Státní správa je "moloch" a když to nejde s úředníky po dobrém, musí to jít po zlém. Bohužel za to nemůže jen úředník ale vládní garnitury.
To nemáte pravdu, za "moloch" můžou především zákony. Jsou zbytečně složité, mnohdy si protiřečí a úředníci ve státní správě mají POVINNOST rozhodovat v rámci zákona a jeho mezích, nikoli podle toho, co si přejí samosprávy. Takže žádné po zlém není na místě, pokud tedy úředníci postupují správně.
První krok, který by mohl být začátkem a byl malým soustem pro lidi, by mohlo být zrušení úřadu v obcich pod 1000 obyvatel a naopak posílení třeba menším počtem zastupitelů na nejbližším úřadu, pod který by spadaly.
Další kroky nebudu vymýšlet, nemám do toho co mluvit, ale jistě když to budou dávkovat postupně, tak to nebude pro všechny tak velká změna kterou češi nemají celkově moc rádi a pokud by k tomu došlo, tak se aspoň někam pohneme.
Takto mechanicky se vytvářely střediskové obce a bylo to úplně špatně. Důležité jsou aspekty jako demografický vývoj, historické souvislosti a mnoho dalších, nelze jen sednout k mapě a nakreslit hranice.
Především bych si dovolila velmi namítat proti pochvale Martina Kuby. Nevím, jak bylo myšleno "ovládání krajských úředníků", ale pan doktor Kuba tak činí velmi nemilosrdně a ryze protizákonným způsobem. Nemluvím o úřednících vykonávajících úkoly zadané samosprávou, ale o těch, kteří vykonávají státní správu. Zasahovat do tohoto výkonu samosprávou (ať krajskou či obecní) je fatální porušování zákona. Děje se to, tlak je mnohdy enormní a konkrétně v jižních Čechách "neposlušnost" stála některé úředníky místo.
Proto je náš model ojedinělý, rozumný stát nesvěří své pravomoci lidem, kteří jsou de fakto pod kuratelou nižších samospráv a musí si vybírat mezi dodržováním zákona a udržením své práce. A mnohdy je to opravdu dramatické, žádné náznaky, pěkně rozkazy natvrdo. V Jihočeském kraji to začalo po odchodu prvního hejtmana pana Zahradníka, pak už vím prakticky jen z doslechu, místy líp, místy hůř, ale za pana Kuby úplná katastrofa.
Vím, pravděpodobně bude znovu hejtmanem, ale rozhodně to není žádná výhra pro fungování výkonu státní správy v kraji.
Autor psal o křížové cestě nad Vyšším Brodem ne Cetviny tam žádná není. Nejjižnější bod je směrem na Studánky k hranicím.
Cetviny téměř zanikly, je tam jen obnovený kostel, jedna kašna a toť prakticky vše (bývalo to městečko). Křížová cesta se síňovou kaplí na konci tam ale je, na její obnově se podíleli studenti českokrumlovské umělecké školy sv. Anežky české (obrázky na plechu ve výklencích) a kovářští učni ze soběslavského učiliště (křížky na kapličkách). Kapličky jsou kamenné, jak bylo v německém prostředí v 19. století obvyklé.
Okresy už neexistují - že stát někde ponechal byrokratickou funkčnost, to je jiný příběh, ale OÚ s PP jsou obecně správně - je to to přiblížení státu občanovi. Jen to prostě dopadlo jako vždy: nedodělalo se to, udělalo se to blbě (viz ty tlaky samospráv)
Samozřejmě, že okresy existují, udávají se například jako zeměpisný údaj, pro jejich území působí katastrální, finanční a jiné úřady, ale i policie (okresní velitelství), zdravotní pojišťovny, okresní nemocnice atd. Nejsou okresní úřady.
Aby nebyly tlaky samospráv, nemohlo by se jednat o přenesenou působnost, musely by to být samostatné úřady a to by se hodně prodražilo - věřte mi, pohybovala jsem se ve veřejné správě od roku 1992 do roku 2009 - fakt do toho dost vidím, je to opravdu hodně blbě. Tehdy ovšem byla v parlamentu silná loby starostů větších měst a ta si tento model - právě pod záminkou přiblížení občanům -prosadila právě pro tu možnost tlaku na státní správu. Samozřejmě se o tom nahlas nemluvilo, ale někteří starostové se tím vůbec netajili. Autentický výrok starosty z jednání v režimu státní správy: to je naše památkářka a ta bude rozhodovat jak chci já! Snažila jsem se mu o přestávce vysvětlit, že to nelze (z pozice nadřízeného úřadu), ale vůbec nechápal, co by na tom bylo špatně. A to je hezkých pár let, dnes je to běžná a všeobecná praxe, jak mám informace.
