V Čechách se hraje trochu špinavá hra. Zatímco ministerstvo se snaží snižovat laťku, v soukromých prestižních školách (např. Open gate) mají žáci výuku od rána do večera. Motivované děti pak odchází do prestižních škol v cizině, kde jsou opět tlačeni k výkonům. A pak už si vybírají nejlepší místa. A u nás se bavíme o tom, zda dělat domácí úkoly. Tak je nedělejte. Vaše dítě se taky může živit jako instruktor skákání přes švihadlo, na to nepotřebuje ani ukončit základní školu. A třeba tak bude šťastnější či úspěšnější než kdyby vystudovalo práva.
Byla jsem u dcery na třídní schůzce v prváku a tam se rodiče pustili do učitelky, že jejich děti kvůli ní nesnáší matematiku, protože jim dává samé pětky. A učitelka se jim snažila vysvětlit, že zatím známkuje jen příklady z malé násobilky. Podle rodičů byla moc přísná, ale litovala jsem učitelku, jak chce tyhle děti připravit na maturitu z matematiky. Úplně jsem slyšela ten balvan, co z ní spadnul, když maturitu z matematiky zrušili.
Ty revize by měl dělat nějaký praktik, co tomu rozumí. Logické je, že se dá minimálně na základní škole ubrat gramatika českého jazyka (všechny ty zbytečné rozbory slov a vět) a nahradit ji čtením s porozuměním. To se dá trénovat napříč předměty. Druhý cizí jazyk bych nechala na zájmovém vzdělávání, protože úroveň A1 dosáhne dítě, které jazyk zajímá, po půl roce. Ostatní si z něj nepamatují vůbec nic. Učivo z ostatních předmětů bych nechala, ale změnila způsob výuky - ne biflování, ale vyhledávání souvislostí, prezentace poznatků, projektová výuka. Učivo chemie z té praktické strany patří do přirodopisu, z té vědecké si většina stejně nezapamatuje nic. Stejně tak fyzika se dá zařadit k matematice. Výstupy si učitelé vykládají různě, proto je potřeba stanovit i probírané učivo. Navíc, co je pro jednoho splněný výstup, pro druhého je naprosto nedostatečné.
Vedení ČD dělá ostudu. Za platy, které si vyplácí, vedou celou společnost do pekel. Vlaky jezdí pozdě, jsou špinavé, protože na úklid mají mnohdy uklízečky jen 10 minut. Za rozbitou soupravu nemají náhradu, proto lidem i zaplacené místenky propadají. Pak lidé stojí jako dobytek v uličce a mezi nimi se procpávají ti, co hledají místo.Odnáší to mizerně placení průvodčí, kteří s tím nic udělat nemohou. Plná cena jízdenky je navíc tak vysoká, že se proti cestě autem nevyplatí. A systém místenek zdarma je fakt fuj, protože starší lidé bez mobilu s daty jsou nahraní- vyhodí je student. Za mě je vlak nejhorší způsob dopravy.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Byla jsem na stáži na jedné pražské škole. Na hodině zeměpisu dětem v 6. třídě učitel zadal úkol, aby si nastudovaly u konkrétní států(asi 30) jejich uspořádání a způsob řízení. To byl úkol na spoustu hodin. Ale ta následná hodina, to byla jízda. Takovou debatu, do které se zapojili skoro všichni žáci, jsem neviděla nikde. Prostě to otravné nastudovaly děti samostatně a v hodině udělaly nadstavbu. Jedno dítě si nenastudovalo nic, tak tam jen sedělo a čučelo. Jasně, dalo se to nastudovat v rámci hodiny, ale to by byl zdlouhavý výklad.