Opět chybný slovní výklad. Nesprávně hovoří o počtu čísel mezi dvěma čísly (myslí něco jiného).
Čísla (-19) a (+26) jsou od sebe vzdálena 5 shodných dílků. Mezi čísly 19 a 26 leží jen 4 čísla.
Na číselné ose je vlevo od nuly 19 čísel , tj. -19,-18,-17,-16,-15,-14,............-3,-2,-1.
Mezi čísly (-19) a 0 je ale čísel 18 ( nepatří tam ani -19 ani 0 ).
Vpravo od nuly jsou čísla 1,2,3,.............24,25,26, jejich tedy 26. Ale mezi čísly 0 a 26 je jen 25 čísel.
Obrázek je správný, ale slovní vyjadřování je chybné.
Matematička by mluvila přesně, matematikářka asi nemusí.
I když je obrázek jen náčrtek, bylo by lépe, kdyby odpovídal zadání. Daný úhel je tupý a proti němu bude strana "a" nejdelší ze všech stran trojúhelníku - to by mělo být od začátku jasné.
Proč gramaticky nesprávně čte desetinné číslo:" a se rovná dvanáct celá(!!) sedmnáct centimetrů".
Centimetr je rodu mužského ( ten centimetr)- nemůže být dvanáct celá centimetru. To není česky.
Správně je : dvanáct celých a sedmnáct setin centimetru!!!
Bohužel dnes je to hromadný jev, že žáci (a musí to slyšet od učitelů, jinak by to neříkali) čtou pokaždé desetinnou čárku "celá" bez ohledu na to, čeho se číselný údaj týká. Vede to k neporozumění textu.
Někdo snad vydal metodický pokyn k chybnému slovnímu vyjadřování desetinných čísel - opět něco "zjednodušujeme"? V učebnicích to tak není, tam je to správně. Kdo to vymyslel a rozšířil? Může mi na to někdo odpovědět? Má matematikářka aprobaci na matematiku?
Pro autorku: 1 celý centimetr
2 resp. 3 resp. 4 celé centimetry
5 ( a více) celých centimetrů
Totéž pro metry, kilometry. kilogramy,...úhly, stupně,...
Další připomínka k vyjadřování: v rovnici si nic neprohazujeme (přehazuje se míč přes síť), sinus alfa z levé strany si přenásobíme k našemu zlomku napravo - tak to matematik neřekne.
Musíme věřit jediné pravdě a nic jiného nás nesmí ani napadnou????
Já občas nějaký nápad mám.
Hlavní viník je ten, kdo dal povolení soukromé firmě v obydlené oblasti skladovat munici (bůh ví jakou) a kšeftovat s ní (bůh ví s kým).
Výbuchy ve Vrběticích jsou jen důsledek tohoto rozhodnutí (které určitě není anonymní) a které někdo zneužil.
Dobře napsaný článek a upřímné odpovědi p. Veselého. Už mě nebaví číst o tzv. VIP osobnostech, že "někde" na pláži ukázaly "něco". Klikla jsem na článek jen proto, že se mi k příjmení Veselý nevybavil obličej tohoto herce (už to tak nebude) a byla jsem zvědavá na to, co se dočtu. K diskutujícím:
Všichni nemohou být herci ani nemohou všichni být dělníky v továrně.
Ve filmové pohádce "Pyšná princezna" ke konci zazní "...každá práce je nám platná, pracuješ- li poctivě". Od Wericha....."ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady uděláme moc". I toto jsou poselství, která nám umělci sdělují. Český národ vždy miloval divadlo a své herce. V těžkých dobách pro národ často z jeviště zazněla povzbuzující slova, někdy i v jinotajích.
Nejhorší je pro člověka, když něco umí, má svou profesi rád ale nemůže ji vykonávat. Mnozí umělci zažili období, kdy nesměli vystavovat, vydávat své knihy, hrát v divadlech či filmech a to z politických či rasových důvodů. Bylo to však i v jiných profesích (např. vědci, učitelé,..),na které nabylo tak "vidět". Klobouk dolů před těmi, které to nezlomilo a zachovali si rovný charakter.