Pane Nárožný, já jsem takový ajťák, který analyzuje, optimalizuje a řeší procesy. To co říkáte je pravda. Ale to platí pro soukromou firmu, která je jen minimálně vázaná zákony, zatím co stát je zákony sešněrován celý. Úředník si nemůže vymýšlet jak bude pracovat, on má jasně daný proces, mantinely a rozhodovací logiku. Takže než toho úředníka zrušíte, musíte nejprve buď zcela zrušit jeho agendu (to by se mi celkem i líbilo), ale pak narazíte na to, že jeho agenda navazuje na jiné agendy, které třeba už zrušit nejde. A v takovém případě je nutno překopat celý stát. Neříkám, že to nejde. Myslím si, že to je potřeba. Ale rozhodně se to nedá stihnout za jedno volební období. A když to nejde za 4 roky, potřebujete na to elementární konsezus napříč politickým spektrem a co víc, všeobecnou snahu takový velký projekt dotáhnout do konce. A to tady prostě nevidím. Současná vláda na to měla 4 roky, holedbali se, že to dokážou, ale fatálně selhali, protože ono to skutečně není tak jednoduché, jak se může zdát.
Vaše poněkud rychlopalné nápady jsou mírně řečeno nedomyšlené. Pominu to, že už okresy už dávno neexistují. Pominu představu že se ve zdravotnictví krade nebo plýtvá. Odpovím vám na téma těch jiných zemí: ty si totiž svou byrokracii vymyslely nebo přejaly dobře. My jsme chtěli být za každou cenu originální a "rozuměli jsme tomu nejlépe." Tohle je výsledek.
Okresy samozřejmě existují a mnoho různých agend se řeší právě na úrovni okresů. Neexistují okresní úřady, což je fatální chyba. Vznik kočkopsa převedením státní správy do přenesené působnosti na úřady samospráv vše zkomplikovalo a hlavně otevřelo prostor pro tlak samospráv na výkon státní správy. Věřte, že slušní a výkonní pak mnohdy raději prchají jinam. Ne každý si rád nechá vyhrožovat ztrátou zaměstnání, ne každý je ochoten v zájmu kariéry ohýbat zákony k zemi.
Ten argument o ovlivňování je směšný. Jak zamezíte ovlivňování při osobní volbě? To, že každý jde za plentu jednotlivě a obálku do urny hází osobně rozhodně neznamená, že jeho výběr nemůže být ovlivněn. No jo, soudružka je holt soudružka, to samo o sobě znamená dostatečnou úroveň hlouposti a zaslepenosti.
A byl to vůbec chlap?
Nebo jste po něm vyžadovala nějaké gymnastické výkony? Jinak si to totiž nedovedu moc představit.
Aspoň mě se nikdy nestalo, že bych byl mimo provoz.
Dobře, přiznávám, párkrát se mi stalo, že jsem neměl chuť, ale to bylo během maratonu, kdy jsme s bývalou partnerkou drželi průměr 6x denně po dobu 3 měsíců. Občas se stalo, že při nadprůměrné zátěži jsem se chtěl večer kouknout raději na film.
I tak je to ale hodně příjemná vzpomínka. :D
Já si myslím, že šlo spíš o to "jinde", byť to vehementně popíral. No nic už je to opravdu dávno a nemá valného smyslu se tím zabývat. Užila jsem si ještě hezkého vztahu, bohužel skončil úmrtím partnera, z toho se hrabu dost těžko, ale nakonec to jistě zvládnu.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Proboha, kraj není "volený úřad", voleni jsou zastupitelé, z nich pak vzejde hejtman, vícehejtmani a rada kraje. Úřad je úřad a má na starosti jednak plnění úkolů zadaných tou volenou samosprávou a jednak výkon státní správy v tzv. přenesené působnosti, se kterou nemá volená samospráva nic společného.