vysoko. Díky novým 4 blokům se tak nestane (možná).
Prosím prosím, ještě nějaký elektromobil pro normální řidiče (běžné pracovité občany ČR), kteří by za 10 kWh na 100 km jezdili denně do práce, na nákupy a na výlety po ČR. Auto by mělo hmotnost do 1200 kg i s baterií, bylo by přiměřeně široké, aby se na parkovištích v OD vešlo mezi ty bílé pruhy, které tam někdo připravil a při příezdu a výjezdu ven po jakési spirále by koly neohlodávalo vysoké obrubníky (jako to dělají SUV). Jeho cena by byla kolem 350 tisíc korun. Nabíjení by stačilo doma v rodinném domku výkonem do 6 kW. Pak by bylo možné splnit ten cíl prodeje aut s elektromotory a elektromobilita by měla celospolečenský význam a také by přispěla ke snížení emisí. Kdo si, prosím, myslí, že Enyiaq (nebo,jak se to píše - prostě blbý název) se spotřebou 22 kWh na 100 km šetří životní prostředí (při současném energetickém mixu), je diletant. A to přece nechceme, aby Češi byli hloupí. Prosím, prosím o malý elektromobil. Zdravím techniky ze Škodovky, a polepšete se! A auto by se mohlo jmenovat Máňa. To e hezky český.
Kdesi ve vesmíru byl zaznamenán rozhovor:
Na své pracoviště přichází vedoucí Střediska kontroly stavu života na vesmírných planetách.
Obdrží hlášení od dozorčího: „Během mé služby se nic mimořádného nestalo, akorát kontrolní světlo u planety Země od půlnoci bliká oranžově“.
Vedoucí na toto hlášení reaguje: „Jo, to je ta planeta, kam jsme vysadili opice a ony zdegenerovaly v jakési živočichy se sebedestrukčním chováním. Až se rozsvítí červená kontrolka, tak dejte do záznamu, že za 5 milionů let, až se Země po jejich působení zregeneruje, tam vysadíme mravence a včely. Tyto živé organismy si Zemi určitě nezničí, jako ty zmutované opice“.
Dozorčí tiše namítne: „Neměli bychom té planetě nějak pomoci, vždyť za zánik života nejsou všechny ty zdegenerované opice odpovědné, některé chápou, že skleníkové plyny Zemi zahubí.“
Vedoucí odpoví: „Vždyť jsme se o to několikrát pokusili, ale bylo to marné.“
Dozorčí: „Tak jim prosím aspoň ještě příští rok pošleme další drozdy a kosy, ať jim při tom vymírání hezky naposledy zazpívají!“
Vedoucí: „Tak jo, pošlu ty ptáky co nejdříve!“
Čekám na malý elektromobil s baterií cca 30 kWh, s hmotností auta do 1200 kg, s adekvátním dojezdem 300 km při spotřebě 10 kWh/100 km, s cenou do 350 tisíc. Jsou nás na vesnicích tisíce, kterým stačí takový EM. Nikdo není zvědavý na 2,5 tunová monstra, nebo na Enyaq, který mě radí, co hodlám udělat, když si sednu za volant. FVE už mám na střeše.
Výrobní náklady lze snadno vypočítat, pouze musí mít počítající podmínky. a) musí tomu počítající rozumět a musí mít věrohodné podklady (vstupy, náklady na energie, na hnojiva, PHM na dopravu, mzdy, přiměřené marže, atd.). Jenže ten výpočet není v ČR nikdo schopen udělat, protože mu výše uvedená podmínka b) chybí, neboť ji nikdo neprozradí. Na ZF to pro zemědělství provede každý absolvent bakalářského studia, protože má věrohodné (zadané) podklady. Chtělo by to ode všech zúčastněných férový přístup, bez zaslepení penězi, a také více profesní hrdosti a občanské sounáležitosti. Jsme na jedné planetě.
Kdesi ve vesmíru byl zaznamenán rozhovor:
Na své pracoviště přichází vedoucí Střediska kontroly stavu života na vesmírných planetách.
Obdrží hlášení od dozorčího: „Během mé služby se nic mimořádného nestalo, akorát kontrolní světlo u planety Země od půlnoci bliká oranžově“.
Vedoucí na toto hlášení reaguje: „Jo, to je ta planeta, kam jsme vysadili opice a ony zdegenerovaly v jakési živočichy se sebedestrukčním chováním. Až se rozsvítí červená kontrolka, tak dejte do záznamu, že za 5 milionů let, až se Země po jejich působení zregeneruje, tam vysadíme mravence a včely. Tyto organismy si Zemi určitě nezničí, jako ty zmutované opice“.
Dozorčí tiše namítne: „Neměli bychom té planetě nějak pomoci, vždyť za zánik života nejsou všechny ty zdegenerované opice odpovědné.“
Vedoucí odpoví: „Vždyť jsme se o to několikrát pokusili, ale bylo to marné.“
Dozorčí: „Tak jim prosím aspoň ještě pošleme drozdy a kosy, ať jim při tom vymírání hezky naposledy zazpívají!“
Vedoucí: „Tak jo, posílám tam drozdy!“
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Nejsem ekonom, ani právník, mám pouze selský rozum. Malé auto produkuje méně emisí CO2, protože má nižší hmotnost, S tím nikdo nic nenadělá, protože potřeba energie pro pohyb, zrychlení, překonání všech vnějších odporů, atd., je u většího auta vždy větší a ty rozdíly jsou skokové. Říká se tomu energetická bilance pohybu a účinnost využití energie z paliva je stejná u všech nových aut. Moje Mitsubishi Space Star má reálnou průměrnou spotřebu 3,9 litrů na sto kilometrů (auto řídím já, nikoliv umělá inteligence, nebo nějaký rádobyzávodník). Když tuto spotřebu vynásobím 23,3, protože je to benzíňák, u nafty je to 26,8, vyjde 90,9 g CO2 na 100 kilometrů ujetých. Auto má hmotnost 840 kg, proto je ta spotřeba taková, tedy nízká, Auto s hmotností vyšší, například 1600 kg, má spotřebu o 100% vyšší, takže i ty emise jsou vyšší, schválně si to vynásobte. Selský rozum to tedy nemůže pobrat. To auto, které má nižší emise, čímž chrání planetu před oteplováním více, než to velké, bude potrestáno vyšší cenou, aby se méně prodávalo. To fakt musel vymyslet ekonom, nikoliv člověk, jemuž záleží na budoucích generacích, protože má místo mozku z peněz kostku.
2 odpovědi