V této době zasáhla epidemie. Pan O. Veselý dělal co mohl a co bylo potřeba. Ví, že jiní jsou na tom hůř, že měl v malé továrně nadstandartní podmínky a že ho fyzická práce unavila. Ona unaví i duševní práce. Kdo na to ještě nepřišel, ať zkusí stát na jevišti nebo před třídou žáků a zaujmout je třeba 1 hod. smysluplnou řečí. Ctí ho i to, že si přeje všeobecné vzdělání pro své dítě. Přeji mu trvalé angažmá v Budějovicích, dojíždění ani garsonka v Praze není trvalé řešení.
Nerozlišujete co je výraz uvnitř absolutní hodnoty a co je jeho absolutní hodnota.
Pak říkáte takové perly jako "v druhém intervalu je absolutní hodnota záporná"!!! TO NE!! Absolutní hodnota reálného čísla je vždy nezáporná!!!
Říkáme, že znaménko se změní a ne "prohazuje". V rovnici převádíme číslo nebo výraz na druhou stranu a "nepřehazujeme". Přehazuje se míčem
Proč neděláte zkoušku řešení rovnice?.
Opět slovní projev chybný! Absolutní hodnota reálného čísla je vždy(!!!) nezáporná - tedy větší nebo rovna nule. Řešení úlohy s jednou absolutní hodnotou se rozpadne na dvě možnosti a to:
1) Výraz uvnitř absolutní hodnoty je nezáporný, pak jeho absolutní hodnota je tentýž výraz a v tomto případě můžeme svislé čáry značící abs. hodnotu smazat a řešit vzniklou rovnici bez absolutní hodnoty pro neznámou větší nebo rovnou (!) číslu3 - absolutní hodnota čísla 3-3 je totéž číslo, tj. 3-3=0. Výsledek x=4 vyhovuje předpokladu, ale dobrá by byla zkouška osazením do zadání.
2) Výraz uvnitř absolutní hodnoty je záporný, pak jeho absolutní hodnota je výraz k němu opačný a tedy kladný!!! Autorka zde řekne, že je absolutní hodnota záporná (a to opakovaně). Tedy pro čísla "x" menší než 3 nahradíme danou absolutní hodnotu výrazem "-x+3" a řešíme vzniklou rovnici bez absolutní hodnoty.
Jak se stane, že tato "matematikářka" mate studentům hlavu??? Vybíral ji někdo či se delegovala sama?
Matematik i matematička musí mluvit přesně a správně česky. Výklad s chybami (věcnými i gramatickými) udělá v hlavách studentů jen zmatek (aniž by se jim přiblížil).
Již jsem jednou napsala, že Váš slovní projev je k neposlouchání. Vadí mi výrazy jako "xko", "lnko",..ovšem dnes jste mě dostala výrazem "píčko"!!
K příkladu: Ve výsledku chybí, že "k" je celé číslo, jinak se neví, co to je (i když předpokládáte obvyklé značení) - je to matematika! Dále nebudete zakreslovat výraz ale číslo! Proč jste ho přibližně vyčíslovala, když pak se řídíte tabulkou s přesnou hodnotou? Odečítání ostrého úhlu od plného úhlu popisujete na obr jako "jedna paní povídala" (ne slovy matematiky).
Dovoluji si podotknou, že hodnoty goniometrických funkcí pro nejčastěji používané úhly 30,45,60 stupňů mají znát studenti (poté, co jim byly odvozeny) zpaměti - to bývalo zvykem - a danou rovnici v rámci opakování by měli vyřešit zpaměti. Jednak neztrácí čas hledáním a hlavně při přijímací zkoušce na VŠ z matematiky se jim může přihodit, že nebudou moci používat ani tabulky ani kalkulačku a očekává se, že úlohu vyřeší.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Děkujeme autorovi za radu, oba odkazy na přímý převod platby za ČR i ČT zafungovaly.